Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nøkkelfri nødløsning?

Startet av pej, onsdag 12. februar 2014, klokken 11:42

« forrige - neste »

pej

Begynner å bli mektig lei av at alle skal hogge hue av oss som har kjøpt oss Tesla. Har nå forsøkt i lange tider å forsvare meg med saklige svar vedrørende mitt bilvalg. Dette skal nå endres. Mine nye svar blir nå i denne stilen...

" Bilen tar jo fyr" ?  - ja..jeg liker pyro...livet mitt er ikke så spennende skjønner du..
" Dere sniker i køen" ?  - joa, men jeg må tåle å sitte i en bil med vanter og lue da..
" Koster ikke den nesten en million da?  - stemmer...helt sykt dyr bil. Har lån til pipa..kan du betale lunsjen?
" Fikk du ladet idag eller?  - nei, men jeg sov godt da...gjorde du?

osv.

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Jimmy1

Ikke bry deg.... Et ord til dem... Misunnelse....... Av pyser som ikke tørr prøve noe nytt :-) :o

Leif1

Samme her. Alle vil gjerne disse Teslaen, men samtidig
er det rene ventelisten på å få prøvd den når den kommer.

Konvertitt fra S til X

dotten

jer er 25, har ikke fått bilen, og er drittlei allerede..

"Ja, du ekke redd for at den tar fyr da?" - Neida, me jeg er redd for å bli voldelig av folk som maser om dette.
"Jasså, når bilen kommer kan du bare parkere den hos forhandler, for den lader jo ikke." - Nei, jeg kjøpte den for å dytte den, så andre skal le av meg..
"hørte du var i oslo på pakt-møte" - Jepp, vi skulle alle begå selvmord, men som elbilen, feilet vi kraftig.. HERPADERP.
"Du får så mye støtte fra staten på den bilen du!" - Litt priviligert i forhold til deg, for du kan ikke gjøre det samme..

Fikk dog en positiv en fra en kollega her..
"JA, hva er det første du ska lgjøre da du får den da?" - Instalere bensinpris appen, lagre nret til NAF og passe på at fossilbilen står klar med nøklene i tenninga.

Jada, jeg vet det, jeg er en dust... Men jeg orker ikke mer av dritt praten, eller praten om problemer med bilen osv..
S85

P85D fra mars 2015

TK Askøy

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Mahatma Gandhi

8)
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

sigurdi

@dotten.
Når du får den er allt verdt det.

Andre kan si all dritt de ønsker, misunnelse og uvitenhet.

Men du vet at når arbeisdagen er ferdig kan du sette deg inn verdens beste bil, sette på nettradio, smile og nyte hele turen hjem. :-)

Mens de må fremdeles kjøre sine utrangrerte biler og lytte til FM radio så lenge det varer. :-)

sigurdi
X #645
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

P85D+

P85D og 85D

Hyperstress

Jeg sier at jeg er utrolig takknemlig for at de har stemt frem en politikk som har muliggjort Teslakjøpet mitt.  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Bjoris

Jeg har egentlig til gode å treffe noen som det går ann å disktuere elbil og insentiver med på ett saklig grunnlag.

Det blir bare en masse myter som vedkommende sjelden er interessert i at skal knuses.

Det er som med politikk, vanskelig og kompliserte forklaringer går ikke inn. Det må svært enkel argumentasjon til. Jeg har derfor lagt meg på det store bildet

* Det handler om å kommer over på "sustainable transport"
* Miljøeffekten i dag ikke er spesielt interessant annet enn at den allerede bidrar til "giftlokket" i byene.
* At den bruker strøm fra kullkraftverk slås totalt dødt når en ser at det går like mye energi til å produsere bensin som elbilen bruker.

Branner og ladeproblem bruker jeg som argument for hvorfor det må insentiver til for å få folk til å satse på dette:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tomrh

Sitat fra: TK Askøy på onsdag 05. februar 2014, klokken 07:36
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Mahatma Gandhi
Bra sitat! Ser utviklingen her. Før TMS var vi i "they laugh at you"-stadiet. Det var endel latterliggjøring da vi kjøpte i-MiEVen. "Fin matpakkebil", "så liten den er, ser jammen ut som en elbil ja!..." osv. Og jeg tenkte: bare vent til Tesla S kommer og blir vanlig å se på veiene, da stilner nok latteren! :) Det har den gjort, og nå er vi definitivt i "they fight you"-stadiet.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

eledille

Sitat fra: bjoris på onsdag 05. februar 2014, klokken 09:34
* At den bruker strøm fra kullkraftverk slås totalt dødt når en ser at det går like mye energi til å produsere bensin som elbilen bruker.

Det argumentet er i grunnen feil. Men de jeg har diskutert kullkraft med har faktisk forstått at det ikke spiller noen rolle for miljøet hvem som bruker strømmen til hva. Alle betaler jo for og er ansvarlige for sitt eget forbruk, ellers hadde det ikke vært noen vits i å installere varmepumpe eller bytte til sparepærer. Dermed er elbilen like mye miljøgris som alle andre strømforbrukere og det må regnes med gjennomsnittsverdier. Og hvis det skal snakkes miljø så er det kanskje terrassevarmere som bør tas først.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eclipse

Jeg pleier å spør om hvorfor de ikke har brydd seg om dette før, hvorfor de ikke har brydd seg om Think, Leaf, iMiev etc har disse fordelene som de beklager seg over at Tesla har. "Stikker det mer å bli forbikjørt av en Tesla i kollektivfeltet kanskje"?

Og når de kommer med opplysningen om at elbiler lader med 60% kullkraft så spør jeg dem om de kjenner til ordningen med opprinnelsesgaranti på strøm, og så forklarer jeg dem hvordan dette virker. Ofte sammen med spørsmål om de har opprinnelsesgaranti på strømmen hjemme siden de er så opptatt av dette. Ingen vet hvordan dette virker.

For å si det kort, om vi har opprinnelsesgaranti eller ei så produseres 95% av all strøm vi bruker av 100% fornybar energi, strøm elektronene tar korteste vei til brukerene. Opprinnelsesgarantien er en ordning der noen øre av det vi betaler for strømmen går til støtte for grønn kraft, men strømmen kommer fra samme vannkraftverket. Denne garantien går på hvor utslippene dokumenteres. Tyskerene er flinke på å kjøpe disse garantiene men nordmenn er det ikke, dermed blir utslippene fra Tyske kullkraftverk dokumentert i Norge.

La oss ta en test; skru av Tyske kullkraftverk så skal vi se hvem som mister strømmen for å si det sånn, det er Tyskland, ikke Norge!

Men til poenget, Norsk Elbilforening kjøper opprinnelsesgaranti for hvert medlem tilsvarende 12.000 km i året, så meld dere inn i foreningen å slå i bordet med dette når påstanden om at de går på kullkraft kommer opp.

http://elbil.no/miljo/879-utslippsfri-lading

Og les gjerne illustrasjonen som forklarer hvordan det fungerer siden enkelte, inkludert finansakrobat (ikke investor) Spetalen har litt tungt for å forstå.

http://awsassets.wwf.no/downloads/illustrasjon_fornybargaranti.pdf
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Cowboystrekk

Tvert noen spør "Du som har Tesla..." kan du svare følgende før vedkommende får fullført setninga: "Jeg har ikke hatt ladeproblemer, jeg er kjempefornøyd med bilen, jeg kan kjøre over 30 mil om vinteren, jeg kan forvarme bilen med en app på telefonen, jeg bruker bare en brøddel av det dere bruker på bensin, jeg smoker dere på forbikjøringer, jeg har større bagasjerom enn dere, jeg har en penere bil enn dere, selv på kullkraft vil ikke en elbil slippe ut mer CO2 forutsatt at du kjører 200 000 km, noe som neppe er noe problem for meg, hva betalte du i årsavgift, bensin, bompenger, parkering og ferjer i fjor?" Når vedkommende fullfører sitt spørsmål, "...kan jeg få sitte på en tur?" så svarer du "Ja".
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cra

Sitat fra: tomrh på onsdag 05. februar 2014, klokken 09:44
Bra sitat! Ser utviklingen her. Før TMS var vi i "they laugh at you"-stadiet. Det var endel latterliggjøring da vi kjøpte i-MiEVen. "Fin matpakkebil", "så liten den er, ser jammen ut som en elbil ja!..." osv. Og jeg tenkte: bare vent til Tesla S kommer og blir vanlig å se på veiene, da stilner nok latteren! :) Det har den gjort, og nå er vi definitivt i "they fight you"-stadiet.  ::)

Om ikke alt for mange år kjøper de seg nok elbil sjøl. Then you win.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

For de som spiller "kullkraft"-kortet er det bare å spille "Er du en slik j**la miljøfreak, eller!?!?"-kortet, tett etterfulgt av "Hva har DU gjort for å begrense dine egne utslipp"-kortet. Med mindre de spiller "Jeg bor i ei selvgygd gamme i skogen og går til jobben hver dag"-kortet sliter de med å toppe deg. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA