Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av olesb, tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:01

« forrige - neste »

olesb

Noen andre som har opplevd dette? Fikk park brake fault feilmelding og bilen vil ikke frigjøre parkbrems uansett hva jeg gjør. Den henger ved drive og reverse. Har prøvd å resette bilen og sette den i Tow mode etter tips fra Tesla veihjelp men det fungerer ikke,  så nå er NAF på vei. Bilen har stått i oppvarmet garasje hele dagen og det er plussgrader ute. Feilmeldingen kom mens jeg var i fart. Problemet med at parkbremsen ikke vil slippe taket kom etter at jeg stoppet. Bilen er 19 dager gammel
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

olesb

Etter å ha prøvd å løsne parkbtemsen med flere restarter av bilen og forsiktig kjøring forover og rygging løsnet den plutselig ved rygging, samtidig forsvant feilmeldingen. Dermed fikk jeg kjørt bilen hjem. Bilen skal nå stå parkert i garasje fram til fredag siden jeg skal på jobbreise. Får håpe parkbremsen løsner da. Tenker uansett å ta med bilen på servicesenteret for å sjekke om det er noe galt med parkbremsen.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Havebigfun

Såvidt jeg oppfatter deg låste parkbremsen seg etter kort tids bruk.
Det har jeg ikke hørt om. Det er imidlertid flere som har opplevd låseproblemer etter noe tids parkering i garasjen- som regel er beleggene da "rustet fast" på skivene.
Om du tenker at det kan være samme årsak bør du bremse skivene tørr før du setter bilen fra deg.
Dersom det ikke er fare for at bilen ruller i garasjen (gulvet i vater) kan du sette bilen i tow-mode. Ellers kan det bli tungt å få dratt bilen ut av garasjen neste gang. :o

kennethl

Dette er et ikke helt uvanlig problem på flere biler, jeg hadde tidligere en Land Rover av nyere dato, samme problem, dritt, salt slaps støv osc samler seg i mekanikken som ligger svært utsatt til og bremsen klarer ikke løse ut. Ble ordnet på garanti to ganger, faktura på jobben viste at dette var en kostbar jobb til 9.000 ca.

Har snakket med flere mekanikere om dette og de sier at dette er ganske vanlig på de fleste med elektronisk parkbrems, hederlig unntak er utrolig nok nyere Opel bl.a.

Verdt å være obs på da problemet kunne unngås ved mer regelmessig ettersyn på service og smøring sies det.

olesb

Takk for tips.

Det jeg synes er merkelig er at jeg ikke hadde noe problemer med parkbremsen da jeg skulle starte bilen etter jobb idag. Feilmeldingen kom etter ca 10 min kjøring. Etter å ha stoppet bilen for å prøve å få fjernet feilmeldingen hang altså parkbremsen.


Jeg har ingen god forklaring på hva som egentlig har skjedd. Får håpe Tesla kan gi meg en forklaring etter en tur på servicesenteret om noen dager. Hvis det er en svakhet på min bil er det jo greit å få det sjekket/fikset.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Chlangum

Sitat fra: kennethl på mandag 03. februar 2014, klokken 21:41
Dette er et ikke helt uvanlig problem på flere biler, jeg hadde tidligere en Land Rover av nyere dato, samme problem, dritt, salt slaps støv osc samler seg i mekanikken som ligger svært utsatt til og bremsen klarer ikke løse ut. Ble ordnet på garanti to ganger, faktura på jobben viste at dette var en kostbar jobb til 9.000 ca.

Har snakket med flere mekanikere om dette og de sier at dette er ganske vanlig på de fleste med elektronisk parkbrems, hederlig unntak er utrolig nok nyere Opel bl.a.

Verdt å være obs på da problemet kunne unngås ved mer regelmessig ettersyn på service og smøring sies det.

Nøyaktig grunnen til at jeg aldri brukte parkbrems på mine gamle fossil biler med mindre det var absolutt nødvendig. Og ved lengre parkeringer ungikk jeg det helt. Har aldri hatt bil med elektronisk parkbrems før nå så der har jeg ingen erfaring.

Men det høres ut på fra trådstarters beskrivelse at det er et annet problem her en fastrustet kalliper her siden han fikk feilmelding mens han kjørte. Men dette kan sikkert service senter svare på.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

eledille

Jeg tviler også på at det er det vanlige parkbremse-påhenget i dette tilfellet.

olesb: Hørte du et tydelig "Ponk" og kjente et lite rykk akkurat da du begynte å kjøre? Det er symptom på fastrusting.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

olesb

#7
Sitat fra: eledille på mandag 03. februar 2014, klokken 22:13
Jeg tviler også på at det er det vanlige parkbremse-påhenget i dette tilfellet.

olesb: Hørte du et tydelig "Ponk" og kjente et lite rykk akkurat da du begynte å kjøre? Det er symptom på fastrusting.

Det var ikke noe rykk eller lyd som du som du beskriver. Det var rett og slett samme opplevelse som å glemme å løsne håndbrekket før man kjører, mye motstand og lyden av noe som holder igjen bilen.

Var ingen tendenser til noe lignende da jeg prøvde bilen for noen minutter siden etter en natt i garasjen. Skriver en oppdatering hvis Tesla finner ut hva som har skjedd, eller noe lignende skjer igjen.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Jærbuen

Går parkbremsen på når man setter den i "P", eller er det egen parkbremshendel/bryter?
Det er da unødvendig å sette bilen med separat parkbrems på, om man står på flate garasjegulvet :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Kallagtunet

Park bremsene går automatisk på når du setter bilen i P...

eledille

...fordi elbiler triller fullstendig fritt med motoren av med mindre parkbremsen holder dem igjen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Kjell Leaf

Sitat fra: eledille på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:04
...fordi elbiler triller fullstendig fritt med motoren av med mindre parkbremsen holder dem igjen.
Nei, Leaf henger i park som en vanlig aut. Parkeringsbremsen er manuell (pedal på gulvet som Mercedes bruker). Det er veldig dumt hvis Tesla har gjort bilen avhengig av parkbrems.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

eledille

Leaf har vel i så fall girlås. Det var mer trøbbel med girlåsen enn håndbrekket på Thinken, men kanskje det er bedre på Leaf. Uansett så var det jeg mente at et eller annet må holde bilen igjen.

Tesla har et ekstra sett calipere som gjør dette, og de henger litt. Men jeg har hittil ikke opplevd at de ikke lar seg løsne med et lite (ehum - ganske høyt) knepp.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Hyperstress

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:12
Sitat fra: eledille på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:04
...fordi elbiler triller fullstendig fritt med motoren av med mindre parkbremsen holder dem igjen.
Nei, Leaf henger i park som en vanlig aut. Parkeringsbremsen er manuell (pedal på gulvet som Mercedes bruker). Det er veldig dumt hvis Tesla har gjort bilen avhengig av parkbrems.

Samme med e-Up. Pussig at Tesla ikke har en tilsvarende løsning.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

fonberg

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:12
Sitat fra: eledille på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:04
...fordi elbiler triller fullstendig fritt med motoren av med mindre parkbremsen holder dem igjen.
Nei, Leaf henger i park som en vanlig aut. Parkeringsbremsen er manuell (pedal på gulvet som Mercedes bruker). Det er veldig dumt hvis Tesla har gjort bilen avhengig av parkbrems.

Min Tesla har ikke "hengt" nevneverdig på park siden før nyttår, men den gjorde det ganske ofte de første ukene jeg hadde bilen. Kan ha noe med det tørre været som har vært de siste ukene da.

PÅ Leafen parkerer vi stort sett i P (dvs. uten den elektriske parkeringsbremsen på), og Elafen har aldri "hengt" det jeg kan huske siden vi fikk den for nærmere to år siden.


Samme med e-Up. Pussig at Tesla ikke har en tilsvarende løsning.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA