Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av flux, tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:29

« forrige - neste »

Knut Øygard

Spetalen burde være flau over å stille i en TV-debatt med så dårlig faktakunnskap. Det hørtes virkelig ut som han stod der og trodde at det var Tesla Roadster alle kjøper om dagen!

Og statskanalen burde være flau over å ha sluppet til den klovnen i en TV-debatt. Jeg skulle ønske de la mer til rette for folkeopplysning og prinsippdebatter enn sirkus og underholdning.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

JO

Det var da svært så hårsåre folk blir,  bare pga Spetalen kommer med noen betraktninger ang Tesla.  Tesla er faktisk uoppnåelig for svært mange. Å komme drassende med miljø argumentet på en bil på over 2 tonn blir bare for dumt.  Må si at det er Hauge som fremstår som dusten her. Og det faktum at bilen oppfattes som en luksus bil bekrefter jo nettopp at noen få får urimelige fordeler.

Men gleder meg uansett til bilen er på tunet om 3 uker. bryr meg ikke om miljø eller Spetalen
Svart Model S Levert 11 Mars

K

Å klage på bortfall av drivstoffavgifter blir som å klage på bortfall av alkoholavgifter fra de som ikke drikker slikt. Og dersom noen har Teslaen som en ekstrabil / leketøy så "taper" jo heller ikke staten noen engangsavgift.

Mva-fritak kan dog sees på som et subsidium, siden så og si alle andre varer genererer mva-inntekter til staten. Engangsavgiften, og spesielt den progressive effektavgiften er imidlertid ikke annet enn trakassering av bil-/motorinteresserte imho.

Kjell Leaf

At Spetalen er mot sponsing av en bil som Tesla er ikke rart... Så stor og rask bil er det jo meningen at bare han og Stordalen skal ha råd til. Jeg mener seriøst at han ikke liker at vanlige folk nå kan kjøre rikingbil til en billig penge.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tho

Sitat fra: BalleKlorin på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:30
Men gleder meg uansett til bilen er på tunet om 3 uker. bryr meg ikke om miljø eller Spetalen

Støtter den...! Skål! ;)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

i_expect

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:41
Hauge konsentrete nok ikke på de riktige tingene. Det var åpenbart at Spetalen er tilbakestående, men Hauge er ikke en god debattant så det ble nok ikke like tydelig for de uinnvidde.

Jeg hadde likt det om vi hadde en norsk talsmann med de samme kvalitetene som Richard Dawkins, som kunne plukke argumentene bedre fra hverandre med fakta.

Dårlig eksempel dessverre da Dawkins er mer å sammenlikne med Spetalen pga elementære kunnskapshull  i sine resonnementer dessverre :) . Burde nok heller hatt noen fra elbilforeningen som motdebattant. Men synes egentlig at Hauge klarte seg rimelig bra tatt i betraktning tidsbegrensningene som er i disse debattene og alle påstandene Spetalen lirte av seg.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: i_expect på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:36Dårlig eksempel dessverre da Dawkins er mer å sammenlikne med Spetalen pga elementære kunnskapshull  i sine resonnementer dessverre :) . Burde nok heller hatt noen fra elbilforeningen som motdebattant. Men synes egentlig at Hauge klarte seg rimelig bra tatt i betraktning tidsbegrensningene som er i disse debattene og alle påstandene Spetalen lirte av seg.
Det eneste issuet jeg har med Dawkins er at han kan være vel intens og pågående, men det er ikke bare en dårlig ting. Kunnskapshull har jeg aldri sett noe til, men for å ikke spore av debatten - agree to disagree.

Jeg er enig i at noen fra elbilforeningen burde vært motdebattant. Hauge er for kontroversiell, så det er plenty med folk som ikke vil høre på hva han har å si en gang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

tho

Sitat fra: i_expect på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:36
Dårlig eksempel dessverre da Dawkins er mer å sammenlikne med Spetalen pga elementære kunnskapshull  i sine resonnementer dessverre :).

I fare for å gå HELT OT. Men hvilke elementære kunnskapshull er du prater om? Dawkins er en anerkjent evolusjonsbiolog og har vunnet masse priser for sitt arbeid. Du blander ikke tilfeldigvis med Bill Mahr?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

eledille

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:05
Det er på mange måter skremmende å se hvilke motkrefter som nå kommer frem i media fra alle kanter. Janteloven og misunnelsen står fortsatt sterkt i Norge.
Det hamres løs på "subsidier", "kullkraftdrevet", "rikmannsbil", "ekstrabil" og "kø i kollektivfeltet".

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Avh

Så ikke debatten. Men fylles bilen med solkraft så er da debatten død? Dette har Elon hatt i tankene lenge , men Rom ble aldri bygd på en dag. I USA sysselsetter solkraftindustrien nå fler enn gass- og kull-industrien tilsammen. Musk's Solar City er ment for å fylle opp bilene grønt. Dette tar selvsagt tid å få opp å stå. Problemet til fossilfolket er jo at de ikke evner å se helheten i dette fordi konseptet ikke er der fra dag en...
Får så lyst på eget panel på taket NÅ bare for å ha trumfesset!
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Havebigfun

Spetalens hovedpoeng var vel at 1000 fat olje spart daglig er så forsvinnende lite at det ikke er relevant- mannen har åpenbart gangsynproblemer

eledille

Sitat fra: Avh på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:46
Så ikke debatten. Men fylles bilen med solkraft så er da debatten død? Dette har Elon hatt i tankene lenge , men Rom ble aldri bygd på en dag. I USA sysselsetter solkraftindustrien nå fler enn gass- og kull-industrien tilsammen. Musk's Solar City er ment for å fylle opp bilene grønt. Dette tar selvsagt tid å få opp å stå. Problemet til fossilfolket er jo at de ikke evner å se helheten i dette fordi konseptet ikke er der fra dag en...
Får så lyst på eget panel på taket NÅ bare for å ha trumfesset!

Vi kommer aldri i mål med sol og vind. Bare dette:
SitatI USA sysselsetter solkraftindustrien nå fler enn gass- og kull-industrien tilsammen.
beviser at dette ikke bærer. Sol fremstiller rundt omkring 1 % av elektrisiteten i USA.

Anbefaler å se Pandora's Promise. Kjernekraft er absolutt nødvendig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

i_expect

Sitat fra: tho på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:44
Sitat fra: i_expect på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:36
Dårlig eksempel dessverre da Dawkins er mer å sammenlikne med Spetalen pga elementære kunnskapshull  i sine resonnementer dessverre :).

I fare for å gå HELT OT. Men hvilke elementære kunnskapshull er du prater om? Dawkins er en anerkjent evolusjonsbiolog og har vunnet masse priser for sitt arbeid. Du blander ikke tilfeldigvis med Bill Mahr?

Of topic... Poenget mitt var bare å understreke at det hadde vært bedre med noen fra feks elbilforreningen. Men for å avslutte denne ot-en så er han en glitrende evolusjonsbiolog som er det han er. Hans forsøk på filosofiske betraktninger og historiekunnskap er dessverre dårlig. Veldig bra for "menigheten" hans (les: Hauge og ihuga miljøaktivister som meg selv), men svært så dårlig til det brede publikum som trenger opplysning...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Kallagtunet

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:40
Jeg er enig i at noen fra elbilforeningen burde vært motdebattant. Hauge er for kontroversiell, så det er plenty med folk som ikke vil høre på hva han har å si en gang.

Hvorfor ikke fra TOCN som skal være oss Teslaeieres fanebærere... Da tenker jeg vi hadde fått ett kjempeløft i opunionen!

(Jepp ironi)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA