Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av znaky85, torsdag 13. februar 2014, klokken 13:35

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 10. februar 2014, klokken 13:38
Har aldri forstått hvorfor bilene ikke leveres i en variant med 4 individuelle (kaptein)stoler.
Som i i3 mener du  8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Arnstein

hei.

kjører selv en nissan leaf. har familie og 2 barn.

Jeg er 204cm høy, og har sjeldent hatt så god plass i noen bil. har også kjørt med voksne passasjerer i baksetet og det gikk fint.

har ikke prøvd i3 ennå, så kan ikke uttale meg om den.

ser for meg at dersom man skal ha passasjerer med seg ofte så kan man bli litt lei av dørene på i3. at man må åpne førerdøren og ta av seg beltet før man kan åpne bakdørene.

les denne testen.

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article886882.ece

lykke til med valget.

Vind


Sitat fra: Arnstein på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:50

ser for meg at dersom man skal ha passasjerer med seg ofte så kan man bli litt lei av dørene på i3. at man må åpne førerdøren og ta av seg beltet før man kan åpne bakdørene.
Det er ikke noe problem med dørene i daglig bruk, men man må se på i3 mere som en 2 dørs bil med en svært praktisk dørløsning.  Bakseteplassen er svært god i forhold til bilens størrelse.  For 2 personer er det faktisk mere plass enn i en Tesla, spesielt i høyden .  Her må man faktisk prøve selv, og se om det passer egne behov.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

hellevator

Har nylig prøvekjørt begge. Og for å være høflig ga jeg beskjed til Nissan forhandler om at det garantert ikke blir Leaf...  Han var nyskjerrig og ville vite hva som fikk meg til å velge vekk Leaf'en.. så her er svaret han fikk...

***************************************************************************
Ikke ta det ille opp, jeg er dønn ærlig nå, og håper det er det du vill jeg skal være :)

Minus siden:
-          følte nissan'en var litt «plastikk».
-          En del høyfrekvent støy fra motor, slike ting vet jeg kan gå meg på nervene :)
-          Kjedelig, litt for vanlig interiør, ikke cuting edge lenger, bærer preg av å ha vert på markedet en stund.
-          Relativt dyrt å få ned ladetid til 8 timer, som jeg mener er viktig.
-          Fryktelig stygg :), det veier imidlertid ikke så mye.
-          Kjøreegenskaper som en skoda octavia ... altså ikke bra, ikke dårlig, bare veldig kjedelig.
-          «Bare» 5 års/100.000 garanti på batteri (i3 har 8år/100.000, eGolf har 8år/160.000)

Pluss siden:
+ Romslig
+ Stort bagasjerom
+ Har vert på markedet en stund så de fleste barnesykdomer er nok vekke (trygt kjøp)
+ Grei pris, i alle fall etter rabatt.
+ «Mange»/ mer hurtigladere en konkurrentene
+ Støtte for hurtiglader som standard
+ Kort leveringstid

i3'en er på mange måter stikk motsatt på alle punkter som jeg har nevnt her. Eneste de har til felles er at de går på strøm :)

eGolfen vil jeg tro legger seg fint midt mellom disse to på de fleste områder. Kanskje den faktisk blir enda mer romslig en Leaf'en.
Jeg vil tippe eGolfen vil konkurrere direkte med Leaf'en, så det kan bli tøft, hvis Leaf'en ikke blir enda rimeligere eller blir oppgradert på en eller annen måte.

Vil tippe det ikke vil merkes så godt før  VW faktisk er i stand til å levere eGolf.

Akkurat nå så sier hjertet og magen i3. Men hjernen sier vent på eGolf...
Jeg får gå i tenkeboksen noen dager, men som sagt, Leaf blir det dessverre ikke.

***************************************************************************


Jeg er altså i tenkeboksen. Synd det ikke er mulig for mannen i gata å teste eGolf enda.
Men i3'en... . for en herlig bil å kjøre!

Ta en prøvetur med begge. Men hvis du liker bil vil de fleste av kroppens fibre trekke deg mot en i3 :)

K

#19
Etter prøvekjøring av Leaf og i3 var jeg ikke i tvil, jeg ville gått for i3. Dette til tross for liten bagasjeplass, sær løsning med bakdørene og manglende mulighet til å få bilen levert i en og bare en farge (mørk grå og sort kunne vel passere). At man ikke kan kjøpe active cruise uten å kjøpe skinnseter(?) var også en ganske provoserende særegenhet i i3-utstyrslista.

Leaf var også en positiv opplevelse, den kjørte bra den også, og har jo langt hyggeligere priser på ekstrautstyr, men har vel etter det jeg forsto på selgers uttalelser/innrømmelser et par-tre mil kortere rekkevidde enn i3. Og den virket på meg ... litt kjedelig i forhold til i3. Så med over gjennomsnittlig bilinteresse, prøvekjør i3 og jeg vil tro valget blir enkelt.

Det er forresten "synd" at avgiftene på bil med 0 g/km og si 35 g/km CO2-utslipp skal være så vanvittig forskjellige, jeg har stor tro på Golf GTE, men dersom prisen blir nesten som på Opel Ampera faller den vel gjennom. Er plug-in-hybrid også med i vurderingen?

znaky85

Nei, ren elbil. Blir nok i3, må bare prøve den først og se.

Kjell Leaf

#21
Sitat fra: K på fredag 28. februar 2014, klokken 17:48
Etter prøvekjøring av Leaf og i3 var jeg ikke i tvil, jeg ville gått for i3. Dette til tross for liten bagasjeplass, sær løsning med bakdørene og manglende mulighet til å få bilen levert i en og bare en farge (mørk grå og sort kunne vel passere). At man ikke kan kjøpe active cruise uten å kjøpe skinnseter(?) var også en ganske provoserende særegenhet i i3-utstyrslista.

Leaf var også en positiv opplevelse, den kjørte bra den også, og har jo langt hyggeligere priser på ekstrautstyr, men har vel etter det jeg forsto på selgers uttalelser/innrømmelser et par-tre mil kortere rekkevidde enn i3. Og den virket på meg ... litt kjedelig i forhold til i3. Så med over gjennomsnittlig bilinteresse, prøvekjør i3 og jeg vil tro valget blir enkelt.

Det er forresten "synd" at avgiftene på bil med 0 g/km og si 35 g/km CO2-utslipp skal være så vanvittig forskjellige, jeg har stor tro på Golf GTE, men dersom prisen blir nesten som på Opel Ampera faller den vel gjennom. Er plug-in-hybrid også med i vurderingen?
Leaf har IKKE 2-3 mil kortere kjørelengde enn i3. De er forholdsvis like, faktisk litt lenger med Leaf.
I dag kjørte jeg 6,4 mil og brukte 43% av kapasiteten, forbruk 1,50 KWt/mil, turen inkluderte en undersjøisk tunnel to ganger.
Klima på 20 grader + varme i sete og ratt.
Temperatur var 6-7 grader. Hvis du tror i3 gjør det bedre tar du feil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

K

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 09. mars 2014, klokken 21:25
Leaf har IKKE 2-3 mil kortere kjørelengde enn i3. De er forholdsvis like, faktisk litt lenger med Leaf.
I dag kjørte jeg 6,4 mil og brukte 43% av kapasiteten, forbruk 1,50 KWt/mil, turen inkluderte en undersjøisk tunnel to ganger.
Klima på 20 grader + varme i sete og ratt.
Temperatur var 6-7 grader. Hvis du tror i3 gjør det bedre tar du feil.

Interessant. Har du tilsvarende erfaring med i3 også?

Kjell Leaf

Sitat fra: K på søndag 09. mars 2014, klokken 21:48
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 09. mars 2014, klokken 21:25
Leaf har IKKE 2-3 mil kortere kjørelengde enn i3. De er forholdsvis like, faktisk litt lenger med Leaf.
I dag kjørte jeg 6,4 mil og brukte 43% av kapasiteten, forbruk 1,50 KWt/mil, turen inkluderte en undersjøisk tunnel to ganger.
Klima på 20 grader + varme i sete og ratt.
Temperatur var 6-7 grader. Hvis du tror i3 gjør det bedre tar du feil.
Interessant. Har du tilsvarende erfaring med i3 også?
Nei, men klarer i3 det bedre ville den være bedre enn det BMW selv påstår.
Jeg kunne kjørt 14,4 mil i dag om jeg fortsatte å kjører samme rute frem og tilbake. Undersjøiske tunneller stjeler en del strøm fordi de er så lange og bratte.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vind

#24
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 09. mars 2014, klokken 21:25
Leaf har IKKE 2-3 mil kortere kjørelengde enn i3. De er forholdsvis like, faktisk litt lenger med Leaf.
I dag kjørte jeg 6,4 mil og brukte 43% av kapasiteten, forbruk 1,50 KWt/mil, turen inkluderte en undersjøisk tunnel to ganger.
Klima på 20 grader + varme i sete og ratt.
Temperatur var 6-7 grader. Hvis du tror i3 gjør det bedre tar du feil.
Vel, i dag kjørte jeg 114 km med i3, og hadde 18% gjenværende batteri! Lå mest på motorvei i 90-110.  men det sier ingenting om forbruket ift Leaf om man ikke kjører samme distansen i samme fart - til samme tid.

Hadde jeg holdt meg til 80-90 hadde jeg fint kunne kjørt over 150 km i dag.

Så det utsagnet ditt henger veldig i luften - det eneste man kan gjøre er å sammenligne direkte.  I en annen tråd har jeg "utfordret" for å få en Leaf som vil kjøre samme distansen som en i3 - på samme tidspunkt - men det er ikke akkurat flust med Leaf eiere som tar utfordringen.  Mulig en stiller opp til uken, men har ikke fått det bekreftet.

Ellers så har mange i3 eiere kjørt langt over "rekkevidden" BMW anslår, noe som viser at denne er moderat i sine anslag.

Alle sammenligninger jeg hittil har gjort viser at i3 har noe lengre rekkevidde.  Det mindre batteriet i i3 kompenseres av at Leaf har høyere vekt, og noe høyere forbruk. 

Nå er nok ikke rekkevidden drastisk forskjellig - og burde ikke være det som gjør at man velger den ene eller andre.  Det er nok av andre momenter som gjør disse bilene forskjellige.  Det er nok ikke ett fasitsvar på hvilken bil som passer for alle brukere - heldigvis  8)

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kjell Leaf

Sitat fra: Vind på søndag 09. mars 2014, klokken 22:25
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 09. mars 2014, klokken 21:25
Leaf har IKKE 2-3 mil kortere kjørelengde enn i3. De er forholdsvis like, faktisk litt lenger med Leaf.
I dag kjørte jeg 6,4 mil og brukte 43% av kapasiteten, forbruk 1,50 KWt/mil, turen inkluderte en undersjøisk tunnel to ganger.
Klima på 20 grader + varme i sete og ratt.
Temperatur var 6-7 grader. Hvis du tror i3 gjør det bedre tar du feil.
Vel, i dag kjørte jeg 114 km med i3, og hadde 18% gjenværende batteri! Lå mest på motorvei i 90-110.  men det sier ingenting om forbruket ift Leaf om man ikke kjører samme distansen i samme fart - til samme tid.

Hadde jeg holdt meg til 80-90 hadde jeg fint kunne kjørt over 150 km i dag.

Så det utsagnet ditt henger veldig i luften - det eneste man kan gjøre er å sammenligne direkte.  I en annen tråd har jeg "utfordret" for å få en Leaf som vil kjøre samme distansen som en i3 - på samme tidspunkt - men det er ikke akkurat flust med Leaf eiere som tar utfordringen.  Mulig en stiller opp til uken, men har ikke fått det bekreftet.

Ellers så har mange i3 eiere kjørt langt over "rekkevidden" BMW anslår, noe som viser at denne er moderat i sine anslag.

Alle sammenligninger jeg hittil har gjort viser at i3 har noe lengre rekkevidde.  Det mindre batteriet i i3 kompenseres av at Leaf har høyere vekt, og noe høyere forbruk. 

Nå er nok ikke rekkevidden drastisk forskjellig - og burde ikke være det som gjør at man velger den ene eller andre.  Det er nok av andre momenter som gjør disse bilene forskjellige.  Det er nok ikke ett fasitsvar på hvilken bil som passer for alle brukere - heldigvis  8)
Som jeg skriver lenger oppe, rekkevidden er tilnærmet lik.
Det var en som hadde hørt at i3 kunne kjøre 2-3 mil lenger enn Leaf, derfor svarte jeg.
Du også vet at det er galt. For du tror vel ikke det du heller ? Så tykke BMW briller er ikke laget ennå tror jeg ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Til nå har jeg hørt om en BMW-selger som mener i3 har 2-3 mil lenger rekkevidden enn Leaf, en stolt Leaf-eier (han har ikke postet her) som mener Leafen går lenger enn i3 -og en stolt i3-eier som mener det motsatte.

Det morsomme er at jeg ikke har sett en eneste test som beviser noe som helst, bare rare regnestykker som oftest er basert på egne preferanser og en god del fantasi.

Inntil noen beviser noe annet, bør vi anta at NEDC er den mest korrekte måten å sammenligne bilene på.

Og hvis jeg klarer å lese salgspratet rett, er NEDC 190km på i3 og 199km på Leaf.

* http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/technical_data.html
* http://www.nissan.no/content/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/prices-and-equipment/prices-and-specifications.html

Jeg er villig til å tro at i3 har marginalt lenger rekkevidde i byen, mens Leaf har marginalt bedre rekkevidde på landevei/motorvei. Og med marginalt mener jeg km, ikke mil!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Vind

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 09. mars 2014, klokken 23:24
Så tykke BMW briller er ikke laget ennå tror jeg ;)
Nei da missforstår du meg, det jeg mener er at ingen av påstandene er riktige, da det ikke er målt under like forhold.  Slik sett er din påstand over like feil som påstanden om 2-3 mil i i3's favør.

- og som jeg poengterte - det er ikke forskjellen (eller likheten) i rekkevidde som bør gjøre at man velger det ene eller andre

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Gordon Retriever

Det kan virke som om produsentene planlegger størrelsen på batteripakken utfra et ønske om å oppnå en rekkevidde som er mest mulig lik konkurrentene. ;)

I min egen sammenligning av Leaf vs i3 har jeg kjørt begge i en testrunde som bl.a. inkluderer en bratt undersjøisk tunnel. Prosentvis forbruk var likt på begge turene.

Siden batteriet i i3 er mindre, er derfor i3 billigere pr. kjørte kilometer - noe som burde forventes siden du reiser rundt med nesten 50 cm mindre bil...

Testrunden etterlater likevel ubesvarte spørsmål:

-Turen gikk hovedsaklig i 70- og 80-soner, noe som en av bilene kan ha hatt mer nytte av enn den andre.

-Selv om jeg endte opp med lik rekkevidde, sier en slik testrunde ikke hvilken bil jeg kunne kjørt mest gjerrig hvis jeg virkelig la opp til et økonomiløp.

-Det er også en ukjent faktor hvordan forbruket hadde blitt etterhvert som jeg hadde tilpasset kjørestilen etter den enkelte bilens karakter: Enten komforten som Leafen innbyr til, eller til den sporty stilen til i3.

Vind

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 10. mars 2014, klokken 00:24
Siden batteriet i i3 er mindre, er derfor i3 billigere pr. kjørte kilometer - noe som burde forventes siden du reiser rundt med nesten 50 cm mindre bil...
Fordelen til i3 er betydelig lavere vekt - fra ett luftmotstandsperspektiv er den kortere lengden faktisk en liten ulempe for i3. Tesla S har f.eks lavere CD verdi enn både i3 og Leaf, og det skyldes i stor grad at den er strukket ut - og er lengre.
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 10. mars 2014, klokken 00:24
-Det er også en ukjent faktor hvordan forbruket hadde blitt etterhvert som jeg hadde tilpasset kjørestilen etter den enkelte bilens karakter: Enten komforten som Leafen innbyr til, eller til den sporty stilen til i3.
Siden det er større effekt på i3 motoren har den faktisk litt lavere forbruk ved lav utnyttelse av motoren, dette er imidlertid litt ekstremt og får nok ikke en enorm effekt.  Det at man har tilgang på "kreftene" gjør imidlertid at man lett legger seg til en aktiv kjørestil.  Det finnes mange tester som viser at biler med mye effekt kan være mere økonomiske enn biler med lav effekt - spesielt om man er i grenseland ytelsesmessige (det mest ekstreme eksempelet er vel TopGears forbrukstest av BMW M3 mot Prius, hvor M3 var langt mere økonomisk (på bane))
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA