Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av flux, tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:29

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Tja, jeg er egentlig ikke så negativ til Spetalens mediautspill.

For oss som har kjenner Tesla, så fremstod Spetalen som kunnskapsløs. For dem som ikke kjenner bilen, så kan det være at de syntes Spetalen hadde gode poenger. Budskapet var likevel at man sparer en hel masse penger på å kjøpe denne bilen, og det kan være at noen ble nysgjerrige på denne bilen og vil ta en nærmere titt på den. 

Tror ikke at politikerne vil skifte mening på grunn av slike utspill. Nå har jeg sett at fremtredende politikere i Høyre, Venstre og Arbeiderpartiet kjører TMS.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

getor

#76
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 05. februar 2014, klokken 06:24
Tja, jeg er egentlig ikke så negativ til Spetalens mediautspill.

For oss som har kjenner Tesla, så fremstod Spetalen som kunnskapsløs. For dem som ikke kjenner bilen, så kan det være at de syntes Spetalen hadde gode poenger. Budskapet var likevel at man sparer en hel masse penger på å kjøpe denne bilen, og det kan være at noen ble nysgjerrige på denne bilen og vil ta en nærmere titt på den. 

Tror ikke at politikerne vil skifte mening på grunn av slike utspill. Nå har jeg sett at fremtredende politikere i Høyre, Venstre og Arbeiderpartiet kjører TMS.

Jeg er ikke bekymret for at Spetalen skal skape en negativ holdning til el-bil i bilkjøpermarkedet. Det jeg er redd han fyrer opp under, og i dette landet griper vi vanligvis begjærlig tak i det, er misunnelsen. Fravær av skatt er ikke subsidie. Det er nesten dumt å måtte påpeke det men uvitenheten er stor. Det oppfattes sånn for tilogmed "seriøse" media bruker begrepet i samme åndedrag som Tesla og luksus. Oppfattelsen der ute er at noen har fått (kjøpe) en bil til halv pris på bekostning av oss andre. I diskusjonen er det budskapet. Når NRK, Aftenposten, Hegnar.no og DN etc. fyrer opp i den oppfattelsen, så frykter jeg en stigmatisering som vanskelig kan unngås - og da kan vi fort ende på ville veier. Da kan det lett bli sånn at Tesla-eiere blir "fritt vilt" og at det meste er greit når det gjelder uttrykk for "du er ikke som oss". Jeg tenker nøkkelskaping og kanskje verre ting.
Jeg mener å se at misunnelsen som allerede er legitimisert uttrykt gjennom Jante-lov har gjort at vi som "luksus el-bileier" desverre har tapt den kampen. Og det hjelper heller ikke på at vi også suser forbi andre bilister i stampende morgenrush i kollektivfeltet. Vi får ikke venner av det for det er så innivassen "i tryne". Og jada, jeg vet at det er helt legitimt og at det er en del av insentivprogrammet osv. men psykologien i den adferden er dårlig, og spesielt nå som situasjonen spisser seg til.

Øyvind.h

Trist å si det, men Spetalen er nok såpass smart at han vet han kan spre haugevis av løgner på TV, og det funker! Hjelper ingen ting om de blir tilbakevist, for den siden av saken får ikke samme oppmerksomhet.
Fremsettes en påstand som fremstår troverdig, av en type man "vet" er smart, så sitter den.

Synes absolutt vi kunne hatt en hashtag på twitter hvor vi delte bilder og erfaringer fra turer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#78
Jeg er som alle andre sjokkert over kunnskapsnivået, jeg hadde virkelig ikke trodd at Spetalen ville bruke så mye åpenbart banal og feilaktig argumentasjon, la oss håpe det ble så ille at innspillet hans ikke fikk den tiltenkte effekten.

Torp hadde ett bra spørsmål i starten og det var "hvorfor dette engasjementet, Spetalen". Ja, hvorfor i allverden skulle denne søkkrike mannen være så opptatt av dette? Ikke vet jeg, men jeg er 100% sikker på at det ikke er denne "urettferdigheten" han vil til livs.

Det som er synd når slike "eksperter" står frem er at svært mange som enten da har samme holdning eller ikke har peiling, men tenker jøss, "klart det er urettferdig at rike vestkantfolk skal få gratis bil" uten å tenke ett nanosekund over om det han sier er riktig er at motstaden mot insentivordningene i Norge øker og vi vet jo hva politikkeren gjør når ting blir upopulært... Slike stunt bidrar til at presset på politikkerne for å redusere fordelene øker...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jalla på tirsdag 04. februar 2014, klokken 23:18Nå har alltid Spetalen snakke med store ord, og det er ofte måten man må snakke på for å komme frem med synspunkter.

Bare det at det reageres slik som det gjøres her inne viser vel at han faktisk har noen poenger selv om han smører på litt ekstra.
Nei, personlig reagerer jeg fordi Spetalens argumentasjon var nesten kjemisk renset for fakta. Jeg kan faktisk ikke huske sist gang noen har kommet med så lite fakta i en debatt eller en artikkel. Broder kan absolutt misunne Spetalens evne til å villede.

Sitat fra: Jalla på tirsdag 04. februar 2014, klokken 23:18Og jeg synes du skal holde deg for god til å betegne vedkommende som tilbakestående. Noe vedkommende beviselig ikke er.
Tja, han klarte ikke å bevise det i går. (Men jeg mente på ingen måte å fornærme noen om det er noen som kjenner noen med Downs, e.l. Det eneste jeg mente å si med ordet "tilbakestående", var at Spetalen viste ingen tegn til høyere kognitive funksjoner.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mhal

Klart dette får en negativ vinkling. Men tror mange sitter igjenn med det budskapet att kjøper du Model S nå "tjener du 1,2 mill" uslåeleg salgsargument og masse gratis reklame.

Cowboystrekk

Sitat fra: janmb på onsdag 05. februar 2014, klokken 00:34
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 04. februar 2014, klokken 23:00
Sitat fra: DaX på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:42
Spetalen + Anja Petersen = sant?
Anja ble trua om at egentlig identitet ble avslørt hvis hun ikke sletta profilen eller slutta å prate tull. Like etter forsvant alle hennes innlegg i den debatten og en viss Roald Orkelbog som deler mange venner med Anja dukket opp istedet. Tilfeldig?;)

Var jo åpenbart et kjempetroll uansett - og best av alt motsa seg selv i annenhver av sine egne poster.

Når det er sagt har jeg all sans for at folk bruker "falske" facebookprofiler. Det er en hel del som faktisk er totalt avhengige av å gjøre det for å kunne nyte den ytringsfriheten du og jeg tar for gitt hver dag i det hele tatt.
Hvis yttringsfriheten går ut på å spamme ut løgner som du ikke greier å forsvare under eget navn så er jeg uenig. Jeg mener alle som skal yttre seg om noe bør gjøre det under eget navn og ihvertfall ikke være så amatør som denne karen som gikk og henta profilbildet fra ei søt jente på hi5.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sondell

Gikk glipp av debatten. Men uansett, detaljene her spiller jo ganske liten rolle. Er jo ikke derfor vi har elbil insentiver. Det er jo or å legge om bilparken, bygge infrastruktur vekk fra fossil energi. Og for å få volum, senke kostnader och få enda bedre teknologi som gjør at dette vil være en mye vanligere biltype enn diesel/bensin om noen tiår. Dette vil ikke skje uten insentivene. Særlig som det er så mange økonomiske intresser mot. Se bare på Sverige. Er veldig mye dyrere med elbil der enn fossilbil. Hvor mange elbiler ser man der? Synes Norge gjør noe kjempeflott her.
Forskning og utviklning av store renseanlegg gir jo ingen reduksjon i utslipp før den benyttes i stor skala. Skal vi da droppe den utviklingen fordi den koster usedvandlig mye per ton utslipp spart, eller skal vi tenke at det vil redusere utslippene vesentlig om 20 år når det fungerer i full skala. Bare et eksempel, tenkemåten kan brukes på det meste .
Dette er det store. Å diskutere om det er en halv miljon tapt eller en miljon tapt i inntekter for staten per bil det er å pirke i detaljer som bare før vekk fra den opprinnelige agendaen. Så på den måten har jo Spetalen lykkets veldig bra her.... Media er flinke til dette også. Men så finnes det jo større økonomiske intresser mot elbil enn for elbil. Ytringsfrihet må vi ha. Men er media fritt tenkende, nei.

eledille

Men Spetalen forutsetter at folk hadde kjøpt like mange Model S hvis prisen var tredobbelt. Det han vite at er feil, han er jo siving i industriell økonomi, for svarte. Det gjør "regnestykket" hans til ondsinnet løgn.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. februar 2014, klokken 07:38
Trist å si det, men Spetalen er nok såpass smart at han vet han kan spre haugevis av løgner på TV, og det funker! Hjelper ingen ting om de blir tilbakevist, for den siden av saken får ikke samme oppmerksomhet.
Fremsettes en påstand som fremstår troverdig, av en type man "vet" er smart, så sitter den.

Alle som følger med vet at Spetalen ikke har noen troverdighet når det gjelder miljøvern:

http://www.dagbladet.no/2013/01/26/kultur/debatt/kronikk/klima/oystein_stray_spetalen/25450756/

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. februar 2014, klokken 07:38
Synes absolutt vi kunne hatt en hashtag på twitter hvor vi delte bilder og erfaringer fra turer :)

#elbil brukes allerede
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OddB

#85
Sitatsondell said:
Gikk glipp av debatten. Men uansett, detaljene her spiller jo ganske liten rolle. Er jo ikke derfor vi har elbil insentiver. Det er jo or å legge om bilparken, bygge infrastruktur vekk fra fossil energi. Og for å få volum, senke kostnader och få enda bedre teknologi som gjør at dette vil være en mye vanligere biltype enn diesel/bensin om noen tiår. Dette vil ikke skje uten insentivene. Særlig som det er så mange økonomiske intresser mot. Se bare på Sverige. Er veldig mye dyrere med elbil der enn fossilbil. Hvor mange elbiler ser man der? Synes Norge gjør noe kjempeflott her.
Forskning og utviklning av store renseanlegg gir jo ingen reduksjon i utslipp før den benyttes i stor skala. Skal vi da droppe den utviklingen fordi den koster usedvandlig mye per ton utslipp spart, eller skal vi tenke at det vil redusere utslippene vesentlig om 20 år når det fungerer i full skala. Bare et eksempel, tenkemåten kan brukes på det meste .
Dette er det store. Å diskutere om det er en halv miljon tapt eller en miljon tapt i inntekter for staten per bil det er å pirke i detaljer som bare før vekk fra den opprinnelige agendaen. Så på den måten har jo Spetalen lykkets veldig bra her.... Media er flinke til dette også. Men så finnes det jo større økonomiske intresser mot elbil enn for elbil. Ytringsfrihet må vi ha. Men er media fritt tenkende, nei.
+1
Det er dette som er målet ! Både for myndighetene og Elon Musk. Hvordan skal verden se ut on 20, 30 , 40 år. En ting er bombesikker...dør eller senere tar olja slutt. Å snu verdens avhengighet bort fra den kommer til å bli en vanvittig snuoperasjon som vil koste verdensøkonomien dyrt om vi ikke starter nå. Jeg er så gammel at jeg husker oljekrisa i -73..det er en forsmak på hva som kommer om vi ikke tar dette på alvor snart.
Hva er lurest, bremse i god tid før du når stupet eller gi full gass og håpe på at det går bra.?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sindrej

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:59
Hvis yttringsfriheten går ut på å spamme ut løgner som du ikke greier å forsvare under eget navn så er jeg uenig. Jeg mener alle som skal yttre seg om noe bør gjøre det under eget navn og ihvertfall ikke være så amatør som denne karen som gikk og henta profilbildet fra ei søt jente på hi5.
Sukk, ja for historisk sett så har det jo vært veldig lukerativt og behagelig å være varsler  ::)  Mulighet til å ytre seg anonymt er en bærebjelke i et demokrati.  At det også kommer troll med på lasset er bare prisen en må betale.  Personlig har jeg ingen problemer med å overse trollene.

flux

#87
Spetalen taler med to tunger, først forsyner han seg godt av statens årlige 25 milliarder i oljesubsidier:

http://www.aftenbladet.no/energi/25-milliardar-i-oljesubsidiar-2926747.html#.UvIYCkJ5OxY

Og så kritiserer han avgiftsfritak på elbiler for at det stjeler penger fra statskassen..


VigdisA


Sitat fra: flux på onsdag 05. februar 2014, klokken 12:02
Spetalen taler med to tunger, først forsyner han seg godt av statens årlige 25 milliarder i oljesubsidier:

http://www.aftenbladet.no/energi/25-milliardar-i-oljesubsidiar-2926747.html#.UvIYCkJ5OxY

Og så kritiserer han avgiftsfritak på elbiler for at det stjeler penger fra statskassen..
Hvordan er Spetalen involvert i denne?
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Man kan jo forenkle dette litt.

La oss si at Ola Nordmann reiser med fly til det store utlandet.
På flyplassens Taxfree plukker han opp en eksklusiv konjakk til 500 spenn.
Denne flasken koster vesentlig mye mere på Vinmonopolet.

Ifølge Spetalens logikk har Ola nå snytt staten for masse skattepenger.
I realiteten ville Ola neppe ha kjøpt denne konjakkflaska på vinmonopolet, men heller en rimeligere variant.

Akkurat det samme skjer med Tesla.
For de med normalinntekt som kjøper seg en Model S så ville det neppe blitt brukt 500-700.000 kroner på en ny bil hvis de skulle kjøpt en fossildrevet bil.
Ergo er tapte avgifter forskjellen mellom en bil med normale avgifter og en TMS. Ikke disse 1,2 millionene han snakker om.

Dessuten betaler vi avgifter og moms på strømmen vår. Så det kommer penger til statskassa på den måten og.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA