Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prikken over i'en

Startet av Ona IX, onsdag 12. februar 2014, klokken 14:24

« forrige - neste »

Ona IX

Hei, dette er nok spurt om mange ganger men jeg sliter med å finne det!

Hvis man lader med 16a hvor mange % eller km lades per minutt/time? (mellom 20-80%)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Leif Leaf

15 % i løpet av en time er en grei tommelfingerregel, men har erfart 10% på kalde dager og opp mot 20 % på varme dager. Hvor mange km dette tilsvarer avhenger av kjøremønsker. For min del regner jeg 1 km pr. %.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

emil

Sitat fra: Leif Leaf på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:01
15 % i løpet av en time er en grei tommelfingerregel, men har erfart 10% på kalde dager og opp mot 20 % på varme dager. Hvor mange km dette tilsvarer avhenger av kjøremønsker. For min del regner jeg 1 km pr. %.

Regner helt likt (15% pr time og 1% pr km) og får da aldri noen negative overaskelser på hverken ladetid eller rekkevidde.

Ona IX

Tusen takk for svar Leif og Emil!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

leaf-newbe

ladetid i % er ikke lik gjennom hele lade løpet.

det tar ca like lang tid å lade fra 0 til 80% som det tar å lade fra 80 til 100%.

til å begynne med lader den med max efekt/fart så detter farta og efekten mot slutten. har ikke gjort noe eksakt måling på dette med vanlig lading men tipper max utbytter er fram til ca 70%.

du får fort en peke pinne på dette når du er ute å kjører om du ser på hvor lang tid det tar til fullladet batteri. de første timene kommer fort opp så økes tiden sakte men sikkert.

denne tiden som oppgis tar utgangs punkt i den lade efekten som sist ble brukt. det vil si at om du sist ladet med 10A så beregner den tiden ut i fra det. om bilen sist ble ladet med 16A så tar den utgangs punkt i det når den opplyser om hvor lang tid det tar til full ladet.

har lagt ut en graf på lade tid / efekt ved hurtiglading her på forumet tidligere.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

KaiRK

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 20. februar 2014, klokken 02:04
ladetid i % er ikke lik gjennom hele lade løpet.

det tar ca like lang tid å lade fra 0 til 80% som det tar å lade fra 80 til 100%.

til å begynne med lader den med max efekt/fart så detter farta og efekten mot slutten. har ikke gjort noe eksakt måling på dette med vanlig lading men tipper max utbytter er fram til ca 70%.

du får fort en peke pinne på dette når du er ute å kjører om du ser på hvor lang tid det tar til fullladet batteri. de første timene kommer fort opp så økes tiden sakte men sikkert.

denne tiden som oppgis tar utgangs punkt i den lade efekten som sist ble brukt. det vil si at om du sist ladet med 10A så beregner den tiden ut i fra det. om bilen sist ble ladet med 16A så tar den utgangs punkt i det når den opplyser om hvor lang tid det tar til full ladet.

har lagt ut en graf på lade tid / efekt ved hurtiglading her på forumet tidligere.

Det du skriver her, gjelder hurtiglading. Spørsmålet gjelder 16A lading.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

leaf-newbe

Les hva jeg skriver.
Det gjelder også 10/16a lading. All lading går raskere når bateriet er tomt. Jo fullere det er jo tregere går det. Uanset om det er vanlig eller hurtig lading.
Det tar ca like lang tid fra 0 til 80% som fra 80 til 100%

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

BE

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:40
Les hva jeg skriver.
Det gjelder også 10/16a lading. All lading går raskere når bateriet er tomt. Jo fullere det er jo tregere går det. Uanset om det er vanlig eller hurtig lading.
Det tar ca like lang tid fra 0 til 80% som fra 80 til 100%
Dette stemmer overhode ikke med min bil, ladehastigheten er nesten lineær på normallading. Det er veldig liten reduksjon i ladehastigheten over 80%.

På 16A lading tar det ca. 1 time og 15 minutter fra 80% til bilen rapportere fulladet (Hvilket er ca 93% SOC).
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjell Leaf

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:40
Les hva jeg skriver.
Det gjelder også 10/16a lading. All lading går raskere når bateriet er tomt. Jo fullere det er jo tregere går det. Uanset om det er vanlig eller hurtig lading.
Det tar ca like lang tid fra 0 til 80% som fra 80 til 100%

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Haha, nei nå er du virkelig på bærtur.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

leaf-newbe

Ekke noe bær å finne nå midt på vinteren.
Skal lage en logg neste gang jeg kommer hjem med tomt batteri.  Så skal du se at det sremmer.
De siste prosentene går mye tregere en de første.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

KaiRK

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:40
Les hva jeg skriver.
Det gjelder også 10/16a lading. All lading går raskere når bateriet er tomt. Jo fullere det er jo tregere går det. Uanset om det er vanlig eller hurtig lading.
Det tar ca like lang tid fra 0 til 80% som fra 80 til 100%

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Det tar en drøy time å lade fra 80% til 100% med 16amp. Det tar betydelig lenger tid å lade fra 0-80%.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Kjell Leaf

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:57
Ekke noe bær å finne nå midt på vinteren.
Skal lage en logg neste gang jeg kommer hjem med tomt batteri.  Så skal du se at det sremmer.
De siste prosentene går mye tregere en de første.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Jeg har jo ny Leaf selv, så jeg vet jo hvordan det er med ladingen. For meg må du lage så mange logger du vil.
Men bruker du så lang til for å lade fra 80-100 % bør du levere bhilen din inn for en grundig sjekk da du har den eneste Leafen som lader så sakte.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

2mash

Siste %ene går sakte hos meg også, men har ikke sjekket nøyaktig hvor sakte....
Trodde det var et faktum at det tok lenger tid, og at det derfor også er kotyme å flytte seg fra ladeplass etter oppnådd 80%....(leste det her inne et sted ....)
Men jeg er kun en bruker, og ny sådan...
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

BE

Det stemmer på hurtigladere, men ikke på normallading hvilket det feilaktig påstås lengre oppe.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

2mash

OK, jeg hadde inntrykk av at de siste %ene går tregt hjemme på min originale 10A, men kanskje det bare er jeg som er utålmodig :-)

Loggene som nevnes lenger oppe - hvordan kan jeg se noe slikt?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA