Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av znaky85, torsdag 13. februar 2014, klokken 13:35

« forrige - neste »

znaky85

Hei,
Vanskelig å bestemme seg om man skal velge Leaf eller i3. Har valget mellom demomodell 2014 Tekna Leaf, til 245 000, eller i3 slik jeg vil ha den til ca. 340 000.
Jeg er en som er over gjennomsnittet glad i bil vil jeg si, og den skal brukes for det meste til jobbpendling 14 mil hver dag. Har barn på 2 og 4 år og frue.

Spørsmålet er vel om man blir fornøyd med leaf eller angrer på å ikke ta i3.
Leaf funker sikkert helt fint, men når jeg da for første gang kjøper splitter ny bil (omtrent ref Leaf) så vil jeg ha en jeg vil ha. Men om nærmere 100 000 kan rettferdiggjøre det.

Noen som har hatt leaf og nå har i3, eller har begge deler som kan komme med synspunkt. Evt. Hva annet kommer man til å bruke bilen til?

Lest mye om bilene, men forstår ikke helt forskjellene, bra og dårlig med hver bil.

Hilsen litt forvirret, meget tenkende person :p

emil

Har Leaf, men ennå ikke fått muligheten til å prøve i3. Et par kjappe ting jeg tenker på ihvertfall:

Fordeler Leaf:
- Pris, bagasjeplass, 5 seter, godt innarbeidet i markedet, flere hurtigladere (idag)

Ulemper Leaf:
- Ingen direkte annet en servicekostnaden hvis man godtar utseende og at det er en Nissan...

Fordeler i3:
- "Premium" følelse, kjøreegenskaper, ny måte å tenke/bygge bil på

Ulemper i3:
- Pris, bare 4-seter, bagasjeplass, bakdørene, få hurtigladere (idag), usikker bruktbilpris, ny måte å tenke/bygge bil på

Regner med at både rekkevidde og garantier er tilnærmet de samme for begge bilene.

Må ellers si at Leafen har fungert helt glimrende til det aller meste for oss med tidvis 14mil daglig jobbpendling, samt kjøring av 4 tenåringer med litt bagasje og bikkje samtidig en gang i blandt. Det er nå et halvt år siden jeg fyllte tanken på bensinbilen sist, og på den gikk det med ca 70L pr uke før innkjøp av Leaf. Og jeg har ikke engang mulighet til å lade bilen hjemme.

Men sikler du på i3 er det nok en fare for at du aldri blir helt fornøyd med Leaf. Hvis du kan vente litt med kjøp kan kanskje e-Golf være et alternativ hvis den prises fornuftig. Tror den kommer til å slå an for de som vil ha litt mer enn Leaf, men ikke er villige til å betale for fornuftig konfigurert i3.

Bmwi3

Har prøvd begge to ved flere anledninger. Jeg hadde valgt i3 pga kjøreglede, komfort og utseende. Setene i leafen(tekna) er utrolig korte og rattet har kun opp/ned justering. Jeg likte ikke kjørestillingen i leafen og hadde ikke kjøpt den pga det. Skjønner ikke hvordan nissan kan ha så korte seter!? Hadde setene vært gode+ justering av ratt i leafen så hadde jeg spart 100.000kr og gått for leafen.
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Vind

#3
Nå er vel jeg litt inhabil som nyfrelst i3 eier, men jeg har kjørt begge, og jeg hadde ikke vært særlig lykkelig i en Leaf.  Nå trenger jeg ikke 5 seter, disponerer flere biler, så det er ikke noe problem.  Nå er vel ikke akkurat Leafens midt sete ett sted man ønsker å sitte særlig lenge uansett.

Du er nødt til å prøve bilene, og kjøreopplevelse er det ikke tvil om at du får i i3.

Hurtigladere er på plass i løpet av våren, og på lang sikt er det faktisk en større utfordring for Leaf, da det er usikkert om den standarden støttes på nye eller oppdaterte hurtigladere etterhvert, da de Tyske bilene jo følger EU standarden for lading.

Du får også ganske forskjellig utstyrsnivå for de bilene du nevner, så de er like sammenlignbare som en Nissan Note og en BMW 120i - eller noe slikt.

Av andre i3 fordeler, så er den ekstremt smidig i bytrafikken, og snur svært lett.  Den er en drøm å parkere, og får plass nesten overalt.  I forsetene har du mye plass, og man har faktisk skikkelig storbilfølelse.  Baksetene er gode, og jeg har hatt 2 meters passajserer i baksetet - som synes det var greit med plass.

Dørene - om du hele tiden kjører med 4 i bilen, så ser jeg at det kan bli en utfordring, men jeg har valgt å se på bilen som en 2 dørs, med veldig romslig åpning.  Se på den som en romslig Mini Cooper, så er den faktisk langt mere praktisk enn den.

Med antall solgte Leaf - og antall til salgs på Finn så ville jeg faktisk vært mere bekymret for bruktbilprisen på en Leaf enn en i3.

Rekkevidde er omtrent det samme for bilene.  Jeg har sammenlignet ganske mye med en jobbkollega som har Leaf, og Leafen´s større batteri kompenseres av i3ens lavere forbruk.  Så i praksis er det veldig like, i det minste nå under vinterforhold.

BMW i3 har også en rekkeviddeindikator du kan stole på, i tilegg til masse teknologi du ikke finner i noen annen elbil (inkludert Tesla)

Det eneste store aberet med en i3 akkurat nå er leveringstiden.  Det er solgt og skal leveres over 2 500 biler frem til sommeren i Norge, så om du bestiller bil nå kommer den vel til sommeren - men at du blir fornøyd og har noe å glede deg til er jeg helt sikker på.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sonus

Vi vurderte også Leaf og I3, men kom til at vi venter på E-golf som burde være her i Mai i år. Der håper jeg vi får premiumfølelsen fra I3 og det praktiske fra Leaf.

Jeg er nok for bilinteressert til å klare å like Leaf, men den er helt klart den mest praktiske av de to syns jeg. i3 syns jeg var morsom å kjøre, men den har dessverre for mange designblemmer for oss som snart skal ta i bruk barnevogn igjen og da kommer til å være 4stk i familien.


znaky85

Heller nok mot i3, men tar nok en liten stund kanskje før vi får kjøpt, så får se når e-golf kommer. Vi har fra før en mondeo så store ting skal nok sikkert ikke inni bilen uansett.

Får legge kjøpsbehovet på hylla og drømme litt, blir nok mondeo pendling framover på ny jobb, tenker jeg.

Vind

Sitat fra: znaky85 på onsdag 05. februar 2014, klokken 21:30
Heller nok mot i3, men tar nok en liten stund kanskje før vi får kjøpt, så får se når e-golf kommer. Vi har fra før en mondeo så store ting skal nok sikkert ikke inni bilen uansett.

Får legge kjøpsbehovet på hylla og drømme litt, blir nok mondeo pendling framover på ny jobb, tenker jeg.
Drømming er vel nesten alltid billigst ;-)

e-Golf blir nok ett spennende alternativ, og innen den er leveringsklar kan det nok hende det begynner å sirkulere brukte i3'er
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

elektrolux

Svaret har du vel egentlig gitt selv når du sier du er over gjennomsnittlig interessert i bil. Da vil du alltid strekke deg etter den mest interessante, og la fornuftige hensyn vike.

Etter mine begrep er i3 mest interessant grunnet at den er mindre, nyere, og bygget i mer bulkevennlig plast i stedet for stål. Sammenlignet med Leaf sitt stål blir det ren utklassing.

Ville likevel tatt e-Golfen med i utregningen som Emil også nevner. Har selv e-Up, og er e-Golf like god som denne blir det en vinner. Fordel med slike biler er at de nyter godt av at de har fossile tvillinger som er med å holde prisene både på service og deler nede på et fornuftig nivå. Her har f.eks Nissan tatt helt av hinsides all fornuft, og setter servicepriser langt over f.eks den mer avanserte Prius koster som både er en elbil og en fossilbil i ett. BMW har samme mulighet siden i3 er så unik, så det kan være bra å være på vakt.

Ellers kjører elbiler veldig forskjellig, og du bør prøve hvilken løsning du liker. De aller fleste elbiler forsøker å etterligne fossile bilers respons på gasspedalen. De som tør gå andre veier kan bygge inn fordeler fossile biler bare kan drømme om. Her har VW og BMW godt i vidt forskjellige rettinger, og der VW seiler når en slipper fartspedalen bråbremser omtrent i3. Skal du seile med den må fartspedalen holdes i en slags midtstilling. VW har også en slik mulighet, men da må kjøremodus B velges; noe jeg gjerne gjør i tett bytrafikk. Fordeler og ulemper med dette er diskutert i det vide og brede bl.a under BMW tråden, men jeg ville bare gjøre oppmerksom på at der VW gir fører et valg, gjør ikke BMW det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vind

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. februar 2014, klokken 05:22
Ellers kjører elbiler veldig forskjellig, og du bør prøve hvilken løsning du liker. De aller fleste elbiler forsøker å etterligne fossile bilers respons på gasspedalen. De som tør gå andre veier kan bygge inn fordeler fossile biler bare kan drømme om. Her har VW og BMW godt i vidt forskjellige rettinger, og der VW seiler når en slipper fartspedalen bråbremser omtrent i3. Skal du seile med den må fartspedalen holdes i en slags midtstilling. VW har også en slik mulighet, men da må kjøremodus B velges; noe jeg gjerne gjør i tett bytrafikk. Fordeler og ulemper med dette er diskutert i det vide og brede bl.a under BMW tråden, men jeg ville bare gjøre oppmerksom på at der VW gir fører et valg, gjør ikke BMW det.

Nå har jeg kjørt både e-up, og trilling, sist fikk jeg kjøre e-up for noen dager siden, og det du beskriver er faktisk ikke helt riktig.  For det første er seiling svært lett med i3, det er tydelig når du er i modusen, men du har pedalen i en mellomstilling uten at er noe kraft fra foten.  Derimot benytter man ACC mye når man skal kjøre økonomisk, og det er det ingen andre elbiler som har.  Da henger bilen seg på bilen foran, og i en av økonomimodusene tar den også hensyn til bakker og topper, slik at den kjører svært økonomisk.

I e-up, eller trilling må man selv justere, det blir litt som manuelt gir mot automatgir, man må faktisk tenke hele tiden.  e-golf har også valgt dette, men den kommer antagelig med ACC som tileggsutstyr - og det er bra.

Det er også feil at man ikke kan styre regenereringen.  Den styres med valg av kjøremodus.  Det er litt vanskelig å forklare dette godt, men man må prøve det for å forstå hvor godt dette virker i praksis.

Jeg vil ikke uten videre sammenligne en e-up og i3, til det er bilene veldig forskjellige.  i3 har en helt annen teknologi, langt bedre rekkevidde og helt andre ytelser, så jeg tviler på om de henvender seg til samme kjøpergruppe.  Selv om e-up er en bra bil, så er det veldig stor forskjell i kjøreopplevelse og kvalitet til i3.

Tilslutt slutter jeg meg til forslaget om at e-Golf blir ett spennende alternativ, trenger man litt mere plass enn i3 så er nok e-Golf et langt bedre alternativ en Leaf, og vil man vente litt til kommer jo Mercedes B etterhvert, for å ikke snakke om i5, men da skal man være tålmodig.  Setter man seg på venteliste på e-Golf kan man vel få den en måned eller tre etter en i3 som bestilles i dag. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pottle

14 mil er mye. Kan du lade på jobb? Hvis du ikke kan lade på jobb så kommer ingen av disse bilene seg fram og tilbake på de verste dagene (slaps, kaldt, osv).

Mener ikke å skremme deg (30 tusen elbil-eiere tar ikke feil), men det er viktig å vurdere dette også.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

znaky85

Kan selvfølgelig lade på jobb :) ellers hadde jeg ikke vurdert det en gang tror jeg :p blir nok prøvekjøring på bmw åsane etterhvert og en vanlig golf for å få følelsen på størrelse og design og e-up for elektronikken sin del.

elektrolux

Sitat fra: znaky85 på torsdag 06. februar 2014, klokken 20:34
Kan selvfølgelig lade på jobb :) ellers hadde jeg ikke vurdert det en gang tror jeg :p blir nok prøvekjøring på bmw åsane etterhvert og en vanlig golf for å få følelsen på størrelse og design og e-up for elektronikken sin del.

Legg merke til at VW (og Think Classic) sin seilefunksjon kan føles litt rart i tett trafikk og til å begynne med, men har en vendt seg til det er det nesten ingen vei tilbake til å måtte holde foten fast på fartspedalen. :) Omtrent som å kjøre en turbodiesel. Den har også minimalt med motorbrems. Om du prøver VW i byen anbefales derfor å velge regenereringsmodus D1-D3 ev. B om du kjører veldig aktivt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gordon Retriever

En prøvekjøring bør gi endel svar.

Det er ikke til å komme forbi at det begrensede utvalget elektriske biler gjør at vi sammenligner biler som er langt mer forskjellige enn vi ofte ville gjort hvis det var en bensin- eller dieselbil som stod på handlelisten.

Rent umiddelbart appellerer i3 mer til bilentusiasten; en spennende teknisk nykonstruksjon på samme måte Audi A2 var det for snart 15 år siden, den er mer premium og sporty, samtidig som den tar mindre plass når du skal parkere. Leaf på sin side har flere år med gjennomprøving i markedet bak seg, den er komfortabel, rimeligere i innkjøp og minst halvannen bilklasse større i utvendig lengde.

timingbeltkiller

Minner om:
- Nissan ligger nesten helt på bunnen på Autoindex,
- VW litt under gjennomsnittet
- BMW helt i toppen.

Er ellers enig med elektrolux VW har en fordel når de har sine elbiler
som en modellvariant av en og samme bil ved siden av bensin/diesel/gass/hybrid.

Med det får elbilen volumbilens prisfordel uansett om den kommer til å
utgjøre 1, 10, 25 eller 50% av modellens totaltall.

Men så er spørsmålet hvor mye av denne prisfordelen VW beholder selv
og hvor mye kunden får i form av lavere pris på nybilkjøpet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Vind på onsdag 05. februar 2014, klokken 19:59
Nå er vel ikke akkurat Leafens midt sete ett sted man ønsker å sitte særlig lenge uansett.
Du skal betydelig opp i størrelse og pris på en bil hvor dette ikke er fakta.

Har aldri forstått hvorfor bilene ikke leveres i en variant med 4 individuelle (kaptein)stoler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA