Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av flux, tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:29

« forrige - neste »

flux

"En konvertering av 50.000 bensinbiler til 50.000 elbiler vil redusere Norges forbruk av olje med under 1.000 fat per dag. Det vil si fra 125.000 til 124.000 fat per dag."

"Dersom det skulle blitt solgt 50.000 Teslaer i Norge ville dette kostet fellesskapet ufattelige 50 milliarder kroner."

Er det noen som har sett disse regnestykkene som Spetalen referer til?

De er neppe riktig..

Kjell Leaf

Sitat fra: flux på tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:28
"En konvertering av 50.000 bensinbiler til 50.000 elbiler vil redusere Norges forbruk av olje med under 1.000 fat per dag. Det vil si fra 125.000 til 124.000 fat per dag."

"Dersom det skulle blitt solgt 50.000 Teslaer i Norge ville dette kostet fellesskapet ufattelige 50 milliarder kroner."

Er det noen som har sett disse regnestykkene som Spetalen referer til?

De er neppe riktig..
Nei, det er ikke riktig hvis han sammenligner med bensinbiler med tilsvarende vekt og HK fordi de bensinbilene hadde de aller færreste kjøpt eller hatt råd til. Han regner at staten taper 1 million pr. bil og det blir feil av nevnte grunn.
Men at staten taper mye penger er det ingen tvil om : Nybilavgift litt over en gjennomsnittsbil (tror mange som kjøper Tesla ikke hadde kjøpt så dyr bil om ikke Tesla fantes), årsavgift og for ikke snakke om drivstoffavgift i hele bilens levetid.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Espen Hugaas Andersen

Hele argumentet hans var slik:

Sitat- Engangsavgiften på en Tesla med normale avgifter vil vært oppunder en million kroner. I tillegg kommer tap på drivstoffavgifter, bompenger, subsidiert strøm og parkeringsavgifter som samlet over bilens levetid minst vil være 200.000-300.000 kroner, sier Spetalen.

- Hver Tesla som er en luksusbil unndrar skatteinntekter til fellesskapet på minst 1,2 millioner i forhold til normale avgifter, fortsetter investoren.

- Så Jens Stoltenbergs Tesla koster skattebetalerne en million kroner?

- Minst 1,2 millioner kroner over bilens levetid, sier Spetalen.

...

- Dersom det skulle blitt solgt 50.000 Teslaer i Norge ville dette kostet fellesskapet ufattelige 50 milliarder kroner, sier Spetalen.

Men å kalle det et "argument" er vel å ta i - "fyllerør" er nærmere sannheten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kagex

Han har vel sniffa for mye bensin/eksos før han snakka om den. Hva er neste? På grunn av røykfrie restauranter og utesteder krever tobakk industrien milliarder I erstatning på grunn  av tapte inntekter.....

Sent from my GT-I9505 using Xparent Cyan Tapatalk 2
P29687

Havebigfun

Med den økonomiske suksessen han har hatt trenger han ikke sniffe noen ting. Han er rett og slett høy på seg selv. Ikke uvanlig for personer med suksess i et lite "hjørne" at de tror de er gode på alt. Det gjelder først og fremst de som har fått svært mye penger men også i andre sektorer- jeg kaller det mangelfull dømmekraft. Dette er Spetalens utspill et godt eksempel for :).

vrom

Eneste feilen Spetalen gjør er antagelsen om at folk ville kjøpt TMS til fossil-pris.. det hadde de selvfølgelig ikke. Folk flest ville sannsynligvis kjøpt en like dyr bil (6-700 000), kanskje marginalt billigere ettersom man regner med å spare en del på driften. Vi har jo en poll her på siden nå som vil kunne besvare dette spørsmålet. Tipper fasiten ligger på at Spetalens estimat bør halveres (dvs ca 5-600 000 over levetiden).

Med andre en subsidie-gavepakke fra "staten", løp og kjøp..

frekri

Hvis målet er å redusere CO2 så er det idiotisk å bytte til elbiler. Hvis man skal redusere CO2 må man jobbe for å redusere utslipp som kommer som følge av hus og lasteskip som er de største kildene til CO2. Da må man isolere hus bedre i varme og kalde strøk. Og man må over til et samfunn som produserer varer som holder lenger enn et par år. Spesielt er det viktig å redusere strømforbruk i land som produserer energi med kull.

Det som er viktig med elbiler er at man reduserer svevestøv som er årsak til en haug med sykdommer. Diesel og bensinbiler slipper ut så mye gift at de burde vært forbudt. Men før jeg hadde gjort noe med bilene så hadde jeg lagt ned forbud om oljefyring i hus og leiligheter for det er jo ikke engang nødvendig i Norge. Mitt gamle borettslag fyrte med olje fordi de kunne spare noen øre.

Hvis du trekker fra de økonomiske fordelene du får ved bruk når du kjøper en ny Tesla, så er ikke Tesla stort dyrere å eie enn en Mondeo. De fleste som kjøper nybil har råd til Tesla hvis de regner inn hva de vil spare på en elbil. Tesla er en bil for folk flest i Norge.

I tillegg så slipper Norge å importere olje. Ja, vi importerer olje fordi vi har jo ingen raffinerier i Norge. Bilene kjører da på strøm vi selv produserer som er en økonomisk fordel for nasjonen Norge. Hvis man skal regne med tapene på manglende avgifter, så må man regne inn fordelene også.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:59
Med den økonomiske suksessen han har hatt trenger han ikke sniffe noen ting. Han er rett og slett høy på seg selv. Ikke uvanlig for personer med suksess i et lite "hjørne" at de tror de er gode på alt. Det gjelder først og fremst de som har fått svært mye penger men også i andre sektorer- jeg kaller det mangelfull dømmekraft. Dette er Spetalens utspill et godt eksempel for :).

Feil. Han behøver ikke være "høy" på noe som helst. Han VET at han har hatt en økonomisk suksess, og at folk har merket seg navnet hans. Derved vet han også at mange vil lytte til det han sier og tro han vet hva han snakker om, spesielt når det er snakk om penger. Så ja, selv om regnestykket er aldri så galt, så blir det han nå sier en "sannhet" for mange som ikke vet nok om saken selv og heller ikke gidder å regne/tenke på egenhånd.

Hvorfor skulle han komme med disse påstandene?  Vel, ikke vet jeg, og ikke kan jeg komme med noen bastante påstander. Men var en annen her som antydet at han hadde en del penger plassert i olje, noe som kan være en god forklaring.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lille Lance

Sitat fra: flux på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:07
50.000 biler x 1300 mil pr år x 0,7 liter pr mil = ca 45 millioner liter drivstoff

For å lage 45 millioner liter drivstoff trengs ca dobbelt så mye råolje, 90 millioner liter olje = 756 000 fat olje = ca. 2.000 fat olje pr dag.


Det er i samme størrelsesorden som det Spetalen sier.
Apropos Spetalen ... husk at mannen er en super-smarting på tall og analyser ... vi kan ikke avfeie alt han sier.

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

Sitat fra: frekri på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:06
Hvis målet er å redusere CO2 så er det idiotisk å bytte til elbiler. Hvis man skal redusere CO2 må man jobbe for å redusere utslipp som kommer som følge av hus og lasteskip som er de største kildene til CO2. Da må man isolere hus bedre i varme og kalde strøk. Og man må over til et samfunn som produserer varer som holder lenger enn et par år. Spesielt er det viktig å redusere strømforbruk i land som produserer energi med kull.


Kina åpner 1-2 nye kullkraftverk pr uke!. Tipper det har litt å si på det globale CO2 budsjettet.
http://paulchaffey.blogspot.no/2011/03/et-nytt-kullkraftverk-i-uka.html#.UvEe0fldV8E
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

flux

Sitat fra: Lille Lance på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:16
Sitat fra: flux på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:07
50.000 biler x 1300 mil pr år x 0,7 liter pr mil = ca 45 millioner liter drivstoff
For å lage 45 millioner liter drivstoff trengs ca dobbelt så mye råolje, 90 millioner liter olje = 756 000 fat olje = ca. 2.000 fat olje pr dag.

Det er i samme størrelsesorden som det Spetalen sier.
Apropos Spetalen ... husk at mannen er en super-smarting på tall og analyser ... vi kan ikke avfeie alt han sier.


Ja jeg ser det han drar det litt den ene veien, og litt an på hvordan en beregner miksen av hva en får ut av et fat olje, siden en får både diesel og bensin fra ett og samme fat, ca 19 gallon bensin og 11 gallon diesel av 44 gallon råolje.

Det absurde med sammenligningen er den enorme produksjonen av olje som Norge har, vi bruker bare en 1-2% av den totale produksjonen til eget drivstoff forbruk til personbiler.

Lille Lance

Sitat fra: flux på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:21

Det absurde med sammenligningen er den enorme produksjonen av olje som Norge har, vi bruker bare en 1-2% av den totale produksjonen til eget drivstoff forbruk til personbiler.
Ja, bare usselige 1-2% av totalen ... hadde drivstoff vært gratis, så hadde vi ikke merket det på Statsbudsjettet  :-\
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Leif1

Sitat fra: flux på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:21
Sitat fra: Lille Lance på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:16
Sitat fra: flux på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:07
50.000 biler x 1300 mil pr år x 0,7 liter pr mil = ca 45 millioner liter drivstoff
For å lage 45 millioner liter drivstoff trengs ca dobbelt så mye råolje, 90 millioner liter olje = 756 000 fat olje = ca. 2.000 fat olje pr dag.

Det er i samme størrelsesorden som det Spetalen sier.
Apropos Spetalen ... husk at mannen er en super-smarting på tall og analyser ... vi kan ikke avfeie alt han sier.


Ja jeg ser det han drar det litt den ene veien, og litt an på hvordan en beregner miksen av hva en får ut av et fat olje, siden en får både diesel og bensin fra ett og samme fat, ca 19 gallon bensin og 11 gallon diesel av 44 gallon råolje.

Det absurde med sammenligningen er den enorme produksjonen av olje som Norge har, vi bruker bare en 1-2% av den totale produksjonen til eget drivstoff forbruk til personbiler.

Det vi, i lille Norge, slipper ut blir vel bare en liten fjert i den store sammenhengen. Men et utstillingsvindu for Tesla og elektrisk fremdrift generelt, det er vi. Får de sakene til å fungere her, så virker det stort sett overalt ellers også.
Konvertitt fra S til X

flux

Sitat fra: Lille Lance på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:19
Sitat fra: frekri på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:06
Hvis målet er å redusere CO2 så er det idiotisk å bytte til elbiler. Hvis man skal redusere CO2 må man jobbe for å redusere utslipp som kommer som følge av hus og lasteskip som er de største kildene til CO2. Da må man isolere hus bedre i varme og kalde strøk. Og man må over til et samfunn som produserer varer som holder lenger enn et par år. Spesielt er det viktig å redusere strømforbruk i land som produserer energi med kull.


Kina åpner 1-2 nye kullkraftverk pr uke!. Tipper det har litt å si på det globale CO2 budsjettet.
http://paulchaffey.blogspot.no/2011/03/et-nytt-kullkraftverk-i-uka.html#.UvEe0fldV8E

Tror vi skal passe på oss selv, Kina øker sin energiproduksjon på alle fronter.

http://about.bnef.com/press-releases/chinas-12gw-solar-market-outstripped-all-expectations-in-2013/




Amoss

Sitat fra: Lille Lance på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:16
Apropos Spetalen ... husk at mannen er en super-smarting på tall og analyser ... vi kan ikke avfeie alt han sier.

... og derved beviser du nettopp hva jeg skrev litt lengre oppe ;)

Han vet at folk ikke bare kan avfeie alt han sier, så han kan si omtrent hva han vil ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA