Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når man roter bort ladenøkkelen…

Startet av jgilberg, torsdag 13. februar 2014, klokken 20:45

« forrige - neste »

LMOR

Jeg mener å ha sett at viftesymbolet blinker først, og så bestemmer bilen om den vil varme eller kjøle. Når varmesymbolet begynner å binke kommer varmluften.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

#16
Sitat fra: LMOR på torsdag 06. februar 2014, klokken 19:09
Jeg mener å ha sett at viftesymbolet blinker først, og så bestemmer bilen om den vil varme eller kjøle. Når varmesymbolet begynner å binke kommer varmluften.
ja - det er riktig , varmesymbolet blinker. A/C har ikke vært nødvendig enda  8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pberg

Det ser jo nesten ut til at BMW har tenkt mer på nedkjøling av bil enn oppvarming når en ser disse sidene i instruksjonsboken. Kanskje de har tenkt at bilen blir mer populær i varme- enn i kalde strøk?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på fredag 07. februar 2014, klokken 08:01
Det ser jo nesten ut til at BMW har tenkt mer på nedkjøling av bil enn oppvarming når en ser disse sidene i instruksjonsboken. Kanskje de har tenkt at bilen blir mer populær i varme- enn i kalde strøk?
Helt enig i at det ser slik ut, men det er nok lite sannsynlig. Det er ikke varmt der bilen er konstruert og satt sammen, og det kan være kaldt i USA også om vinteren :-)

Jeg mistenker at eventuelle begrensninger ligger mer på sikkerhet. Og det heter pre-condition, så hvis varmen kommer raskt når du setter deg i bilen, eller setter på varmen manuelt litt før så er det OK?

Hvis du uansett kommer 10min for sent f.eks, så var varmen bortkastet. Da er det bedre å ta siste del når du er klar til å dra?

Vi får vel mer erfaring etter hvert.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: LMOR på fredag 07. februar 2014, klokken 08:32

Hvis du uansett kommer 10min for sent f.eks, så var varmen bortkastet. Da er det bedre å ta siste del når du er klar til å dra?

Vi får vel mer erfaring etter hvert.
Bilen er varm 10 minutter etterpå, men ikke "webasto varm" eller "Badstue varm".  Varmen kommer veldig fort i gang - så jeg tror varmepumpen er varmet ordentlig opp - og klargjort.

Jeg er veldig sikker på at de ikke har prioritert A/C forann varme, men det kan hende de har tenkt totalt miljø, og ikke fyrer på i timesvis med hverken varme eller kulde.  Jeg har enda ikke uteparkert med tykk is, kun med ett tynt lag av sne.  Dette ble smeltet av "preheating"
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på fredag 07. februar 2014, klokken 08:36
Sitat fra: LMOR på fredag 07. februar 2014, klokken 08:32

Hvis du uansett kommer 10min for sent f.eks, så var varmen bortkastet. Da er det bedre å ta siste del når du er klar til å dra?

Vi får vel mer erfaring etter hvert.
Bilen er varm 10 minutter etterpå, men ikke "webasto varm" eller "Badstue varm".  Varmen kommer veldig fort i gang - så jeg tror varmepumpen er varmet ordentlig opp - og klargjort.

Jeg er veldig sikker på at de ikke har prioritert A/C forann varme, men det kan hende de har tenkt totalt miljø, og ikke fyrer på i timesvis med hverken varme eller kulde.  Jeg har enda ikke uteparkert med tykk is, kun med ett tynt lag av sne.  Dette ble smeltet av "preheating"
Jeg tror også smelting av is er pri1 og forvarming og rask varme når du kommer.

Poenget med de 10 min som var bortkastet, var at du har varmet opp bilen i 10min mer enn du trenger :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Fjeldi

Da har jeg testet
1: Oppvarming gjennom app (med lading)
2: Oppvarming gjennom app (uten lading)
3: Oppvarming ved å sette "timer" i går kveld (med lading)

Har kommet 10 min etter at jeg har startet 1 og 2 pluss 8 minutter etter at jeg hadde satt avfart i dag
morges og har hatt varmere (ikke webasto som det stod tidligere) bil hver gang.
Bilen har stått ute hver gang.

T

LMOR

Du mener varm bil hver gang?

Men hva var ute-temperaturen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Fjeldi

#23
Varm bil alle ganger.. Temperaturer er det som har vært i Oslo de siste 3-4 dagene.
Fra -2 til + 0.5
Ganske deilig å sette den på 5 min før jeg pakker ned kontoret slik at det er varmt i bilen.
Den "suser/bråker" som bare det når jeg kommer til bilen.
Kan ta med termostat :) neste gang.

Kan selvfølgelig teste når det blir kaldere også. Håper den tåler litt kulde..

Jeg ser at denne tråden er om det samme. Kanskje moderator slår de sammen.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12076.15.html

LMOR

Sitat fra: Fjeldi på fredag 07. februar 2014, klokken 16:36
Varm bil alle ganger.. Temperaturer er det som har vært i Oslo de siste 3-4 dagene.
Fra -2 til + 0.5
Ganske deilig å sette den på 5 min før jeg pakker ned kontoret slik at det er varmt i bilen.
Den "suser/bråker" som bare det når jeg kommer til bilen.
Kan ta med termostat :) neste gang.

Kan selvfølgelig teste når det blir kaldere også. Håper den tåler litt kulde..

Jeg ser at denne tråden er om det samme. Kanskje moderator slår de sammen.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12076.15.html

Takk, hvis du har fått det til i -2, så er det ikke minusgradene som gjør at noen ikke får det til.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

Noen løse tanker:

Bilen har 4 profiler for brukerinstillinger. Profilene husker ønsket temperatur. Nøklene husker hvilken profil som var aktiv da den forlot bilen. Dette førte til rot for meg, da jeg blandet sammen nøklene (de er like).

Når bilen er parkert i Eco Pro + mode, kommer det vel bare kald luft, uansett om varme er innstilt.

Når jeg hadde sittet i bilen utenfor huset en stund med standard ladning, følte jeg det var kaldt, så jeg aktiverte preconditioning. Den varmet da godt i 30 minutter (som beskrevet i manualen). Så ble jeg kald igjen og fikk ikke startet preconditioning igjen. Jeg gav opp og gikk inn. Jeg fikk neste morgen ingen preconditioning, slik jeg hadde programmert. Er de 30 minuttene en kvote som er brukt opp?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Interessante tanker, men nøkkelen kan ikke være problemet tror jeg, og sannsynligvis ikke pro+ modus heller.

Tviler på 30min kvote, men kanskje.

MEN, det jeg trigger på med dette, er at de 3 tilfellene jeg kjenner til + deg høres det ut til, så var det mye "testing" involvert, så kanskje er det en bug i sw, som gjør at for mye frem og tilbake i menyene fører til at noe låser seg?

Du får se om det retter seg etter hvert som en kommer inn i et normalt spor?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

#27
Enig med LMOR: Mye testing (klikking fram og tilbake på alt mulig) kan stresse systemet. Jeg fikk endatil " Drivetrain fault - Stop driving soon as possible" (Gul advarsel) og en skummel rød " Drivetrain fault - Stop driving now and call BMW Service" mens bilen stod parkert, en time etter overlevering. En restart fjernet advarselen. Jeg må innrømme at jeg visste ikke helt hva jeg holdt på med. Nevner dette bare som et eksempel på det LMOR nevner i posten over.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Hørte også om en som trykket for mange ganger på bremsen mens den stod parkert, og mens han testet rundt omkring. Fikk også en feilmelding som forsvant med restart. Dette kalles apekatt-testing :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Kan det være at du bare kan sette departure time med varme til dagen etter, og ikke samme dagen? Eller har noen fått det til?
(Kun for å kvitterte ut en mulig årsak)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA