Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har "folk" vendt seg mot Tesla?

Startet av Lokführer, mandag 10. februar 2014, klokken 06:52

« forrige - neste »

kristmara

Sitat fra: Mr.Hansen på søndag 02. februar 2014, klokken 23:04
Speedometer pleier å vise ca 10% formye. Så 50km på GPS'n er 55 i bilen. 100 er 110 på speedometer. Ligger ca 10% over når jeg ikke bruker GPS. Men når jeg passerer en av veivesenets blikkbokser reduserer jeg ned til fartsgrense på speedometer da jeg ikke gidder å støtte staten.

Ja, de pleier det, men ikke på Teslaen. Jeg har målt Leafen, og den ligger 8 % over, men da den kjørte ved siden av Teslaen var det helt tydelig at den viser så godt som helt riktig. Målere viser én under det bilen viser (disse har jeg aldri tatt for god fisk, men jeg tror det kan være noe i det med tanke på sammenligning med Leafen som jeg har kontroll på).

Hvis politiet er ute får du vel bot hvis du ligger mer enn 5 km/t over? Eller det er i alle fall satser for det i reglene så vidt jeg har skjønt, kanskje noen er snille og legger inn litt marginer?

Anders Heibø

70+ (muligens 60) er grensen på 8km/t for å bli tatt i fotoboks. Lastebiler på E18 etc ligger i nøyaktig 88km/t. Gjennomsnittsmåling er det anbefalt å ligge i 87 da det kan være litt feilmargin. Jeg ligger i utgangspunktet i 77, 87, 97 hvis vær/føreforhold tillater dette. 60 sonen ligger jeg i 64 for sikkerhets skyld, det går fint forbi fotobokser.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Mons

Fartsgrenser forteller litt mer enn bare hvor fort staten har bestemt at vi skal kjøre. De forteller for eksempel om det er fare for å møte fotgjengere eller ikke. Av den grunn mener jeg at det er langt mer farlig for de rundt meg ved lav fartsgrense enn ved de høyere grensene. Kjører derfor gjerne godt under fartsgrensa i 30 og 40 sonene, mens på motorveien tenker jeg at man stort sett er trygg opp mot 120, om det ikke er for tett trafikk. Ellers gjelder det vel å bruke hodet. Jeg irriterer meg litt på de som kjører 70 over alt på landevegene. De tør ikke kjøre 80, for det oppleves utrygt eller ubehagelig, men i 50 og 60-sona viser de null respekt for livet til fotgjengerne i området. :(
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

janmb

#33
Sitat fra: Mons på mandag 03. februar 2014, klokken 15:34
Fartsgrenser forteller litt mer enn bare hvor fort staten har bestemt at vi skal kjøre.

Nei, det er nøyaktig det de forteller, hverken mer eller mindre.

Farer utover det normale skiltes med nettopp..... *drumroll* fareskilt.

Jada, man kan selvsagt utlede litt om hvorfor der det er nedsatt grense, men dette er i ferd med å bli veldig utvannet ettersom nedsatt grense nå er mer normalen enn unntaket der det virkelig trengs.

Det blir mye det samme som med elgskilt. Man kan ikke forvente at folk reagerer og endrer adferd ved hvert elgskilt i Norge så lenge man setter opp et i hvert eneste skogholt veien passerer gjennom. Folk VET det er elg i skogen i Norge. Skiltene må være forbeholdt de aller verste stedene for at det skal ha noen virkning. Det samme gjelder fartsgrenser. Det er en veldig god grunn til at nesten alle synes det som hovedregel er helt greit å ligge en del over grensen.

Forøvrig er jeg helt enig i at man gjerne følger fartsgrensen bedre og i noen tilfeller legger seg under i de lavere fartsgrensene der man gjerne har god grunn til det, mens man i større grad har et avslappet forhold til fartsgrensen der den er høyere. På motorveien, forutsatt normalt bra føre, er grensen jeg forholder meg til det jeg til enhver tid tror jeg slipper unna med uten å bli stoppet. Det er sjelden forholdene tilsier at man må lavere enn det for å ferdes trygt. Det som er langt verre er alle idiotene som skal kjøre 10 meter bak meg i 130. Hold skikkelig avstand så er fart plutselig langt mindre farlig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Lacaixxa

Får prikk i 95 i 80, og tesla eier med prikker = nervøs person

Stiller cruise inn på 96-97 i 80-sonen og regner med jeg har god margin. Laser er stilt inn med 3 km/t feilmargin.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Spinner

Sitat fra: Lokführer på søndag 02. februar 2014, klokken 18:12Få ting er så irriterende som å bli forbikjørt, for så at bilen legger seg inn foran og kjører seinere enn hva man ordinært hadde stilt inn CC på.
Et par ting som er utrolig irriterende på motorveien er

1. Folk som ikke har kontroll på farta / ikke bruker CC og kjører forbi, legger seg inn og bremser, så må man kjøre forbi de igjen, de gasser på og kjører forbi... så danser man frem og tilbake, uten og selv endre hastigheten. Har ikke folk speedometer, og ser de ikke hva de driver med?

2. De som kommer i 180 i venstrefila og blinker febrilsk på deg når du kjører i 110 forbi en rekke biler som ligger i 95 i 100 sonen. Mest fristende å bare bremse da.


Sitat fra: janmb på søndag 02. februar 2014, klokken 21:34
En anelse på siden av tema, men ettersom fartsgrense fikk så sentral rolle her: Hvordan er speedometeret i TMS kalibrert? Hva er erfaringene i forhold til misvisning?
Har merket at speedometeret kan gå 1 km/t opp og ned ettersom man kjører inn og ut av tunneller, så det virker på meg som om den GPS kalibrerer.

Anders Heibø

Sitat fra: Mons på mandag 03. februar 2014, klokken 15:34
Fartsgrenser forteller litt mer enn bare hvor fort staten har bestemt at vi skal kjøre. De forteller for eksempel om det er fare for å møte fotgjengere eller ikke. Av den grunn mener jeg at det er langt mer farlig for de rundt meg ved lav fartsgrense enn ved de høyere grensene. Kjører derfor gjerne godt under fartsgrensa i 30 og 40 sonene, mens på motorveien tenker jeg at man stort sett er trygg opp mot 120, om det ikke er for tett trafikk. Ellers gjelder det vel å bruke hodet. Jeg irriterer meg litt på de som kjører 70 over alt på landevegene. De tør ikke kjøre 80, for det oppleves utrygt eller ubehagelig, men i 50 og 60-sona viser de null respekt for livet til fotgjengerne i området. :(

+1

På trafikkerte vestlandsveier legger jeg meg med goood avstand til bilen foran. De som MÅ kjøre forbi (selv om det er gule prikker på kartet langs hele veien fremover) slipper lett forbi uten å utsette noen andre for fare. Merker jeg har blitt mye mindre irritert over slike folk etter at jeg fikk Tesla'n. (Noe å si at jeg kan lett flise alle bilene som kjører forbi kanskje). Jeg blir derimot JÆVLA FORBANNA når noen på død og liv skal kjøre forbi i 30 sona med barn langs veikanten. Har opplevd flere ganger at jeg sakker av fordi jeg ser en farlig situasjon og opplever at bilen bak kaster seg ut og trykker gassen i bånn. Litt for OT for å konkludere med at jeg sjelden har cruise på i 50 soner eller lavere...
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Johnny

Sitat fra: Sbr på mandag 03. februar 2014, klokken 20:42
Et par ting som er utrolig irriterende på motorveien er

1. Folk som ikke har kontroll på farta / ikke bruker CC og kjører forbi, legger seg inn og bremser, så må man kjøre forbi de igjen, de gasser på og kjører forbi... så danser man frem og tilbake, uten og selv endre hastigheten. Har ikke folk speedometer, og ser de ikke hva de driver med?

2. De som kommer i 180 i venstrefila og blinker febrilsk på deg når du kjører i 110 forbi en rekke biler som ligger i 95 i 100 sonen. Mest fristende å bare bremse da.

1.Denne formen for lagtempo som foregår på motorveier er fulstendig vanvittig, og gjør kjøreopplevelsen til et konstant stresshelvete. Tilsynelatende ser folk flest ut til å ville ha det det slik. For meg er det helt ubegripelig.

2. Dette er det jeg kaller "motorveirævhøl". De største jeg har møtt så langt var i 130km/t med en rekke av vogntog og bobiler i høyre fil som holdt en hastighet på 70km/t.
TMS og eGolf.

turfsurf

Sitat fra: Johnny på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:13
1.Denne formen for lagtempo som foregår på motorveier er fulstendig vanvittig, og gjør kjøreopplevelsen til et konstant stresshelvete. Tilsynelatende ser folk flest ut til å ville ha det det slik. For meg er det helt ubegripelig.

Akkurat disse folkene gjør at jeg kjører litt fortere enn jeg ønsker på motorvei, så jeg slipper dette surret.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Johnny

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:40
Sitat fra: Johnny på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:13
1.Denne formen for lagtempo som foregår på motorveier er fulstendig vanvittig, og gjør kjøreopplevelsen til et konstant stresshelvete. Tilsynelatende ser folk flest ut til å ville ha det det slik. For meg er det helt ubegripelig.

Akkurat disse folkene gjør at jeg kjører litt fortere enn jeg ønsker på motorvei, så jeg slipper dette surret.

Det gjør jeg også, men ligger det en bil foran meg i venstrefila, så lar jeg være å kjøre opp i bakenden hans for å fortelle han at han skal flytte seg for meg.
TMS og eGolf.

OW

Tipper det er sånn som alle andre ting i livet - folk har sitt perspektiv, og syntes alle andre er dumme som ikke tenker akkurat som de selv. Han som kjører i 180 er sikkert også forbanna, for han får ikke holde farten oppe, men han hører egentlig hjemme i fengsel - så han får ikke lov til å stemme over hva som er rett og galt.

Jeg deler så til de grader frustrasjonene rundt de som absolutt må kjøre forbi, for så å slakke av å kjøre saktere enn de som ligger med CC på. Jeg er av de som typisk ligger på fartsgrensa, eller 5 - 10 km/t over (det vil si 5-15 km/t over på speedometeret) under normale forhold, og opplever dette ganske ofte. Innimellom så må jeg innrømme at jeg i mitt stille sinn dømmer de til et mer enn middels smertehelvete, men jeg har funnet ut at kanskje det beste er enten å legge seg 5 km/t under det jeg i utgangspunktet hadde på CC (man taper faktisk ikke så mye på det), og håpe at de som kjørte forbi kjører litt jevnt, eller kjøre forbi en gang til, og legge meg 5-10 km/t over det jeg hadde på CC, så får jeg i alle fall litt avstand til de som ligger med veldig ujevn hastighet.

Når det gjelder forbikjøringer på motorvei så er det en annen ting jeg ser innimellom. Det er de som skal kjøre forbi, men ikke evner å kjøre mer enn 2-3 km/t fortere enn de som ligger i høyrefila (tenker ikke på lastebiler - de må få lov til å bruke litt tid). Da er det jo overhodet ikke noe poeng å kjøre forbi. Skal man kjøre forbi så tenker jeg at man bør sørge for at det skjer litt fortere enn det, og at det er en logisk årsak til å kjøre forbi. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal dra på å kjøre i 180, men kanskje kjøre forbi med 10 km/t høyere hastighet enn de som ligger til høyre?

Da fikk jeg lufta litt frustrasjon i dag også, deilig  :P
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA