Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2013 vs 2014 modell

Startet av sn0le, torsdag 13. februar 2014, klokken 17:56

« forrige - neste »

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

19quiz76

Har du regnet på bilens maksimale effekt? På elmotorer skal effekt over tid beregnes, altså 69kW for S85 og jeg ikke husker feil..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

M@Do

Hvis man benytter 69KW som er oppgitt i vognkortet så blir engangsavgiften 103.364,-

Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:   198 159,00
Avgift for motoreffekt:   0,00
Avgift for CO2:   -94 795,00
Avgift for NOx:   0,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:   103 364,00
Bruksfradrag (0%):   0,00
Totalt i engangsavgift:   103 364,00
Vrakpantavgift:   2 400,00
Totalt i avgifter for dette kjøretøyet:   105 764,00

cra

Jeg stusset også på hvilket HK-tall du har brukt; det står at du har brukt "korrekt tall", men det kunne være på sin plass om du opplyste hva tallet var, enten det er nå kontinuerlig eller max HK som er brukt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Har oppgitt Hk-tallet som Tesla selv oppgir, altså 421Hk for P85, 367Hk for S85 og 306Hk for S60.
Brukte disse da det innebærer at man ikke kan få noe verre tall, og dermed kan ikke en motpart i en diskusjon
"ta deg" på beregningene.

Synes og det er rart at vognkortets tall skal brukes.
Bilen er jo i stand til å levere f.eks 421 Hk, dog i begrenset tid.
Med fossilbiler er det vel ikke sånn at en bil med 200Hk leverer 200Hk kontinuerlig?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

Å drive tallkrig har bare begrenset verdi. .Å hente inn HK alibiet på en to tonn bil som gjør 0-100 på 4s slår bare feil vei.
Håper debatten i kveld fort blir dreid inn på HVORFOR vi har elbilinsentiver i utgangspunktet.

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Synes det er greit å vise at de 700.000,- som Spetalen kommer med ikke har rot i virkeligheten.
Og det er jo veldig merkelig at han er opptatt av statens tapte inntekter, men ikke nevner at han sitter
i styret i en bedrift i Oljebransjen.
Det ble jo poengtert at sønnen til Frederic Hauge jobber i Tesla, med en definitiv undertone om at Hauge derfor har en skjult agenda med å promotere Tesla.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

#37
og det gjør du enklest ved å gå inn på forskjellen på en vanlig bil og en elbil. Hvorfor den ene skal avgiftslegges og den andre ikke. Som en liter melk og en liter vodka.
Når folk forstår bakgrunnen faller også regnestykket hans sammen av seg selv.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

og hans habilitet bør absolutt settes søkelys på
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sønnen til Hauge har vokst opp i en elbil, mens hans far kjempet fram alle de godene vi nyter godt av i dag.
Da er det vel et ganske naturlig yrkesvalg. .?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Oreo

Eneste forklaringen jeg ser er at Spetalen er inne i REC, som såvidt jeg forstår mulig er en konkurent til Solar City som Elon Musk er inne i. Evt. at han er short.
La også merke til at Hauge ble trukket i tvil om sine interesser, mens Spetalen kun ble spurt om hvilken bil han kjørte/eide. Merkelig.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Lanber

Vi har kun 1 bil, såkalt familiebilen, det er Tesla S.
Jeg har også firmabil....som skal byttes ut i en Tesla X når den kommer.

Funker som fjell.

Spetalen vet ikke hva han snakker om rett og slett når han beskriver Tesla S. 

D.O

Sitat fra: sn0le på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:49
Har oppgitt Hk-tallet som Tesla selv oppgir, altså 421Hk for P85, 367Hk for S85 og 306Hk for S60.
Brukte disse da det innebærer at man ikke kan få noe verre tall, og dermed kan ikke en motpart i en diskusjon
"ta deg" på beregningene.

Synes og det er rart at vognkortets tall skal brukes.
Bilen er jo i stand til å levere f.eks 421 Hk, dog i begrenset tid.
Med fossilbiler er det vel ikke sånn at en bil med 200Hk leverer 200Hk kontinuerlig?
Jo fosilbilen kan levere det kontinuerlig. Elmotoren i Tesla kjøres på overbelastning for å kunne hente ut så mye effekt, og derfor er det tidsbegrensett.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

88charlie

Jeg må si meg enig at det var trist å se Spetalen så dårlig forberedt da jeg har hatt sansen for han i andre debatter.

Han har allikevel en del poeng.

Staten taper helt klart inntekter (som ikke er det samme som subsidier) men de er i størrelsesorden avgiftsgrunnlaget for diverse biler mellom Polo og A6, ikke det teoretiske for en TMS. Man forutsetter da at de som kjører elbil i dag uansett ville kjøpt seg et nytt kjøretøy og at dette kjøretøyet ville vært f.eks. en golf (Leaf) eller Passat+ (TMS). Med en snittengangsavgift på f.eks. 150k blir dette 7.5 Mrd for 50.000 biler (pluss moms)

150k er tatt ut av løse luften men at det ligger tapte inntekter i milliardklassen kan ingen ta fra Spetalen.

Nå velger jeg å snu på flisa og heller tenke slik at det er verdt å "passivt" støtte oppunder ny teknologi og ingen andre enn staten kan få til noe som monner. Fossilbilindustrien er så massiv at den vil overleve helt til siste oljedråpe er raffinert hvis man ikke gir drahjelp til alternativer.

Det er jo selvfølgelig janteloven som slår inn (som vanlig) og man kan jo spørre seg hvordan debatten ville vært hvis TMS hadde vært en bil i Passatklassen. Dvs. litt kjedeligere og med ytelser ala en 180 hk diesel. Tar man i betraktning de beløpene folk betaler for TMS så hadde de fått godt med luksus nesten uansett hvilken bil de hadde kjøpt til samme beløp. (man får en ganske fet Passat til 550k og oppover)

fredag

I andre land bruker man et bonus-malus system der alle som kjøper forurensende biler må betale en avgift, og miljøbiler mottar en subsidie.

Både i Frankrike, Sverige og enkelte delstater i USA er det slik at man får penger tilbake fra det offentlige etter å ha eid en miljøbil en stund.

Jeg synes det er bedre slik vi har det i Norge, der elbiler ikke subsidieres med cashback fra staten, slik at støtteordningen er veldig passiv. Årsaken til at dette funker er jo de høye avgiftene på forurensende biler. Men forurenser skal betale, slik er det jo.

Det er jo ikke slik at personer som drikker vann subsidieres av staten, bare fordi de ikke må betale avgifter på det de drikker som personer som drikker alkohol/sprit.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA