Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Egoisme som ødelegger!

Startet av i3_X5_730, tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

Snart-i3

Til info
De har 18 på bildet, men de er 19
5-112 5X19 ET43 MAK WATT SILVER Ø66,6
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Vind

#76
Sitat fra: Obba på mandag 31. mars 2014, klokken 22:17
Sitat fra: bromm på mandag 31. mars 2014, klokken 15:44
Sitat fra: Vind på mandag 31. mars 2014, klokken 14:37


Da er sommerdekkene på - Veldig glad jeg valgte forskjellige fra vinterdekk
Stiiiilig - jeg valgte de sommerfelgene selv også ;)

(Men har du satt dem på riktig vei ? De fleste bildene fra BMW selv viser at de er montert motsatt vei, altså slik at de skrånende flatene vil trekke luft ut fra bremsene, eller hindre at luft kommer inn for å minske drag).
Jeg fikk bilen levert med sommerdekk på disse felgene. Ja, de er montert motsatt vei

For å tilfredstille standardiserings tilhengerne har jeg da snudd felgene. Man kan jo diskutere om det naturlig at de går med farten, eller er mere sagblad (som nå) - Sagblad er definitivt mere aggresivt  8)

Jeg trodde først at jeg da ville få samme "rullevei" på dekkene - men der tok jeg feil. Det jeg har oppdaget er at det er 4 forskjellige felger (bak v/h og Forann v/h)- men kun 2 forskjellige dekk - (Bak og forann - forskjellig dimensjon), så ved å snu felgene riktig (eller motsatt vei), så ruller nå venstehjulene forover, mens høyrehjulene ruller bakover (Dekk - ikke felg, alle felgene ruller samme vei)

Det som da er ett spørsmål er om jeg har fått feil sommerdekk, at det skulle vært forskjellige høyre og venstre - eller om dette er "riktig" at de skal "rulle hver sin vei".  Det er tydelig forskjell på mønstret - og rullevei, og dette burde ha noe å si for rullemotstanden.  Det er ingen markering på hverken felg eller dekk som antyder rullevei.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

Om dekkene ikke har en innside og en utside kan de snus 180 grader på felgen :) Ellers er det vel vanligere med rulleretning på vinterdekk enn sommerdekk (om ikke jeg husker feil), men moderne dekk med redusert rullemotstand og andre ess i ermet har kanskje høyere krav til retning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. april 2014, klokken 12:40
Om dekkene ikke har en innside og en utside kan de snus 180 grader på felgen :) Ellers er det vel vanligere med rulleretning på vinterdekk enn sommerdekk (om ikke jeg husker feil), men moderne dekk med redusert rullemotstand og andre ess i ermet har kanskje høyere krav til retning.
Innside og utside er skrevet på - men jeg sjekker med "langern min" hos Bilia nå...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

eirikjac

Sitat fra: Vind på tirsdag 01. april 2014, klokken 12:42
Innside og utside er skrevet på - men jeg sjekker med "langern min" hos Bilia nå...
Jeg er veldig spent på svaret, for jeg har også dekk som ruller "feil vei" på den ene siden av bilen. (Samme felger som deg.)
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

atkhobby

Etter det jeg vet så skal det stå rolling direction eller noe sånt. Det at det er innside og utside tror jeg har med asymetrisk mønster på dreneringsrennene. Bredeste drenering ytterst.

bromm

Sitat fra: atkhobby på tirsdag 01. april 2014, klokken 20:34
Etter det jeg vet så skal det stå rolling direction eller noe sånt. Det at det er innside og utside tror jeg har med asymetrisk mønster på dreneringsrennene. Bredeste drenering ytterst.
Sommerdekkene er merket med "Outside" og "Inside", og dette har med mønsteret for drenering og gjøre, slik som atkhobby påpeker. Hvis dekkene er lagt på feil vei på felg (inside out), så må de snus - heldigvis så var de lagt på riktig hos meg...

02Henning

Dette med rulleretning er mer kosmetisk enn kjøredynamisk og hvis du har lyst til å ignorere merket retning så vil du aldri merke det fra førersetet. Dekk som triller med statisk friksjon mot underlaget trykkes rett ned og løftes rett opp igjen - de "ruller" ikke over underlaget. Heller "skyver" de ikke en bølge av vann foran seg i noe særlig over gangfart. Dekkene drenerer akkurat like godt, styrer like presist og bremser helt likt - uansett om de står med eller mot rulleretningen. Dette finnes det utallige tester på og diverse fora for høy-ytelses biler har mange testpiloter som har lekt seg med å snu slike dekk uten å måle noen forskjell.

Selvsagt er det kjekkest når alt er helt 100% på en ny bil, men rent praktisk er det bare å sette dekket på det hjørnet du synes ser best ut og trille fornøyd avgårde.

NB: Dette gjelder ikke "inside" og "outside" som bør følges siden den ytre dekksiden alltid får høyest side-belastning grunnet bilens vektoverføring i sving. Slike dekk har typisk stiver dekksider på ytterkanten.

Kort oppsummert:
Rulleretning = kosmetisk motefenomen
Inn/Ut-merking = viktig å følge

Klykken

#83
Dette tror jeg ikke helt på. Dreneringssporene i et dekk kan sørge for at vannet presses innover i det bilen skal bryte vannflaten, og føre til at den segler på vannet (planer) fremfor å synke nedi og opprettholde fremdrift/styring.


Om man skal sette det skikkelig på spissen blir det som å ploge snø med snøplogen bakfrem.

Har du noen linker til de utallige testene som viser til dine påstander?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Hvis man visualiserer hva som skjer ved å trekke en linje bortover dekket for å illustrere bakken det kommer i kontakt med, ser man at i "feil retning" dras vannet inn mot senter av dekket. Jeg er overrasket hvis ikke avbildet dekk har TYDLIG markering rulleretning på sidene...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Klykken

Det har helt sikkert rullretning på seg, men det var for å illustrere et poeng. Rulleretning HAR noe for seg. Da spesielt på våt vei.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

#86
Jeg er helt enig, og for å illustrere poenget ditt med video:

Spol til 2:19 (URLen har riktig start-tid, men elbilforum.no embedder videoen og den starter på 0:00)
http://www.youtube.com/watch?v=2DgtRHZPRm4&t=2m19s

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pberg

Denne videoen sa jo ingenting om mønster, bare at regndekk er bedre enn slicks i regn...

Men hvis det er slik at mønsteret betyr så mye, hvorfor ser ikke ALLE dekk slik ut? Ta et kjapt bildesøk på google på "extreme performance tires",  så ser du et vell av forskjellige mønstere. For eksempel Michelin Pilot Sport, som jo er et veldig bra dekk:

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

bromm

#88
Her var det mye synsing og innblanding av andre dekk etc. etc...

Sommerdekkene til i3 har ikke rulleretning (iallefall er ikke dette indikert), MEN de har "Outside" og "Inside" - noe som er merket. Dette er fordi vannføringen skal bli riktig, slik at vann blir ledet ut til sidene, istedet for under bilen (noe som selvfølgelig vil være uheldig), og fordi de trolig har stivere kant på utsiden, som 02Henning er inne på.

Her er noen bilder som viser hvordan de faktisk ser ut:




Her sammen med vinterdekket - som forøvrig har rulleretning:

Thomas Parsli

Sitat fra: pberg på onsdag 02. april 2014, klokken 11:08
Denne videoen sa jo ingenting om mønster, bare at regndekk er bedre enn slicks i regn...

Du så videoen fra 2:19? Så hvordan vannet ble drenert gjennom mønsteret?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA