Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første store utfartdag med superladerkø?

Startet av janroald, torsdag 13. februar 2014, klokken 22:53

« forrige - neste »

janroald

Hei,

vi har bestillt en Leaf med 6,6 kW lading.
Nissan tilbyr en 32A hjemmeladestasjon til 9500,-
Finnes det gode grunner for å si nei takk til denne ladestasjonen og heller bestille selv? (Foruten prisen?)
F.eks http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html
B3200V/B3200N ?

Ser også det snakkes om å legge opp både 32A og 40A -krets hjemme. Hva er riktig/nødvendig her?

På forhånd takk for svar :-)

emil

32A skal vel gå, men 40A er best.

Hadde jeg hatt muligheten tror jeg at jeg ville valgt en semiportabel med Type2 (mennekes) kontakt og en 32A Type2-Type1 kabel.

Da får du mulighet for å lade besøkende eUp/i3/Tesla med 32A samt at du har en 32A kabel du kan lade med fra de nye stolpene som dukker opp. I tillegg trenger du ikke bytte boks hvis du selv skulle falle for fristelsen å kjøpe Tysk, Fransk (f.eks Renault) eller Tesla ved en senere anledning...


elektrolux

Her konkurrerer vi faktisk med oss selv, og tilbyr nå Ratio sin semiportable ladestasjon 31338 for 6500 kr.

Den er nå tilpasset og testet på det norske IT nettet, og jeg tror den dermed blir en prisvinner når det kommer til 32A lading. Ladestasjonen styrer inntil 30A lading.

Se: http://www.ratio.nl/en/catalog/articlegroup/4717/home-chargers-mode-2

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

janroald

Interessant, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor det er bedre å kjøpe en type2-stasjon og konvertere til type1 enn omvendt. Er type2+mennekes lettere kompatibel med andre biler enn en type3+J1772 ?

emil

Har du en stasjon med fastmontert Type1 (J1772) kontakt på kabel er det i prinsippet kun Leaf og Trillinger som kan lade. Har du derimot en Type2 (Mennekes) kontakt på boksen kan "alle" lade med riktig kabel/overgang.

For Leaf/Trilling blir det en Type2-Type1 kabel, for de fleste andre blir den en ren Type2-Type2 kabel. Selve elektronikken/kommunikasjonen mellom boks og bil (EVSE) er den samme uavhengig av kontakttype.

"Bonusen" for deg blir at du da også har en Type2-Type1 kabel som du kan ha med deg på tur for å lade med 32A der det er tilgjengelig, ellers må du klare deg med den originale ladekladden på 10A. Hvis du veldig sjelden har behov for å lade over 10A på tur lar du bare kabelen stå fast i boksen.

Kim-DK

Man kan ved www.evse.dk købe en ABL sursum ladeboks for 5875 NOK ex. moms

elektrolux

#6
Små firma som f.eks Elbilhjelpen.no vil selvfølgelig være behjelpelige med å bytte kabel om du skulle bytte bil, men ellers er argumentene til Emil svært så fornuftige.

Og så var det fornuftig argument til å velge vår framfor Nissan sin: Vel utenom prisen er vår semiportabel, og kan dermed tas med om du trenger rask lading på tur. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

johncl

6500 DKK er jo absolutt ikke å forakte for en 32A boks:

http://www.evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=19407

Men hva koster det å få en elektriker til å sette opp denne mon tro?
Perlehvit Leaf 2014

pottle

Sitat fra: johncl på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:24
6500 DKK er jo absolutt ikke å forakte for en 32A boks:

http://www.evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=19407

Men hva koster det å få en elektriker til å sette opp denne mon tro?

La oss gå igjennom kalkylen:

6500 DKK (lader) + 230 DKK (paypal)= 6730 DKK * 1,13 (kurs) = 7605 NOK

7605 NOK * 1,25 (mva) = 9506 nok.

Pluss gebyr osv og noe vanskeligere reklamasjon.

Kan være at Elbilhjelpen, salto eller EV-Institute ikke blir så dyrt allikevel?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

BE

Så må vi ikke glemme den kjekke forbrukerkjøpsloven vi har i Norge, 5 års reklamasjon. Alle profesjonelle selgere sitt mareritt! Den er verdt noen kroner den også.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

johncl

Aha, så denne var ikke inklusive dansk mva? Da er det ikke noe billigere enn i Norge. Og ja garanti er viktig. Sjekket litt rundt og ser folk får satt opp 32A kurs for 5-6000 kr. Nissan forhandleren min (SandeAuto Vest i Drotningsvik) snakket om 10000 kr ferdig installert, men jeg tror det var en 16A lader.
Perlehvit Leaf 2014

janroald

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. februar 2014, klokken 09:36
Her konkurrerer vi faktisk med oss selv, og tilbyr nå Ratio sin semiportable ladestasjon 31338 for 6500 kr.
Se: http://www.ratio.nl/en/catalog/articlegroup/4717/home-chargers-mode-2

Så 31338 tilsvarer akkurat det Emil foreslår : type2+mennekes+2->1 kabel?
Hva er evt. leveringstiden på denne stasjonen?
Da er det ingenting Nissan-stasjonen kan gjøre som Ratio'en ikke gjør? Ikke noe trøbbel med carwings etc?
Høres jo da egentlig ut som en no-brainer...

Kim-DK

Sitat fra: pottle på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:43
Sitat fra: johncl på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:24
6500 DKK er jo absolutt ikke å forakte for en 32A boks:

http://www.evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=19407

Men hva koster det å få en elektriker til å sette opp denne mon tro?

La oss gå igjennom kalkylen:

6500 DKK (lader) + 230 DKK (paypal)= 6730 DKK * 1,13 (kurs) = 7605 NOK

7605 NOK * 1,25 (mva) = 9506 nok.

Pluss gebyr osv og noe vanskeligere reklamasjon.

Kan være at Elbilhjelpen, salto eller EV-Institute ikke blir så dyrt allikevel?

Prisen på 6500 DKK er incl dansk moms.
Dvs prisen vil være 5200 DKK uden moms.

pottle

#13
Sitat fra: Kim-DK på torsdag 06. februar 2014, klokken 21:04
Prisen på 6500 DKK er incl dansk moms.
Dvs prisen vil være 5200 DKK uden moms.

Det står absolutt ingenting om merverdiavgift på nettbutikken. Er ikke mva spesifisert så kan du vel heller ikke kreve fradrag. Det er dette beregningen går ut i fra.

Mulig du har rett i at dansk mva skal trekkes fra, men butikken må utstede en faktura hvor mva er spesifisert.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Griffel

#14
Sitat fra: pottle på torsdag 06. februar 2014, klokken 21:14
Det står absolutt ingenting om merverdiavgift på nettbutikken.
Jeg har vært borti den siden før. Et eller annet sted står det at MVA 25% er inkludert når ikke annet er nevent.
(eller noe lignene, men på Dansk. Let og du vil finne.). Jeg aner ingen ting om Danske regler for spesifikasjon av MVA.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA