Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Biler bygget etter prisøkningen i oktober

Startet av D.O, fredag 14. februar 2014, klokken 13:51

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Bjørn på fredag 07. februar 2014, klokken 15:00
Amfi steinkjer har dessverre ikke 400V... (har sjekket, dvs dem *har* 400v, dem gidder bare ikke dra noen ledninger, fra feks portåpnere som har røde kontakter) bare noen stusslige shucko plassert tilfeldig rundt inne i park.kjelleren.. ikke egentlig beregnet for elbiler.
Snakket m senterlederen, men han var lite interessert "i slikt"..
Vet, han tok seg ikke engang bryet med å besvare henvendelse på mail ang. hva de hadde å tilby av lading ved senteret. Legger ikke igjen ei krone der jeg ihvertfall.

turbolurbo

Er det noen som har funnet noen ok lade mulighet mellom Trondheim og Mosjøen? Skal en tur nordover til uken, og har et lite håp om å slippe å bruke fossilen.
2019 TM3P

Bjørn

Sitat fra: turbolurbo på fredag 14. februar 2014, klokken 03:59
Er det noen som har funnet noen ok lade mulighet mellom Trondheim og Mosjøen? Skal en tur nordover til uken, og har et lite håp om å slippe å bruke fossilen.

Da blir det den 400V kontakten bak Expert på steinkjer, eller om du gidde å ta en 4 mil omvei.. 22kw type 2 på otto moe (ford/volvo) Namsos.. da må du ha m kabel selv. Står du en time på den får du 4 mil netto.. :)

D.O

Tesla Trondheim var innom med adapter til meg, og skulle videre nordover. De lå på 177wh/km i snitt på turen fra Trondheim, og hadde noen mil igjen i rekkevidde. Men de hadde godt vær og fine forhold. Erfaringsmessig er det helt i grenseland å kjøre Mosjøen-Trondheim vinterstid, da føre kan gjøre stor forskjell. Å stoppe på turen uten å plugge den til strøm, kan være nok til å ikke komme frem.
Både Heia gjestegård og Snåsa kroa har 16A stikkontakt tilgjengelig, så du kan få 1-2mil mens du spiser. Kjører til Trondheim neste uke, men har ikke helt bestemt meg for om jeg satser på å kjøre økonomisk eller stopper for å lade 1-4timer, evt overnatter. Har med 2 barn i bilen og erfaringsmessig blir det noen stopp på turen.
Er det ikke litt "feil" å lade hos ford/Volvo? Hvordan stiller de seg selv til dette?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Gladtrd

Jeg har vært i kontakt med Føllingstua Camping angående ladepunkt for Tesla (Elbil). De håper å få på plass lademuligheter allerede til våren.
Om det blir 32A/230V eller noe mere kan jeg ikke svare på, men de virker svært positive til oss Tesla-eiere.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

turbolurbo

Sitat fra: Bjørn på fredag 14. februar 2014, klokken 04:37
Da blir det den 400V kontakten bak Expert på steinkjer, eller om du gidde å ta en 4 mil omvei.. 22kw type 2 på otto moe (ford/volvo) Namsos.. da må du ha m kabel selv. Står du en time på den får du 4 mil netto.. :)

Får man låne/kjøpe litt kWh fra Expert, Steinkjer? Noen som har erfaring med dette?
2019 TM3P

Gusse

Ved Sparebank1 og NSB kan du hente ut 13A gratis med shuco. Ikke stort, men tenkte å nevne det, hvis behovet er noen mil påfyll, og at man skal ha en litt lengere stopp.

turbolurbo

Takk for tips :D

Er veldig i tvil om jeg skal ta Teslaen nordover, eller om jeg skal kjøre konebilen. Det er greit på turen nordover. Da skal jeg kjøre alene, men på returen så skal familen være med.

Det må en supercharger på plass i Nord-Trøndelag snart..
2019 TM3P

Leif1

De kommer visst til å dukke opp nordover, og fortere enn vi tror, har jeg fra en jeg anser som en sikker kilde. (Hos Tesla. Detaljer har de av forståelige grunner ikke lov til å gå ut med.)
Konvertitt fra S til X

D.O

Sitat fra: Leif1 på fredag 14. februar 2014, klokken 22:22
De kommer visst til å dukke opp nordover, og fortere enn vi tror, har jeg fra en jeg anser som en sikker kilde. (Hos Tesla. Detaljer har de av forståelige grunner ikke lov til å gå ut med.)
de vet ofte mindre enn mange andre entusiaster. Har snakket med Tesla ansatte om div jeg var sikker på at de kjente til. Så ikke tro på alt med mindre det du har hørt kom fra Christian eller noen av de andre som faktisk sitter med avgjørelsen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Leif1

Han karen her er ellers veldig forsiktig med å si noe.
Utover det selger jeg det selvfølgelig for det jeg kjøpte det for.  :)
Konvertitt fra S til X

OddB

...fortere enn vi tror. ...
Jeg tipper de første nordover kommer i august... så får vi se...
Det er bare vel fire mnd til sommerferien starter,  og da burde vel den papirmølla vært igang allerede. ..??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Li-Ion

Bumper denne...

Skal kjøre Trondheim - Leka (Nord-Trøndelag) nå på mandag førstkommende. Det er ca 34 mil. med noe blandet topografi. 3 voksne, 1 barn og bagasje i bilen... Kjenner jeg ikke føler meg bombesikker på at dette går bra...siste langtur var i "supercharger-land" og det var bekymringsfritt...

Noen tips/meninger om dette går bra...?  Burde vel egentlig gå greit etter mine beregninger....men er nok akkurat i grenseland...
Be afraid...

nivve

Tidligere nevnte Føllingstua Camping (http://bit.ly/1nYh32P) har en 32A 1-fase blåkontakt tilgjengelig i et lite skur, i påvente av mer permanente ladestasjoner.

Her er min bil på lading mens jeg spiser no pølser & pommes frites  :D

Car-El

@Li-Ion

Lad bilen til 100%, bruk "Range Mode" og kjør i fartsgrensen, så tror jeg at 340km skal gå greit.

Om dere må stanse for lengere tid. Slå av luftanlegget og ha ei dør eller vindu åpent.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA