Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har "folk" vendt seg mot Tesla?

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 17:02

« forrige - neste »

Birger

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

OddB

Sitat fra: Birger på søndag 22. juni 2014, klokken 14:27
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 19. juni 2014, klokken 16:46
N kunne som et absolutt minimum stenge kullgruvene på Svalbard.

Med hvilken begrunnelse?
Virker det ikke litt dobbelmoralsk å kreve at oljefondet skal trekke seg ut av kullindustrien, samtidig som vi driver en helt unødvendig kullindustri på Svalbard ?
Så kan de gå løs på resten av dobbeltmoralismen etterhvert :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

larssto

Her er litt interessant fakta:

Hvis den norske personbilparken hadde vært helelektrisk så hadde den forbrukt ca. 7 TWh på årlig total kjørelengde (ca. 34 milliarder km) ved 200 Wh/km.

I Stortingsmelding Nr 14 fra 2011 fant jeg følgende utsagn fra OED ang. landkraft til plattformer i Nordsjøen: "Kraft fra land vurderes for alle nye utbygginger og større ombygginger på kontinentalsokkelen. Forbruket i petroleumsindustrien av kraft fra land har økt fra under 1 TWh/år i 1995 til om lag 6 TWh/år i 2010."

Med andre ord så bruker vi omtrent like mye strøm på å pumpe opp olje og gass i Nordsjøen som vi kunne ha brukt på elektrifisere personbilparken i Norge.

Stortingsmeldingen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/dok/regpubl/stmeld/2011-2012/meld-st-14-20112012.html?id=673807
Model S, Stavanger

Bent

Norge har kulldrift på Svalbard fordi det er det eneste økonomisk drivverdige av noe betydning å holde på med der. Vi ønsker å drive med noe av økonomisk betydning på Svalbard for å kunne ha tilstedeværelse der og med det bakgrunn for å kunne hevde en viss grad av suverenitet i området. Dersom vi sluttet med dette ville hele øygruppen bli russisk over natten. Arktis er et for viktig område for Norge til at vi kommer til å gi slipp på det bare fordi vi rynker litt på nesen av kulldrift.

Derfor graver Norge kull på Svalbard.
Tesla Roadster, 25Mm


janmb

Sitat fra: larssto på fredag 27. juni 2014, klokken 10:11
Med andre ord så bruker vi omtrent like mye strøm på å pumpe opp olje og gass i Nordsjøen som vi kunne ha brukt på elektrifisere personbilparken i Norge.

Jepp. De fleste, og spesielt kritikerne, blir veldig overrasket når de får høre hvor lite strøm en helelektrisk bilpark faktisk ville trenge. Om man i tillegg tar med strømforbruket i resten av energikjeden mellom oljebrønn og bensintank kjører man langt med elbil på den strømmen som ligger bak en liten drivstoff.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Sitat fra: janmb på fredag 27. juni 2014, klokken 11:23
Jepp. De fleste, og spesielt kritikerne, blir veldig overrasket når de får høre hvor lite strøm en helelektrisk bilpark faktisk ville trenge.

Jeg har sett tallene, men skulle likt å visst om dette teoretiske regnestykket tar høyde for at oljeselskapene kan (og helt sikkert hadde gjort det) legge ned en haug av bensinstasjonene dersom alle personblier plutselig går på strøm? Det vil jo være en hel del strøm som "frigjøres" der. Klart; alle kan ikke legges ned sånn uten videre, siden det fortsatt vil være tungtransport og diverse andre maskiner og kjøredninger som vil trenge bensin og diesel. Og en del mindre utstyr som motorsager, kantklippere osv. Likevel skulle det være artig å se hvor mange kWh en bensinstasjon svir av i løpet av et år. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Nå er det nok hverken realistisk eller faktisk veldig ønskelig at bensinstasjonene generelt skal legges ned, selv om det også selvsagt er en del av ligningen her.

Det vil fortsatt være behov for servicestasjoner, der man kan lade, spise, gå på dass, kjøpe blader/snop/frukt etc etc langs veien.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på søndag 29. juni 2014, klokken 12:30
Nå er det nok hverken realistisk eller faktisk veldig ønskelig at bensinstasjonene generelt skal legges ned, selv om det også selvsagt er en del av ligningen her.

Det vil fortsatt være behov for servicestasjoner, der man kan lade, spise, gå på dass, kjøpe blader/snop/frukt etc etc langs veien.

Som jeg sa i en annen debatt her - bensinstasjonene bør transformeres til energistasjoner som tilbyr den energien bilistene trenger. Jo før jo heller :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA