Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kald bil ved departure time?

Startet av Mippen, mandag 10. februar 2014, klokken 13:38

« forrige - neste »

el-snorre

Den åpenbare fordelen er at vi elbilister har et felles talerør mot politikere. Det er lett å tro at elbilsaken går av seg selv, men fakta er at ideer må plantes, forståelse for elbil må gis etc. Det å lobbe mot politikere og jobbe med byråkrater en seig materie som krever kontinuitet.Her mener jeg at Elbilforeningen er sentral i form av sin uavhengighet fra enkeltaktører.

Vi har regionale grupper (f.eks. Trøndelag, Hordaland, Rogaland Vestfold) som også jobber med økt tilrettelegging.

Noen av medlemsfordelene våre ligger på elbil.no for de som er nysgjerrige.

For de som er betalende medlemmer så lanserer vi et nytt medlemstilbud i løpet av februar som går under kategorien bilberging. Vi kommer blant annet med et nytt logomerke som foreslått over. Vi jobber også med noen andre spennende prosjekter som vi håper å lande utover våren.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Knotten

#16
Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 03. februar 2014, klokken 19:03
For mange, er nok veien inn i Elbilforeningen gjennom at første årets medlemskap "følger med" på nybilkjøpet. Det hadde vært spennende å se en statistikk over hvor mange som sier "bye-bye" etter det første året.

1 kr. dagen (365/år) er et artig poeng, men jeg tror prisen er for lav for å skape engasjement. Det er OK å ha forskjellige meninger, men tellende meninger som gavner elbilens fremtid, tror jeg man best oppnår ved å ha noe høyere medlemsavgift, slik at brennende hjerter betaler med glede, mens de mindre seriøse, som enten kun meler sin egen kake, eller kanskje ikke forstår viktigheten av lobbyisme, samhold og seriøs fremtoning, i større grad vil falle fra. 

Gratispassasjerer vil man alltids måtte ha, og de tjener også sin hensikt på sin måte. Men det burde være mulig å skille mellom dem i forumet. En liten logo som oblat for betalt medlemskap på profilen, ville kunne skape engasjement, og også appellere til å betale den forhøyede avgiften. Poenget er å kunne skille mellom om uttalelser er representative for medlemmer eller ikke. Her inne blir en kalt både for idiot og dust over en lav sko. Er det et ikke-medlem som oppfører seg slik, så javel. Er det derimot et medlem som oppfører seg slik, er dette svært uheldig for foreningen. Et annet eksempel: For ikke lenge siden, var det reaksjoner her inne på bøllete kjøring på E18, utenfor Oslo. Det vites ikke om dette var en som representerte elbilforeningen. Det er heller ikke mulig å avsløre om vedkommende som tok opp dette, er medlem. Og kommentarene som falt, - kom de fra medlemmer? 
Jeg er ikke ute etter å påpeke eksemplene i seg selv, men jeg er tvilsom til at det gavner Elbilforeningen at det hersker ville tilstander på dette området.

Dette var 'interessant'.. :-\

Først vil du sende prisen på abonnementet til himmels, så bare den innerste del av 'menigheten' er villig til å betale - du vil bare ha de 'seriøse' med, forstår jeg.

Så vil du ha logo som lokker med flest mulig av dem som ikke er seriøse, som du egentlig ikke vil ha med... :P
Lurte også litt på hva du mener med 'meler sin egen kake'..?

Skjønner ikke helt dette, men jeg er jo ikke blandt dem med mest lys på loftet.. ::)

Enig med Kjell Leaf: Her på forumet står vi for våre egne meninger enten vi er medlem av 'menigheten' eller ikke. Jeg er selv medlem og akter å fortsette med det, da jeg ser nytten i å være flest mulig som sammen 'trykker på' overfor dem som har beslutningsmyndighet i samfunnet vårt. Det var flott sagt, puh.. 8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Kjell Leaf

#17
Sitat fra: TorC på mandag 03. februar 2014, klokken 22:53
Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 03. februar 2014, klokken 19:03
For mange, er nok veien inn i Elbilforeningen gjennom at første årets medlemskap "følger med" på nybilkjøpet. Det hadde vært spennende å se en statistikk over hvor mange som sier "bye-bye" etter det første året.

Gratispassasjerer vil man alltids måtte ha, og de tjener også sin hensikt på sin måte. Men det burde være mulig å skille mellom dem i forumet. En liten logo som oblat for betalt medlemskap på profilen, ville kunne skape engasjement, og også appellere til å betale den forhøyede avgiften. Poenget er å kunne skille mellom om uttalelser er representative for medlemmer eller ikke. Her inne blir en kalt både for idiot og dust over en lav sko. Er det et ikke-medlem som oppfører seg slik, så javel. Er det derimot et medlem som oppfører seg slik, er dette svært uheldig for foreningen. Et annet eksempel: For ikke lenge siden, var det reaksjoner her inne på bøllete kjøring på E18, utenfor Oslo. Det vites ikke om dette var en som representerte elbilforeningen. Det er heller ikke mulig å avsløre om vedkommende som tok opp dette, er medlem. Og kommentarene som falt, - kom de fra medlemmer? 
Jeg er ikke ute etter å påpeke eksemplene i seg selv, men jeg er tvilsom til at det gavner Elbilforeningen at det hersker ville tilstander på dette området.

Jeg synes det var en glimrende idé! Ikke fordi medlemmers uttalelser representerer foreningen, eller deres meninger er viktigere, men fordi det skiller mellom "gratispassasjerer" og betalende medlemmer. Fra arbeidslivet er min opplevelse at de som "skriker" høyest om at fagforeningen ikke gjør nok, er de som ikke er medlem noe sted (jeg er ikke organisert, men jeg holder derfor kjeft).

Neste poeng er at elbilforeningen bør være en forening som arbeider for medlemmenes beste, og da kan det jo hende at det kan være av interesse og se hva slags meninger medlemmene faktisk har, og ikke har.

Når det kommer til språkbruken på forumet synes ikke jeg den er spesielt ille. Jeg har sjeldent lest poster hvor folk kaller andre på forumet stygge ting. De få jeg har lest har vært fra folk som har hisset hverandre opp over flere dager.  Det er jo ikke greit, men det ligger litt i menneskets natur å gjøre gjøre ting i affekt. De tilfeller jeg har sett med styggedom mellom deltakere har de alltid vært minst to som har vært like ille mot hverandre. Det å kalle mer eller mindre identifiserte sjåfører for "dust","idiot", "brødgjøk" osv osv synes iallefall jeg er greit. Folk er forbanna og har behov for å få ut frustrasjon, og også få bekreftet eller avkreftet sin reaksjon. Jeg tror det er oppdragende.  Se bare her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11436.90.html

Et siste poeng med et slikt lite "oblat" er å kunne se hvor stor andel av medlemmene som faktisk er aktive på forumet. Selv har jeg lært usedvanlig mye av å følge med her. Det aller meste ville jeg ikke fått med meg hvis jeg bare var betalende medlem. Det kan derfor være et nyttig verktøy for foreningen å kople elbilforumsmedlemskapet opp mot elbilforeningsmedlemskapet. Hvis 75% av foreningsmedlemmene ikke er jevnlig på forumet, da bør kanskje foreningen bruke andre kanaler til å få ut og inn informasjon.

For å eksemplifisere det siste: Er dette med prising på hurtiglading faktisk noe som er viktig for flertallet? Basert på de innleggene jeg har sett så virker det som om mange på forumet vil ha kw/t pris i en eller annen variant, men den siste "meningsmålingen" stemmer ikke helt overens med det. http://www.elbil.no/elbiler/1031-sa-mye-er-vi-villige-til-betale-for-hurtiglading

Og selv den undersøkelsen er av "tvilsom" karakter siden den bare inneholder data fra de som faktisk gadd å svare.

Jeg kunne også tenkt meg et slikt "oblat" til bilen, gjerne med medlemsnummer, slik at man kunne laget en løsning hvor kunne sende direktemelding til vedkommende medlem (uten av mottakers persondata opplyses) hvis man hadde behov for kontakt f.eks hvis man har behov for lading og vedkommende står parkert uten å lade. Eller for den saks skyld for å tipse vedkommende at de har glemt å stille parkeringsklokken og dermed kan få bot.

Sitat fra: Elmo på mandag 03. februar 2014, klokken 21:06
Det ser forresten ut som du tror dette forumet er det eneste elbilforeningen bedriver. Jeg vil vel heller si at dette forumet er en av de stedene hvor elbilforeningen engasjerer seg minst. Dett er selvdrevet. Elbilforeningen betaler for web-plassen og eier domenet, men forum-admin er ikke (lenger) medlem av styre og stell. Forresten akkurat som www.elbilwiki.no

Men www.elbil.no derimot, er elbilforeningens talerør.

De burde droppet "kommentarfeltet" på samtlige saker og heller hatt en direktekopling opp mot forumet! Da hadde kanskje flere medlemmer vært innom?
"For å eksemplifisere det siste: Er dette med prising på hurtiglading faktisk noe som er viktig for flertallet? Basert på de innleggene jeg har sett så virker det som om mange på forumet vil ha kw/t pris i en eller annen variant, men den siste "meningsmålingen" stemmer ikke helt overens med det. http://www.elbil.no/elbiler/1031-sa-mye-er-vi-villige-til-betale-for-hurtiglading"
Det er ikke alltid en avstemming er det riktige tror jeg, man får ofte svar etter hvilken måte man stiller spørsmålene. Ei-bil foreningen bør uansett kjempe for at el-bilen skal bli folkets eneste bil, da nytter det ikke å betale fast pris pr. lading. Man må lade når man kommer til hurtigladeren selv om man kanskje har 50% på batteriet fordi det er langt til neste lader om det i det hele tatt er noen innenfor rekkevidde. Da lader man altså 30 % som er rundt 7 KW om sommeren og litt mindre om vinteren. Da er det vel ikke riktig å betale fra 100 til 500 kr for dette ? Selv om mange er opptatt bare med sitt og prisen i nærområdet fordi de ikke har tenkt å kjøre langt med el-bilen sin så kan ikke el-bil foreningen ta hensyn til det. Da vil aldri el-bilen bli det den bør bli, og fortener å bli.
Jeg stikker hodet inn i et vepsebol nå, men det er ikke alltid at flertallet velger det riktige,
Abonnement er noe svineri, da er det alltid noen som betaler for andre, (de som lader lite betaler for de som lader mye), ALLE skal betale for sin EGEN strøm.
Personlig ville jeg hatt full årsavgift på el-biler mot at alle pengene ble øremerket nye ladestasjoner fullfinansiert av staten, deretter kunne noen driftet stasjonene med en fastsatt max pris /KW og med tvungen betalingsmulighet med bankkort og sms. At betalingsterminaler blir for dyrt går ikka an å si i 2014, selv Cola automater i øde distrikter har sin egen betalingsterminal, tviler på at de går med tap. Dette er noe aktørene sier fordi de heller vil selge et klippekort selv om du bare trenger en lading. Å fylle strøm skal være som å fylle bensin.

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:14Å fylle strøm skal være som å fylle bensin.

Så enkelt kan det altså sies. :)  Dette dekker både tilgjengelighet (det må bli mulighet for å lade overalt), pris (Alle betaler for eget forbruk) og betalingsmetoder (Bankkort er det betalingsmiddelet som "gjelder" i Norge pr i dag, men det er selvsagt ingenting i veien for å støtte andre løsninger i tillegg, det være seg RFID, SMS, mynter eller whatnot).

Når det gjelder prising så er jeg tilhenger av at man betaler pr kWt. Fastpris pr lading medfører jo som allerede påpekt at det blir dyrt hvis man bare trenger å lade litt, og i tillegg vil det medføre økt press på laderne, da mange nok vil stå så lenge de kan, fordi "de har jo betalt for det". Skal man ta inn noe ekstra så mener jeg at det bør være kostpris på strøm pluss avanse, evt en "startkostnad", f.eks. 10kr (tatt ut av lufta).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: TorC på mandag 03. februar 2014, klokken 22:53
skiller mellom "gratispassasjerer" og betalende medlemmer.

Jeg vil nå si at et betalende medlem som bare leser trådene men sjeldent deltar er mye mer "gratispasasjer" på forumet enn de entusiastene som ikke betaler medlemskap, men daglig deler rundhåndet av sin kunnskap om ulike elbiler for å hjelpe andre på forumet og kommer med andre (mer eller mindre) gjennomtenkte innlegg. :)

Å ha et "oblat" på forumet ser jeg ikke noe poeng i. Den som ønsker å vise at han/hun er medlem i foreningen står fritt til å legge dette inn i sin signatur, evt. legge inn avatar. Likevel: Til de fem første som måtte melde seg pr PM og dokumenterer at de er medlem tilbyr jeg at de kan sende meg sin avatar (eller jeg kan forsåvidt laste den ned), så skal jeg photoshoppe inn elbilforeningens logo, årstall samt medlemsnummer i hjørnet på avatar'en. :)

Et oblat til å ha på bilen synes jeg imidlertid er en god ide. Bobil-folka har dette både foran og bak, med medlemsnummer i store tall slik at man kan slå opp i medlemsboka og se hvem man har møtt langs veien, etc. Det trenger ikke være SÅ avansert så klart, men et oblat med årstall hadde vært najs. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Knotten

Sitat fra: cra på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:43
Sitat fra: TorC på mandag 03. februar 2014, klokken 22:53
skiller mellom "gratispassasjerer" og betalende medlemmer.

Jeg vil nå si at et betalende medlem som bare leser trådene men sjeldent deltar er mye mer "gratispasasjer" på forumet enn de entusiastene som ikke betaler medlemskap, men daglig deler rundhåndet av sin kunnskap om ulike elbiler for å hjelpe andre på forumet og kommer med andre (mer eller mindre) gjennomtenkte innlegg. :)


Helt enig!! ;D

Når det gjelder oblat, så er det nå sånn at det alltid er noen som liker å flagge at de tilhører en gruppe de liker å identifisere seg meg, intet galt i det. :-*
Men hvis en vil ha det som et slags 'klasseskille' på forumet blir det helt feil etter min mening, huff og huff.. :-[

Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Kjell Leaf

#21
Sitat fra: Knotten på tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:00
Sitat fra: cra på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:43
Sitat fra: TorC på mandag 03. februar 2014, klokken 22:53
skiller mellom "gratispassasjerer" og betalende medlemmer.

Jeg vil nå si at et betalende medlem som bare leser trådene men sjeldent deltar er mye mer "gratispasasjer" på forumet enn de entusiastene som ikke betaler medlemskap, men daglig deler rundhåndet av sin kunnskap om ulike elbiler for å hjelpe andre på forumet og kommer med andre (mer eller mindre) gjennomtenkte innlegg. :)


Helt enig!! ;D

Når det gjelder oblat, så er det nå sånn at det alltid er noen som liker å flagge at de tilhører en gruppe de liker å identifisere seg meg, intet galt i det. :-*
Men hvis en vil ha det som et slags 'klasseskille' på forumet blir det helt feil etter min mening, huff og huff.. :-[
BMWCCN hadde norges største og desidert beste BMW forum, men så fant styret ut at det skulle bli et betalende forum fordi de ville få bort noen ytterst få tullebukker på forumet. De levde i den tro at da ville alle BMW interresserte melde seg inn og fortsette med å dele sin kunnskap.
Jeg og flere advarte på det sterkeste i flere tråder om at dette ville drepe forumet. Det skjedde også, de gjorde så en helomvending og tillot gratis adgang mot at de registrerte seg, men forumet var allerede ødelagt og det er nå så lite at jeg ikke gidder å logge meg inn der lenger.
Meningen med dette innlegget er å vise at man skal vokte seg vel for hva man foretar seg hvis man ikke vil ta livet av et forum.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bjorn_2390

Bra med engasjement.
Elbilforeningen må vel være å regne som en interesseforening. Eller er den det?* Jeg var ikke klar over at det ikke er Elbilforeningen som har administratorrollen i forumet. Jeg regner med at Elbilforeningen i sin tid ble stiftet av folk som var meget entusiastiske. Jeg mener IKKE å kritisere, når jeg stiller dette spørsmålet, men jeg er nysgjerrig på: Hvilke reelle muligheter har medlemmer til å påvirke hva Elbilforeningen (som man betaler medlemskap i) skal jobbe for? Er det noen mulighet satt i system for dette, eller må vi bare krysse fingrene for at entusiastene på toppen fortsatt jobber til det beste for saken? Og da er vi litt ved kjernen: Hva er saken, og for hvem? (Og hvor i landet?) Man kan lese på nettsidene hva Elbilforeningen har på sin agenda. Men hvis jeg ikke er enig, hva da? Bør jeg ikke forsøke å argumentere for mitt syn, eller er løsningen å melde seg ut? Ta for eksempel dette med betalingsløsning for lading. Eller det at man har samarbeid med strømselskaper som kanskje går i en retning man ikke er enig i? Er det forskjellige behov i Rogaland, Oppland og Nordland? Klart det er.

Det er dette jeg mener. Det er ikke noe mål å kvitte seg med gratispassasjerer i forumet. Da er jeg misforstått. Selvfølgelig ikke. De er viktige for debatten. Og, ja, de vil (også) kunne nyte av ordningene Elbilforeningen er med på å jobbe frem.

Elbilforeningen oppfordrer sine medlemmer til å engasjere seg i lokallagene. Men på hvilken måte er lokallagene organisert? Går en del av de 365 kronene ut igjen til lokallagene? Eller er det kakelotteri utenfor Kiwi? Om så var, eller i fall ikke: Hvilken gjennomslagskraft har lokallagene i den sentrale foreningen?  (Hva går de 365 til?)

Hva skal forumet brukes til? Burde jeg som medlem ha noen mulighet til å påvirke det? Skal det bare brukes til å vise hverandre hvordan man finner tekniske løsninger på bilene, eller bør den interessepolitiske delen ha større plass? Jeg har ikke svaret, men jeg synes det er interessante spørsmål.

Det kommenteres av og til at man håper at billeverandørene følger med på forumet, og tar signalene på hva som bør forbedres og endres på bilene. Javel: Noen synes det er viktig med bedre programvareløsninger, andre synes det er mye viktigere med skjermbreddere eller senkesett som tilvalg. På hvilken måte kan billeverandøren oppfatte hva Elbilforeningens medlemmer samlet sett prioriterer?

På samme måte, lurer jeg på om Elbilforeningen plukker opp synsing i forumet fra den gemene hop, eller om det burde være klart at foreningen man betaler til, bør lytte til reelle medlemmer. Og det kan ikke være noen tvil om at det er i forumet den offentlige, daglige engasjerte debatten går. Slik blir forumet antakeligvis den beste arenaen for å "melde saker", enten man har intensjoner om dette, eller ikke, oppover i organisasjonen. Hvordan skal Elbilforeningen plukke med seg saker som er meldt av medlemsmassen i det videre arbeidet? Er det ikke dette vi betaler 1 krone dagen for? Altså at Elbilforeningen skal tale vår sak? Eller betaler vi for den saken som allerede er talt (allerede oppnådde ordninger)? I fall det siste er tilfelle, kan kanskje flere finne det fristende å si "tusen takk", for så å velge å gå over i gratispassasjerenes rekker.

* = Retorisk spørsmål (har lært at man må presisere sånt her i forumet)
Blå Euro-Leaf (2012)

johncl

#23
Det jeg syntes er viktig for elbilforeningen er at den ikke minster sin miljøprofil og blir bare nok et NAF som bare taler for bileiere som liker å kjøre bil. Jeg er redd at foreningen fort kan bli en bastion for folk som vil kjempe for retten til å kjøre gratis i bomringer og fri ferdsel i kollektivfelt uten nødvendigvis særlig fokus på miljøgevinstene uavhengig om vi har disse fordelene. De er klart en god motivator for å få i gang elbilsalget, men på sikt handler dette om å få ned CO2 og NOx utslippene i norsk bilpark som dessverre blir holdt oppe pga 30% av befolkningen også kjøper SUV'er.
Perlehvit Leaf 2014

bjorn_2390

NRK1, torsdag 6.2.2014, kl. 2130: Programmet "Debatten". Tema: Elbil.

(Filmsnutten har ingen tilknytning til informasjonen ovenfor.)

Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA