Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Biler bygget etter prisøkningen i oktober

Startet av D.O, fredag 14. februar 2014, klokken 13:51

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Li-Ion på lørdag 02. august 2014, klokken 22:18
Skal kjøre Trondheim - Leka (Nord-Trøndelag) nå på mandag førstkommende. Det er ca 34 mil. med noe blandet topografi. 3 voksne, 1 barn og bagasje i bilen... Kjenner jeg ikke føler meg bombesikker på at dette går bra...siste langtur var i "supercharger-land" og det var bekymringsfritt...

Bare ett lite tips: Det skal være meldt rimelig kraftig regnvær utover kvelden/natten på mandag, kombinert med lett bris i fra nord (motvind?). Det bør kanskje taes hensyn til?  Vil i alle fall ikke følge dette rådet om det styrtregner ;)
Sitat fra: Car-El på lørdag 02. august 2014, klokken 23:28
Om dere må stanse for lengere tid. Slå av luftanlegget og ha ei dør eller vindu åpent.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

noto

Sitat fra: fonberg på fredag 07. februar 2014, klokken 16:11
Sitat fra: larsr på fredag 07. februar 2014, klokken 14:44
Snakket nettopp med en sentral person hos Tesla Trondheim. Hans tips for en SC er i Grong. Når vet han ikke. Om det er sikker kilde vet jeg ikke.

Antar at første SC i Nord-Trøndelag blir på Stjørdal. Det blir langt fra Dombås til Grong.

418 km i følge NAF ruteplanlegger. Med 600 meter høydeforskell er det innen rekkevidde nordover, men utelukket på vei sørover.

Li-Ion

#33
Sitat fra: Car-El på lørdag 02. august 2014, klokken 23:28
@Li-Ion

Lad bilen til 100%, bruk "Range Mode" og kjør i fartsgrensen, så tror jeg at 340km skal gå greit.

Om dere må stanse for lengere tid. Slå av luftanlegget og ha ei dør eller vindu åpent.
Takker for støtte. Kjenner meg fortsatt litt utrygg, men sikter meg inn på middag hos Heia Gjestegård med en på time 16A... så bør vel dette gå greit... Irriterer meg fortsatt over at jeg gikk 5 på da Tesla fortalte meg at "400 KM - Ikke noe problem i det hele tatt"... da jeg kjøpte bilen i fjor.... men så lovet de også bilen levert med Premuim Center Console også da.... og den kommer tydeligvis TIDLIGST i løpet av 2015....  >:(
Be afraid...

Charlie

Sitat fra: Li-Ion på lørdag 02. august 2014, klokken 22:18
Bumper denne...

Skal kjøre Trondheim - Leka (Nord-Trøndelag) nå på mandag førstkommende. Det er ca 34 mil. med noe blandet topografi. 3 voksne, 1 barn og bagasje i bilen... Kjenner jeg ikke føler meg bombesikker på at dette går bra...siste langtur var i "supercharger-land" og det var bekymringsfritt...

Noen tips/meninger om dette går bra...?  Burde vel egentlig gå greit etter mine beregninger....men er nok akkurat i grenseland...

Hvis ruta di går via Levanger, så kan du lade hos meg både på tur ned og opp, 400V 32A 3 fas, type 2 kabel har jeg. Send meg PM så avtaler vi nærmere.

Li-Ion

Sitat fra: Charlie på søndag 03. august 2014, klokken 13:04
Sitat fra: Li-Ion på lørdag 02. august 2014, klokken 22:18
Bumper denne...

Skal kjøre Trondheim - Leka (Nord-Trøndelag) nå på mandag førstkommende. Det er ca 34 mil. med noe blandet topografi. 3 voksne, 1 barn og bagasje i bilen... Kjenner jeg ikke føler meg bombesikker på at dette går bra...siste langtur var i "supercharger-land" og det var bekymringsfritt...

Noen tips/meninger om dette går bra...?  Burde vel egentlig gå greit etter mine beregninger....men er nok akkurat i grenseland...

Hvis ruta di går via Levanger, så kan du lade hos meg både på tur ned og opp, 400V 32A 3 fas, type 2 kabel har jeg. Send meg PM så avtaler vi nærmere.
Kjempeflott... og takk for tilbudet. Vi prøver nok uten lading på vei oppover (med unntak av litt 16A rett før Grong), men om dette ikke holder melder vi ankomst på tilbaketuren :-) 
Be afraid...

OddB

Kjørte Mo i Rana - Føllingstua  for en uke siden 35 mil.
Stoppet å lade på 370 km typical, dvs ca 94 % da jeg følte at 2 mil var margin nok, (de siste prosentene tar relativt LANG tid å lade selv på en 22kW-lader) :D
Det var sent på kvelden og snittfarten var på 82-83 km/t. Hadde full kontroll på rekkevidden hele tiden, og hadde jo Namskogan i reserve hvis forbruket av en eller annen grunn skulle ta helt av (regn/ motvind)
Kom fram til Føllingstua med 25 km igjen, 5 km bedre enn planlagt.
Så jeg tror ikke du bør være for bekymret, Når du kommer til Grong vet du veldig godt hvor mye du evt må etterfylle for å få nervene på plass. Lader du helt fullt i Trondheim og holder fartsgrensene tipper jeg at du kommer fram med minst 6 mil igjen på telleren -uten ladestopp. Det magiske tallet er 190Wh/km, ligger du under det "tjener du inn" rekkevidde i forhold til det bilen beregner. (Typical)

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bjoris

#37
Jeg mener Tesla har sine ord i behold når de sier at 400 km ikke er noe problem... Jeg tror ikke vi hadde 'en økt på vår 4300 km tur der vi ikke hadde greid det, snittforbruk ble til slutt 173, men vi kunne enkelt holdt snittet på 168 fra første halvdel om vi hadde kjørt jevnt uten en masse stopp som det ble på siste del av turen.

Bilen var søkklastet med 2 personer første del og 4 siste del.

Det var dog litt bekymring i starten, men vi lærte fort at gjenværende rekkevidde var til å stole på. Vi brukte ikke energi appen, men la bare jevnlig til gjenværende rekkevidde med utkjører distanse og hadde slik sett god kontroll, selvsagt må en beregne litt annerledes om stoppet ligger høyere enn start, men opp og ned drar imponerende lite ekstra. Vi kjørte feks Saltfjellet opp og ned uten å øke forbruket i det hele tatt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OddB

Sitat fra: bjoris på søndag 03. august 2014, klokken 20:23

Det var dog litt bekymring i starten, men vi lærte fort at gjenværende rekkevidde var til å stole på. Vi brukte ikke energi appen, men la bare jevnlig til gjenværende rekkevidde med utkjører distanse og hadde slik sett god kontroll, selvsagt må en beregne litt annerledes om stoppet ligger høyere enn start, men opp og ned drar imponerende lite ekstra. Vi kjørte feks Saltfjellet opp og ned uten å øke forbruket i det hele tatt...
legger også sammen slik, tar man hensyn til høyden man befinner seg på blir det utrolig nøyaktig. Kunne til slutt anslå hvor høyt vi befant oss ut fra hvor mye summen forandret seg.

Som en tommelfingerregel utgjør 100m høydeforskjell ca 3 km distanse
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Li-Ion

Lader 100% i morgen, og lar det stå til... ;) 400 km er nok innen rekkevidde om en kjører veeeldig pent, men usikkerheten når en ikke kan svinge innom hvor som helst for "å fylle" på, gjør vel at de fleste velger å legge inn større sikkerhetsmarginer enn nødvendig....

Kjenner at jeg jeg gleder meg til Grong Superlader åpner ja :)
Be afraid...

Car-El

Æ trur du skal slappe av. Vi starta i Tromsø, kjørte Harstad, Vesterålen, Lofoten, hele RV17, Trondheim, Kristiansund, opp Romsdalen, Dombås, Lillehammer med diverse turer herfra (Hunderfossen og Hamar). Snittet ligger på 175w/km. Og det er bra med tanke på at hotellet vi bor på ligger på Norefjell. Det suger nesten 500w/km når vi kjører fra Lillehammer og opp hit. Ned igjen så ligger forbruket på 175w/km.

Regenerering e genialt.

Æ tenker på dem som kjører fossilbiler. Dem bruker bra mye drivstoff opp og sliter mye på bremseklossene ned. Æ bruke ikke bremsene nedover.  ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Nordtroms

Sitat fra: Li-Ion på søndag 03. august 2014, klokken 21:59
Lader 100% i morgen, og lar det stå til... ;) 400 km er nok innen rekkevidde om en kjører veeeldig pent, men usikkerheten når en ikke kan svinge innom hvor som helst for "å fylle" på, gjør vel at de fleste velger å legge inn større sikkerhetsmarginer enn nødvendig....

Kjenner at jeg jeg gleder meg til Grong Superlader åpner ja :)

Jeg slutter meg til Car-el her. Er helt fersk i Tesla, ( hentet bilen for en måned siden). Har feriert fra Trondheim, vestlandet, østlandet og nordover via Harstad, Stokmarknes og hjem. Erfaringen er at 175 wh/km er uproblematisk om du holder deg innenfor normale fartsgrenser. Kniper det så skal jeg nok og klare 160, men da er det ikke så morro lengre.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Bjoris

175 klarer en fint uten å kjøre veldig forsiktig. Vi endte med 173 på 4300 km, men første 1591 km var på 168, da kjørte vi pent og hadde tør vei, men vi lå i fartsgrensa og kjørte utallige fjelloverganger så jeg er meget impoert over rekkevidden på denne bilen. Når vi kom hjem nå så kjørte jeg Leafen en dag og duverden, det renner jo strøm av den bilen, vips så er det nesten tomt... Vi snakker om to forskjellige verdner...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Charlie

Når jeg sitter og leser disse innleggene, om hvor lite wh/km den ene eller den andre bruker, så lurer jeg hele tiden på om hva slags dekkdimensjon folk har på bilene sine. Jeg har nettopp lagt om fra Continental til Michelin PS, og først i dag kom jeg ned på 176 på en strekke på 200 km. Tidligere hadde jeg i snitt alltid 200+
Jeg har 21", så jeg tenker at alle dere med lavere forbruk kjører med 19", jeg klarer iallefall ikke å kjøre noe mer økonomisk - og samtidig ha det komfortabelt.

Muffinman

Det er et viktig poeng, og jeg anbefaler at alle som oppgir "garantert" rekkevidde tar forbehold om dekkd og felg - og at trykket er riktig.

Selv kjører jeg nå på Michelin PS2 etter å ha slitt ut Conti 21" før jeg rakk å blunke, og dagens etappe på 27 mil med for det meste 18-20 grader og tørre veier endte på 184 selv med svært moderat hastighet. Med 19" R2 var jeg til sammenligning nede i 169 fra Trondheim til Averøy i vinter i større hastighet og temp rundt 0-2 minus. Bart bortsett fra i høyden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA