Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har "folk" vendt seg mot Tesla?

Startet av diax, tirsdag 11. februar 2014, klokken 06:24

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: TMX på fredag 14. februar 2014, klokken 12:27
Sitat fra: tomrh på torsdag 13. februar 2014, klokken 23:56
Prøvekjørte den i dag. Positiv opplevelse. Samme elbil-lyd som av i-MiEV'en, en UFO fanget i et ventilasjonsanlegg. ;D
På omkjøringsveien i Trondheim samt ut fra et lyskryss i Haakon VII's gate prøvde jeg å trykke klampen helt i bånn for å teste aksellerasjonen. Opplevde da NULL reaksjon i et par sekunder. Så tente bensinmotoren og aksellerasjonen økte brått. Jeg er jo vant til umiddelbar respons fra i-MiEV så dette virket litt rart. Bare å glemme lyskryssduellene da hehe. :D Trykket jeg pedalen litt kortere inn, så var aksellerasjonen endel bedre siden elmotorene da gav respons uten at bensinmotoren startet.

Kanskje dette er grunnen til at den har en relativt dårlig 0 - 100 km/t tid (11 sek), når du klemmer gassen i bånd blir det en delay for at bensinmotoren skal få starte.

Men hvordan opplevde du kraften og draget til denne bilen? Man forventer jo at den skal ha kraftoverskudd når den har 2 el motorer og en bensin motor som kan hjelpe til ved fullt gasspådrag.
Jeg skjønner ikke hvordan de har klart 0-100 på 11 sek, det må være med bensinmotoren allerede tent. For elmotorene opplevde jeg som litt svake egentlig - i forhold til det jeg er vant til. Han som egentlig skulle prøvekjøre phev'en, satt på med meg bort til Bilcentrum i mjauen og ble faktisk imponert når jeg røsket forbi køene gjennom lyskryssene. (Jeg var egentlig bare med fordi jeg har elbilerfaring, men fikk prøvekjøre jeg også. :) ) Men phev'en fikk et helt ok drag når bensinmotoren startet. Bra nok til forbikjøringer på landeveien, men skeptisk til det respons-delayet i pedalen hvis man må gjøre manøvrer som f.eks. å komme seg kjapt ut av et kryss, smette inn i ei ledig luke i køa etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

WAK81

Blir litt sammenliknbart med bil med turbo. Tar litt tid å jobbe opp power. Noe irriterende selvfølgelig,  men tror ikke dette blir et stort problem for meg. Har sett i utenlandske forum at de har testet 0-100 på 9-10 sekunder. Føler også den er kjappere enn min nåværende avensis som på papiret er 4 tideler kjappere  :)

Prowler

Sitat fra: diax på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:12
Sitat fra: Prowler på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:31
Jeg har en instyle+ i bestilling. Etter litt frem og tilbake bestemte jeg meg for sort med off white interiør. Billen kommer om få dager! Gleder meg  :)

Heldiggris. :) Du må ha bestilt tidlig?

Ja bestilte veldig tidlig. Før pris og spesifikasjoner var helt klare.

Var mest skeptisk til at man ikke kan velge kun EV modus, men det gikk over når jeg fikk prøve en. Er imponert over at bilen alltid prøver å kun kjøre på strøm.

Bilen vår er nå hos forhandleren. Klar til å hentes på mandag, senest tirsdag!  ;D ;D

tomrh

Sitat fra: WAK81 på fredag 14. februar 2014, klokken 22:59
Blir litt sammenliknbart med bil med turbo. Tar litt tid å jobbe opp power. Noe irriterende selvfølgelig,  men tror ikke dette blir et stort problem for meg.
Ikke for meg heller. :) Man kjøper da ikke den for å kjøre rally men for å spare penger på drift og være mer miljøvennlig.

Kollegaen min som ville kjøpe den, ser istedet ut til å ende opp med en 100' billigere Toyota RAV4 da, vi regnet ut at han måtte eie phev'en i minst 7 år for å spare inn prisforskjellen med å spare drivstoff. Selgeren sa han måtte ha instyle for å få solgt den igjen, og alt i alt kom prislappen på nesten 500'. Han syntes RAV'en hadde hakket bedre kjørekomfort. Jeg er imidlertid ganske klar på at det er denne vi skal ha når gammelvraket tar kvelden, fikk nå nylig EU-godkjent det for to nye år men verkstedet sa det var en ulyd i girkassa (ouch!), så den overlever nok neppe til neste EU-kontroll.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

WAK81

Jeg vurderte også PHEV opp mot Rav4, 124 hk diesel-versjonen :) Havnet vel også rundt 100' i forskjell, men PHEV har et vesentlig høyere utstyrsnivå enn denne varianten av Rav4. Kombinasjonen eldrift, bensin og komfort om vinteren med app-styringen ble nok det som lokket meg. PHEV har jo også et dreiemoment som er på nivå med enkelte diesel-biler :)
Kjører såpass korte turer i det daglige at jeg stort sett kan kjøre bortimot helelektrisk, ville vel også vært ugunstig med diesel sånn sett.

Er det noen som forresten vet noe om servicekostnadene for PHEV?

diax

Sitat fra: WAK81 på søndag 16. februar 2014, klokken 22:00
Kombinasjonen eldrift, bensin og komfort om vinteren med app-styringen ble nok det som lokket meg. PHEV har jo også et dreiemoment som er på nivå med enkelte diesel-biler :)
Kjører såpass korte turer i det daglige at jeg stort sett kan kjøre bortimot helelektrisk, ville vel også vært ugunstig med diesel sånn sett.

Dette er mitt hovedargument. (Man ønsker jo alltid å rasjonalisere sine innkjøp... :) )
Jeg vil klare meg med batteridrift til stort sett all daglig kjøring. Dermed spiller ikke forbruket på de
få langturene i året så stor rolle.

Sitat fra: WAK81 på søndag 16. februar 2014, klokken 22:00
Er det noen som forresten vet noe om servicekostnadene for PHEV?

Det har jeg ikke tenkt på å spørre om faktisk. Men blir spennende å høre siden det er
både elektromotorer og ICE. Serviceintervallet kjenner jeg heller ikke til.
Har prøvd å google etter instruksjonsboka, men det eneste jeg fant var en halvhjerta engelsk
oversettelse av den japanske utgave. Ikke alt som var like logisk der...  :o

TMX

0Jeg fikk testet en Mitsubishi Outlander PHEV i dag hos Motor Fourm Oslo.
Jeg må si jeg ble imponert.
Veldig behagelig bil og det var deilig og stille inne i kupeen. Måtte ha på energi animasjonen for å se om bensin motoren gikk eller ikke. Jeg hadde litt over 50% ladet batteri når jeg startet og bilen forsøker alltid og kjøre i EV modus. Jeg kjørte ganske lenge ca 40 minutter (klarte ikke å få fram hvor mange km det ble) og batteriet var tomt de siste 10 minuttene. Allikevel klarte jeg meg med under 0,3 l på mila. Så hvis man er flink til å lade batteriene mellom kjøring og bruke forvarmming via  mobilappen så kan man virkelig få et lavt forbruk på all små kjøring.

Jeg syntes bilen var litt motorsvak når bare el motorene jobbet, men hvis man trenger mer og klemmer gassen i bånn så får man mer enn nok krefter. Det tar litt tid før motoren slå inn siden den må starte og få turtall før kreftene er der. Men i følge selgeren så har den 204 HK når alle motoren jobber sammen.

Jeg fikk tilbud på en Instyle+ med hengerfeste, vinterhjul og litt småstæsj til kr 510.000.
Jeg syntes ikke dette er ille i forhold til bil og utstyr.

Det står mellom denne eller en brukt Tesla Model S 85 KW standard. Hvis det blir Tesla så må jeg vente et års tid da tenker jeg at den vil ligge på ca samme pris brukt. Det ligger allerede en Tesla Model S standard 85 KW til 565K på finn.no.

svingen

går den her på flexifuel E85 eller kun vanlig bensin?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TMX

Sitat fra: svingen på søndag 23. februar 2014, klokken 23:04
går den her på flexifuel E85 eller kun vanlig bensin?

Den går kun på vanlig bensin.

Dette er en bil hvor du reduserer forbruket drastisk på småkjøring. Alle lengre turer så har den forbruk som en vanlig bensinbil men du slipper rekkeviddeangst. For mitt kjøremønster passer dette bra med mye småkjøring og egen garasje med strøm sånn at jeg kan lade hver dag. Tror jeg skulle klart å redusere forbruket mitt med 70 - 80 % i forhold til hva jeg har i dag med min Skoda Octavia. En ting jeg la merke til er at bensin motoren vil alltid starte (når bilen er kald) når du starter bilen ved å trykke på start knappen. Dette for å varme bilen sa selgeren før den elektriske varmepumpa tar over. I følge selgeren skal man kunne unngå at bensinmotoren starter ved å forvarme bilen. Det er en Outlander PHEV app til smartphones hvor du kan starte elektrisk oppvarming av bilen fra mobilen. Bilen har egen WI-FI sender, så hvis du er innenfor 30 meter fra bilen skal du kunne nå bilen via appen og forvarme bilen.

PS: Noen lurte på serviceintervallet. Det er på 20.000 km samme som andre Mitsubisihi modeller. 

svingen

Takk får svar! :)
det her til svigers som skal få seg ny bil (firma bil) kjenner ikke så godt til hvordan det med firma bil er,og hvilken type bil han burde ha,men syns han burde egetlig få seg en plugin hybrid på flexifuel siden det blir mye langkjøring men og noen kortere turere.
han trenger hengerfeste og stor plass han har i dag en V70 så det beste jeg har funnet i ca samme "nivå" er flexifuel til Volvo men ville helst ha noe plugin hybrid på flexifuel det er vel det beste man kan få når man skal kjøre lang hvis man ikke får en tessla model S
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

larsrods

Da mottar jeg min PHEV i morgen med utstyr valget Instyle+ i fargen Titanium Grey.
I tillegg har jeg lagt til avtakbart hengerfeste, parkeringssensorer foran og bak samt spoiler på bakruten.

Gleder meg veldig til å få bli mer kjent med denne bilen, var ganske så solgt etter den ene dagen jeg lånte bilen hos forhandler.


tomrh

Sitat fra: larsrods på torsdag 06. mars 2014, klokken 15:33
Gleder meg veldig til å få bli mer kjent med denne bilen, var ganske så solgt etter den ene dagen jeg lånte bilen hos forhandler.
Gleder meg til å høre om dine erfaringer etterhvert! Håper du tar deg bryet å oppdatere tråden. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

diax

Jeg skulle mottatt min PHEV Instyle+ i slutten av måneden, men fikk den hyggelige telefonen i dag tidlig om det var ok å hente den til mandag. En gledelig overraskelse som passet ekstremt godt da vi skal på fjellet neste uke. Da får jeg prøvd den både på langkjøring, i kulde og i masse snø. Skal naturligvis komme med en rapport etter dette.

outi

Bestillte en phev intens i fargen technical silver den 15/2 med levering midten av april,men ble kontaktet av selger som sa han kunne levere en instyle+ i samme farge før,så jeg var å plukket opp bilen om lørdagen :D :D. med vinterhjul,hengerfeste og skvettlapper. Jeg erfarer att de oppgitte rekkevidder/forbruks tall er, ikke overaskende noe optimistiske. Rekkevidde på ren batteridrift så langt ligger rundt 30km og bensinforbruk tomt batteri 0,65l dette er da mye små kjøring, noe jeg må si meg fornøyd med. Det aller beste er ett meget behagelig støy nivå og den sømmløse måten bilen kombinerer driftsmoduser på :)

ErikMe

Sitat fra: outi på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:20
Bestillte en phev intens i fargen technical silver den 15/2 med levering midten av april,men ble kontaktet av selger som sa han kunne levere en instyle+ i samme farge før,så jeg var å plukket opp bilen om lørdagen :D :D. med vinterhjul,hengerfeste og skvettlapper. Jeg erfarer att de oppgitte rekkevidder/forbruks tall er, ikke overaskende noe optimistiske. Rekkevidde på ren batteridrift så langt ligger rundt 30km og bensinforbruk tomt batteri 0,65l dette er da mye små kjøring, noe jeg må si meg fornøyd med. Det aller beste er ett meget behagelig støy nivå og den sømmløse måten bilen kombinerer driftsmoduser på :)

cool  :) en ting som irriterer meg er selv om strømkabelen står i, bruker PHEV'en batteri da man for-varmer.

Bilen min sto på "timer lading". Den ladet ikke da jeg slo på for-varmer. Forbruk 0 watt ihht til min måler under for-varming. Da den ikke bruker strøm fra nett må den bruke strøm fra batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA