Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når man roter bort ladenøkkelen…

Startet av jgilberg, torsdag 13. februar 2014, klokken 20:45

« forrige - neste »

jgilberg

I dag tidlig satte jeg bilen til å "forvarme" bilen til kl 0730. Når jeg kom ut var bilen iskald. I kveld prøvde jeg å starte "comfort climate control" fra appen. Etter 20 min gikk jeg ut til bilen og den blåste bare kald luft.

Er det nå jeg bør lese manualen :-)?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

bromm

Egentlig ganske godt gjort å skrive noe her før man leser manualen... Vi får vel mye lesestoff her inne fremover, kan det se ut til ;)

LMOR

Nå har vel du sagt tidligere at jeg leser for mye i manualen bromm...

Jeg har lest "alt", og vi hadde allerede en tråd om dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12076.0.html

Så han er ikke alene. Har også lest om andre i utlandet også som har samme "problem". Ingen har kommet med noen gode forslag i den andre tråden heller.

Det kan være en feil, eller som jeg har skrevet sist i forrige tråd, så er grunnen at det er for kaldt ute. Og ingen har bekreftet at det virker ute i minusgrader hos dem.

Men hvis du skrur på varmen i displayet i bilen, så skal det alltid virke i følge manualen. Hvis ikke det heller virker, så er det en feil?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Jeg har sittet ute i bilen i garasjen i 35 min akkurat nå. Den blåste KUN kald luft selv om jeg satt den på 28 grader. Etter ca 25 min begynte det å komme seriøst med varme ut av kanalene..... Jeg har lest at forvarmingen kjører i 20 min... Hvis det tar 25 min før varmen kommer så tror jeg vi har "løsningen" eller???

Ellers enig i at man bør lese manualen før man stiller idiotspørsmål, men min unnskyldning er at bilen er så fet at jeg heller piller selv enn å lese, sorry..
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Det samme skjedde for meg, blir varm etter mye kaldt luft. Men andre rapporterer at den er varm når de kommer, og den skal være varm på det tidspunktet du har stilt inn.

Hva var temperaturen utenfor?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Mine herrer,

Kan det faktisk være så enkelt at BMW vil bytte ut all fuktig luft inne i bilen de første 20 minuttene - før - den begynner å varme på kalde dager?  :o

Defroster blåser jo bare kald luft ...

Edit: Defroster.

Terondo

#6
Det kan godt tenkes at slik er det, men skal man måtte vite alt sånn før man setter i gang varmen, burde ikke bilen finne dette ut på egenhånd, og sørge for varm bil, til det klokkeslettet man ønsker. Ellers sauser vi jo bort mye strøm på å kjøre varmen lenge, om det ikke er nødvendig, eller risikerer at man kommer til kald bil, på andre dager, om det var kaldt ute?

Jeg tror jeg må legge inn et spørsmål på listen, ved overlevering, på dette.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

jaxry

Dette burde være lett for BMW å svare på. Noen som har en kontakt de kan bruke, så får vi et godt fasitsvar på dette én gang for alle?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

jgilberg

Sitat fra: LMOR på torsdag 06. februar 2014, klokken 07:30
Det samme skjedde for meg, blir varm etter mye kaldt luft. Men andre rapporterer at den er varm når de kommer, og den skal være varm på det tidspunktet du har stilt inn.

Hva var temperaturen utenfor?

Det var -1 utenfor da jeg prøvde i går. I dag tidlig hadde jeg satt forvarmen til departure kl 0715 og da jeg gikk ut til bilen 0745 blåste det fortsatt kaldt... Kona tok i3 i dag, og jeg har ikke fått snakket med henne om når bilen ble varm.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

bromm

Har dere sjekket at riktig tidssone er satt på både bil og mobil ? Har ikke anledning til å sjekke dette selv enda, men det kan ligge noe der... Evt. så kan jo Vind (som tydeligvis får varm bil), sjekke ut hvilke innstillinger som er satt der...

Fjeldi

Jeg har brukt I3 appen på min mobil de siste dagene og har kommet til varm bil når jeg har valgt
"Activate Comfort Climate control" 10 min før jeg skulle til bilen. Den har da stått på ladning.
Klokkeslett har jeg ikke testet da, jeg ikke treffer riktig tid uansett.

Mener jeg leste at den kun varmer i 15 minutter ett eller annet sted. Skal se om jeg finner det.

Tester nå, når jeg drar fra kontoret som ikke har ladestasjon om den er varm når jeg kommer ned.



Vind

Sitat fra: bromm på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:15
Har dere sjekket at riktig tidssone er satt på både bil og mobil ? Har ikke anledning til å sjekke dette selv enda, men det kan ligge noe der... Evt. så kan jo Vind (som tydeligvis får varm bil), sjekke ut hvilke innstillinger som er satt der...
Det er riktig tidssone på begge, så det er ikke ett problem.  Jeg tror dette er knyttet til utetempratur.  Har fulgt med i tråden, og satt nå på varmeren med tidsur når jeg skulle ut i ett møte fra jobben i dag .  Da var ikke bilen spesielt varm, men det er ca 8-10 grader i garasjen på jobb.  Når jeg satt på timer igjen når bilen stod parkert ute etterpå, i lader, var den passe varm, men da var det -3 ute. 

Det står departure time på timeren, og det må være avgangstid, men jeg har stort sett satt den litt tidlig, men disse to gangene kom jeg til bilen på tidspunktet.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

#12
Som nevnt flere ganger, så står det i manualen at temperatur kan påvirke dette.

Se forskjell på første og andre punkt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 06. februar 2014, klokken 09:36
Mine herrer,

Kan det faktisk være så enkelt at BMW vil bytte ut all fuktig luft inne i bilen de første 20 minuttene - før - den begynner å varme på kalde dager?  :o

Defroster blåser jo bare kald luft ...

Edit: Defroster.
Dette kan nok sammen med ute-temperaturen væte en forklaring. I tillegg så tror jeg varmepumpen vil være sikker på at all rest-varme er brukt opp før en bruker energi på oppvarming. Dette er en litt mindre viktig prosess når det er kaldt ute, så kanskje BMW gjør noen endringer etter hvert.

Det samme skjer hvis du setter deg i bilen, går inn i menyen og velger å aktivere aux climate momentant.

Først så blåser den kald luft i noen minutt, før oppvarmingen starter. Dette står også beskrevet i manualen. Men den "kalde" luften vil bidra til oppvarming også, så snart omgivelsene og dermed batteriet er varmere?

Det jeg tenker å gjøre, som noen andre kan teste ut, er å stille departure time litt tidligere om vinteren, programmere baklukeknappen på fjernkontrollen til varmeapparatet, som jeg antar bilen vil oppfatte som at du er i nærheten, trykke på denne 10min før jeg går ut, og dermed komme til varm bil uansett :-)

Kun en teori så langt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Vedlagt to bilder fra instruksjonsboken.  Fast lys i viftesymbolet - det er satt en departure time senere, blinkende lys - den er aktivert.  Når man kommer til bilen 5 minutter etter departure time er symbolet igjen fast (det er jo satt en departure time i morgen)

Om det ikke blinker f.eks 10 minutter før satt departure time så ville jeg sjekket klokken i bilen.  Klokken i telefonen har ikke noe å gjøre med dette, det som settes i telefon er de samme som departure time i bilen.

Bilen er ikke supervarm inni, men varm nok til å smelte sne, men når man starter kjøring kommer varmen veldig fort, og da snakker jeg sekunder.  Det kan være at forvarmingen varmer varmepumpen, slik at det er god restvarme i den når man begynner å kjøre.  Dette reguleres jo av utetemperatur, så er det + grader er nok ikke bilen så varm som om det er - grader.  Og i følge instruksjonsboken vil den jo kjøles ned når det er varmt ute.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA