Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2013 vs 2014 modell

Startet av sn0le, torsdag 13. februar 2014, klokken 17:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:25
Håper og tror at han går på en skikkelig smell her, for hydrogen har jeg ikke mye tro på.

Og hvordan tror du mediebildet i Norge blir da, om han kan vise til at han har tapt en masse penger på ett "grønt" program? :p

Sitat fra: sn0le på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:57
Så han eier 27,8% av akjsene i NEL, en aktør i markedet for hydrogen til FCEV'er.
Kan man virkelig påstå at fyren er upartisk?

Så klart ikke, bare at så langt har vi ikke visst hvor skoen hans trykket, nå vet vi det. Og desverre er hukommelsen til "den gemene hop" svært kort, så nå som dette kommer frem har alt argumentene hans fra siste debatt "satt" seg og blir ikke lett å rikke på selv når vi nå sitter med fasiten om bakgrunnen til løgnene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Oreo på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 14:01
Han er sikkert flink med finansakrobatikk, men jeg ville nå ihvertfall undersøkt litt om "konkurerende" alternativer om jeg var han.

Det gjorde han tydeligvis for ca ett år siden, og fant ut at det var nødvendig med en liten negativ PR jobb mot "konkurerende" alternativer før han kunne fronte denne satsingen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lokführer

Brikkene faller hvertfall på plass mtp Spetales kritikk av Tesla og Elbiler.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Oreo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 14:09
Sitat fra: Oreo på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 14:01
Han er sikkert flink med finansakrobatikk, men jeg ville nå ihvertfall undersøkt litt om "konkurerende" alternativer om jeg var han.

Det gjorde han tydeligvis for ca ett år siden, og fant ut at det var nødvendig med en liten negativ PR jobb mot "konkurerende" alternativer før han kunne fronte denne satsingen.
Ja og da fant han ut at han ville satse på noe som koster 9kr/mila istedetfor 2kr/mila?
(her hadde nok jeg lagt inn årene).

Gode selgere har før greid å selge sand i ørkenen og vann på flaske i Norge, så jeg tviler ikke på at han greier å selge inn Hydrogen blant den gemene hop og velvillige politikere kamuflert med et grønt alibi. Sett i hans lys var det nok en grei strategi å spre dårlig PR om elbiler ja.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

NegativeElectrode

Morsomt å finne tilbake gamle artikler fra da Spetalen hadde klokkertro på mer effektive forbrenningsmotorer.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=32851
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Foleson

Når det gjelder Spetalen så sier vel dette sitatet alt:

"5.  Det dummeste av alt-SOLENERGI  det går ikke opp uansett regnestykke ! "

Før han gikk tungt inn i REC og senere satt på TV og beklaget seg fordi elbiler fikk incentiver mens ikke solenergien hans fikk subsidier. Spetalen gjør det han må for å tjene penger, og jeg tror ikke han egentlig bryr seg om han ender opp med å se ut som en idiot i prosessen.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

TRM

http://www.hegnar.no/bors/artikkel523346.ece

"En rapport som ser nærmere på den reelle kostnaden ved hydrogenstasjoner kontra ladestasjoner for elbil, konkluderer med at det er ikke stor forskjell mellom de to.

Kostnaden ved utbygging av hydrogenstasjoner vil utgjøre mellom 1000 – 2000 €/bil eller om lag 5 prosent av kostnaden for bilen. Mens ladestasjoner og hurtiglading for elbiler vil til sammenligning utgjøre 1500 – 2500 €/bil, uten nettoppgraderinger."

Forstår jeg det rett at rapporten legger til grunn at det bygges en hurtigladestasjon pr elbil?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

NegativeElectrode

#172
Av det jeg har lest om hydrogenstasjoner høres de betraktelig mer kompliserte ut, men det finnes vel 2 hovedkategorier: De som produserer hydrogen på stedet og de som krever transport fra en sentral produksjonsenhet (aka bensinstasjon).

Mulig sistnevnte har samme pris som en hurtigladestasjon, men det er noen hovedforskjeller:

  • En elbillader går aldri tom for strøm
  • Hurtigfylling av mange hydrogenbiler etterhverande medfører at fyllehastigheten går ned, men dette jobbes det visst med å forbedre
  • Det er strenge sikkerhetskrav for hydrogen (min antagelse)
  • Man kan ikke sette fra seg bilen og gjøre noe annet. Dersom det tar mer enn 10 min kaster man bort tid
  • Sentral hydrogenproduksjonsenhet og transport må vel også medregnes i totalkostnader for hydrogeninfrastruktur

For stasjoner som produserer hydrogen lokalt
  • Krever god strømforsyning, mer enn elbil ladestasjon pga energitap i prosesen
  • Vet ikke prisen på en slik, men neppe billig

Det er neppe aktuellt å ha egen hydrogenstasjon i garasjen pga sikkerhet og pris. Mens elbiler i stor grad kan lades hjemme, og dermed kreve færre ladestasjoner per bil (gitt at rekkevidden på sikt blir 300 km++) så må det mange flere hydrogenstasjoner per bil enn ladestasjoner for elbiler. Lading av elbil kan gjøres mens man gjør noe annet, så med litt planlegging kaster man ikke bort tiden. Strøm er ganske tilgjengelig, ihvertfall 3.6 - 7.2 kW. Der elbilen kan støtte seg på en industri- eller schuko-kontakt utenfor det valige ladenettverket, er en FC bil helt avhengig av hydrogenstasjoner. Det er neppe aktuellt med "jerry-kanner" med hydrogen, så kjører man tom er man avhengig av veihjelp. Jeg ser for meg at Viking og Falken etterhvert blir utstyrt med aggregat eller et batteri for å hjelpe strandede elbilister. Det kan kanskje gjøres med hydrogen også, men da med en mobil fyllestasjon kanskje.

FC-bilens bruksområde vil i en god stund være svært begrenset i forhold til el- og eksosbilene med mindre noen spytter inn svært mye penger før bilene selges i stort volum. Vet ikke om Spetalen har regnet på dette, men det er ihvertfall høy risiko. Om og hvor raskt hydrogenbiler blir vanlig på veiene er ikke godt å forutsi. Foreløpig er det ikke noen modeller i kommersielt salg ihvertfall.

Det finnes en del detaljerte innlegg om hydrogenstasjoner i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16149.0.html
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Tai

Grunnen til at hydrogenbiler vil gjøre det bra er at de passer rett inn i samfunnet som en fullverdig erstatter til fossilbilen.  Du kjører inn på fyllestasjonen, fyller i 5 minutter og så er det av gårde igjen.

Tenk å måtte vente 20-30 minutter på lading, det er jo uhørt!

Desverre vil fryktelig mange tenke slik. Ingen rekkeviddeangst og fylleprosess som en fossilbil.

per dags dato er hydrogenbiler fryktelig dyre, det gjenstår å se om de klarer å få prisen ned. I mellomtiden forskes det på batterier som gir lengre rekkevidde og raskere lading. Kommer hydrogenbilen ned i pris før det finns en el elbil med 40 mil rekkevidde til under 300 000 vil den ta markedet tror jeg. Spennende utvikling.

Om Spetalens uttalelser....Tja, jeg tror de fleste som fikk med seg hans uttalelser i fjor vil registrere de nye uttalelsene og se at mannen har jobbet med skjult agenda.

Han har ihvertfall ikke mye skam! Fysj, for et menneske!

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

krister461

#174
Nå er dette utenfor dette forumets tema og det er synd at Spetalens datter er blitt syk. Men, som denne bloggposten viser, så er Spetalen ikke så opptatt av fakta på andre områder heller: http://tjomlid.com/2014/12/04/spetalen-sprer-ubegrunnet-frykt-rundt-hpv-vaksinen/

Øggen


stefse

Sett noen Tesla aksjer på kontoen hans så endrer nok synet på Elbiler seg fort 8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

vrom

Om noe, så ligger han short den aksjen..

Sjøhyene

#178
Sitat fra: krister461 på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:51
Nå er dette utenfor dette forumets tema og det er synd at Spetalens datter er blitt syk. Men, som denne bloggposten viser, så er Spetalen ikke så opptatt av fakta på andre områder heller: http://tjomlid.com/2014/12/04/spetalen-sprer-ubegrunnet-frykt-rundt-hpv-vaksinen/

Blir liksom ikke helt klok på ham. Noen ganger tenker jeg at han er en ekstremt slu, manipulerende men intelligent fyr som er villig til å gjøre alt for profit. Mens andre ganger som i den saken her fremstår han jo bare som en hvilken som helst tufs som ikke har noen som helst peiling på det han snakker om.
Er vel ingen måte han kan tjene store penger på denne angel``en er det? Eller er det bare jeg som ikke er kynisk nok til å se det?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 05. desember 2014, klokken 12:46
Sitat fra: krister461 på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:51
Nå er dette utenfor dette forumets tema og det er synd at Spetalens datter er blitt syk. Men, som denne bloggposten viser, så er Spetalen ikke så opptatt av fakta på andre områder heller: http://tjomlid.com/2014/12/04/spetalen-sprer-ubegrunnet-frykt-rundt-hpv-vaksinen/

Blir liksom ikke helt klok på ham. Noen ganger tenker jeg at han er en ekstremt slu, manipulerende men intelligent fyr som er villig til å gjøre alt for profit. Mens andre ganger som i den saken her fremstår han jo bare som en hvilken som helst tufs som ikke har noen som helst peiling på det han snakker om.
Og i elbil-saken fremstod han som en hvilken som helst tufs som ikke har peiling, i hvert fall for oss som har litt innsikt/kunnskaper.
Men det var bare overfor oss han fremstod som en tufs, og det var han antakelig meget klar over. Ergo taktisk med skjult agenda.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA