Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2013 vs 2014 modell

Startet av sn0le, torsdag 13. februar 2014, klokken 17:56

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. februar 2014, klokken 23:29

... så for å snu Spetales regnestykke på hodet - hvor mange milliarder tjener staten på å avgiftslegge de bilene som IKKE er nullutslippsbiler EL-biler? - Avgiften er en straff for å velge en forurensende bil - det er ikke en "subsidie" å ikke avgiftslegge at man velger en som ikke forurenser.

Et glimrende argument  ;)  (tok meg den frihet å korrigere bittelitt på type bil)

Amoss

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 11. februar 2014, klokken 23:34
(tok meg den frihet å korrigere bittelitt på type bil)

Du har så klart rett der ja :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

K

Inntekt fra engangsavgifter er ca 21 mrd. kroner i statsbudsjettet for 2014.

Oreo

Hvorfor tok ikke Spetalen opp debatten om FORMUESKATT med det samme?
Sikkert mye sykkelvei som kunne bygges om den økte 1%
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

satheesh.net


SK901

Denne mannen er nesten like tragisk som folk som tror vi er i stand til å endre temperaturen og klimaet på jorda.

Thomas Parsli

Sitat fra: SK901 på fredag 14. mars 2014, klokken 08:40
Denne mannen er nesten like tragisk som folk som tror vi er i stand til å endre temperaturen og klimaet på jorda.

Eller som en vis and en gang sa:

Å tenke før man snakker er som å tørke seg i ræva før man driter!

Thomas
(jeg antok du var ironisk?)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sigurdi

#142
Han er nok heller en dyktig økonom, med egne interesser som pri 1.

Dersom noen ikke har fått det med seg, Spardalen har en stor aksejepost i REC som er en stor solcelle produsent, for kort tid siden solgte han en del av aksjene med god gevinst.

Les mellom linjene:
Oljefondet bør mye heller investere i solcelle paneler (fra REC) istede for kullkraftverk.

Solcelle paneler på norsk sokkel - istede for vindmøller.
Solcelle paneler kan subsidieres fra staten til private og bedrifter, slik at norske husstander og bedrifter kan montere dette på takene sine og bidra til at hans lommebok blir feitere. :-)
(En av mine støreste konkurrenter er Solar City, med Elon som eier. ;-)

Men hvorfor ikke bare si dette da, men pakke det inn slik at det ikke skal være så innlysende?
Blir som en liten unge som sier pappa vet du at det ligger en sjokolade i skuffen?

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Haa

TMS 85, Mars 2014, Grønn

P85D+

Sitat fra: sn0le på onsdag 05. februar 2014, klokken 20:49
Mange har vel fått med seg Spetalens opptreden på NRK i går.
Kjenner jeg blir utrolig provosert av denne fyren.
Jeg skal være den første til å innrømme at økonomiske årsaker er primærgrunnen til at jeg vurderer
å kjøpe en TMS, og at miljøhensyn kommer bak dette.
Men han kommer med så mange rare utsagn og blanke løgner at jeg blir rett og slett forbanna på han.

http://tv.nrk.no/serie/aktuelt-tv/nnfa50020414/04-02-2014

Her er et par knippe sitater fra programmet:

Hver Tesla som registreres i Norge har en avgiftslette på 700.000 kroner i engangsavgift.
For det første er det et teoretisk avgiftslette basert på at kjøperen hadde kjøpt en TMS selv om den hadde avgifter. Det er lite trolig da den hadde rett og slett vært for dyr, selv for fiffen i Oslo Vest.
For det andre er dette et teoretisk avgiftslette for en Tesla Model S Performance.
Tesla selger også Tesla Model S i "vanlige" utgaver, 85kW og 60kW som har vesentlig mindre hestekrefter.
Han fremstiller det som at ALLE Tesla Model S ville hatt samme avgift, og det ville vært sant hvis ALLE Tesla
Model S som blir solgt var Performance-utgaver.

De slipper bompenger, årsavgift og vanlig bensinavgift.
Elbiler slipper foreløpig bomavgift, frem til diverse goder fjernes.
Elbiler slipper IKKE veiavgift, men den er sterkt redusert.
Elbiler bruker strøm, og det er MVA og avgifter på strøm, ergo slipper vi ikke drivstoffavgifter.

Tesla er en sportsbil som er for familier med god råd. Det er en bil #2 eller #3.
Det er en familiebil med sportslige egenskaper.
Tesla er for alle så fremt de har råd til en bil som koster fra Kr 460.000,- og oppover.
Har Spetalen snakket med alle 2.000 TMS-eiere og spurt de hvor mange biler de har?
Det finnes masse eksempler på nordmenn som har TMS som sin bil #1.
Undertegnede vil bruke TMS som bil #1 om jeg går til innjøp av en, ikke er jeg rik heller.

Det er ingen familier i dag som kjøper en Tesla som bil #1.
Igjen, se over.
Spetalen har inget grunnlag for å komme med en slik uttalelse med mindre han har snakket med SAMTLIGE
Tesla-eiere.

De som kjøper Tesla er primært interessert i å slippe å stå i kø.
Dette kan garantert diskuteres. For min egen del vil 99% av jobbpendling for min del være på
veistrekninger UTEN kollektivfelt. Da må jeg stå i kø som alle andre.
Nok av eksempler på folk utenfor Østlandet som kjøper seg TMS, og som oftest er det ikke kollektivfelt i mils
omkrets av disse menneskene.
Jeg vil tro at primært dreier det seg om miljøgrunner eller økonomiske grunner til å kjøpe seg en TMS.
Det finnes helt sikkert Elbil-eiere som kjøpte primært for å kunne kjøre i kollektivfeltet, men de er nok neppe i flertall.

Det er i dag helt umulig for folk fysisk å reise rundt i landet med en en Tesla og kjøre rundt i den bilen.
Really?! Så Bjørn Nyland har ikke kjørt Oslo-Trondheim x antall ganger, eller tok en "svipptur" på vestlandet og kjørte 1.600 km i løpet av en helg?
Det var ikke noen som akkurat kjørte kyst til kyst i USA?

Teslaen er en sportsbil. Det er en sportsbil, og hvis du ser hvilken kapasitet den har til å ha med seg folk i baksetet og bagasje så er det helt minimalt.
Trenger jeg virkelig å kommentere denne?  ::)

De fleste har en Tesla i dag som bil #2. Den er i dag en subsidie for rike folk i Oslo. Den selges primært i Oslo og i Oslo Vest, Bærum og Asker til folk som vil unngå kø ved å bruke kollektivfeltet.
Mener å ha sett en oversikt over dette her inne på forumet, men fant den ikke akkurat nå.
Men fant dette kartet, og om dette stemmer sånn nogenlunde så selges ikke TMS primært i Oslo, Oslo Vest, Bærum og Asker. Med mindre disse kommunene har fått vesentlig større utstrekning enn de hadde når jeg gikk på skolen.
https://www.zeemaps.com/map?group=295135

I tillegg kommer energien til elbiler fortsatt hovedsaklig fra fossile brennstoffer.
Hva?!?!
Dette blir rett og slett for dumt.
Energien til Elbiler er den samme energien vi bruker hjemme til våre komfyrer, kjøleskap, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner etc etc.
Norge produserer MASSE fornybar energi.
Selv om vi importerer litt strøm fra kontinentet så er ikke strømmen i Norge hovedsaklig fra kullkraft/gasskraft.
En annen ting er at en normal husholdning bruker 4-5 ganger mere strøm pr år enn en TMS som kjører 20.000km og klarer 400km pr lading.

Kom gjerne med innspill folkens. Jeg har sikkert ikke fått med meg alle løgnene hans.  :-\

Edit:

Jeg så denne linken i en annen tråd her inne.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2580121.ece

Ifølge denne artikkelen i Dagens Næringsliv så tjente Spetalen 892 millioner kroner på verdipapirer i 2012 via sitt investeringsselskap Ferncliff.

521 millioner tjente han på selskapet Spectrum, som driver med seismiske målinger for *fanfare* OLJEBRANSJEN.

261,4 millioner tjente han på selskapet Standard Drilling.
De driver med oljeborring.

Dvs at av de 892 millionene han tjente i 2012, så var minst 782,4 av de på oljerelatert virksomhet.
Mao ca 87-88% av pengene han tjente.

På toppen av det hele så sitter han i styret til Spectrum.
http://www.spectrumasa.com/about/the-board

Tror vi kan si at dette nok er grunnen til hans plutselige store interesse i å motarbeide El-biler.  ::)

Når det gjelder disse "subsidiene" så var jeg inne hos Tollvesenet og beregnet engangsavgift for P85, S85 og S60.
Brukte 2100kg som egenvekt, korrekt Hk-tall og la inn 0 gram CO2 og 0 gram NOX pr km.

Engangsavgift for P85 = Kr 431.444,-
Moms for P85 = Fra Kr 152.650,- og oppover (avhengig av bilens verdi).
Sum = Kr 584.094,- og oppover.

Engangsavgift for S85 = Kr 362.644,-
Moms for S85 = Fra Kr 131.450,- og oppover (avhengig av bilens verdi).
Sum = Kr 494.094,- og oppover.

Engangsavgift for S60 = Kr 286.964,-
Moms for S60 = Fra Kr 115.950,- og oppover (avhengig av bilens verdi).
Sum = Kr 402.914,- og oppover.

Hvis man makser ut en P85+ så får man Kr 217.575,- i MVA (av bilens verdi på Kr 870.300,-) + engangsavgift.
Da kommer man på Kr 649.019,- i "tapte" avgifter.
Da er bilen makset helt ut, og jeg har valgt rødt adapter og 1 sett Nokian R2 vinterdekk.
Så hvor Spetalen har Kr 700.000,- fra aner jeg ikke.  :o

Jeg fikk disse tallene
P85D og 85D

Kjell Leaf

#145
Sitat fra: sigurdi på fredag 14. mars 2014, klokken 09:05
Han er nok heller en dyktig økonom, med egne interesser som pri 1.

Dersom noen ikke har fått det med seg, Spardalen har en stor aksejepost i REC som er en stor solcelle produsent, for kort tid siden solgte han en del av aksjene med god gevinst.

Les mellom linjene:
Oljefondet bør mye heller investere i solcelle paneler (fra REC) istede for kullkraftverk.

Solcelle paneler på norsk sokkel - istede for vindmøller.
Solcelle paneler kan subsidieres fra staten til private og bedrifter, slik at norske husstander og bedrifter kan montere dette på takene sine og bidra til at hans lommebok blir feitere. :-)
(En av mine støreste konkurrenter er Solar City, med Elon som eier. ;-)

Men hvorfor ikke bare si dette da, men pakke det inn slik at det ikke skal være så innlysende?
Blir som en liten unge som sier pappa vet du at det ligger en sjokolade i skuffen?

sigurdi
Hvor skulle solcellepanelene vært hen på norsk sokkel ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Car-El

Sitat fra: sn0le på onsdag 05. februar 2014, klokken 20:49
De slipper bompenger, årsavgift og vanlig bensinavgift.
Elbiler slipper foreløpig bomavgift, frem til diverse goder fjernes.
Elbiler slipper IKKE veiavgift, men den er sterkt redusert.
Elbiler bruker strøm, og det er MVA og avgifter på strøm, ergo slipper vi ikke drivstoffavgifter.

Her må jeg få få si at disse 425kr er ikke årsavgiften på motorkjøretøy, men en personskadeavgift. Denne var fram til 2006 lagt til på forsikringen. Mener det var ved innkrevning av årsavgift i 2006 at den ble på lagt med 300kr. Muligens 2007.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sjøhyene

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 23. april 2014, klokken 21:08
Hvor skulle solcellepanelene vært hen på morsk sokkel ?

Norge er godt egnet for solceller faktisk. Er sånn at kulde er en god ting for solcelle effektiviteten og skyer har lite å si.
Hvis nå bare staten kunne fått på plass noen insentiv ordninger sånn som i andre europeiske land så skulle jeg pepret taket mitt med paneler.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Griffel

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 24. april 2014, klokken 08:28
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 23. april 2014, klokken 21:08
Hvor skulle solcellepanelene vært hen på morsk sokkel ?

Norge er godt egnet for solceller faktisk. Er sånn at kulde er en god ting for solcelle effektiviteten og skyer har lite å si.
Hvis nå bare staten kunne fått på plass noen insentiv ordninger sånn som i andre europeiske land så skulle jeg pepret taket mitt med paneler.

Sitat fra: Griffel på fredag 10. februar 2012, klokken 00:44
Subsidiene bør vel gå dit en får mest igjen i kWh/kr, og da gir nok vann, vind og småkraftverk i bekker større fornybar kWh per subsidie kr. enn private solpaneler på taket.

Men kanskje ikke like mye morro.

Siden det en personlig kan spare er mer enn grensekostnadene ved utbygging av ny kraft på grunna av avgifter momser fortjeneste til krafselskap etc. ligger nok den subsidieringen en kan vente å få der.
(Vind+småkraft er Subsidiert av oss via grønne sertifikater)

Nå vil nok et solpanel på østlandet Norge levere ca 60% av et tilsvarende i California, men omtrent ikke noe i den perioden forbruket er størst, d.v.s om vinteren. Om sommeren når vi har har omternt like mange kWh fra solen som de lenger syd (Svakere sol men i flere timer) er desverre prisene lavest på grunn av lavere forbruk.
Prisen på solpaneler faller sterkt så om noen år vil situasjonen endres, men ennå er dette for entusiastene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dice

#149
Jeg synes å huske at når Elon Musk var i Norge, svarte han at Tesla arbeidet med sin egen whitepaper for å sammenlikne en TMS med andre biler for å vise energiforbruk ved produksjon og kjøring. Er ikke det riktig? Jeg kunne tenkt meg en enkel framstilling som viste utslipp ved produksjon samt sa noe om utslipp knyttet til bruk av TMS med ulike energikilder.

Kongstanken har vel vært å produsere en bil folk vil ha (rekkevidde, komfort, m.v.) som drives av fornybar energi. Det er lett å fortelle skeptikere at tanken er at superchargere skal drives av fornybar energi som solcellepanel, vannkraft eller vindkraft. Det jeg imidlertid synes er vanskelig er å vise til total energikost for produksjon av TMS vs en tilsvarende fossilbil. Det hadde vært greit å kunne vise til en skisse når trollene i komentarfeltene i nettaviser påstår at produksjonskostnadene til TMS batteriet alene medfører mer utslipp av CO2 enn en fosilbil slipper ut i sin levetid.

Jeg så denne artikkelen ble postet på TOC på FB:
http://www.vancouverobserver.com/blogs/climatesnapshot/do-electric-cars-cause-more-or-less-climate-pollution-gasoline-cars-take-look

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA