Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av Jarleø, onsdag 12. februar 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Jarleø

Hei, ble litt irritert på nettavisen og idiotiske spetalen uttalelser, dette etter mangen slike oppslag i media.
Så jeg sendte en Mail til Nettavisen med ole.eikeland@nettavisen.no
Kanskje han tørr å ta utfordringen, men jeg tviler sterkt.

Hei
Jeg er en familie far på 35, min samboer er sykepleier på 38
Vi har 3 barn på 4, 7 og 10 år
Vi bor i Åsane, Bergen
Jeg jobber 100%, min samboer 50%

- Vi er absolutt ikke en del an noen rik vestkant makt elite!!
- Vi hadde en 10 år gammel Volvo som vi solgte.
- Nå har vi en flett ny Tesla MS, og ja det er vår eneste bil, da vi ikke har råd til 2 !!!
- Bilen har mer en nok plass og lasterom for oss både til handleturer og fjellturer!
- PS jeg sparer ca 1500 kr pr mnd ved å bytte ut min forurensende diesel drog, med en mer miljøvennlig EL bil.
- Det er veldig lite kollektiv felt i Bergen, dette har jeg enda til gode å dra nytte av.
- Vi har en tryggere familie bil på elendige norske vestlandsveier.
- Vi hadde aldri kjøpt en Ny Diesel/bensin bil over 300 000,-. da det hadde vert for dyrt.
- Vi betaler for strømmen vi bruker på bilen. (Ref. Gratis drivstoff)
- Vi kjører ikke gratis, da jeg har betalt en vei avgift, jeg betaler også lån og avdrag på bilen som jeg bruker. (Ref. lov til å kjøre gratis)
- Parkere gratis, ok det er kanskje mulig, hvis en orker å gå gjennom hele byen.
- Jeg betaler ikke noe for astma medisinen min sønn bruker, ei heller legebesøket og resepten hun sender apoteket, det gjør staten. (mangler i regnestykket til spetalen)

Skal man dra tankegangen til Spetalen videre så vil følgende være å snyte staten:
- Bytte olje fyring med varmepumpe
- Bytte 10 år gammel bil med ny, Dette uavhengig av hvilken ny bil, da så og si alle nyere biler har mindre forbruk end de gamle.
- Kjøpe økologiske matvarer, der bruker de jo ikke kjemiske sprøytestoffer som er avgiftsbelagt.
- Effektivisere industri, med moderen rense anlegg og produksjons systemer. Nei fysj og skam, tenk på alle skattene og arbeidsgiver avgiften vi snyter staten for!!
- Sykle og gå til jobb, fy skam Spetalen. Du snyter jo staten for moms og inntekter fra både drivstoff og kollektiv transport
- Produsere solceller og solcelle energi / teknologi. Det må jo være verste snyting som fins!!
      - Staten subsidierer.
      - Elbil eiere kan kjøpe strømmen, i stedet for diesel, staten taper inntekter.
      - Robotiserte fabrikker i stedet for ansatte som betaler skatt av lønnen sin.
      - Mindre behov for fossilt brensel i Norge og resten av verden, mindre olje inntekter til Norge!!

osv. osv.

Tåpelig tankegang.      

Kanskje avisene skulle faktisk gjort en reell undersøkende artikkel om elbil eiere og skrevet noen sannheter?
I stedet for å spy ut antagelser og fordommer, hvor dere gjemmer dere bak en "kilde" (kjendis, som ikke har peiling)
Dere bidrar jo faktisk en allmenn antagelser som er feil, men dere er vel for feig til å utføre reell og undersøkende journalistikk.


Mvh
Svart 85 Kwh,pano,barne seter,tec pakke,lyd & lys, sensor.
Bestilt: 26/6
Finalized: 30/6
In Production:2/11
In Transit: 6/11
Mottatt bil: 17/12/13

Kjørt 5000 km 3/3-2014

Tai

Veldig godt skrevet!  Synes det er tøft at folk tar initiativ til slikt,  kanskje et eksempel som burde etterfølges?  Et par hundre mail til overnevnte journalist med linker til postene her på forumet som knakk de løgnaktige mytene til spetalen ville fått de til å skrive det som er sant.

Faren er jo at de ville gjort som journalister fra,  smøre på for å lage mest mulig skandale som genererer flest mulig klikk...

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

laumb

Godt initiativ.
Fyrte like så godt av en jeg og. :)

Sitat
Hei,


Jeg ønsker bare å presisere at jeg er en familiefar på 25 år med kone og 2 barn - 2 og 4 år.


Våre gamle Saab 9-3 ble solgt for like over 100'000kr og er erstattet av en Tesla Model S.
Vår hosholdningsinntekt er gjennomsnittlig i følge SSB sine beregninger.


Dersom deres fantastisk dype journalistikk - som jeg regner med har verifisert alle Spetalens uttalelser og regnestykker - stemmer; Så ønsker jeg å spørre hvor jeg kan finne formuen min, den ekstra inntekten jeg ikke får og den store villaen det menes at jeg har i Bærum?


Er det ikke mulig å finne denne inntekten, formuen og villaen ønsker jeg at du tar en tur i tenkehatten og drodler litt på tallene som er presentert. I den sammenheng kan jeg nevne at min Tesla er registrert med 69kW som motoreffekt, samme som alle andre Model S i Norge. Fint om du sjekker regnestykket på avgifter også med dette i mente.


Vi har og en Toyota iQ. Denne får vi vel drøyt 70-80'000kr for i bruktmarkedet. Dette er verdens minste serieproduserte 4-seter. ikke noe familiebil akuratt.
Det i sin tur betyr at Tesla Model S er vår familiebil. Det er den vi fullstapper når vi skal på camping, skitur eller andre ferier. Det er her vi handler inn mat for 2 uker om ganger. Det er med denne jeg reiser på Maxbo og kjøper matriell til å pusse opp huset med. 900l bagasjeplass + plass til barn, bager, poser og ting i midre baksete og gulv gjør denne til et vesentlig bedre - mer praktisk - valg for meg enn en Mercedes til 750'000kr med skarve 550l bagasjeplass, trange bakseter med lite beinplass, dyrt vedlikehold og ekstremt dyrt drivstoff.


Jeg verken kjører gratis (lader hjemme og betaler strømmen) eller har en bil som er gratis å eie (lån og avdrag, servicekostnader, kostnader til dekk, spylervæske etc.).


Totalt i måneden havner vår totale kostnad ved eierskap skarve 30kr i forskjell av hva vår Saab kostet oss.
Jeg vil ikke si at man må være rik for å spare 30kr i måneden...


Hilsen
Robin Laumb

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tai

Må nok følge deres eksempel når jeg kommer hjem fra arbeid.  Litt vanskelig og tidkrevende å skrive en slik mail på telefonen.  Arbeidsgiver vil nok sette pris på at jeg prioriterer anderledes enn det :-D

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Jarleø

Bra skrevet laumb, lit mere velformulert ;-)
Jeg håper flere sender og at De faktisk tørr å lage en artikkel av det!
Svart 85 Kwh,pano,barne seter,tec pakke,lyd & lys, sensor.
Bestilt: 26/6
Finalized: 30/6
In Production:2/11
In Transit: 6/11
Mottatt bil: 17/12/13

Kjørt 5000 km 3/3-2014

Espen Hugaas Andersen

Jeg sendte også en mail:

Hei, jeg vil bare si at jeg er skuffet over hvordan Nettavisen lar seg brukes som et talerør for Spetalen til å komme med grunnløse påstander rundt Tesla og elbiler generelt. Utifra mangelen på kvalitet til Spetalens uttalelser, så kan ikke jeg se at det er noen som helst verdi i å gi Spetalen denne tilgangen på oppmerksomhet.

Og når man gir noen muligheten til å svare på Spetalens påstander kunne man fint ha valgt noen med mer teknisk innsikt i problemstillingene. Fredric Hauge kan mye om elbil, for all del, men han er ingen teknisk ekspert. Det Hauge er, er politisk kontroversiell, noe som ikke gir grunnlag for å komme til fakta; det skaper kun kontrovers for kontroversens skyld. Jeg hadde håpet Nettavisen ville holde en høyere standard, og ikke hore seg ut for flest mulig klikk og reklameinntekter.

Jeg vil absolutt si at mitt inntrykk av Nettavisen har blitt påvirket av de siste dagers oppslag. Om jeg vil vite fakta i en sak så vil nok Nettavisen være lavere på listen enn den var for to dager siden.

mvh
Espen Hugaas Andersen
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

svimtapp

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår regnestykkene som presenteres fra så mange kanter, når jeg legger inn _min_ Tesla med data fra vognkortet får jeg ut følgende avgifter:

Mva                        170 000
Avgift for egenvekt   198 159
Avgift for CO2         - 94 795
Total avgift              273 364

Har her ikke tatt med reduksjoni vektavgift for elektromotor og batteri, dette vil medføre ytterligere reduksjon av engangsavgift. Hvordan regner man for å komme opp i milliontall? CO2-avgift for utslipp man ikke har? Ser man bort fra at det faktisk er en elbil og antar at det er bensinbil med påfølgende utslipp?



Jarleø

Svart 85 Kwh,pano,barne seter,tec pakke,lyd & lys, sensor.
Bestilt: 26/6
Finalized: 30/6
In Production:2/11
In Transit: 6/11
Mottatt bil: 17/12/13

Kjørt 5000 km 3/3-2014

Balrog

Kjempebra at dere reagerer med mail rett til Drittavisen.no som er et rent TV2-organ, og de fleste har vel etterhvert sett det journalistiske nivået til TV2 og merket hvor pinlig det er. Dessverre. Spetalen har alltid vært en klovn.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

slumberjack

Slik jeg ser det på det som vel blir en veldig tabloid forklaring er at "finansfolk", de som kan spillereglene for skatter og avgifter, kan f.eks kjøpe et firma som går dårlig og i underskudd. De kan ta dette firmaet under vingene til et eksisterende som går bra og utnytte det fremførbare underskuddet i dette nyinnkjøpte selskapet til å unngå skatt på overskuddet til det eksisterende.

Dette er å spille etter reglene og enkeltpersoner eller firmaer kan benytte metoder som dette (eller permanent flytte foretak ut av norge) for så og si skjule overskudd for staten, fullt lovlig. 

Så går de av skaftet når vanlige folk utnytter en mulighet de også betaler ekstra for i forkant, men nyter godene av i etterkant. Goder skal helst ikke tilfalle vanligfolk, det er jo så mange av dem!

hma

Epost sent til ole.eikeland@nettavisen.no :

Hei,

Det følgende er et bidrag til å balansere den unyanserte kritikken som framsettes mot elbiler og Tesla især:

Min husstand består av 3 barn i barneskole- og/barnehagealder, en sykepleier på nattskift og en ingeniør. Med andre ord nokså fjernt fra den omtalte "vestkants-elite"-målgruppen.

Vår familie valgte å kutte den fossile navlestrengen i 2010, på et tidspunkt da INGEN bilprodusenter ønsket å lage elektriske biler med flere enn to seter. Å skaffe et elektrisk familiekjøretøy var ikke enkelt, men lot seg tilslutt løse ved å importere en eldre elektrisk Toyota (Rav4 EV) og kjøre en omfattende søknadsprosess mot Vegdirektoratet. I tillegg anskaffet vi en to-seters Think. Bilene er helt uten garanti og lysår fra normale tilbud som service og support.

Motivasjonen bak et slik valg kan være så mangt, men den udiskutable viktigste årsaken til å elektrifisere bilparken er at disse kjøretøyene påfører mennesker og dyr mindre helseplager enn en fossil stesøster noen gang kan klare. Bruk av elbil fører også til et netto mindre energiforbruk noe som er et viktig perspektiv i global sammenheng.

Så skjer det som få av oss (elbiltilhengere) knapt har våget å drømme om; den nyoppstartede bilprodusenten Tesla lykkes med sin plan om å tilby kunder en elbil uten kompromisser og som kan frakte en familie! For å lykkes med sin strategi leverer Tesla noe uimotståelig; noe som smuldrer opp konservativt fossilt tankegods, noe som knuser myter og fordommer - en bil som overgår fossilbilen med rikt mon.
Bilen koster naturligvis penger - en hel del faktisk, men takket være Norges vellykkede elbilpolitikk er det ikke verre enn at en god del "vanlige" mennesker kan ta seg råd.

Nå har jeg nettopp bestilt en Model S. Den koster omlag en hel årslønn. Samtidig er det viktig å poengtere at det ikke ville ramlet meg inn å bruke engang halvparten av beløpet på en fossilbil! Siden dette er et bidrag til en framtidsrettet og bærekraftig utvikling velger jeg allikevel å kjøpe bilen og støtte Tesla. For meg handler det overhodet ikke om å kjøpe status, det er et rasjonelt og riktig valg basert på både følelse og verdier.

Gledelig nok registrerer man at de store bilfabrikkene er i ferd med å våkne opp fra sin fossile sovepute. Skuffende er det dog at de i tradisjonen tro, lager produkt DE mener forbrukerne trenger, som knapt har samme mobilitet som min 14år gamle Toyota Rav4 EV.

Jeg vil oppfordre dere journalister til å tenke litt grundigere igjennom hva dere formidler, hvem sin sak er det dere taler, og hva vil dere oppnå med formidlingen?
Det kan ikke være den minste tvil om at det siste verden behøver er å fortsette i den samme fossile blindgaten vi har kjørt de siste 50 årene!
Eller er det dette sporet dere mener vi bør forfølge?


Med vennlig hilsen

Håkon Markussen
Leder Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

janmb

Det jeg synes er aller verst med hele dette temaet er hvordan så mange medier slipper til synsing fremlagt som faktapåstander - det fører til vranglære, noe som er en katastrofe i seg selv.

Det er HELT greit at ulike folk har meningsytringer. Folk står fritt til å mene hva de vil, inkludert å ta feil. Så lenge det fremlegges som nettopp det det er: Meninger.

Når meninger, uten faktagrunnlag og uten rot i virkeligheten, fremlegges som fakta er det er problem. Og ikke minst noe mediene burde skamme seg over. En del av det redaksjonelle ansvaret er jo nettopp å sikre at påstander har nødvendig forankring i virkeligheten, normalt sett ved bruk av kilder.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cato76

Mail sendt:

"Hei,

Jeg er en mann på 37 år som jobber innen Helse, Miljø, Sikkerhet og Kvalitet. Jeg har samboer som jobber som lærer og en sønn på 8 år.
Jeg sliter ikke økonomisk, men jeg ligger heller ikke i lønns-sjiktet som Spetalen sikter til. -og jeg bor i Telemark uten ferger, bomstasjoner eller kollektivfelt... 

Jeg har lenge ønsket å skifte over til elbil med tanke på miljøet. Men det var ingen biler på markedet som kunne overta jobben til Tiguanen jeg hadde (VW). Dette var inntil Tesla kom med en bil som var sikker, hadde rekkevidden jeg behøver og plenty med bagasjeplass. Jeg reserverte bilen i oktober 2012 og var så heldig å hente denne i september 2013. Tiguanen ble solgt dagen før jeg hentet Teslaen.

Jeg har nå kjørt ca 12.000 km med denne bilen og er absolutt bil nr 1 i hustanden. Turer som går fra Telemark til Bergen, Oslo eller Stavanger er ingen problem. Og jeg har heller ingen nytte av å kjøre kollektivt eller gratis i bommer og ferjer i hverdagen.

Grunnen til at jeg kjøpte Teslaen var at den er miljøvenlig, sikker, billig i drift (under 2 kroner pr mil), den er fremtidsrettet og det skal ikke glemmes at den er sprek.

Om man tanker på miljøet så skjønner jeg ikke hvordan i det hele tatt at noen mener at en elbil kan være mer forurensende enn en bensin/diesel bil -"Bensin/diesel biler forurenser IKKE, og elbil forurenser BIG TIME!"!(spesielt Tesla - siden den er så dyr...) Skriker media og anti-elbilistene (eller er det lobbyistene). En elbil som lades på 100% fornybar energi er bra for miljøet (...og astmabarna). -Ja, energien er memlig 100% fornybar i Norge!

Raffinering av bensin er en meget energikrevende prosess. Energien som benyttes på å raffinere en liter bensin (41,2MJ/liter ~ 11,44kW) kan man kjøre ca 52km med en Tesla som bruker 220Wh/km, og dette er før bensinen i det hele tatt er kommet på tankbilen som skal frakte bensinen til bensin-stasjonene.

Å produsere elbilen har noe høyere Co2 utslipp enn fossile biler, men ved en LCA (livssyklusanalyse eller vugge til vugge, som noen kaller det) viser det seg at en elbil på fornybar energi har et snitt utslipp på 14 tonn Co2 gjennom sin livssyklus, mens en Toyota Yaris ligger på 76 tonn Co2 og en Toyota RAV4 har et utslipp på 109 tonn Co2 - Og i tillegg til dette slipper man den lokale forurensningen med å kjøre elbil!

Nissan Leaf har solgt betydelig mer enn Tesla, men det er Tesla som får mediedekningen nå som man endelig har en elbil med rekkevidde, bagasjeplass, mye effekt, er trygg og som ser ut som en luksusbil. Hadde Tesla solgt en bil som konkurrerte med Leaf så ville ingen brydd seg - Heia Norge og Janteloven...

Du kan du studere vedlagt dokument fra Vestlandsforskning"
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Tai

Da har jeg og sendt:

Hei.

I september i fjor bestemte vi oss i husstanden å bytte ut vår 11 år gamle bil. Noen runder ble gått men valget var egentlig helt klart, det måtte bli en Tesla Model S.  Vi er en enkel arbeiderfamilie som teller 4 persone, to barn på 7 og 9, mens far og mor nærmer seg 40. Økonomien vår er høyst ordinær, man blir ikke millionær av verken førskole eller byggningsarbeiders lønn. Likevel var valget enkelt. Hvorfor? Jo, fordi bilen kan gjøre alt en konvensjonell fossilbil kan uten de ødeleggende konsekvensene det har for miljøet. Og de økonomiske besparelsene kunne lett forsvares hvis vi fjernet utgifter til diesel, bompenger og slikt.

Bilen ble bestilt og vi har et håp om å motta den iløpet av mars. Så i mellomtiden følger vi med på hva som blir sagt om bilen og gleder oss til det blir vår tur.  Mangen har sagt meningene sine og det er kommet frem mye forskjellige tanker om bilen, noe bra, noe dårlig. Men da Øystein Spray Spetalen ble gitt plass i nettavisen til å spre løgn og rene usannheter kjente jeg at det var på tide å sette penn til papir (finger til keyboard).

Jeg er inneforstått med at alle nyhetsmedier selger best på skandalesaker, helst de som har pikante sexdetaljer i seg men gjerne økonomisk misbruk og det å henge ut andre som dårligere mennesker. Men denne heksejakten mot Tesla sine biler må snart legges død.  Påstandene til Spray Spetalen er jo ren løgn og noe mannen har diktet opp utelukkende for å skape kontrevers. Han kom jo på banen da Stoltenberg fikk sin bil så det er jo naturlig å tenke at han gjør dette fordi han misliker Stoltenberg og AP.  Burde ikke Nettavisen holdt seg for god for å la Spetalen bruke seg til personangrep og løgn?  En kjapp google på pressens fagelige utvalg og jeg siterer fra Vær varsom - plakaten:

3.2. Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder.

Hvis dere er helt ærlig, har dere fulgt denne regelen i gjeldene sak? Er det kontrollert at opplysningene er korrekte? Har dere tilstrebet bredde og relevanse?

4.1. Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon.

Er det spesielt sakelig å la en person med interesse i oljeindustri uttale seg om en elektrisk bil? En person som helt tydelig uttalte seg om hvordan elbiler var før 2010 og som fremdeles tror de er små 2 seters bybiler som knapt nok kan holde fartsgrensen. Hadde mannen hatt kunnskap om bilen hadde det stilt seg anderledes.



Jeg har egentlig veldig mye på hjertet men tror ikke dette blir eneste mailen du får på emnet. Så jeg skal begrense meg littegranne. Men jeg vil gjerne avslutte med enda et sitat fra PFU:

4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.


Håper dere tar dette litt på alvor og istedet for å benytte sjansen til å spre mer usannheter om Tesla Model S.
Mitt råd? Ta kontakt med noen fra elbilforeningen eller Tesla Owners Club Norway og hold et skikkelig intervju. Ta med en representant fra Tesla og så finner du en sakelig kritiker eller to. Der har du resepten på en skikkelig god repotasje.

Lykke til!

Med vennlig hilsen
Trond Mjøs


Regner ikke med å få svar... ;D

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA