Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Installere elektrisk kupévarmer P106

Startet av pilt, onsdag 28. februar 2007, klokken 09:45

« forrige - neste »

pilt

Hadde vært kult om det hadde gått å få bilen dekket med solcellepanel som de snakket om i dette programmet, men for at det skulle fungere optimalt så måtte man vel i tillegg til sol hatt skinnende ren bil til enhver tid også. Nå bor jeg ikke i Bergen, så endel sol ville vel bilen fått  ;), men det er verre å alltid ha ren bil. Syns bilen blir møkkete bare jeg tenker på å kjøre ut på E18.  >:(
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

El rayo

Man skulle tro at ren bil var et must. Jeg hadde anledning for et par år siden til å kontrollere dette selv.

Denne norskproduserte trike'n, "The Butterfly" hadde stått ute noen sommermåneder og solcellepanelene på taket var ganske støvete. "The Butterfly" har full instrumentering og man kan bl.a lese ladestrøm i øyeblikket. Det var ingen forskjell før og etter at jeg vasket solcellepanelene. Vinkelen mot sola hadde noe å si, men langt fra så mye som jeg ventet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

pilt

Hehe, det var da litt av en doning... Skjønner godt at den ble kalt "The butterfly" for det ser ut som den skal lette hvert øyeblikk. Tipper at den ikke kunne kjøre særlig fort.

Hva ble resultatet? Ingenting å satse på?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

hens

"Butterfly" var et forsøk på å utnytte sol og vind til fremdrift. Til å begynne med var vindgeneratoren montert inne under solpanelene, men ga derfor omtrent ingen effekt, så den er senere bitt fjernet. Jeg lagde elanlegget og drivverket til denne doningen, og påpekte at det kunne være en ide å tenke litt aerodynamikk, men det var ikke interessant da den skulle brukes på steder med lave hastigheter.

Den har 8 stk 6V 100 ah saft nicadbatterier,  og to  motorer av samme type som city el. 2x2,5 kw 36 volt.  En motor på hvert bakhjul med remtrekk.

Designet var gjort av Peter Opsvik, den kjente møbeldesigneren som bla a har laget Trip-Trap barnestolen, som er laget i over en million eksemplarer.

Henning.

Har forresten lekt litt med tanken på å bygge en lav 3-hjuling med seildrift og elmotor.  I skikkelig vind ville den lade batteriene som en bieffekt /hastighetsbegrensning.     (En ide for  Jærbuer!)


 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Solcellepanelet/taket er hevet på bildet. Morgen/kveldsposisjon ved parkering for å "fange" mest lys. Når den kjøres legges taket ned. Det er mer drag i "The Butterfly" enn i en Reva. Sommerfuglen har plug-in mulighet også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA