Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EVI-lader kutter

Startet av Orcuz, mandag 10. februar 2014, klokken 11:02

« forrige - neste »

Orcuz

http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/

Er det denne alle mener når de snakker om rfid brikka til fortum? Ser det står 2,5 per minutt, men om jeg bruker denne til å åpne gratis ladere blir jeg ikke fakturert vel?

Er det flere RFID brikker jeg trenger, eller holder det med den fra fortum?

snurrehue

Sitat fra: Orcuz på søndag 02. februar 2014, klokken 20:47
Ser det står 2,5 per minutt, men om jeg bruker denne til å åpne gratis ladere blir jeg ikke fakturert vel?

Beklager at jeg ikke har svar på ditt spørsmål, men 2,5 kroner pr minutt? Klarer man å presse ut 22kWh på en time blir det altså 150 kroner for kvart tank. Når ladehastigheten synker ved 80% (?) blir kW'ene ekstra dyre. Er dette virkelig prisene man forventer fremover når elbilene begynner å florere og de private selskapenes ladestasjoner får mer overtak?

150 kroner for kvart tank betyr at man med et snittforbruk på 200w/km rekker man på full kapasitet (81,1kW) 405,5 km. Kvart tank er da knapt 100 km. 150 kroner for 100 km. Får håpe flest mulig opprettholder billig/gratis lading.

Orcuz

Enig i at det er litt drøyt, er samme som bensin ca, men kan lade nesten gratis hjemme da =)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


thawi

SitatBeklager at jeg ikke har svar på ditt spørsmål, men 2,5 kroner pr minutt? Klarer man å presse ut 22kWh på en time blir det altså 150 kroner for kvart tank.

På siden det linkes til står det "priser for hurtiglading". Og om man trykker på menyvalget over i venstremenyen er det listet opp en del ladepunkter med Chademo ladere. Er dette kanskje prisen for å lade med opp til noen-å-seksti kWh, og ikke 22kWh? Noen av punktene står det listet opp 22kWh ladere også, lurer på om prisen er den samme for begge?

Hyperstress


Sitat fra: thawi på søndag 02. februar 2014, klokken 21:37
SitatBeklager at jeg ikke har svar på ditt spørsmål, men 2,5 kroner pr minutt? Klarer man å presse ut 22kWh på en time blir det altså 150 kroner for kvart tank.

På siden det linkes til står det "priser for hurtiglading". Og om man trykker på menyvalget over i venstremenyen er det listet opp en del ladepunkter med Chademo ladere. Er dette kanskje prisen for å lade med opp til noen-å-seksti kWh, og ikke 22kWh? Noen av punktene står det listet opp 22kWh ladere også, lurer på om prisen er den samme for begge?

På fortum sine 22kw ladere i fredrikstad koster det 1kr/min, og 2,5kr for hurtigladeren.  (Men de er vel gratis foreløpig)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Gressvikingen

1kr/min gir da kr 2,73 /kWt som jo er akseptabelt.

Prisen gjenspeiler, er etter sigende (Fortum), ikke det strømmen koster, men det investeringen og vedlikeholdet av ladestasjonen antas å koste.
P85D"+"

OddB

...og hva koster det å sette opp en Type-2 stolpe med RFID betaling ? En tiendedel av det det koster å sette opp en CHAdeMO-lader kanskje ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mhal

Synes forsåvidt det er greit å betale priser for lading opp mot bensinpriser.
For min del er det viktigste å ha tilgang dei gangene eg treng strøm.

For dei som baserer stor del av ladebehovet på ekstern lading har vel dei fleste selskapa ein abbonementsløsning som blir billigere.

jkirkebo

Sitat fra: Gressvikingen på søndag 02. februar 2014, klokken 21:53
1kr/min gir da kr 2,73 /kWt som jo er akseptabelt.

Prisen gjenspeiler, er etter sigende (Fortum), ikke det strømmen koster, men det investeringen og vedlikeholdet av ladestasjonen antas å koste.

Gitt 88% effektivitet i laderen og årssnitt på 220Wh/km gir det 4km pr. kwh, eller 68 øre/km. Vår gamle dieselbil kostet oss ca. 90 øre/km så som rekkeviddeforlenger er 68 øre/km en helt ok pris for min del. Såpass må vi regne med å betale, og totalprisen blir selvsagt mye lavere siden mesteparten av ladingen gjøres hjemme eller på SC. Kjører jeg hjemmefra til hytta med 1 time 22kW lading på f.eks Gran underveis mens vi handler og spiser blir totalkostnaden kun 34 øre/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bakskj

Er det flere slike brikker fra andre leverandører det lønner seg å bestille, eller er dette "the one"?
TM3 LR AWD

snurrehue

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. februar 2014, klokken 22:57
Vår gamle dieselbil kostet oss ca. 90 øre/km så som rekkeviddeforlenger er 68 øre/km en helt ok pris for min del.

Litt betaling for strømpåfyllingen på hurtigladestasjoner er absolutt greit. Men får da sammenligne med min nåværende dieselbil. Den bruker jevnt over 0,5 liter på mila året sett under ett. Med en dieselpris på 13 kroner pr liter gir det da 65 øre/km. Joda, strømmiksen hjemme/jobb/superlader/hurtigladere vil nok gjøre at totalkosten blir en god del lavere enn 68 øre/km. Vel og bra er det.

thawi

Sitathttp://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/
Under menypunktet "Slik lader du" på samme side står det:
SitatHva koster det å lade?
Kostnaden for ladingen avgjøres av eieren av ladestolpen. Som oftest er det gratis, men noen ganger kan det koste litt. Eventuell kostnad (i tillegg til sms for å starte og stoppe ladingen) vil stå på den aktuelle ladestolpe.
Ville vel vært merkelig om det skulle koste mer å lade om man bruker rfid istedenfor sms for å starte/stoppe ladingen.

Charge and Drive

Hei,

Hurtiglading (CHAdeMO og Combo) 50 kw koster kr 2,50 pr minutt.
I løpet av første halvår vil prisen øke til kr 3,00 pr minutt ved bruk av SMS, ladekort vil forsatt være kr. 2,50 pr minutt.

Semi hurtig ladere (Mode 3 type 2) 22 kW koster kr 1,00 pr minutt hvis laderen er merket med dette.
Gjelder for tiden på våre Mode 3 Type 2 ladere på Ørje, Rakkestad og Apenes p-hus i Fredrikstad.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

jkirkebo

Sitat fra: Charge and Drive på mandag 03. februar 2014, klokken 14:47
Hei,

Hurtiglading (CHAdeMO og Combo) 50 kw koster kr 2,50 pr minutt.
I løpet av første halvår vil prisen øke til kr 3,00 pr minutt ved bruk av SMS, ladekort vil forsatt være kr. 2,50 pr minutt.

Semi hurtig ladere (Mode 3 type 2) 22 kW koster kr 1,00 pr minutt hvis laderen er merket med dette.
Gjelder for tiden på våre Mode 3 Type 2 ladere på Ørje, Rakkestad og Apenes p-hus i Fredrikstad.

Hvordan foregår faktureringen av dette for de av oss som har anskaffet RFID-kortet? Etterskuddsvis pr. måned, kvartal eller år? Fakturaavgift eller ikke, evt. ikke for de som bruker e-faktura/epost-faktura?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

P85DL

#14
http://www.fortum.no/ladekort

Priser for hurtiglading
Ladingen koster kr 2,50 pr minutt
Ingen månedsavgift i 2013
Månedlig etterskuddsvis avtalegiro og elektronisk faktura, for miljøvennlig og gebyrfri betaling.

Jeg har fått svar om at det er ikke abo kostnad første halvår 2014, og etter dette er kr 50/60 pr halvår.
Etter avtalens pkt 7.1 kan abonnementet  sies opp når som helst. http://www.fortum.no/Global/_div/fortum_chargedrive_vilkaar_ABO_v2_okt2013.pdf
3.2 Med elektronisk faktura og AvtaleGiro får du regningen sendt til deg elektronisk og den betales automatisk på forfallsdato. Opprett elektronisk faktura (eFaktura, e‐postfaktura eller Digipost) og AvtaleGiro innen du mottar andre faktura så slipper du å betale fakturagebyr på kr 39,‐ per manglende avtale. Abonnementspris og avgifter skal alltid følge den til en hver tid gjeldende prisliste.
Tesla Model S P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA