Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av Eyvind, fredag 14. februar 2014, klokken 11:25

« forrige - neste »

Eyvind

Min arbeidsgiver har innhentet pristilbud for å oppgradere el-anlegget i P-kjelleren så elbilistene kan tanke der. Det er snakk om seks 16A-kurser. Så langt er det tre Leaf-eiere her, hvorav den ene mer eller mindre er avhengig av å lade.

Samtidig legger vi opp til en ladestolpe med to kurser utenfor, tiltenkt gjester. Antagelig blir disse utstyrt for standard-nøkkel.

Men det er noen som egentlig ikke ønsker at bilene skal lades i kjeller av hensyn til brann. Finnes det noe dokumentasjon på risiko for dette? (Kjeller er riktignok dimensjonert for å tåle en bilbrann, men det er likevel ikke å foretrekke..)

Andre ting vi bør tenke på?
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

cra

Så lenge det ikke er noe galt med det elektriske anlegget og/eller ladeutstyret til bilen så er det ikke noe større risk for brann her enn andre steder. Hvis de som lader i tillegg evt. klarer seg med å lade på 10A er der rikelig med marginer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Vedr brann i elbil er dette et veldig interessant forsøk gjort i Norge:
http://www.tu.no/industri/motor/2013/10/11/her-setter-ingeniorstudentene-fyr-pa-en-peugeot-ion

Sannsynligheten ser ikke ut til å være stor for brann uten veldig sterke ytre påvirkninger.
Derimot er det eksempler på at for eksempel Leaf som var parkert i et område som brant. Mesteparten av bilen er utbrent, men batteripakken var intakt.
http://insideevs.com/a-seriously-burned-out-nissan-leaf/

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:16
Så lenge det ikke er noe galt med det elektriske anlegget og/eller ladeutstyret til bilen så er det ikke noe større risk for brann her enn andre steder. Hvis de som lader i tillegg evt. klarer seg med å lade på 10A er der rikelig med marginer.

Schuko-problemet fikser man meget enkelt ved å sette opp rene Type 2 bokser. Jeg hadde ikke vurdert noe annet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:56
Schuko-problemet fikser man meget enkelt ved å sette opp rene Type 2 bokser. Jeg hadde ikke vurdert noe annet.

Ja, kontaktene er vel det svakeste punktet, spesielt over tid mtp. slitasje. Kablene som strekkes kan sikkert med fordel være tjukkere enn kravet for en 16A kurs med tanke på evt. oppgradering seinere. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

Bør vel kaste ut fossilbilane og om det er sterk frykt for brann?

http://www.nrk.no/sorlandet/rekordutbetaling-for-bilbranner-1.11430944
http://www.nrk.no/sorlandet/reddet-seg-ut-av-brennende-bil-1.11427307

SitatHovedmistanken rettes mot dagens moderne, høyteknologiske biler med mye elektronikk.

Bør heller sjekke at tiltak som branndører, røyk/varme detektor, sprinkler osv. er i stand, slik at i tilfelle ein brann skulle oppstå, i elbil, eller fossilbil blir skadeomfanget så lite som råd er.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

maxmekker

Vi får fra tid til annen inn 'slitne' schuko kontakter som har vært ute i stolpene våre, de er nokså slitte enkelte av de etter år med 'napping' av stikket mens ladning pågår.
Men det er en dreining bort fra schuko nå og over på rene type 2 stolper. Noen kombi stolper går det også så det kan tilbys begge deler der det er ønsket.




Eyvind

Mange takk for svar!
Som antatt later det til å ikke finnes argumenter mot lading i kjeller, så lenge det elektriske er på stell.

Jeg er dog litt usikker på disse kontaktene. Det anbefales Type 2 boks. Men per dags dato er det ikke alle som har kabel som passer til disse?

Fordelen er såvidt jeg forstår at det kan lades noe raskere enn en normal kontakt, samt høyere sikkerhet. Med dertil potensielt høyere strømforbruk riktignok.

Ang. ladestolpe utendørs, står det ikke definert i tilbudet hva slags kontakt det dreier seg om. Prisen er 17.200 + moms for denne.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

jkirkebo

Sitat fra: Eyvind på fredag 07. februar 2014, klokken 09:56
Mange takk for svar!
Som antatt later det til å ikke finnes argumenter mot lading i kjeller, så lenge det elektriske er på stell.

Jeg er dog litt usikker på disse kontaktene. Det anbefales Type 2 boks. Men per dags dato er det ikke alle som har kabel som passer til disse?

Kablene er lett tilgjengelig. Jeg synes ikke det er for mye forlangt å kreve at de som vil lade gratis på jobb kjøper en moderne ladekabel, en kabel som de etterhvert uansett vil få bruk for andre steder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

maxmekker

om det er prisen på en ren stolpen alene , uten arbeid med å sette den opp bør det være en type2 stolpe .

knnygar

Kombistolpar (Type 2/Schuko) er nok det beste foreløpig.
"Alle" har Schuko til å t.d. lade heime, men fleire og fleire har også Type 2.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

TB

Sitat fra: Eyvind på fredag 07. februar 2014, klokken 09:56
Jeg er dog litt usikker på disse kontaktene. Det anbefales Type 2 boks. Men per dags dato er det ikke alle som har kabel som passer til disse?

Fordelen er såvidt jeg forstår at det kan lades noe raskere enn en normal kontakt, samt høyere sikkerhet. Med dertil potensielt høyere strømforbruk riktignok.

Fordelen med type 2 er at det den  enkelte "boks" er litt "intelligent". Ved bruk av schuko er det EVSE (kabel) eller bilen som har kontroll på straumtrekk.

Type 2 har potensiale til og redusere lading om det er mange som koblar seg til, og gi meir om få koblar seg til. Om dei fleste bilar står der ein heil arbeidsdag vil forskjellen i straumforbruk vere minimal. Forskjellen vil vere dei som ikkje når og lade fult.

Er ikkje uvanlig med 16A type 2 punkter, der vil det i praksis ikkje vere nokon forskjell for dei som har 16A EVSE med schuko.

Kjøp av type 2 kabel vil ikkje vere nokon stor ulempe på litt sikt. VW e-up har type 2 kabel med.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pottle

#12
Litt korrigering på definisjonene:

"Type 2" er en spesiell type kontakt/støpsel. Type 2 beskriver bare typen kontakten som brukes. Type 2 kalles også "Mennekes" og brukes på Tesla, BMW og VW per dags dato.

"Type 1" er en annen type kontakt/støpsel. Type 1 kalles også "J1772" og brukes på Nissan, Ford, Kia, Chevrolet etc per dags dato.

Det dere snakker om er en "Mode 3" boks som er "litt intelligent". Det er bare en tilfeldighet at "Mode 3"-ladesystemet bruker "Type 2" som kontakt.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Griffel

Sitat fra: pottle på mandag 10. februar 2014, klokken 08:56
Litt korrigering på definisjonene:

"Type 2" er en spesiell type kontakt/støpsel. Type 2 beskriver bare typen kontakten som brukes. Type 2 kalles også "Mennekes" og brukes på Tesla, BMW og VW per dags dato.

"Type 1" er en annen type kontakt/støpsel. Type 1 kalles også "J1772" og brukes på Nissan, Ford, Kia, Chevrolet etc per dags dato.

Det dere snakker om er en "Mode 3" boks som er "litt intelligent". Det er bare en tilfeldighet at "Mode 3"-ladesystemet bruker "Type 2" som kontakt.
Selv om det er "tilfeldig" er det bare Type 2 kontakter som benyttes på bokser med kontakt, og alle elbiler kan lade fra en slik boks om de har riktig kabel.

Det finnes varianter av Mode 3 bokser. De med stikkontakt (Type2) og de med fatmontert ladekabel. De med stikkontakt kan som sagt brukes av alle.

Av de med fastmontert ladekabel finnes det 2 typer.
De med type1 plugg (kan brukes av: Leaf, Trillinger,Fokus+++), og de med type2 plugg (kan brukes av: Tesla, BMW VW + framtidens Europiske).

(En "vanlig stikkontakt" kan ikke benyttes på en Mode 3 boks, om noen skulle lure, da den i tillegg til kontakter for spenning trenger kontakter for signaler.)



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eMoNor

Sitat fra: pottle på mandag 10. februar 2014, klokken 08:56
Det er bare en tilfeldighet at "Mode 3"-ladesystemet bruker "Type 2" som kontakt.
Det er ikke helt tilfeldig at Type2-kontakten benyttes til Mode3 lading i Norge. Norge følger Europa når det gjelder ladestandarder og i Europa (og delvis i Norge) har vi et 3 fase nett (400V). Type2 kontakten muliggjør 3-fas lading med de fordelene det har.

I USA, hvor Type1-kontakten stammer fra, har benytter de 2 fase nett. Type1-kontakten er utviklet for dette nettet og overfører kun to faser til bilen og gir dermed ikke mulighet for 3-fas lading.

Utover det så anbefaler jeg på det sterkeste å sette opp ladestasjoner med kun Mode3. Alle biler kan lade med dette, men av en eller annen merkelig grunn leverer ikke alle bilmerker med Mode3 ladekabel. Husholdnings-kontkten (schuko) er utviklet for kaffetraktere og brødristere, ikke elbillading. Schuko kontakten er den desidert største brannfaren her.
Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA