Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ferie i 3-4 uker og batteri?

Startet av Mippen, tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:18

« forrige - neste »

Mippen

Fikk min tekna i dag. Hentet den klokken 12. Etter som jeg aldri har eid en elbil før og eneste erfaring jeg har er prøvekjøring av ulike typer leaf, trilling, twizy og i3, så er det ekstra spennende å hoppe på noe helt nytt for meg.

Det jeg har vært mest redd for med elbil er rekkevidden. I dag fikk jeg virkelig kjørt bilen. Når jeg hentet bilen viste displayet 140km. Jeg har i løpet av dagen tilbakelagt 120km og når jeg parkerte bilen for kvelden viste displayet 13km. Var litt spennende de siste milene men satset på at det gikk fint. Vet sånn ca hvor langt det er fra a-b.

Jeg har ikke kjørt bilen i et, men har kjørt noen lengre turer og en del småkjøring. Må si at rekkevidden er bra til bykjøring. Har kjørt for det meste økonomisk, men har også dratt på litt for å teste aks opp i fart og brukt ac litt.

Temperaturen ute lå på mellom 2 og 7 grader. Det har også blåst en del i formiddag. Er også litt bakker.



Fremtiden er elektrisk.

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på mandag 03. februar 2014, klokken 21:26
Fikk min tekna i dag. Hentet den klokken 12. Etter som jeg aldri har eid en elbil før og eneste erfaring jeg har er prøvekjøring av ulike typer leaf, trilling, twizy og i3, så er det ekstra spennende å hoppe på noe helt nytt for meg.

Det jeg har vært mest redd for med elbil er rekkevidden. I dag fikk jeg virkelig kjørt bilen. Når jeg hentet bilen viste displayet 140km. Jeg har i løpet av dagen tilbakelagt 120km og når jeg parkerte bilen for kvelden viste displayet 13km. Var litt spennende de siste milene men satset på at det gikk fint. Vet sånn ca hvor langt det er fra a-b.

Jeg har ikke kjørt bilen i et, men har kjørt noen lengre turer og en del småkjøring. Må si at rekkevidden er bra til bykjøring. Har kjørt for det meste økonomisk, men har også dratt på litt for å teste aks opp i fart og brukt ac litt.

Temperaturen ute lå på mellom 2 og 7 grader. Det har også blåst en del i formiddag. Er også litt bakker.
Gratulerer med god bil.
Hva syns du om den i forhold til i3 ? Jeg har ikke testet den, så ville vært interressant å høre hvorfor valget falt på Leaf.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Jeg holdt egentlig på å kjøpe meg en i3, men fant ut at leaf var mye mer bil for pengene. Når man først skulle ha med det utstyret som er på leaf ble prisen nesten 100tusen dyrere med en gang. Jeg syns også leafen er mer komfortabel å kjøre. Bedre plass også. BMW we bare 4 seter og bagasjen er liten. Når jeg kjørte i3en blåste det litt, og når jeg kjørte på motorveien tok vinden ganske godt tak i den lille lette bilen. Var faktisk nesten litt redd. Bilen er ganske høy slik at det er litt vindfang. Syns også det var dårligere utsyn bakover når du skulle parkere. Er ryggesensor og slik på BMW, men lel. Stiller meg også litt kritisk til egenskaper på snø og is. Den har 19" hjul som standard, men de er tynne. Spant for et godt ord på vanlig asfalt. Med bakhjulsdrift kan det bli spennende på snø og is.

Det jeg likte med BMW var at den var sprek, sporty og at den så litt futuristisk ut. Økonomisk sett og til daglig bruk falt den gjennom for meg. Vil ha plass, komfort, en stødig og god bil i all slags vær osv. Det fant jeg i leaf.
Fremtiden er elektrisk.

Elbil fundamentalist

Gratulerer! I interessant sammenlikning med i3. Lurte litt på om Leafen hadde fått litt mye konkurranse i det siste med stadig flere ute til salgs på finn.no, men den selger som bare det!  :-)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

johncl

Du beskriver akkurat det jeg følte om i3 også. Med utstyr så er i3'en minst 50.000 - 100.000 kr for dyr for å kunne konkurrere med Leaf. Det er tydelig at BMW utnytter 0-avgifter ved å plusse på prisen for høyere avanse, og det er jo ikke akkurat derfor vi har gode avgiftsfordeler på elbiler i Norge. Gratulerer med ny Leaf! :)
Perlehvit Leaf 2014

Øyvind.h

Sitat fra: johncl på tirsdag 04. februar 2014, klokken 08:59
Du beskriver akkurat det jeg følte om i3 også. Med utstyr så er i3'en minst 50.000 - 100.000 kr for dyr for å kunne konkurrere med Leaf. Det er tydelig at BMW utnytter 0-avgifter ved å plusse på prisen for høyere avanse, og det er jo ikke akkurat derfor vi har gode avgiftsfordeler på elbiler i Norge. Gratulerer med ny Leaf! :)
Ut fra alt jeg har lest er det Nissan Leaf som har et rått norges-påslag. Det ser du bl.a. ved svært mye import.
BMW i3 derimot er ganske jevnt priset i hele Europa.

Mitt inntrykk er dermed stikk motsatt.


Leaf gir kanskje mer bil for pengene, men det er to ganske forskjellige biler :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kjell Leaf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:19
Sitat fra: johncl på tirsdag 04. februar 2014, klokken 08:59
Du beskriver akkurat det jeg følte om i3 også. Med utstyr så er i3'en minst 50.000 - 100.000 kr for dyr for å kunne konkurrere med Leaf. Det er tydelig at BMW utnytter 0-avgifter ved å plusse på prisen for høyere avanse, og det er jo ikke akkurat derfor vi har gode avgiftsfordeler på elbiler i Norge. Gratulerer med ny Leaf! :)
Ut fra alt jeg har lest er det Nissan Leaf som har et rått norges-påslag. Det ser du bl.a. ved svært mye import.
BMW i3 derimot er ganske jevnt priset i hele Europa.

Mitt inntrykk er dermed stikk motsatt.


Leaf gir kanskje mer bil for pengene, men det er to ganske forskjellige biler :)
Mange av importilene er ikke de samme som selges her.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

johncl

Da vil jeg ta en "wild guess" at BMW ikke vil konkurrere med seg selv og har priset i3'en høyere enn den egentlig er verdt så de skal kunne pushe 1-serien og Mini'en fremdeles.

Ellers har jeg inntrykk av at man sparer ikke stort på å kjøpe import bil kontra ny fra norsk forhandler da de også har litt mindre utstyr og dårligere garantivilkår. Selv med det sagt er det meget mulig at Leaf er priset for høyt.
Perlehvit Leaf 2014

pberg

i3 skal faktisk være priset likt over hele Europa, forskjellene ligger i forskjellige avgifter i de forskjellige landene.

Fra en annen diskusjon:

SitatSer at i Tyskland koster en toppmodell leaf €29900.- (250000NOK), og en i3 fra €35000.- (295000 NOK). Tilsvarende priser i Norge er vel 273900.- og 237900.-

Det skulle tyde på at Leaf er overpriset i Norge, og at i3 koster det samme som i Tyskland. (i3 i Tyskland uten tysk moms koster ca 240000 NOK) Leafen burde kostet 200000NOK blank med tyske nettopriser.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

emil

Har ikke direkte sammenlignet ny Leaf i Norge/Europa med spec og pris, men ville tro at mye av importen av Leaf skyldes at det har vært gode cashback/skattereduksjons ordninger nedover i Europa og USA for å få folk til å kjøpe nye elbiler som gjør at bruktmarkedet er tilnærmet dødt i tillegg til at bilen har vært på markedet i noen år. i3 er helt ny på markedet og man vil nok kanskje se en økende bruktimport der om 1-2 år hvis det ikke plutselig kommer noe nytt og bedre eller støtteordningene rundtomkring endres drastisk.

Øyvind.h

Sitat fra: johncl på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:52
Da vil jeg ta en "wild guess" at BMW ikke vil konkurrere med seg selv og har priset i3'en høyere enn den egentlig er verdt så de skal kunne pushe 1-serien og Mini'en fremdeles.

Ellers har jeg inntrykk av at man sparer ikke stort på å kjøpe import bil kontra ny fra norsk forhandler da de også har litt mindre utstyr og dårligere garantivilkår. Selv med det sagt er det meget mulig at Leaf er priset for høyt.
Ser ikke poenget med å ta en wild guess. Bedre å sjekke hva bilen koster i resten av europa, og deretter se hva den koster i Norge (selvfølgelig justert for eventuelle incentiver og mindre variasjoner i utstyr).

Se på prishistorikken for Leaf - hvor den begynte, hvor den har vært og hvor den er nå. Så kan man gjøre seg noen tanker om marginer :)

i3 er helt ny på mange måter (alt fra produksjon og produksjonsteknikk/materialer, til drivlinje og organisasjon.
Hva som er korrekt pris for i3 skal jeg ikke si noe bastant om, men tilbake til den opprinnelige påstanden er jeg ikke i tvil om det er BMW eller Nissan som har utnyttet 0 avgifter i Norge.....

Uansett - to ganske forskjellige biler som tilfeldigvis har omtrent samme rekkevidde :) Skulle jeg hatt en ekstra bil hadde raskt en importert Leaf blitt alternativet (seff med varmepakke).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA