Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Carwings - trøbbel

Startet av MrMastodon, mandag 10. februar 2014, klokken 22:08

« forrige - neste »

MrMastodon

Hei

Vurderer å kjøpe en Brodit aktiv holder, men har ikke akkurat kompetanse til å leke med kobling av strømmen selv. Kjøpte bilen hos Autocenteret i Åsane, og lurer på å få det montert der.
MEN, som det har blitt skrevet litt om her inne, så er de flinke til å ta penger fra folk (ref prisgaranti service o.l.), så jeg vil høre med dere først om noen har fått montert lader til mobil i Leafen, og hva dere betalte for dette. Burde ikke et hvilket som helst verksted egentlig kunne ta seg av dette? Det kan vel ikke påvirke garantien?

Daeedor

Med en USB overgang plugger man jo bare mobilen rett i uttaket som sitter i bilen originalt , og lader telefonen også derfra. Dermed trenger man kun en passiv holder som kan settes hvorsomhelst i bilen , så lenge USB kabelen er lang nok..... (tlf kan kobles opp på blåtann trådløst originalt i bilen -)  Man bruker deretter bilens originale system til å ringe med. Har du utstyrsnivå Acenta eller Tekna kan man bruke skjerm og bilens original anlegg til handsfree med telefonbok på navigasjonsenhetens touch skjerm i bilen....  Hvorfor trenger du å koble opp en annen type mobilholder med strøm da ?  ;)

MrMastodon

Glemte kanskje en detalj eller to :)
Har tenkt å kjøpe Brodit-holderen som festes i A-stolpen på venstre side av rattet. Da blir det veldig mye ledning med strøm fra usb. Jeg har også planer om å investere i en DAB som går på USB'en etterhvert. Strøm fra sigarettenneren blir også mye ledning. Derfor tenkte jeg å få strømmen rett fra bilen.
Har en Tekna, så integrering med bilen over Blåtann er stort sett uproblematisk bortsett fra at bilen nekter å lagre telefonlister, hverken lokalt på bilen, eller å lagre nedlastet liste fra telefonen min.

Forøvrig denne jeg ser på:
http://www.mytrendyphone.no/shop/sony-xperia-z1-118563p.html

i kombinasjon med denne:
http://www.mytrendyphone.no/shop/brodit-proclip-nissan-69267p.html

Daeedor

Da forstår jeg, det blir langt til kontakten på midtkonsollen. Imidlertid blir det i tilfelle litt ledningsjobb uansett , så selv om du ikke er komfortabel med å gjøre det selv , vil jeg anta man ruter ledningen ned på venstre side og ned i sikringsboksen til egnet sikring. ( det er etpar ledige der såvidt jeg husker)

(personlig ville jeg ikke montert telefon på venstre side uansett , det er dårlig nok sikt på siden fra før , og dessuten betjener jeg telefon best med høyre hånd , selv om det meste går fra bilens anlegg som jo er samme side. Altså :  montering et sted på midtkonsoll)

Lykke til -  8)

emil

Sitat fra: Daeedor på mandag 03. februar 2014, klokken 15:09
(personlig ville jeg ikke montert telefon på venstre side uansett , det er dårlig nok sikt på siden fra før , og dessuten betjener jeg telefon best med høyre hånd , selv om det meste går fra bilens anlegg som jo er samme side. Altså :  montering et sted på midtkonsoll)

Har en dedikert mobil med LeafSpy montert på samme feste som jeg bruker til Garmin-gps på det lille vinduet ved A-stolpen. Er ikke i veien for noe som helst. Bruker en usbkabel fra usbporten til lading, men må finne en litt bedre vei å trekke kablen for den er litt i veien der den går. Alternativt ordne noe via sikringsboksen, men har ikke orket å mekke enda.

lifern

Vil bare påpeke at i Visia har du også
handsfree via bluetooth.
Har også hele telefonbok registeret på
skjermen.Styres fra rattet.
SVART EUROLEAF 2013

Daeedor

Sitat fra: emil på mandag 03. februar 2014, klokken 15:24
Sitat fra: Daeedor på mandag 03. februar 2014, klokken 15:09

Har en dedikert mobil med LeafSpy montert på samme feste som jeg bruker til Garmin-gps på det lille vinduet ved A-stolpen. Er ikke i veien for noe som helst. Bruker en usbkabel fra usbporten til lading, men må finne en litt bedre vei å trekke kablen for den er litt i veien der den går. Alternativt ordne noe via sikringsboksen, men har ikke orket å mekke enda.

Det var akkurat det lille vinduet på siden jeg synes er kjekt til å oppfatte bevegelser i et ellers stort dødvinkelområde  i bilens synsfelt , og det brukes da også til nettopp dette formål av undertegnede. Jeg tror også at det er derfor konstruktørene har plassert et vindu der , endatil med lufttilførsel. Dette pga de doble , kraftige A-stolpene som er der pga sikkerheten.  At du synes det er helt ok å dekke til hele vinduet med et gps feste og mobil , har du jo selvsagt all rett til å mene , det er jo din bil. Jeg synes det er trafikkfarlig.  Vi har altså forskjellig oppfatning.  ::)

emil

Sitat fra: Daeedor på mandag 03. februar 2014, klokken 17:42
Det var akkurat det lille vinduet på siden jeg synes er kjekt til å oppfatte bevegelser i et ellers stort dødvinkelområde  i bilens synsfelt , og det brukes da også til nettopp dette formål av undertegnede. Jeg tror også at det er derfor konstruktørene har plassert et vindu der , endatil med lufttilførsel. Dette pga de doble , kraftige A-stolpene som er der pga sikkerheten.  At du synes det er helt ok å dekke til hele vinduet med et gps feste og mobil , har du jo selvsagt all rett til å mene , det er jo din bil. Jeg synes det er trafikkfarlig.  Vi har altså forskjellig oppfatning.  ::)

Klarte ikke å få noe fornuftig ut av det vinduet de første ~2 månedene jeg hadde bilen. Hadde et par situasjoner med folk skjult bak A-stolpen i kryss og har nå for vane å bevege kropp/hode nok til å få mye bedre syn ut på siden enn jeg ellers ville sett fra fra det lille vinduet.

reptil

Ta en prat med bilradiospesialisten på Paradis.
Www.bilradiospesialisten.no

De hr det meste og kan hjelpe med det meste.
Har brukt dem før med gode resultater
Svart Leaf Acenta

MrMastodon

Takk for meninger og svar, skal ta en prat med (holdt på å skrive radiobil :P) bilradiospesialisten :)

fws

Kan nevne at det ikke er alle mobiler som vil lade fra usb-pluggen. Den gir for lite amper for å lade min telefon.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

jbrenli

Sitat fra: fws på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:40
Kan nevne at det ikke er alle mobiler som vil lade fra usb-pluggen. Den gir for lite amper for å lade min telefon.
Dette vil nok stemme godt på den mobilen du har sett på.
Ikke noe problem å lade den med en enkel lader med lite ampere når den bare lader, men kan bli litt værre når den blir brukt samtidig som den lader.
Ville anbefalt å fått en 2 ampere lader til denne, da den har et relativt stort batteri, og er en kraftig telefon som krever litt strøm.
Avdelingsleder på telematikk i en Elkjøp-butikk, og har denne telefonen selv, så har fått testet den mye.
PS: Mange enkle universale bilholdere som ikke passer til Z1, da den er stor og bred. Kan anbefale Z1 Compact, samme telefon, bare litt mindre :)
2012 Euro-Leaf SL, import fra Italia
2014 Outlander PHEV, import fra Sveits

DeadLock

Sitat fra: MrMastodon på mandag 03. februar 2014, klokken 14:55
Glemte kanskje en detalj eller to :)
Har tenkt å kjøpe Brodit-holderen som festes i A-stolpen på venstre side av rattet. Da blir det veldig mye ledning med strøm fra usb. Jeg har også planer om å investere i en DAB som går på USB'en etterhvert. Strøm fra sigarettenneren blir også mye ledning. Derfor tenkte jeg å få strømmen rett fra bilen.
Har en Tekna, så integrering med bilen over Blåtann er stort sett uproblematisk bortsett fra at bilen nekter å lagre telefonlister, hverken lokalt på bilen, eller å lagre nedlastet liste fra telefonen min.

Forøvrig denne jeg ser på:
http://www.mytrendyphone.no/shop/sony-xperia-z1-118563p.html

i kombinasjon med denne:
http://www.mytrendyphone.no/shop/brodit-proclip-nissan-69267p.html

Hei.

Jeg har kjøpt det samme utstyret, og venter på mere tid slik at jeg får montert dette.

Jeg tenkte å bruke TPMS-kursen i sikringsboksen (siden vi ikke har TPMS på "norske" Leaf) og koble til der.
10A holder lenge for denne boksen.

Siden av dashboardet er enkel å få av, og da kommer man til undersiden av dashboardet.

Hvis jeg får tid snart, skal jeg prøve å ta bilder og slikt når jeg setter i gang med min.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

vamael

Har laget denne løsningen printet på 3D skriver[IMG]
Ikke perfekt men funker
2013 Rød Euroleaf

Daeedor

Lar telefonen min ligge i midtkonsollen på bilen jeg , med usb tilkobling. ( Iphone 5s) Funker helt supert med bilens eget anlegg + BT.  Trenger ingen holder i det hele tatt !   ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA