Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kald bil ved departure time?

Startet av Mippen, mandag 10. februar 2014, klokken 13:38

« forrige - neste »

Mippen

Hva koster medlemskap i norsk elbilforening og hvilken fordeler får du?
Fremtiden er elektrisk.

emil

1kr pr dag, dvs 365kr/år

Se ellers http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/medlemsfordeler

Utover ladenøkkel (som jeg kunne fått for en 100-lapp ellers) og urskive (som koster en 10'er eller to) har jeg ikke sett så mange andre direkte fordeler med medlemskapet annet enn å støtte ebilsaken med tilhørende informasjonsarbeid/nettside.


Mippen

Hvor får jeg tak i en landsnøkkel da?
Fremtiden er elektrisk.

TorC

Elbilforeningen burde sikkert gjort mye mye mye mer, men du får "litt mer" enn bare ladenøkkel og parkeringsklokke. Dette forumet her er såvidt jeg vet driftet av elbilforeningen. Selvsagt kan man også der være "gratispassasjer", men jeg som er betalende medlem synes det er temmelig frekt å bruke forumet uten å være medlem i elbilforeningen.

Du får også av og til veldig gode tilbud på utstyr. Og du får nyttig info på mail. Som betalende medlem kan med god samvittighet kontakte elbilforeningen for råd og hjelp.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

cra

Å bruke forumet uten å være medlem synes jeg ikke er frekt i det heletatt. Forumet ligger åpent og tilgjengelig for alle, og det hadde nok på langt nær vært det samme uten alle "gratispasasjrene".

Jeg synes at det viktigste med å være medlem er at man er med på å "holde liv i" foreningen som tross alt jobber for vårt felles beste. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Knotten

Sitat fra: cra på mandag 03. februar 2014, klokken 10:13
Jeg synes at det viktigste med å være medlem er at man er med på å "holde liv i" foreningen som tross alt jobber for vårt felles beste. :)

Helt enig!
Og jo flere medlemmer vi er, dess større påvirkningskraft har vi (vel??) (kanskje, hm..)  :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

cra

Ja, det er jo klart at større medlemsmasse gir større tyngde i påvirkningsprosessen. Hvis foreningen kan si at de representerer 10.000 medlemmer så er det jo mye mer tyngde enn om de sier 2.000 medlemmer. :)

Og jeg vil tro at større medlemsmasse medfører (litt) "romsligere" økonomi slik at de har mer muligheter for å gjøre ting som koster noe. Det være seg å sende representanter rundt omkring for å drive lobbyvirksomhet, etc etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#7
Har ikke benyttet med av noen medlemstilbud. Ladekablene passer ikke til men gamle biler. Forsikringstilbudet er ikke konkurransedyktig på mine biler. Ladenøkkelen kan du få tak i gratis flere steder.
Forumet har jeg frekventert siden før jeg visste om foreningen.

MEN, jeg stemmer i !

Sitat fra: cra på mandag 03. februar 2014, klokken 10:13
Jeg synes at det viktigste med å være medlem er at man er med på å "holde liv i" foreningen som tross alt jobber for vårt felles beste. :)

Og 1 kr dagen har ALLE råd til !

EDIT: WOW, dette ble mitt innlegg nr 3100
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kjell Leaf

Sitat fra: cra på mandag 03. februar 2014, klokken 10:40
Ja, det er jo klart at større medlemsmasse gir større tyngde i påvirkningsprosessen. Hvis foreningen kan si at de representerer 10.000 medlemmer så er det jo mye mer tyngde enn om de sier 2.000 medlemmer. :)

Og jeg vil tro at større medlemsmasse medfører (litt) "romsligere" økonomi slik at de har mer muligheter for å gjøre ting som koster noe. Det være seg å sende representanter rundt omkring for å drive lobbyvirksomhet, etc etc.
Men hva gjør de ? Er det som å være medlem i LO ? Det er jo liksom også det beste for arbeiderne, helt til man finner ut at de gir penger til f.eks SV som kjemper for høyere skatter og avgifter............
Jeg mener at el-foreningen bør kjøre hardt på mot myndighetene når det gjelder hurtigladerne, det er nå et system der man må ha abonnement for å ikke betale en formue for å få seg noen få KW, det er like dyrt eller dyrere enn bensin mange steder. Dette fremmer ikke el-bilens interesser. Jeg vet at noen har vært i kontakt med Transnova, men tror ikke det hjelper, her må man gå på de politiske partiene for å få de til å forstå at vi ikke kan gå inn i fremtiden med "mafia" som vår drivstoffselger. Bare regjering/storting kan få orden på fremtidens ladestasjoner. Få kontakt med den rette politikeren til å ta opp dette i stortinget.
Mange skriver her på forumet :" Det er greit for meg å betale mye de få gangene jeg kjører langt"
Men i svarte,,, hvor dum i hodet kan man være samtidig som man faktisk har hatt vett til å kjøpe el-bil ?
Det kan jeg svare på selv, når man ser alle som parkerer på ladestasjoner uten å lade så kan man tydeligvis være ganske blåst i nøtta. 
El-bil må og SKAL sammenlignes med vanlig bil på bruksområde., den skal kunne erstatte fossilbilen.
Hvordan hadde det vært om man skulle hatt et abonnement på sin lokale bensinstasjon og så måtte betalt 70 kr/liter på andre stasjoner om man er på langtur. INGEN hadde godtatt det.
Men her er det altså nok av egoister som kun tenker på å ha billigst mulig strøm når de kjører rundt dørene hjemme og dessverre helt uten tanker for fremtiden. Det må kjempes for å forby abonnementsystemet som brukes i dag, det gjør el-bilen for dyr til langtransport.
Ja til El-bil som langtransport i fremtiden, NEI til idioter som er for dyre "tilfeldige" ladinger og for abonnementsystemet som ødelegger fremtiden.

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 03. februar 2014, klokken 12:12
Men hva gjør de ?

Står litt om det her, og du kan evt. kontakte dem hvis sidene ikke er utfyllende nok. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

@Kjell Leaf:
Engasjerte medlemmer er en viktig resurs for Elbilforeningen! Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men jeg vil oppfordre deg (og alle andre) til aktivt å engasjere seg i sitt nærmeste lokallag. Finnes det ikke kan man startet opp. Der vil man kunne jobbe videre med idéene og la dem materialisere seg i aktiviteter og resultat.

Vennlig hilsen
Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

bjorn_2390

For mange, er nok veien inn i Elbilforeningen gjennom at første årets medlemskap "følger med" på nybilkjøpet. Det hadde vært spennende å se en statistikk over hvor mange som sier "bye-bye" etter det første året.

1 kr. dagen (365/år) er et artig poeng, men jeg tror prisen er for lav for å skape engasjement. Det er OK å ha forskjellige meninger, men tellende meninger som gavner elbilens fremtid, tror jeg man best oppnår ved å ha noe høyere medlemsavgift, slik at brennende hjerter betaler med glede, mens de mindre seriøse, som enten kun meler sin egen kake, eller kanskje ikke forstår viktigheten av lobbyisme, samhold og seriøs fremtoning, i større grad vil falle fra. 

Gratispassasjerer vil man alltids måtte ha, og de tjener også sin hensikt på sin måte. Men det burde være mulig å skille mellom dem i forumet. En liten logo som oblat for betalt medlemskap på profilen, ville kunne skape engasjement, og også appellere til å betale den forhøyede avgiften. Poenget er å kunne skille mellom om uttalelser er representative for medlemmer eller ikke. Her inne blir en kalt både for idiot og dust over en lav sko. Er det et ikke-medlem som oppfører seg slik, så javel. Er det derimot et medlem som oppfører seg slik, er dette svært uheldig for foreningen. Et annet eksempel: For ikke lenge siden, var det reaksjoner her inne på bøllete kjøring på E18, utenfor Oslo. Det vites ikke om dette var en som representerte elbilforeningen. Det er heller ikke mulig å avsløre om vedkommende som tok opp dette, er medlem. Og kommentarene som falt, - kom de fra medlemmer? 
Jeg er ikke ute etter å påpeke eksemplene i seg selv, men jeg er tvilsom til at det gavner Elbilforeningen at det hersker ville tilstander på dette området.
Blå Euro-Leaf (2012)

Kjell Leaf

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 03. februar 2014, klokken 19:03
For mange, er nok veien inn i Elbilforeningen gjennom at første årets medlemskap "følger med" på nybilkjøpet. Det hadde vært spennende å se en statistikk over hvor mange som sier "bye-bye" etter det første året.

1 kr. dagen (365/år) er et artig poeng, men jeg tror prisen er for lav for å skape engasjement. Det er OK å ha forskjellige meninger, men tellende meninger som gavner elbilens fremtid, tror jeg man best oppnår ved å ha noe høyere medlemsavgift, slik at brennende hjerter betaler med glede, mens de mindre seriøse, som enten kun meler sin egen kake, eller kanskje ikke forstår viktigheten av lobbyisme, samhold og seriøs fremtoning, i større grad vil falle fra. 

Gratispassasjerer vil man alltids måtte ha, og de tjener også sin hensikt på sin måte. Men det burde være mulig å skille mellom dem i forumet. En liten logo som oblat for betalt medlemskap på profilen, ville kunne skape engasjement, og også appellere til å betale den forhøyede avgiften. Poenget er å kunne skille mellom om uttalelser er representative for medlemmer eller ikke. Her inne blir en kalt både for idiot og dust over en lav sko. Er det et ikke-medlem som oppfører seg slik, så javel. Er det derimot et medlem som oppfører seg slik, er dette svært uheldig for foreningen. Et annet eksempel: For ikke lenge siden, var det reaksjoner her inne på bøllete kjøring på E18, utenfor Oslo. Det vites ikke om dette var en som representerte elbilforeningen. Det er heller ikke mulig å avsløre om vedkommende som tok opp dette, er medlem. Og kommentarene som falt, - kom de fra medlemmer? 
Jeg er ikke ute etter å påpeke eksemplene i seg selv, men jeg er tvilsom til at det gavner Elbilforeningen at det hersker ville tilstander på dette området.
Man skal ikke ha kontroll på om uttalelsene på forumet kommer fra medlemmer eller ikke. Når jeg uttaler meg her er det kun meg selv jeg representerer. INGEN her inne skal noen gang skrive på vegne av andre medlemmer uten deres tillatelse. Her representerer man seg selv enten man er medlem eller ikke.
Det må være god takhøyde på et forum for at det ikke skal gå til grunne.
Høyere medlemsavgift ? Hvorfor det ? Det er nok med 365,./år. Og hva skulle pengene gått til ?
Nei, det er viktig at abonnementet er så billig at det er flest mulig medlemmer.
Hva vil du si når vi skal prøve å kreve noe ? "Vi er bare 500 medlemmer men betaler jævlig mye i kontigent"???? Det funker nok fint..........
Jeg ser i Rogalandsforeningen at Lyse kraft står som samarbeidspartner, HALLO, de er jo en av de som har et urettferdig system. Hvordan kan man ha en sånn samarbeidspartner ?
Det eneste riktige er betaling/KW, samme pris for alle, det må det kjempes for.  Men jeg tror ikke at det ikke finnes vilje eller forståelse for dette i el-bil toppen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Elmo

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 03. februar 2014, klokken 19:03
1 kr. dagen (365/år) er et artig poeng, men jeg tror prisen er for lav for å skape engasjement. Det er OK å ha forskjellige meninger, men tellende meninger som gavner elbilens fremtid, tror jeg man best oppnår ved å ha noe høyere medlemsavgift, slik at brennende hjerter betaler med glede,

Du kan da ikke oppriktig mere at de engasjerte både skal drive saken fremover og betale ekstra for det ?????
Det må da være bedre å ha en masse "støttemedlemmer" slik at foreningen har penger nok til at de engasjerte kommer noen veg.

Det ser forresten ut som du tror dette forumet er det eneste elbilforeningen bedriver. Jeg vil vel heller si at dette forumet er en av de stedene hvor elbilforeningen engasjerer seg minst. Dett er selvdrevet. Elbilforeningen betaler for web-plassen og eier domenet, men forum-admin er ikke (lenger) medlem av styre og stell. Forresten akkurat som www.elbilwiki.no

Men www.elbil.no derimot, er elbilforeningens talerør.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TorC

#14
Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 03. februar 2014, klokken 19:03
For mange, er nok veien inn i Elbilforeningen gjennom at første årets medlemskap "følger med" på nybilkjøpet. Det hadde vært spennende å se en statistikk over hvor mange som sier "bye-bye" etter det første året.

Gratispassasjerer vil man alltids måtte ha, og de tjener også sin hensikt på sin måte. Men det burde være mulig å skille mellom dem i forumet. En liten logo som oblat for betalt medlemskap på profilen, ville kunne skape engasjement, og også appellere til å betale den forhøyede avgiften. Poenget er å kunne skille mellom om uttalelser er representative for medlemmer eller ikke. Her inne blir en kalt både for idiot og dust over en lav sko. Er det et ikke-medlem som oppfører seg slik, så javel. Er det derimot et medlem som oppfører seg slik, er dette svært uheldig for foreningen. Et annet eksempel: For ikke lenge siden, var det reaksjoner her inne på bøllete kjøring på E18, utenfor Oslo. Det vites ikke om dette var en som representerte elbilforeningen. Det er heller ikke mulig å avsløre om vedkommende som tok opp dette, er medlem. Og kommentarene som falt, - kom de fra medlemmer? 
Jeg er ikke ute etter å påpeke eksemplene i seg selv, men jeg er tvilsom til at det gavner Elbilforeningen at det hersker ville tilstander på dette området.

Jeg synes det var en glimrende idé! Ikke fordi medlemmers uttalelser representerer foreningen, eller deres meninger er viktigere, men fordi det skiller mellom "gratispassasjerer" og betalende medlemmer. Fra arbeidslivet er min opplevelse at de som "skriker" høyest om at fagforeningen ikke gjør nok, er de som ikke er medlem noe sted (jeg er ikke organisert, men jeg holder derfor kjeft).

Neste poeng er at elbilforeningen bør være en forening som arbeider for medlemmenes beste, og da kan det jo hende at det kan være av interesse og se hva slags meninger medlemmene faktisk har, og ikke har.

Når det kommer til språkbruken på forumet synes ikke jeg den er spesielt ille. Jeg har sjeldent lest poster hvor folk kaller andre på forumet stygge ting. De få jeg har lest har vært fra folk som har hisset hverandre opp over flere dager.  Det er jo ikke greit, men det ligger litt i menneskets natur å gjøre gjøre ting i affekt. De tilfeller jeg har sett med styggedom mellom deltakere har de alltid vært minst to som har vært like ille mot hverandre. Det å kalle mer eller mindre identifiserte sjåfører for "dust","idiot", "brødgjøk" osv osv synes iallefall jeg er greit. Folk er forbanna og har behov for å få ut frustrasjon, og også få bekreftet eller avkreftet sin reaksjon. Jeg tror det er oppdragende.  Se bare her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11436.90.html

Et siste poeng med et slikt lite "oblat" er å kunne se hvor stor andel av medlemmene som faktisk er aktive på forumet. Selv har jeg lært usedvanlig mye av å følge med her. Det aller meste ville jeg ikke fått med meg hvis jeg bare var betalende medlem. Det kan derfor være et nyttig verktøy for foreningen å kople elbilforumsmedlemskapet opp mot elbilforeningsmedlemskapet. Hvis 75% av foreningsmedlemmene ikke er jevnlig på forumet, da bør kanskje foreningen bruke andre kanaler til å få ut og inn informasjon.

For å eksemplifisere det siste: Er dette med prising på hurtiglading faktisk noe som er viktig for flertallet? Basert på de innleggene jeg har sett så virker det som om mange på forumet vil ha kw/t pris i en eller annen variant, men den siste "meningsmålingen" stemmer ikke helt overens med det. http://www.elbil.no/elbiler/1031-sa-mye-er-vi-villige-til-betale-for-hurtiglading

Og selv den undersøkelsen er av "tvilsom" karakter siden den bare inneholder data fra de som faktisk gadd å svare.

Jeg kunne også tenkt meg et slikt "oblat" til bilen, gjerne med medlemsnummer, slik at man kunne laget en løsning hvor kunne sende direktemelding til vedkommende medlem (uten av mottakers persondata opplyses) hvis man hadde behov for kontakt f.eks hvis man har behov for lading og vedkommende står parkert uten å lade. Eller for den saks skyld for å tipse vedkommende at de har glemt å stille parkeringsklokken og dermed kan få bot.

Sitat fra: Elmo på mandag 03. februar 2014, klokken 21:06
Det ser forresten ut som du tror dette forumet er det eneste elbilforeningen bedriver. Jeg vil vel heller si at dette forumet er en av de stedene hvor elbilforeningen engasjerer seg minst. Dett er selvdrevet. Elbilforeningen betaler for web-plassen og eier domenet, men forum-admin er ikke (lenger) medlem av styre og stell. Forresten akkurat som www.elbilwiki.no

Men www.elbil.no derimot, er elbilforeningens talerør.

De burde droppet "kommentarfeltet" på samtlige saker og heller hatt en direktekopling opp mot forumet! Da hadde kanskje flere medlemmer vært innom?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA