Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har "folk" vendt seg mot Tesla?

Startet av diax, tirsdag 11. februar 2014, klokken 06:24

« forrige - neste »

diax

Tenkte dette som en liten tråd for de som har bestilt Mitsubishi Outlander PHEV... sånn mens vi venter  :)

Hva syntes du etter prøvekjøring? Hvilken utstyrsutgave har du bestilt, farge, ekstrautstyr interiør/eksteriør? Nå er den ventet levert?

fstromsv

En svart med intense utstyrsnivå.  Ingenting av det som kommer med instyle+ fant jeg det verdt å investere i.  Også med intense finner jeg bilen meget godt utstyrt.  Er vel kanskje å forvente i denne prisklassen.

Skal være med i skipslasten som skal ankomme 22/2.  Så er det bare å håpe at det ikke tar alt for lang tid med klargjøring hos forhandler.  Skal også gjøres en Ditec lakkbeskyttelse, så noen dager må jo påregnes.

Prøvekjøringen gav oss en meget positiv opplevelse.  Masse ting å sette seg inn i.  En snau time var nok ikke nok til å få testet alt.  Meget behagelig å kjøre.  Selv om det kanskje ikke er Tesla takter over responsen når du trykker inn gasspedalen, så synes jeg bilen er meget behagelig og responsiv.  Stillheten og den myke kjørestilen vi har tillagt oss med vår Peugeot Ion finner vi lett også i denne.  Bensin motoren trår jo stort sett til med direkte påvirkning når man trår til skikkelig, ellers er det vel elmotorene som står for den direkte driften.  Joy-sticken krever kanskje litt tilvenning.  Godt med plass, også i baksetet.  I baksetet er muligens gulvet litt høyt slik at en person med lange bein (som undertegnede) vil sitte med noe mer bøyde knær enn vanlig (kanskje typisk for japanske biler?).

Laste-kapasitet med nedslåtte seter, samt at den skal komme med tilhengerfeste er for oss en dyd av nødvendighet.

Gleder oss.

diax

Jeg har bestilt en Instyle+ i den "vågale" fargen koksgrå (Titanium Grey). Tok med diverse alulister, komplette vinterhjul og avtagbart hengerfeste. Det er som du sier fra fabrikk meget godt utstyret biler, så listen på tilleggsopsjoner er forholdsvis kort.

Min prøvetur var også forholdsvis kort, rundt 1 1/2 time. Når jeg mottok bilen var den helt tom for strøm så første halvtimen gikk motoren for å produsere strøm. Fascinerende hvordan den gikk litt over tomgang (ca 1200 rpm hvis jeg ikke tar feil) nesten uavhengig av hvordan jeg kjørte. Når jeg hadde fått ladet nok til å kjøre en stund på elektrisitet ble jeg overrasket over kjørbarheten. Veldig god akselerasjon og med muligheten til å kjøre på kun elektrisitet opp til 120km/t blir dette perfekt for mitt behov. Både joysticken og paddle shift ble jeg komfortabel med umiddelbart. Var behagelig å kunne justere kraften av regenereringen nøyaktig i forhold til bakke-helning og ønsket fart. Jeg var også positivt overrasket over bakseteplassen. Tenkte imidlertid ikke over høyden på gulvet.

Jeg skal prøve å få låne den en gang til. Min bil er ventet i april.

WAK81

Har bestilt instyle+ også i koksgrå.  Har denne fargen på min nåværende bil og har vært fornøyd med den. Tilvalg ellers ble avtakbart hengerfeste, innstegslister, skvettlapper, beskyttelseslist ved bagasjerom og piggfrie vinterdekk.

Ny bil ble plutselig aktuelt med barn nr 3 på vei.Fikk prøvd inn bilstolene da vi lånte bilen og det ser ut til å bli greit med plass.

Fikk låne bilen et døgn og fikk dermed kjørt den en del. Samboern hadde vist liten interesse for bilen tidligere men var solgt etter et par minutter i bilen. Behagelig med lite støy, god oversikt når en sitter høyt. Godt drag ved akselerasjon - følte faktisk ikke det var så ulikt min tidligere saab 9-3 aero med 210 hk. Ble plutselig en drøm å kjøre opp oppkjørselen fra huset med trekk på fire hjul. Mye å sette seg inn i, forsøkte å programmere bilen til å varme kupéen et par ganger men måtte gi opp - går vel bedre når en har en manual tilgjengelig.

Ser frem til å få bilen i midten av april!

diax

Gratulerer med bestilling :) Det er nøyaktig samme konfigurasjon og utstyr som meg. Jeg har blitt forespeilet at bilen skal ankomme forhandler 28/3. Jeg lånte bilen kun 1 1/2 timer så brukte ikke tid på å "knøtte". :)
Spørs om jeg klarer vente så lenge uten å låne den på nytt.

WAK81

Skjønner godt at du ønsker å teste bilen igjen :)
Fikk høre at bilen ankommer 27/3, men må påregne 3 uker med klargjøring. Forsøkte å hinte litt om det var mulig å få til noe før påsken, men han kunne ikke love noe. Kom over en video som viser ulike systemer i bruk på Outlander, vil tro det er likt på PHEV også:



(kom for øvrig over en australsk biltest med galleri av bilen i titanium grey: http://www.carsguide.com.au/pics/mitsubishi-outlander-plug-in-hybrid/5852/1/80922/)

diax

3 uker!? Det hørtes lenge ut. Nærmer seg mai før bilen er klar da. Takk for informativ video - og flotte bilde. De fleste bildene jeg har sett er av enten hvit eller technical silver.

Prowler

Jeg har en instyle+ i bestilling. Etter litt frem og tilbake bestemte jeg meg for sort med off white interiør. Billen kommer om få dager! Gleder meg  :)

TMX

Fikk dere som har testet noe inntrykk av forbruket?
Jeg har lest på en del utenlandske forum at det er vanskelig å få den under 0,5 l/mil. Det er jo veldig skuffende når den har oppgitt forbruk på 0,19 l/mil.
Har fått inntrykk av at dette kommer av at man ikke kan låse bilen i EV modus, men at bensin motoren slår inn stadig vekk.

En ting som også bidrar til dette tror jeg er at motoren må starte for å varme kupeen. Så hvis du bare skal kjøre noen få km til butikken på vinteren så må motoren gå for å få varme, det er klønete. Skjønner ikke hvorfor de ikke har gjort som Tesla og satsa på elektrisk varmepumpe. Hvis man kunne ha kjørt 50 km på ren EV (som Mitsubishi lover) så kunne man virkelig fått ned forbruker også under 0,19 l/mil for en som har gjennomsnittlig kjøremønster med mye små kjøring.

Ingebrigt

Den er oppgitt til 0.6 på langkjøring med tomt batteri, så 0.5 over 15-20 mil uten lading er hverken overraskende eller skuffende for  meg.

diax

Sitat fra: TMX på onsdag 12. februar 2014, klokken 15:40
Fikk dere som har testet noe inntrykk av forbruket?
Jeg har lest på en del utenlandske forum at det er vanskelig å få den under 0,5 l/mil. Det er jo veldig skuffende når den har oppgitt forbruk på 0,19 l/mil.
Har fått inntrykk av at dette kommer av at man ikke kan låse bilen i EV modus, men at bensin motoren slår inn stadig vekk.

En ting som også bidrar til dette tror jeg er at motoren må starte for å varme kupeen. Så hvis du bare skal kjøre noen få km til butikken på vinteren så må motoren gå for å få varme, det er klønete. Skjønner ikke hvorfor de ikke har gjort som Tesla og satsa på elektrisk varmepumpe. Hvis man kunne ha kjørt 50 km på ren EV (som Mitsubishi lover) så kunne man virkelig fått ned forbruker også under 0,19 l/mil for en som har gjennomsnittlig kjøremønster med mye små kjøring.

Når jeg prøvekjørte var det 5 minusgrader. Jeg kjørte de første 30 minuttene med motoren på, fordi jeg mottok bilen med tomt batteri. Etter dette brukte jeg bilen en drøy times tid uten at motoren startet pga varme. Den klarte fint å holde 22 grader inne i bilen kun med energi fra batteriet. Men det er nok en ubetinget fordel å benytte forvarmingen på kalde dager hvis man ønsker å unngå at motoren starter.

Jeg som til til hverdags kjører rundt 20 km vil jeg kunne kjøre på kun elektrisitet hvertfall 6 av 7 dager i uken. Naturligvis forutsatt at jeg lader om natten.

Man kan ikke låse bilen i EV-modus, men så lenge det er strøm på batteriet vil bilen søke å gå kun
på elektrisitet. Det som overstyrer er eventuelt effektbehov ved kraftig akselerasjon, større varmebehov enn batteriet kan levere strøm for, eller tomt batteri.

Et eventuelt forbruk på 0,5-0,6 ved langkjøring (=tomt batteri) er for min del relativt irrelevant da 55km på elektrisitet vil dekke 95% av mitt behov. I så måte kunne gjerne bilen ha bruk 1,5 liter pr mil på langkjøring. Det utgjør helt marginalt av mitt årforbruk totalt sett.

PS. Jeg ladet batteriet til 50%, og da ved -5 grader var anslått rekkevidde 28 km. Ved 100% batteri er vel oppgitt rekkevidde 52-55 km (jeg har sett litt forskjellig). Og det er altså ingen grunn til å betvile dette etter min erfaring.

diax

Sitat fra: Prowler på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:31
Jeg har en instyle+ i bestilling. Etter litt frem og tilbake bestemte jeg meg for sort med off white interiør. Billen kommer om få dager! Gleder meg  :)

Heldiggris. :) Du må ha bestilt tidlig?

TMX

Sitat fra: diax på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:11
Sitat fra: TMX på onsdag 12. februar 2014, klokken 15:40
Fikk dere som har testet noe inntrykk av forbruket?
Jeg har lest på en del utenlandske forum at det er vanskelig å få den under 0,5 l/mil. Det er jo veldig skuffende når den har oppgitt forbruk på 0,19 l/mil.
Har fått inntrykk av at dette kommer av at man ikke kan låse bilen i EV modus, men at bensin motoren slår inn stadig vekk.

En ting som også bidrar til dette tror jeg er at motoren må starte for å varme kupeen. Så hvis du bare skal kjøre noen få km til butikken på vinteren så må motoren gå for å få varme, det er klønete. Skjønner ikke hvorfor de ikke har gjort som Tesla og satsa på elektrisk varmepumpe. Hvis man kunne ha kjørt 50 km på ren EV (som Mitsubishi lover) så kunne man virkelig fått ned forbruker også under 0,19 l/mil for en som har gjennomsnittlig kjøremønster med mye små kjøring.

Når jeg prøvekjørte var det 5 minusgrader. Jeg kjørte de første 30 minuttene med motoren på, fordi jeg mottok bilen med tomt batteri. Etter dette brukte jeg bilen en drøy times tid uten at motoren startet pga varme. Den klarte fint å holde 22 grader inne i bilen kun med energi fra batteriet. Men det er nok en ubetinget fordel å benytte forvarmingen på kalde dager hvis man ønsker å unngå at motoren starter.

Jeg som til til hverdags kjører rundt 20 km vil jeg kunne kjøre på kun elektrisitet hvertfall 6 av 7 dager i uken. Naturligvis forutsatt at jeg lader om natten.

Man kan ikke låse bilen i EV-modus, men så lenge det er strøm på batteriet vil bilen søke å gå kun
på elektrisitet. Det som overstyrer er eventuelt effektbehov ved kraftig akselerasjon, større varmebehov enn batteriet kan levere strøm for, eller tomt batteri.

Et eventuelt forbruk på 0,5-0,6 ved langkjøring (=tomt batteri) er for min del relativt irrelevant da 55km på elektrisitet vil dekke 95% av mitt behov. I så måte kunne gjerne bilen ha bruk 1,5 liter pr mil på langkjøring. Det utgjør helt marginalt av mitt årforbruk totalt sett.

PS. Jeg ladet batteriet til 50%, og da ved -5 grader var anslått rekkevidde 28 km. Ved 100% batteri er vel oppgitt rekkevidde 52-55 km (jeg har sett litt forskjellig). Og det er altså ingen grunn til å betvile dette etter min erfaring.

Takk for godt svar.
Godt å høre at bilen klarer seg med elektrisk varme så lenge den er forvarmet på forhånd. For mitt bruk så kommer bilen til å stå i garasje på lading om natten og da er deg mulig å sette på forvarming med mobilen før man skal kjøre på dagen. Jeg tror jeg også har ganske likt kjøremønster som deg for det meste småkjøring og en langtur en sjelden gang i blant. Da vil jeg nesten tro man kan få forbruket gjennom et år til under 0,19 l/mil. Så lenge man får bilen til å gå i EV modus 70% eller mer av kjøretiden.

tomrh

Prøvekjørte den i dag. Positiv opplevelse. Samme elbil-lyd som av i-MiEV'en, en UFO fanget i et ventilasjonsanlegg. ;D
På omkjøringsveien i Trondheim samt ut fra et lyskryss i Haakon VII's gate prøvde jeg å trykke klampen helt i bånn for å teste aksellerasjonen. Opplevde da NULL reaksjon i et par sekunder. Så tente bensinmotoren og aksellerasjonen økte brått. Jeg er jo vant til umiddelbar respons fra i-MiEV så dette virket litt rart. Bare å glemme lyskryssduellene da hehe. :D Trykket jeg pedalen litt kortere inn, så var aksellerasjonen endel bedre siden elmotorene da gav respons uten at bensinmotoren startet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TMX

Sitat fra: tomrh på torsdag 13. februar 2014, klokken 23:56
Prøvekjørte den i dag. Positiv opplevelse. Samme elbil-lyd som av i-MiEV'en, en UFO fanget i et ventilasjonsanlegg. ;D
På omkjøringsveien i Trondheim samt ut fra et lyskryss i Haakon VII's gate prøvde jeg å trykke klampen helt i bånn for å teste aksellerasjonen. Opplevde da NULL reaksjon i et par sekunder. Så tente bensinmotoren og aksellerasjonen økte brått. Jeg er jo vant til umiddelbar respons fra i-MiEV så dette virket litt rart. Bare å glemme lyskryssduellene da hehe. :D Trykket jeg pedalen litt kortere inn, så var aksellerasjonen endel bedre siden elmotorene da gav respons uten at bensinmotoren startet.

Kanskje dette er grunnen til at den har en relativt dårlig 0 - 100 km/t tid (11 sek), når du klemmer gassen i bånd blir det en delay for at bensinmotoren skal få starte.

Men hvordan opplevde du kraften og draget til denne bilen? Man forventer jo at den skal ha kraftoverskudd når den har 2 el motorer og en bensin motor som kan hjelpe til ved fullt gasspådrag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA