Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Mippen, tirsdag 11. februar 2014, klokken 21:53

« forrige - neste »

Mippen

Hvor ofte bør og kan jeg lade min leaf for å ta best mulig vare på batteriet?
Fremtiden er elektrisk.

eivisa

Ved behov. Stort sett mellom 20 til 80% er bra. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

BE

#2
Svaret er egentlig så ofte som mulig. Pass på å bare lade til 80% dersom ditt kjøremønster tillater dette uten at du til stadighet går under 20%.


Edit: Utrolig klarte jeg å trykke promille i stedet for prosent på mobilen, og det helt uten promille!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Mippen

Sliter det på batteriet å lade opp til 100 ofte?
Fremtiden er elektrisk.

eivisa

Litt slitasje blir det, det beste er til 80%.
Men det er bedre å lade til 100% enn å bruke bilen til under 20% ofte.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Thomas Parsli

Om du fulllader en gang eller smålader flere ganger har lite å si, det er "summen" som teller.
Full utlading (skillpadde eller stopp) er ikke bra og bør unngås, men det er uklart hvor mye du reduserer levetiden på batteriene ved å lade til 100% kontra 80% med vårt klima (varme sliter mer på batteriene enn 100% SOC).

Et greit utgangspunkt er å lade bilen så du har nok strøm :)

Jeg lader til 100% om vinteren og 80% om sommeren, det passer mitt bruk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Belloq

Har hørt at Nissan har fjernet muligheten til og stille den til 80% lading på 2014 modellene ,noen som vet om det stemmer?
P85 2014

johncl

Nei det stemmer ikke. Jeg har en fabrikkny 2014 modell og den kan stilles mellom 80% og 100%. Bruker utelukkende 80% da jeg sjeldent har behov for noe mer. Har da regnet med nok strøm til et akuttilfelle på kveld/ettermiddag før batteriet er ladet opp igjen.
Perlehvit Leaf 2014

Batteribill

Jeg lader hovedsaklig til 80% over natten, kjører variert i jobb som gjør at jeg noen ganger setter på lading igjen på jobb midt på dagen, og noen dager blir det lading når jeg kommer hjem på ettermiddagen. For å ha strøm til kveldskjøring. Dette gir mye klatt lading noen dager. Men tror det er bedre enn 100% eller under 20%

Arild

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

BE

Klattlading på våre batterier er gunstig for levetiden. Det er bedre å lade 2 ganger 20% enn 1 gang 40%. Igjen under forutsetning at en holder seg mellom 20 og 80%.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

fws

Det skal nevnes at Nissan har lagt inn en margin. Så 100% lading er i realiteten i overkant av 90% av den egentlige kapasiteten. For øvrig sliter det mer på batteriet at bilen er fulladet i lengere perioder, enn at du lader til 100% for så å begynne å kjøre rett etter. F. eks. hvis du lader bilen om kvelden/natten, og den er fulladet kl. 23.00. Så sliter det mer på batteriet at den er fulladet over natten, enn om du lader på jobb, og den blir fulladet en halvtime før du kjører hjemover.
Men hvor stor forskjellen på levetiden på å lade 80% kontra 100% er jeg usikker på. Skulle gjerne hatt noe mere info her...   
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

Vi mangler informasjon om batteriene som står i Leafen, det er ikke samme kjemi som f.eks batteryuniversity.com baserer mange av rådene på, så det er mest antakelser.

Det er f.eks innlysende at produsentene ikke gir 5 eller 8 års garanti på batterier som enkelte nettsteder mener har 2-3års holdbarhet. Og at de fleste tall for levetid på 80% vs 100% SOC er feil, da det finnes tituseneer av biler som har ladet til 100% i flere år uten den reduksjonen nettstedene beskriver.

Jeg velger å tro at garantien (minimum 70% kapasitet etter 5år) betyr at batteriene faktisk varer så lenge, selv om de er ladet til 100%. Jeg velger også å tro at når garantien er 8år i USA er det i hovedsak fordi de faktisk varer så lenge...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

johncl

Har hatt en del diskusjon med min far som har jobbet med batterier hele livet sitt. Toyota har da ikke Li-Ion i sin Prius enda, selv ikke den nye plug-in hybriden - da de mener det er for lite erfaring med denne type batterier og om hvor lenge de egentlig holder. Men vi får da anta at Nissan er sikre på at disse batteriene vil holde som garantien lover, og som du sier at USA har 8 års garanti på de sier jo også litt. Det hjelper jo også å vite at man kan bytte enkeltceller i Leaf batteriene også så det er ikke krise om de skulle vise seg å trenge service selv om dette kanskje ikke er en kost værken Nissan eller eiere over garantitid hadde planlagt.
Perlehvit Leaf 2014

BE

#13
Sitat fra: johncl på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:21
Har hatt en del diskusjon med min far som har jobbet med batterier hele livet sitt. Toyota har da ikke Li-Ion i sin Prius enda, selv ikke den nye plug-in hybriden - da de mener det er for lite erfaring med denne type batterier og om hvor lenge de egentlig holder.

Det er Li-Ion i plug-in utgaven av Prius. (Disse er produsert i samarbeid med Panasonic)

I vanlig Prius er det fortsatt nikkel-metallhydrid, og disse har vist seg å fungere suverent til formålet. Hovedgrunnen til at de varer så lenge er at batteriet ligger mellom 40-60%, og bare i lange bakker lades opp til ca 70% SOC.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA