Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av østfolding, onsdag 12. februar 2014, klokken 10:21

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Hvis det er noen trøst er det omtrent like spennende å lade med Chademo...

"Totalt har Transnova støttet hurtigladeutbygging med omtrent 25 millioner kroner." (http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2014/04/Transnovas-ladestrategi-8.pdf) og resultatet er at man bør kjøpe Tesla hvis hurtiglading er en nødvendighet...

Thomas
(som var så dum at han vurderte å selge fossilbilen i fjor!)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: pwb på mandag 11. august 2014, klokken 17:40
Hvordan kan slik svindel faktisk få støtte fra staten? Må jo være noe galt en plass.

Hva slags svindel?

De fleste hurtigladerene som ikke har støtte for CCS/Combo ble bygget ut før det fantes biler med den standarden, og selv i dag er vel ikke standarden helt fullført siden ladere venter på godkjenning før de kan tas i bruk.

Elmo

#47
Sitat fra: Fjeldi på mandag 11. august 2014, klokken 11:47
Vi har pt ikke planer om å oppgradere McD Gardemoen, men hurtigladre på McD Berger (Skedsmokorset) vil bli oppgradert med CCS i løpet av august
Som ikke hjelper de av oss med I3 ... Så like langt.

Hvorfor ikke :o      i3 har da CCS,  forutsatt at du har kjøpt hurtiglade-opsjon da.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: pwb på mandag 11. august 2014, klokken 17:40
Hvordan kan slik svindel faktisk få støtte fra staten? Må jo være noe galt en plass.

Hvilken lov er det de har brutt for at det skal kalles svindel?

Tåpelig å trekke diskusjonen ned i gjørmen med slikt språk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Fjeldi

 :-X
Sikkert jeg som har "ett blond moment nå"

Googlet litt og ser at VW sier at CSS er "Combined Charging System, Combo 2", så mange forskjellige forskellige navn at jeg går i surr.

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet hva er CCS under der?
Filteret har ikke hverken CSS eller Combined Charging System, Combo 2.

Forklaring for filteret på siden sier.
Du kan velge mellom ulike kontakttyper og ladefart. Kort beskrivelse av disse.
Hurtig = nominell ladeeffekt over ca 43 kW
Semihurtig = nominell ladeeffekt ca 22 kW
CHAdeMO = kontakttype og ladeløsning for (semi)hurtig DC-lading, passer for f.eks. Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO, Peugeot iOn og Partner (ny versjon).
Combo = ny kontakttype og ladeløsning for (semi)hurtig DC-lading, de første bilene vil være VW e-up! og BMW i3
Type 2 = kontakt for (semi)hurtig AC-lading, kommende elbiler som Tesla Model S og Renault Zoe kan benytte denne for raskere lading
Tesla = deres egen kontakt for hurtiglading av Model S



Sitat fra: Elmo på mandag 11. august 2014, klokken 19:49
Sitat fra: Fjeldi på mandag 11. august 2014, klokken 11:47
Vi har pt ikke planer om å oppgradere McD Gardemoen, men hurtigladre på McD Berger (Skedsmokorset) vil bli oppgradert med CCS i løpet av august
Som ikke hjelper de av oss med I3 ... Så like langt.

Hvorfor ikke :o      i3 har da CCS,  forutsatt at du har kjøpt hurtiglade-opsjon da.

emil

Sitat fra: Fjeldi på tirsdag 12. august 2014, klokken 23:16
Sikkert jeg som har "ett blond moment nå"

Hurtig og Semihurtig Combo står da veldig tydelig som valg...

Fjeldi

Så CSS er det samme som Hurtig og Semihurtig Combo.

Greit å vite.

Sitat fra: emil på tirsdag 12. august 2014, klokken 23:33
Sitat fra: Fjeldi på tirsdag 12. august 2014, klokken 23:16
Sikkert jeg som har "ett blond moment nå"

Hurtig og Semihurtig Combo står da veldig tydelig som valg...

smaug01

CCS type 2(som er ment her)kan være hurtig eller semihurtig, det kommer jo an på hvor sprek hurtigladeren er. Hurtig er 50kW, semihurtig er 20kW. Merk at det også finnes CCS type 1(altså en DC strøm kontakt under en type 1 kontakt akkurat som CCS type 2 er en DC kontakt under type 2 pistolen).
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på onsdag 13. august 2014, klokken 07:31
CCS type 2(som er ment her)kan være hurtig eller semihurtig, det kommer jo an på hvor sprek hurtigladeren er. Hurtig er 50kW, semihurtig er 20kW. Merk at det også finnes CCS type 1(altså en DC strøm kontakt under en type 1 kontakt akkurat som CCS type 2 er en DC kontakt under type 2 pistolen).

CCS/Combo med Type1 kontakt finner du vel hovedsakelig på tyske biler (f.eks BMW i3) produsert for USA. Kan være at enkelte finner veien over dammen hit men da sliter du med hurtigladeren. Her i landet er (og vil) alle CCS/Combo kontakter være av Type2 på ladestasjonene.

thomas55

Har nå prøvd meg på strekningen Stavanger-Bergen.
Da beskjeden om at combolader var oppe og går på Stord, var jeg klar for å prøve ut den risikable strekningen; Hundvåg-Heiane på 12 mil. Med fullt batteri på min VW e-up(som skal klare 14 mil med økonomisk kjøring) så var det avgårde med en stor klump i magen. På vei opp bømlafjordtunnelen kom det opp varslinger og jeg var på tynn is. Heldigvis rakk det akkurat til hurtigladeren med 4 km estimert igjen på displayet. Laderen var lett å bruke og det hjalp på humøret at det lå en Mc.donalds rett ved=)

Denne turen må du altså kjøre på Eco +, unngå kø/ujevn fart, og jeg holdt 75 i 80 sonen for å være på den sikre siden. Bruk også cruise-control! Hurtigladet i kun 20 min(80%) fordi det ikke er lange biten til Bergen. På vei hjem igjen derimot er det viktig å ha 100%, for å kunne nå hjem til Hundvåg...
Har tegnet abonnement hos Grønn Kontakt der jeg betaler 75,- per lading. Jeg kom meg altså til Bergen t/r for 344 kr(ferje og lading). Dette klarte jeg fint på  ca 4 1/2 time pr.vei. Jeg er fornøyd=)
Meeen kommer nok ikke til å prøve dette før til våren igjen med tanke på at temperaturen snart vil falle til under 10 grader.

snippet

BMW i3 - Bergen

Daeedor

Sitat fra: thomas55 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 02:34
Har nå prøvd meg på strekningen Stavanger-Bergen.
Da beskjeden om at combolader var oppe og går på Stord, var jeg klar for å prøve ut den risikable strekningen; Hundvåg-Heiane på 12 mil. Med fullt batteri på min VW e-up(som skal klare 14 mil med økonomisk kjøring) så var det avgårde med en stor klump i magen. På vei opp bømlafjordtunnelen kom det opp varslinger og jeg var på tynn is. Heldigvis rakk det akkurat til hurtigladeren med 4 km estimert igjen på displayet. Laderen var lett å bruke og det hjalp på humøret at det lå en Mc.donalds rett ved=)

Denne turen må du altså kjøre på Eco +, unngå kø/ujevn fart, og jeg holdt 75 i 80 sonen for å være på den sikre siden. Bruk også cruise-control! Hurtigladet i kun 20 min(80%) fordi det ikke er lange biten til Bergen. På vei hjem igjen derimot er det viktig å ha 100%, for å kunne nå hjem til Hundvåg...
Har tegnet abonnement hos Grønn Kontakt der jeg betaler 75,- per lading. Jeg kom meg altså til Bergen t/r for 344 kr(ferje og lading). Dette klarte jeg fint på  ca 4 1/2 time pr.vei. Jeg er fornøyd=)
Meeen kommer nok ikke til å prøve dette før til våren igjen med tanke på at temperaturen snart vil falle til under 10 grader.

Bra tips:
Skal du hurtiglade mer enn noen få ganger i måneden, lønner det seg kanskje å  oppgradere "grønn kontakt" abonnementet til kr 150,- i fastpris pr mnd  - du betaler da bare kr 25,- pr lading. ;)

Ohm

Var innom MC Donald ved Gardermoen næringspark for å teste Garo laderen til Fortum mot min eGolf. Fungerte dårlig, men Fortum hevder at den skal oppdateres i uke 46, slik at den virker på Combo/eGolf. Jeg følger med, kjører forbi den ganskje ofte. ( men aldri helt tom, siden den ikke virker)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Herwitz

Sitat fra: Ohm på mandag 03. november 2014, klokken 15:02
Var innom MC Donald ved Gardermoen næringspark for å teste Garo laderen til Fortum mot min eGolf. Fungerte dårlig, men Fortum hevder at den skal oppdateres i uke 46, slik at den virker på Combo/eGolf. Jeg følger med, kjører forbi den ganskje ofte. ( men aldri helt tom, siden den ikke virker)

Jeg brukte den i går med i3 og det fungerte. Vi er dessverre prøvekaniner i et eksperiment der bilbransjen og elektronikkbransjen skal enes om én standard. Det er jo nærmest naturstridig hvis det lykkes.
i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014!

Ohm

@Hereitz: Comboladeren fungerer, men ikke på eGolf. Fått opplysninger av Fortum om dette. Men ja, prøvekaniner er det ikke alltid enkelt å være.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA