Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Olemann, onsdag 12. februar 2014, klokken 20:02

« forrige - neste »

Olemann


Spent på synsing/meninger fra dere, både de som har fått sin i3, og de med god kunnskap om fysikkens lover om energibruk, luftmotstand, hastighet etc.....

Bor i Bærum, hytte i Stavern,  utmålt nøyaktig 130 km.  Lading underveis ikke aktuelt.  Det er over 7 mil med motorvei der trafikken flyter i 100 i høyrefelt og opptil 120 i venstre felt.  Kun sommerkjøring aktuelt, temp mellom 15 og 25 grader.  Ikke bruk av AC.  2-3 lette personer i bilen.

Må jeg lunte fram i 80-90 km/t for å klare disse 13 milene, eller kan jeg ligge i 100 km/t ?    Eller er prosjektet risikabelt selv i 80-90 km/t ?

Mvh Ole

Vind

Sitat fra: Olemann på onsdag 05. februar 2014, klokken 10:24

Spent på synsing/meninger fra dere, både de som har fått sin i3, og de med god kunnskap om fysikkens lover om energibruk, luftmotstand, hastighet etc.....

Bor i Bærum, hytte i Stavern,  utmålt nøyaktig 130 km.  Lading underveis ikke aktuelt.  Det er over 7 mil med motorvei der trafikken flyter i 100 i høyrefelt og opptil 120 i venstre felt.  Kun sommerkjøring aktuelt, temp mellom 15 og 25 grader.  Ikke bruk av AC.  2-3 lette personer i bilen.

Må jeg lunte fram i 80-90 km/t for å klare disse 13 milene, eller kan jeg ligge i 100 km/t ?    Eller er prosjektet risikabelt selv i 80-90 km/t ?

Mvh Ole
Jeg tror det er fullt mulig på sommerstid, men ville nok holdt meg til 90 - i det minste første gangen.  Endring i forbruket er ganske stor bare fra 90 til 100 km/t.  Her kommer jo også ACC inn som ett godt hjelpemiddel til å holde seg selv litt i skinnet, og ikke skli opp i 110..

Har ikke kjørt langt på motorvei, men skal til Drammen om noen dager, så da kan jeg resette måleren og se hva forbruket er i 100 km/t fra Bærum til Drammen, det burde gi en god indikasjon på om dette faktisk er mulig. 

Det er jo planlagt flere hurtigladere noen steder på veien, så skulle det skje noe uforutsett så vil man jo kunne fylle opp en del på 10-20 minutter.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olemann

Takker, ja spent på dine tall fra måling Bærum - Drammen i 100 km/t :-)

Synes hurtigladning så langt betinger solid oversikt over ulike kort, abonnementer, medlemskap, sms etc. så frister ikke med mindre det er uungåelig,

Ole

Sitat fra: Vind på onsdag 05. februar 2014, klokken 10:45
Sitat fra: Olemann på onsdag 05. februar 2014, klokken 10:24

Spent på synsing/meninger fra dere, både de som har fått sin i3, og de med god kunnskap om fysikkens lover om energibruk, luftmotstand, hastighet etc.....

Bor i Bærum, hytte i Stavern,  utmålt nøyaktig 130 km.  Lading underveis ikke aktuelt.  Det er over 7 mil med motorvei der trafikken flyter i 100 i høyrefelt og opptil 120 i venstre felt.  Kun sommerkjøring aktuelt, temp mellom 15 og 25 grader.  Ikke bruk av AC.  2-3 lette personer i bilen.

Må jeg lunte fram i 80-90 km/t for å klare disse 13 milene, eller kan jeg ligge i 100 km/t ?    Eller er prosjektet risikabelt selv i 80-90 km/t ?

Mvh Ole
Jeg tror det er fullt mulig på sommerstid, men ville nok holdt meg til 90 - i det minste første gangen.  Endring i forbruket er ganske stor bare fra 90 til 100 km/t.  Her kommer jo også ACC inn som ett godt hjelpemiddel til å holde seg selv litt i skinnet, og ikke skli opp i 110..

Har ikke kjørt langt på motorvei, men skal til Drammen om noen dager, så da kan jeg resette måleren og se hva forbruket er i 100 km/t fra Bærum til Drammen, det burde gi en god indikasjon på om dette faktisk er mulig. 

Det er jo planlagt flere hurtigladere noen steder på veien, så skulle det skje noe uforutsett så vil man jo kunne fylle opp en del på 10-20 minutter.

Vind

#3
Da fikk jeg tatt to turer fra Oslo - Drammen - Høvik, Strekningen har noen få kilometer med by/ tettbygd strøk, men 2/3 i 80Km/t, 2/3 i 100 Km/t

Den ene turen holdt jeg fartsgrensen (maks 100 km/t), lite trafikk, den andre turen var jeg ikke over 80, noe mere trafikk, benyttet ACC mesteparten av veien.

Begge turene var det rundt 0 grader, sne mellom Asker og Liertoppen, ellers regn og vått føre.

Begge gangene startet bilen fulladet fra garasje, men ikke prevarmet.

Turen var 70.5 km lang, Jeg kjørte i Eco Pro, varme, stereo og god komfort.






Beskrivelse          Start   Batteri %      Snitt forbruk                Slutt rekkevidde 
rekkevidde         ved slutt        kWh/100 kmt
Holdt fartsgrense127 km47%19.2 42 km
Maks 80 km/t122 km58%15.2 67 km
Når man ligger i 100 km/t i Eco Pro får man tydelig informasjon i displayet at det er mye mere økonomisk å ligge i 90 km/t.

Dette viser egentlig at man med litt mere varme og forvarming fint kan komme til Stavern, og selv på vinterstid, med maks 80 km/t burde komme frem eller nærme.  Med noen flere plussgrader så går nok dette bra også ved å holde 100 km/t.  Skal ta turen igjen med prevarmet bil og maksimal økonomikjøring - så får vi se hvor langt i3 kan gå.

En observasjon var at i 100 km/t var det kun begrenset regenerering nedover Lierbakkene, mens i 80 km/t så økte rekkevidden ganske betraktelig nedover bakkene.  Det samme oppover, hvor forbruket var dramatisk høyere i 100 km/t enn i 80 km/t.  Så skal man velge hvor man ønsker å kjøre økonomisk virker det som det har større effekt i oppover og nedoverbakker enn på flate. 

Her kan sikkert drevne økonomisjåfører lære bort noen triks.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olemann

#4
Takk for meget nyttige målinger!  Ser da ut som dette skal gå fint en varm sommerdag, bare man ikke fristes til å følge venste-feltet som erfaringsmessig ligger mellom 110 og 120 km/t, men holder seg pent og lovlig i høyrefelt og 100 km/t.
Dine tall på regenerering nedover i 80 vs 100 kan jo skyldes at det rett og slett kreves så mye mer energi å øke fra 80-100 at det som kunne være regenerert spises opp av denne økningen - og alle som har kjørt MC vet jo noe om hva luftmotstand betyr når man kommer opp i hastighet.

Hva tror du mer forvarming har å bety?  Er dette relevant når temperaturen ute er ca 20 grader?


Mvh Ole

Sitat fra: Vind på mandag 10. februar 2014, klokken 09:59
Da fikk jeg tatt to turer fra Oslo - Drammen - Høvik, Strekningen har noen få kilometer med by/ tettbygd strøk, men 2/3 i 80Km/t, 2/3 i 100 Km/t

Den ene turen holdt jeg fartsgrensen (maks 100 km/t), lite trafikk, den andre turen var jeg ikke over 80, noe mere trafikk, benyttet ACC mesteparten av veien.

Begge turene var det rundt 0 grader, sne mellom Asker og Liertoppen, ellers regn og vått føre.

Begge gangene startet bilen fulladet fra garasje, men ikke prevarmet.

Turen var 70.5 km lang, Jeg kjørte i Eco Pro, varme, stereo og god komfort.






Beskrivelse          Start   Batteri %      Snitt forbruk                Slutt rekkevidde 
rekkevidde         ved slutt        kWh/100 kmt
Holdt fartsgrense127 km47%19.2 42 km
Maks 80 km/t122 km58%15.2 67 km
Når man ligger i 100 km/t i Eco Pro får man tydelig informasjon i displayet at det er mye mere økonomisk å ligge i 90 km/t.

Dette viser egentlig at man med litt mere varme og forvarming fint kan komme til Stavern, og selv på vinterstid, med maks 80 km/t burde komme frem eller nærme.  Med noen flere plussgrader så går nok dette bra også ved å holde 100 km/t.  Skal ta turen igjen med prevarmet bil og maksimal økonomikjøring - så får vi se hvor langt i3 kan gå.

En observasjon var at i 100 km/t var det kun begrenset regenerering nedover Lierbakkene, mens i 80 km/t så økte rekkevidden ganske betraktelig nedover bakkene.  Det samme oppover, hvor forbruket var dramatisk høyere i 100 km/t enn i 80 km/t.  Så skal man velge hvor man ønsker å kjøre økonomisk virker det som det har større effekt i oppover og nedoverbakker enn på flate. 

Her kan sikkert drevne økonomisjåfører lære bort noen triks.

Vind

#5
Sitat fra: Olemann på mandag 10. februar 2014, klokken 10:26
Dine tall på regenerering nedover i 80 vs 100 kan jo skyldes at det rett og slett kreves så mye mer energi å øke fra 80-100 at det som kunne være regenerert spises opp av denne økningen - og alle som har kjørt MC vet jo noe om hva luftmotstand betyr når man kommer opp i hastighet.
Det er nok det som skjer - at luftmotstand "bruker opp" regenereringsmuligheten, men bilen "seiler" nedover i 100, så den bruker heller ikke særlig energi
Sitat fra: Olemann på mandag 10. februar 2014, klokken 10:26
Hva tror du mer forvarming har å bety?  Er dette relevant når temperaturen ute er ca 20 grader?
Det betyr ganske mye.  Jeg har oppdaget at om jeg forvarmer, og kjører en kort tur, og bilen står parkert en time, så er fortsatt varmepumpen "varm", og bruker ikke særlig strøm på varming på neste småtur også.  Om sommeren blir det jo AC som drives av varmepumpe, så det betyr vel fortsatt litt, men da er ikke rekkevidde så mye ett problem.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

i3_X5_730

Sitat fra: Vind på mandag 10. februar 2014, klokken 13:13
Sitat fra: Olemann på mandag 10. februar 2014, klokken 10:26
Hva tror du mer forvarming har å bety?  Er dette relevant når temperaturen ute er ca 20 grader?
Det betyr ganske mye.

Ok ... men betyr det mye for rekkevidden når bilen står i en oppvarmet garasje?  :o
Bør hustruen programmere forvarming i en 16 grader varm garasje før hun drar til jobben om morgenen?
... og fra jobben når i3'en står ute :-[?







jgilberg

Jeg har 18 grader i p-kjelleren på jobben. Jeg har kun kjørt i3 to ganger på jobb, og hver gang har den stått til lading, men jeg kan si at med Teslaen så fungerer alt uten noe form for forvarming i p-kjelleren.

Hvis Teslaen er kald vises det tydelig med at regenereringen er slått helt eller delvis av. Det er den aldri når jeg kjører fra en varm garasje. Jeg tipper at det samme gjelder for i3?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Vind

De er ikke nødvendig å starte forvarming, men skal du langt - eller det er kaldt så gir det litt mere rekkevidde, eller raskere varm bil. Derfor har jeg forvarming om morgenen, men fra jobb garasje. -hvor det er varmere - er det ikke så viktig.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

i3_X5_730


Olemann

Ikke sikker på at jeg skjønner forvarmingens innhold helt, ser for meg 3 ulike komponenter:

1. Oppvarming av batteripakke via enten varmekabler eller via luft/varmepumpe
2. Oppvarming av kupe via luft/varmepumpe
3. Forberende oppstart av varmepumpe, slik at den raskere gir varmluft når bilen startes

Hva av dette inngår i den omtalte forvarmingen?

Mvh Ole


Sitat fra: Vind på mandag 10. februar 2014, klokken 23:24
De er ikke nødvendig å starte forvarming, men skal du langt - eller det er kaldt så gir det litt mere rekkevidde, eller raskere varm bil. Derfor har jeg forvarming om morgenen, men fra jobb garasje. -hvor det er varmere - er det ikke så viktig.

Vind

Sitat fra: Olemann på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:25
Hva av dette inngår i den omtalte forvarmingen?

Fra BMW's informasjon om preheating:
SitatThe air conditioning coolant is used to provide extremely effective cooling of the high-voltage battery, and this fluid can also be warmed using a heat exchanger. All these characteristics enable the optimum operating temperature of around 70oF (20oC) to be reached before a journey begins, even when the ambient temperature is low. This preconditioning ensures the battery operates to optimum effect in terms of power output, range and durability. The BMW Group has planned and developed this battery to last for the full life of the vehicle.
Preheating av bilen, varmer batteripakken, og varmer bilen.  Varmepumpen kan utnytte varmingen av batteripakken - samt generell varmepumpeteknologi til å gjøre videre oppvarming av kupeen effektiv.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olemann

#12
Da har jeg endelig somlet meg til å prøve denne turen på hytta som jeg startet tråd om her for litt over 2 år siden.

Det er nøyaktig 134 km, og jeg kom hjem med 10 km på tanken.  Målt gj.snitt forbruk iht. displayet var 14.3 kWt/100 km, men dette betyr jo at jeg har brukt totalt 19.2 kWt og det er jo mer enn batteriet skal ha, så noe unøyaktig må det være i bilens kalkulasjon av gj.snitt forbruk.
Parametere:  15 grader ute, ingen forvarming, ingen AC eller varme, EcoPro, delvis våt veibane, endel motvind, kjørte i 90-95 km/t på E18 som er den største delen av disse 13.4 milene.  Lå delvis bak en trailer i hastigheter på ca 95 km/t.

Den andre veien (samme distanse) ble kjørt i 20 grader, tørr vei og mindre vind, ingen trailer.  Delvis kø så ikke så lenge høy hastighet. Forbruk vesentlig lavere, 11.4 kWt/100 km.

Synes ikke det var noe dårlig erfaring, så da blir det mer i3 på hytta denne sommeren :-)

Ingeniøren

Sitat fra: Olemann på søndag 29. mai 2016, klokken 18:12
Da har jeg endelig somlet meg til å prøve denne turen på hytta som jeg startet tråd om her for litt over 2 år siden.

Det er nøyaktig 134 km, og jeg kom hjem med 10 km på tanken.  Målt gj.snitt forbruk iht. displayet var 14.3 kWt/100 km, men dette betyr jo at jeg har brukt totalt 19.2 kWt og det er jo mer enn batteriet skal ha, så noe unøyaktig må det være i bilens kalkulasjon av gj.snitt forbruk.
Parametere:  15 grader ute, ingen forvarming, ingen AC eller varme, EcoPro, delvis våt veibane, endel motvind, kjørte i 90-95 km/t på E18 som er den største delen av disse 13.4 milene.  Lå delvis bak en trailer i hastigheter på ca 95 km/t.

Den andre veien (samme distanse) ble kjørt i 20 grader, tørr vei og mindre vind, ingen trailer.  Delvis kø så ikke så lenge høy hastighet. Forbruk vesentlig lavere, 11.4 kWt/100 km.

Synes ikke det var noe dårlig erfaring, så da blir det mer i3 på hytta denne sommeren :-)

Godt du ikke prioriterte bil ut fra frykt om å ikke komme deg til hytta en gang pr 2 år da....
(forstår du har alternativer)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Sitat fra: Olemann på søndag 29. mai 2016, klokken 18:12
Målt gj.snitt forbruk iht. displayet var 14.3 kWt/100 km, men dette betyr jo at jeg har brukt totalt 19.2 kWt og det er jo mer enn batteriet skal ha, så noe unøyaktig må det være i bilens kalkulasjon av gj.snitt forbruk.
I tillegg kommer det du regenererer, så dette ser ikke ut som noen feil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA