Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prikken over i'en

Startet av Stiania79, onsdag 12. februar 2014, klokken 15:51

« forrige - neste »

Stiania79

Hei,

Vet at det har vært debatert opp og ned om ladekabler, men igår svippet jeg innom elbil foreningen med en lånt E-up av Møller og kjøpte denne Type2 Mennekes ladekabel da jeg tenkte at "vel, greit å ha en back up" når Tesla'n kommer om 3 uker.

MEN - denne har jo ikke schuko og det var egentlig det jeg tenkte jeg trengte - f.eks hvis UMC ikke vil lade når man står på hytta midt på fjellet...

Det er vel ingenting denne kabelen kan gjøre som UMC ikke kan?! Greit den kan lade på de fleste offentilige ladestasjoner, men det kan vel UMC med adapter også?

Har også bestilt en Volkswagen E-up som kommer i uke 13, men tror vel også her at den medfølgende kabelen kan lade på alt som Type 2 Menneskes kan?

Hm... lurer bare på om mine kr 2000 er bortkastet og at jeg bør levere den tilbake - evt om noen her vil ha den...

Innspill? Mitt fokus er da å ha en backup fra vanlig 13/16A stikkkontakt (schuko) på hytta. Her i byen har jeg 1 fast 32 A på jobben som vil være hovedlading med 16 A hjemme i garasjen som backup...

Takk for svar!
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

krister461

#1
UMC kan ikke lade på offentlige ladestasjoner som benytter Type 2. Derfor trenger du denne. :-)

Edit: Beklager upresis formulering i første omgang. ;)

Hyperstress

Nei, det er ikke bortkastede penger. Du kommer nok til å få bruk for den med Teslaen på alle Type 2 ladepunkter. (kan ikke bruke UMCen der)

Du får med samme type kabel med e-Upen din, bare at den er beregnet for 3,6kw, mens den du kjøpte kan du lade med 22kw (på Teslaen, ikke eUp)  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Stiania79

Sitat fra: krister461 på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:23
UMC kan ikke lade på offentlige ladestasjoner. Derfor trenger du denne. :-)

ahhh - selv ikke med disse blå og røde adapterne? Trodde de var der for det?! Eller ikke...? Sorry - ikke noen el ekspert enda.

Disse offentlige ladestasjonene - snakker vi da 40-50 km lading per time? Funker denne kabelen også på E-up? Vet den har iallefall dette CCS opplegget og kontakten ser lik ut, mao stor rundt klump med flat overside og 7-8 hull...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Stiania79

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:25
Nei, det er ikke bortkastede penger. Du kommer nok til å få bruk for den med Teslaen på alle Type 2 ladepunkter. (kan ikke bruke UMCen der)

Du får med samme type kabel med e-Upen din, bare at den er beregnet for 3,6kw, mens den du kjøpte kan du lade med 22kw (på Teslaen, ikke eUp)  :)

Hyperstress - min TMS/Eup venn

OK - så Type 2 ladestasjoner (får vel se på www.ladestasjoner.no) lader rundt 11 kwt med enkellader (jeg har ikke dobbel lader) som gir da 55 km per time lading på Tesla?

På E-up'n så hva er da maks suppe kan kan få ut? Vet jo at via vanlig stikkkontakt (schuko) er den begrenset til 10A som gir vel ca 10 km per time, men hva med Type2? 2.3 kw er kun et par mil i timen?? Ikke noe hurtiglading til denne??
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Cirion

Joda, UMC kan lade på offentlige ladestasjoner, men med Type2 kabelen kan du lade på 16A i stedet for 13A som UMC er begrenset til. På de offentlige stolpene hvor det tilbys 32A vil du også kunne lade med 32A med  Type2 kabel.

Morroa med Type2 kabelen kommer når du er på steder hvor det er mulig å lade enda raskere. Ladestopler som tilbyr 11/22kw lading. UMC kan kun lade enfas 13A hvis det tilbys shcuko på disse, mens Type2 kabelen kan utnytte opp til 3fas32A 400V (22kw) hvis du har dobbeltlader i bilen.

Ta en titt på dette ladekartet og se etter 22kw type2 stolpene:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jorkus

Joda, du kan lade på offentlige ladestasjoner med Schuko, men max 13 A. For mange er dette greit. Jeg har hatt bilen snart i 3 mnd, og har ikke brukt Type 2 kabelen enda. Alt kommer an på bruksmønster.
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Stiania79

OK :-)

Da ser jeg at denne kan være en god ide å ha i Tesla'n så beholdes... skulle gjerne hatt en backup til UMC'n mtp hytta og Schuko, men da må men vel opp i en slik dyr kabel om har denne lille omformeren itillegg eller hva?

Noen peil på hva E-up'n kan dra fra Type2? Den skal primært være i Oslo/Akershus, men vil ha mulighet til å kjøre Oslo - Tjøme med den på sommeren og da må jeg nok lade. Ser jo Drammen/Tønsberg er mulig, men tar vel ta en haaaaaaug med timer for å få litt strøm... eller hva?
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Cirion

Sitat fra: Stiania79 på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:40skulle gjerne hatt en backup til UMC'n mtp hytta og Schuko
Jeg kan anbefale Volvo sin ladekabel til slikt bruk. CEE kontakt, 8m kabel og støtter opp til 16A:

CEE connector (Mode 2), Image: 3
Part. No.   Description   
30644859   8 metres, Max 16 A   

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/en-GB/NL/V60/2013/all/all/L.H.D/ShowDocument/VCC-467195

CEE kontakt finnes over alt... Båtplasser, Campingplasser, Bensinstasjoner og er standard ute kontakt i Sverige og flere land i europa. For schuko lading, trenger du et billig adapter fra Clasohlson:
http://www.clasohlson.com/no/Adapterledning/Pr365145000

"Volvo" kabelen koster SEK 3800,- hos Svenske Volvo forhandlere.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cairnz

Type2-kabelen har vært uvurdelig for meg så langt. Shuko gir meg ikke nok kWh på batteriet fra en dag til neste, så da har jeg parkert bilen på en ladestasjon og tatt apostlenes hester fatt (gått flere turer etter jeg har fått bilen enn de siste seks måneder tidligere).

Har da fått fylt opp typisk 150-160km på batteriet og så tar jeg resten på natta hjemme-
Elbilist

eclipse

#10
Her var det mye feilinformasjon og forvirring.

UMC kan lade på offentlige ladestasjone så lenge disse har enten schuko kontakt eller råd/blå kontakt, 98% av offentlige ladestasjoner har schuko.

UMC kan ikke lade på offentelige ladestasjoner med kun Type 2 kontakt (men disse stasjonene har ofte schuko i tillegg)

UMC kan lade med 230V/13A med schuko, 230V/32A med blått adapter, 400V 16/32A med rødt adapter

Type 2 kabel på Type 2 stolpe med 230V/32A gir foreløpig 13A med enkeltlader og 26A med dobbeltlader.

Du klarer deg fint uten Type 2, men da kan du ikke benytte Type2 ladepunktene som det antagelig kommer mangen av fremover
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Cirion

Slik jeg kjører rundt nå, har jeg UMC'en i garasjen med blått adapter og der blir den stående.

Har Type2 kabel fast i bilen, og foretrekker å bruke denne når jeg er på tur. Den låser seg til både stolpe og bil. Har i tilegg Volvo sin Type2 lader med 8m kabel og CEE kontakt. Har jeg kun som backup, og er den jeg plugger inn når det ikke er mulig med Type2.

Skulle jeg ta en langtur kommer jeg nok til å ta med meg UMC, men foreløbig har jeg ikke sett blå 32A på tur. Når jeg får rødt adapter, vil UMC bli mer nyttig. Har brukt blått med schuko adapter før, for å lade med 16A. Desverre er jeg så paranoid at jeg ikke tør å la dette stå tilkoblet uten tilsyn. Fort gjort å stjele adapter, og de er vanskelig å få tak i.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eclipse

Sitat fra: Cirion på onsdag 05. februar 2014, klokken 09:00
Slik jeg kjører rundt nå, har jeg UMC'en i garasjen med blått adapter og der blir den stående.

Har Type2 kabel fast i bilen, og foretrekker å bruke denne når jeg er på tur. Den låser seg til både stolpe og bil. Har i tilegg Volvo sin Type2 lader med 8m kabel og CEE kontakt. Har jeg kun som backup, og er den jeg plugger inn når det ikke er mulig med Type2.

Skulle jeg ta en langtur kommer jeg nok til å ta med meg UMC, men foreløbig har jeg ikke sett blå 32A på tur. Når jeg får rødt adapter, vil UMC bli mer nyttig. Har brukt blått med schuko adapter før, for å lade med 16A. Desverre er jeg så paranoid at jeg ikke tør å la dette stå tilkoblet uten tilsyn. Fort gjort å stjele adapter, og de er vanskelig å få tak i.

Blått adapter er ikke så vanlig, men du finner dem på campingplasser. Jeg tror det er vanlig å koble bobiler til dem.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Hyperstress

Sitat fra: Stiania79 på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:29
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:25
Nei, det er ikke bortkastede penger. Du kommer nok til å få bruk for den med Teslaen på alle Type 2 ladepunkter. (kan ikke bruke UMCen der)

Du får med samme type kabel med e-Upen din, bare at den er beregnet for 3,6kw, mens den du kjøpte kan du lade med 22kw (på Teslaen, ikke eUp)  :)

Hyperstress - min TMS/Eup venn

OK - så Type 2 ladestasjoner (får vel se på www.ladestasjoner.no) lader rundt 11 kwt med enkellader (jeg har ikke dobbel lader) som gir da 55 km per time lading på Tesla?

På E-up'n så hva er da maks suppe kan kan få ut? Vet jo at via vanlig stikkkontakt (schuko) er den begrenset til 10A som gir vel ca 10 km per time, men hva med Type2? 2.3 kw er kun et par mil i timen?? Ikke noe hurtiglading til denne??

Ja, med enkellader vil du da kunne lade Teslaen med 11kw på Type 2 punkter (ca 5,5mil/t), med UMC schuko så får du bare 1,3mil/t. Med e-Upen lader du 1mil/t med den vanlige schukokabelen, og 1,6mil/t med type 2 kabelen som medfølger. e-Upen kan hurtiglades med Combo/CCS som bygges ut på "alle" hurtigladere nå. Det går veldig raskt, 80% fullt på ca 20 min.  :)

Om du vil ha en ekstra vanlig schukokabel til Teslaen så er Volvokabelen til 3800kr et alternativ og EVinstitute sin til 3300kr et annet alternativ.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

maxmekker

Sitat fra: Stiania79 på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:40
OK :-)

Da ser jeg at denne kan være en god ide å ha i Tesla'n så beholdes... skulle gjerne hatt en backup til UMC'n mtp hytta og Schuko, men da må men vel opp i en slik dyr kabel om har denne lille omformeren itillegg eller hva?

Noen peil på hva E-up'n kan dra fra Type2? Den skal primært være i Oslo/Akershus, men vil ha mulighet til å kjøre Oslo - Tjøme med den på sommeren og da må jeg nok lade. Ser jo Drammen/Tønsberg er mulig, men tar vel ta en haaaaaaug med timer for å få litt strøm... eller hva?

I Drammen står det 2 hurtigladere som begge har CSS for hurtiglading av e-up. typisk 30+ minutter.
Nå kjenner jeg ikke e-up og hva den interne laderen kan klare fra en type 2 stolpe , men tror det er 3,4 KW, noe som er noe bedre en vanlig schuko lading..


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA