Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Renault Twizy

Startet av hma, tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

hma

Noen hevder hardnakket at venstreblinking i rundkjøring er til hjelp for andre trafikanter.
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article848945

Andre mener venstreblink er et provoserende nymotens Rogalands-fenomen man bør ta avstand fra.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10506.msg143512.html#msg143512

I denne tråden kan vi føre debatten videre med løs snipp og en god porsjon humor i ryggsekken.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eledille

#2
Jeg håper i hvert fall at alle kan være enige om at dersom alle overholdt reglene, så ville disse to regelsettene være likeverdige:

a) Så lenge du skal fortsette i rundkjøringen skal du ikke blinke. Når du skal ut blinker du til høyre.

b) Så lenge du skal fortsette i rundkjøringen skal du blinke til venstre. Når du skal ut blinker du til høyre.

I førstnevnte tilfelle indikerer fravær av blinking at du ikke skal ut. Slik lærte jeg å kjøre. Teoretisk sett, dersom alle gjorde som de skulle, så ville altså ikke b) gi mer informasjon enn a). Så hvis det er nødvendig å bytte til variant b) så er det kun fordi for mange slubberter ikke blinker seg ut.

Et problem oppstår med den nymotens b)-varianten i rundkjøringer med flere filer. Det er opptil flere rundkjøringer i landet hvor ytre, altså høyre fil er merket for flere retninger inkludert ut til venstre. Sinsenkrysset er ett eksempel. Men venstreblinking når du ligger i høyre fil indikerer filskift, som er det stikk motsatte av å fortsette i samme fil! Og det å skifte fra høyre til venstre fil midt i Sinsenkrysset er helt tillatt og ofte en god idé, siden det gjerne blir kødannelse ut mot Ring 3 mens det aldri er kø ut mot RV4. Dette filskiftet er umulig å signalisere dersom det skal blinkes til venstre i rundkjøring.

Likevel har jeg begynt å blinke til venstre når jeg ligger i høyre fil fra Storo og skal opp RV4. Dette er i rent selvforsvar mot kamikazesjåfører i indre fil som forsøker å vedre meg når de skal ut på Ring 3 østover og antar at jeg skal samme vei hvis jeg ikke blinker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

emil

Holder meg normalt sett til kun høyreblinking når jeg skal ut. Men i et par tre mindre rundkjøringer, der 90% av all trafikk er "rett fram" i begge retninger, blinker jeg mot venstre når jeg skal krysse denne trafikken for at de som kommer i mot skal få bremset ned. Og særlig i en har jeg blitt påkjørt, og nesten påkjørt, flere ganger av folk som ikke følger godt nok med selv om man legger seg i rett felt og bremser godt ned inn mot rundkjøringen.

eledille

#4
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:01
Ingen regler for rundkjøringer, men her står "best practice" i følge vegvesenet:

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

Det er en ting de sier der som jeg mener er rene galskap. Jeg tror ikke de har ment det slik, men det de sier er at i rundkjøring med to felt hvor man ligger i det venstre feltet, så skal man skifte til høyre felt i det man skal ut.

Det kommer an på hvor mange felt det er i den armen som går ut! Hvis det er to felt der så skal man for all del ikke hive seg over i høyre. Jeg har mange ganger måttet panikkbremse for folk som synes at et filskift liksom bare hører med, ikke sjekker noe som helst og bare blåser rett inn i feltet der jeg allerede befinner meg siden jeg også skal ut i samme retning i det høyre feltet.

Selv om man ikke skifter felt ved utkjøringen så involverer utkjøring fra indre felt likevel vikeplikt, der man krysser høyre felt som går videre rundt. Det sier de heller ingenting om i videoen.

Dette er det stedet der jeg nær har blitt påkjørt i venstre side i utkjøringen flest ganger - fire-fem ganger på dette ene stedet: http://goo.gl/maps/BzLJH Årsaken er folk som ligger i venstre felt og tror at det er meningen at de skal bytte til høyre felt samtidig som de kjører ut. Jeg sitter i alarmberedskap med horn og brems klar hver gang.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

cra

Det er ingen fasit for når (venstre)blinkinga er hjelpsom eller ikke, men i små rundkjøringer kan det ha noe for seg. (I Ålesund er der et par rundkjøringer som egentlig bare er et trearmet kryss med en malingsklatt på størrelse med et kumlokk:


Den hvite flekken foran den midterste røde bilen er "rundkjøringa". Bak trafikkøya litt lenger bak i bildet er der en tilsvarende rundkjøring, som er enda litt trangere.  Her er det virkelig til nytte når folk blinker til venstre. :)

Andre rundkjøringer igjen er så store at det stort sett ikke har noe særlig å si; plasseringen er mye viktigere. Disse har gjerne to felt inn, men bare ett ut, og det er merket i veibanen at venstr felt er for de som skal helt rundt, og høyre felt er for de som skal rett fram eller til høyre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

#6
God praksis i rundkjøring:

1. I rundkjøring med kun ett kjørefelt
er det aldri feil å blinke til venstre om du skal lengre enn halvveis. Ingen medtrafikanter blir forvirret av dette.

2. I rundkjøringer med flere enn ett kjørefelt gjelder vikeplikt om man skal skifte felt fra venstre til høyre.
Eksempel:
  Rundkjøring hvor trafikk skal rett fram, der to kjørefelt leder inn og ett leder ut.
  Om to kjøretøy ligger side ved side og begge skal rett fram, har det venstre kjøretøyet vikeplikt ved filskifte/utkjøring.
  Akkurat på samme måte som ved filskifte på flerfelts veg. Ligger man i venstre felt i en slik rundkjøring og i tillegg skal til venstre, er det til stor hjelp for medtrafikanter å blinke til venstre.

3. Ved kødannelse i og ved rundkjøring skal trafikanter inne i rundkjøringen flette inn trafikk fra tilstøtende veier. Samme prinsipp som ved "glidelåskjøring".

4. Som elbilist viser du deg som en mønstertrafikant, er hjelpsom og sørger for god flyt.
Med dette signaliserer vi en positiv holdning til øvrige trafikanter.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Hyperstress

Nå fikk jeg ikke opp videoene jeg selv postet pga PCen jeg bruker idag, men jeg husker at sjefen for vegvesenet beskrev anbefalinger ifm rundkjøringer for mange år tilbake. Han sa da at det er anbefalt å venstreblinke i mindre rundkjøringer, og at Norge nesten bare har mindre rundkjøringer i denne sammenheng.

Store rundkjøringer leser jeg da som rundkjøringer a la sinsen, rundkjøringen ved gamlebyen i Fredrikstad etc.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sn0le

Jeg har i alle fall begynt med venstreblinking etter at jeg flere ganger har holdt på å bli torpedert i høyresida i rundkjøringa ved Frogner nord for Oslo.

Se på bildet jeg legger ved posten min her.

Jeg kommer kjørende mot denne rundkjøringa hver dag.
Og jeg skal til venstre.
Jeg legger meg innerst i rundkjøringa, mao plasseringen er slik den bør være.
Men bilistene som kommer fra andre siden av rundkjøringen ser ikke meg og min plassering pga
hekken som er midt i rundkjøringa.
Og i det jeg er midt i min venstresving har jeg måttet bremse ned ganske mange ganger fordi bil som
kommer mot rundkjøringa ikke klarte å skjønne at jeg skulle til venstre.
Jeg blir altså hindret, og min oppbremsing er det eneste som forhindrer at det blir kollisjon.
Etter at jeg begynte å venstreblinke så har jeg aldri måttet bråbremse når jeg er i rundkjøringen lengre.

At janmb synes jeg er en tosk som blinker til venstre og at slikt er unødvendig driter jeg en lang mars i.
Jeg skal komme meg hjem uten at bilen min blir vraket.

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Bjørn

Sitat fra: sn0le på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:54
Jeg har i alle fall begynt med venstreblinking etter at jeg flere ganger har holdt på å bli torpedert i høyresida i rundkjøringa ved Frogner nord for Oslo.

Se på bildet jeg legger ved posten min her.

Jeg kommer kjørende mot denne rundkjøringa hver dag.
Og jeg skal til venstre.
Jeg legger meg innerst i rundkjøringa, mao plasseringen er slik den bør være.
Men bilistene som kommer fra andre siden av rundkjøringen ser ikke meg og min plassering pga
hekken som er midt i rundkjøringa.
Og i det jeg er midt i min venstresving har jeg måttet bremse ned ganske mange ganger fordi bil som
kommer mot rundkjøringa ikke klarte å skjønne at jeg skulle til venstre.
Jeg blir altså hindret, og min oppbremsing er det eneste som forhindrer at det blir kollisjon.
Etter at jeg begynte å venstreblinke så har jeg aldri måttet bråbremse når jeg er i rundkjøringen lengre.

At janmb synes jeg er en tosk som blinker til venstre og at slikt er unødvendig driter jeg en lang mars i.
Jeg skal komme meg hjem uten at bilen min blir vraket.

+10
Jeg klarer bare ikke å fatte hvordan man ikke kan forstå at venstreblinking kun er en positiv ting..!?
Man skal selvsagt *både* blinke til venstre og ut (høyre), når du skal ut etter utgang nr 2..!

eledille

#10
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:06

+10
Jeg klarer bare ikke å fatte hvordan man ikke kan forstå at venstreblinking kun er en positiv ting..!?
Man skal selvsagt *både* blinke til venstre og ut (høyre), når du skal ut etter utgang nr 2..!

Se på denne:

http://goo.gl/maps/XD3ja

Legg merke til at både midtre og venstre felt er merket med venstresving til RV4 mot Gjøvik. Så hvordan blinker du hvis du ligger i midtre felt og skal mot Gjøvik?

Du ser vel at venstreblinking indikerer feltskifte til innerste felt, og at det blir helt galt?

Likevel blinker jeg selv feil der, for å forhindre at de som kommer ned RV4 og skal ut på Ring 3 mot Ryen kjører inn i min venstre side når de skal ut. Dette har jeg begynt med etter flere episoder med full ABS på tørr asfalt, men det gir egentlig feil signal.

Denne diskusjonen har overbevist meg om at mer venstreblinking er bra, så jeg kommer til å bruke det mer heretter. Men den originale regelen hvor man kun skulle blinke ut ville faktisk vært bedre, hvis man hadde kunnet stole på at alle blinker ut.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

hma

Sitat fra: eledille på tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:22
Denne diskusjonen har overbevist meg om at mer venstreblinking er bra, så jeg kommer til å bruke det mer heretter. Men den originale regelen hvor man kun skulle blinke ut ville faktisk vært bedre, hvis man hadde kunnet stole på at alle faktisk blinker ut.
+10 :)
Enig i at man ikke kan stole blindt på at alle som kommer i mot , og som skal krysse foran deg, setter på sitt venstre blinklys.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

sn0le

Kan nevne at jeg selvfølgelig alltid blinker meg ut av rundkjøring.
Vurderer rundkjøringene mtp blinking til venstre, siden det noen ganger kan være mot sin hensikt å blinke til venstre.
Dvs at det forvirrer istedenfor å informere. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Sirka

Da jeg tok busslappen for 15 år siden, lærte jeg at hvis jeg skulle til venstre i rundkjøring skulle jeg blinke til venstre FØR jeg kjørte inn i rundkjøringen, slå av blinklyset når jeg kjørte i rundkjøringen, og så blinke til høyre før jeg svingte ut igjen. Dette har jeg praktisert både i små og store biler siden, og synes det er det mest logiske, tydelige og trafikksikre å gjøre.
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA