Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prikken over i'en

Startet av Ona IX, onsdag 12. februar 2014, klokken 14:24

« forrige - neste »

tomtom1

Med 10 A lading tar det mye lenger tid å lade fra 80-100% enn fra f.eks. 40-60% på min Tekna. Tror dette bla. skyldes balanseringen bilen gjør mellom battericellene og at strømstyrken minsker jo nærmere 100% man kommer. Mellom 20-80% lader bilen ca 10% pr time. Uten at jeg har målt vil jeg tippe at den lader ca. 5% i timen de siste 20%.
Jeg la ikke så godt merke til dette på min forrige Leaf (2012) så mulig det er en forskjell mellom den japanske og den europeiske.
Mørk grå Tekna, sept. 2013, km-stand ca 28000

svingen

kan man ikke se i app``en hvor mye amper den lader med og volt?
ser i OVMS att ladingen går nedover fra 90% mener jeg går fra 12a par % og nedover siste 4-5% mener jeg det er 3-4a bare.
det her er på en ION men vil tro det er samme på leaf og,når jeg lånte en leaf og viste lite om det her og skulle full lade før jeg skulle reiste venta jeg leeeenge før den var "full ladet".
kjøper man en enkel clash olsen måler så ser man hvor mange Watt det drar,men er det slik att du må ladere flere ganger på en dag får og komme frem lønner det seg helt klart og lade til 80% på hurtiglader eventuelt til ca 90% med vanlig lader og kjøre videre :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

leaf-newbe

Kom hjem i går med 3 blinkende streker i range.
Kun 4% igjen.
Satte bilen på lading med org kladd. Kl 0100 var det 70% lading på bilen. Kl 0818 var fortsatt ikke bilen ferdig ladet. Og kun kommet til 96%.
Hva sier du da til min påstand om at det tar vesentlig lengre tid mot slutten. Mmulig det er litt hart å ta i om man sier 80% er halvveis i tid, mulig det er 70% som er halvveis.  Men uansett så er poenget at det går mye tregere mot slutten

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

BE

Høres ut som noe riv ruskende galt med din bil!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 25. mars 2014, klokken 14:02
Kom hjem i går med 3 blinkende streker i range.
Kun 4% igjen.
Satte bilen på lading med org kladd. Kl 0100 var det 70% lading på bilen. Kl 0818 var fortsatt ikke bilen ferdig ladet. Og kun kommet til 96%.
Hva sier du da til min påstand om at det tar vesentlig lengre tid mot slutten. Mmulig det er litt hart å ta i om man sier 80% er halvveis i tid, mulig det er 70% som er halvveis.  Men uansett så er poenget at det går mye tregere mot slutten

Ladet den fortsatt da du kom ut, og har du noen former for timer aktivert og ingen tilfeldige strømbrudd iløpet av natten?

Min kan stå og lade i flere døgn uten at den kommer lengre enn til ca 93% da det er maks for hva batteriet takler nå, men bilen min bruker ikke mer enn ca en time fra 80 til 93%.

leaf-newbe

ja 2 blå lys og nr 3 blinket.

nå min bil kun 6 mnd så batteriet lades altid til 100% med mindre jeg aktiverer ladetimer for da begrenser jeg ladingen til 80%. har ikke brukt denne funksjonen i vinter.
vurderer å begynne å bruke ladetimer og begrense til 80% igjen nå som det er varmere for å spare batteriet.

ut fra min beregning så skulle det ta ca 12-14 timer å fulllade batteriet med org kladd.
og da skulle ladingen være ferdig an gang mellom 0900 og 1000. det vil si det ville ta minst 1 time å fullføre ladingen fra 96% til 100% og det stemmer bra med hva disp i bilen viste selv om det ofte kan oppleves som litt unøyaktig hva den opplyser om hvor lang tid det tar å lade til 100%

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

fws

Det stemmer faktisk at den bruker litt lengere tid mellom 80% og 100%. Men forskjellen er relativt liten ved 10A lading.
Når den lader mellom 30-50% tar det ofte ikke mere enn ca. 50 minutter for å lade 10%. Når den runder 90% tar det gjerne en drøy time opp til 100%. Men i gjennomsnitt tar det ca. 1 time for å lade 10%
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

BE

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 25. mars 2014, klokken 14:02
Satte bilen på lading med org kladd. Kl 0100 var det 70% lading på bilen. Kl 0818 var fortsatt ikke bilen ferdig ladet. Og kun kommet til 96%.
Dette er riv ruskende galt, det er nødt til å være noe galt med opplegget ditt. Kom deg til forhandler og be dem feilsøke bilen din.

Min bil bruker 1 time og 10-15 minutter fra 80% til fulladet med 16A kabel.(Altså at ladingen stopper og bilen sier den er ferdigladet). Med 10A kabel bruker den noe over 1 time og 30 minutter.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

offpist

Min står på 92% nå, og effektmåleren i garasjen viser fremdeles 16,5A strøm til bilen. Så det er lite som tyder på at den roer ned effekten på de siste 10%.

Men det er nok sannhet at de siste 10% kanskje tar litt lengre tid, uten at jeg har tatt tiden på det.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

eivisa

Sitat fra: offpist på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:55
Min står på 92% nå, og effektmåleren i garasjen viser fremdeles 16,5A strøm til bilen. Så det er lite som tyder på at den roer ned effekten på de siste 10%.

Men det er nok sannhet at de siste 10% kanskje tar litt lengre tid, uten at jeg har tatt tiden på det.




Bare vent litt til...
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

offpist

Tja, gikk bare 30-40 minutt til så var den på 100%.

Gikk ikke ut og leste av strømstyrken på de siste prosentene men..

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA