Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bestilt Leaf Acenta, nybegynnerspørsmål

Startet av artemiss, mandag 10. februar 2014, klokken 00:28

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: BE på mandag 03. februar 2014, klokken 09:31

Leaf har en fremkommelighet som er helt fantastisk på vinterføre, sannsynligvis noe av det beste med tohjulstrekk som finnes på markedet.
Som 2WD er Leafen over gjennomsnittet ja men i forhold til Mini Cooperen som jeg solgte for å kjøpe Leaf så blir Leafen passe middelmådig! Cooperen var helt latterlig bra på vinterføre ;D 
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

JanBrede

Dekkene har mye å si vil jeg tro.  Jeg opplever vår Leaf på Nokian piggfrie som bedre enn A4 avant forhjulstrekk som er solgt (med piggdekk), selvfølgelig ikke like rå som Allroaden vi fortsatt har, men som en forhjulstrekket bil noe av det bedre jeg har kjørt.  Forutsatt at man kjører i ECO modus for å ta ned momentet i akselerasjonen, og er bevisst bruken av ESP...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

pottle

Har lite erfaring med å kjøre Leaf på snø, men av det som jeg har hatt til nå så føler jeg at jeg har mindre kontroll på utveksling, kløtsj osv. Sitter alltid og lurer på om bilen kommer opp bakken. Det er jo bare to gir på bilen. Er mine antakelser feil? Spørsmålet til dere blir: Er automatgir en dårligere løsning når det gjelder fremkommelighet på snø og is?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

p10

Har tidligere kjørt Primera, 940 og 850 med automat. Synes bakkestart og krabbekjøring med disse bilene var lettere enn med manuellkasser.

Thomas Parsli

Sitat fra: pottle på mandag 03. februar 2014, klokken 16:51
Er automatgir en dårligere løsning når det gjelder fremkommelighet på snø og is?

Nei :)
Elbiler har generellt bedre fremkommelighet når det er glatt, delvis fordi de er tyngre (pga. batteriene)
men i hovesak fordi det er enklere å posjonere ut kraften.
Hvis Traction Control System ("antispinn") gjør at du mister fart er det ikke værre enn at du slår det av
noen sekunder.

De 9 årene jeg har kjørt elbil har jeg ikke stått fast, hverken på blank is eller våt snø, Leaf er den beste
bilen jeg har hatt på vinterføre (som ikke er AWD).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

fws

Dekkene har mye å si for hvordan bilen føles på glatt føre. Når snøen kom til Oslo nå, må jeg si at jeg er imponert over mine piggfrie Nokian R2 dekk. Blir spennende å se hvordan de blir på holka når den kommer for fullt. Men da blir nok piggdekk bedre.

Som mange nevner her har Leafen lett for å spinne pga. det store dreiemomentet som kommer ved lavt turtall. Eco knappen hjelper en del hvis man ønsker å unngå hjulspinn. Men det er ikke lett å få Leafen til å skli. Har prøvd å provosere det frem flere ganger uten hell.

Eller må jeg si at automatkassa på Leafen er den beste automaten jeg har kjørt på vinterføre. Den lar deg "vugge" bilen uten at hjulene blokeres når du går bakover.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

cra

Jeg har også generelt meget gode erfaringer med elbil på vinterføre. Think'en kunne jeg stoppe i "barnehagebakken" og ta bakkestart med (og det med piggfrie dekk!), mens andre stort sett måtte rygge og ta seg fart for å komme opp. (Barnehagebakken er en bakke der du først må ta en sving på ca 130 grader og så er det rett på en bratt bakke). Også Leafen har jeg meget gode erfaringer med framkommeligheten (piggfrie også her), og har hatt null problemer med å komme opp til hytta, en forholdsvis bratt bakke med et par krappe svinger. Har sett mange prøve seg her og komme seielde baklengs ned igjen - også firhjulstrekkere. :)

Som nevnt er det høyt dreiemoment kombinert med at det er lett å kontrollere kreftene som er nøkkelen her. Du slipper giring når turtallet nærmer seg kvelingspunktet (forbrenningsmotor), som ofte får hjulene til å slippe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Knotten

Kjørte min 'gamle' mor hjem for noen uker siden. Vi måtte vente litt før den siste bakken, en bil kom ryggende nedover, den hadde tydeligvis ikke klart bakken.
Min mor ville protestere, for hun viste at denne bakken var ikke 'grei' på glatten, men jeg kjørte. 8)

Opp kom vi, med bakkestart, så lett at det var bare gøy.. ;D

Vi ble sittende litt å prate, hørte sistnevnte bil gjorde et nytt forsøk, men måtte gi opp..
OK, jeg husker ikke engang hvilken type bil det var og slett ikke hvilke dekk, men... ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Lynet

Sitat fra: fws på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:32
Eller må jeg si at automatkassa på Leafen er den beste automaten jeg har kjørt på vinterføre. Den lar deg "vugge" bilen uten at hjulene blokeres når du går bakover.

Det er ikke automatgear på Leaf, kun et reduksjonsgear. Gearvelgeren er kun for å velge hvilken vei motoren skal rotere og hvordan motorstyringen skal respondere på fartspedalen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Sitat fra: Lynet på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:02
Sitat fra: fws på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:32
Eller må jeg si at automatkassa på Leafen er den beste automaten jeg har kjørt på vinterføre. Den lar deg "vugge" bilen uten at hjulene blokeres når du går bakover.

Det er ikke automatgear på Leaf, kun et reduksjonsgear. Gearvelgeren er kun for å velge hvilken vei motoren skal rotere og hvordan motorstyringen skal respondere på fartspedalen.

Men når du sitter fast i løssnøen så er det sabla greit å ha et fast lett trykk på fartspedalen og så ta girvelgeren forover/bakover for å gynge seg løs (eller "Du må jokke frem og tilbake" som en nettavis hadde som tittel).

fws

Sitat fra: emil på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:28
Sitat fra: Lynet på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:02
Sitat fra: fws på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:32
Eller må jeg si at automatkassa på Leafen er den beste automaten jeg har kjørt på vinterføre. Den lar deg "vugge" bilen uten at hjulene blokeres når du går bakover.

Det er ikke automatgear på Leaf, kun et reduksjonsgear. Gearvelgeren er kun for å velge hvilken vei motoren skal rotere og hvordan motorstyringen skal respondere på fartspedalen.

Men når du sitter fast i løssnøen så er det sabla greit å ha et fast lett trykk på fartspedalen og så ta girvelgeren forover/bakover for å gynge seg løs (eller "Du må jokke frem og tilbake" som en nettavis hadde som tittel).

Det er desverre ikke alle automater som lar deg skifte mellom fremover og bakover så fort. Derfor er det fint at Leafen lar deg (i de situasjonene) trille fritt slik at man kan "vugge" seg ut. Men sitter man virkelig fast, så er fortsatt en manuell girkasse å foretrekke. Man har litt mer følelse med hjulene, og kan finjustere med clutchen.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

Jeg har hatt mange biler med manuell girkasse (både diesel og bensin) og ingen av de har latt meg ta ut så lite krefter som jeg klarer med Leafen, så erfaringene våre er åpenbart forskjellige :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

artemiss

Ut fra deres kommentar tror jeg at det er dekkene eller sjaføren som er feil her. Jeg må innrømme at jeg ikke vet hva slags dekk jeg kjøpte, bare at de var svindyre (kr. 10K med felgene). Det skal jeg prøve å undesøke. Ellers skal jeg prøve med eco modus isteden for drive for å unngå at hjulene spinner. EBS slår jeg av noen ganger hvis jeg skal opp en bratt bakke fordi den senker farten for mye. Jeg klarte faktisk å kjøre opp en lang bakke som ikke var brøytet, men bare i reverse  :P
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

kristmara

Sitat fra: fws på onsdag 05. februar 2014, klokken 09:06
Sitat fra: emil på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:28
Sitat fra: Lynet på tirsdag 04. februar 2014, klokken 18:02
Sitat fra: fws på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:32
Eller må jeg si at automatkassa på Leafen er den beste automaten jeg har kjørt på vinterføre. Den lar deg "vugge" bilen uten at hjulene blokeres når du går bakover.

Det er ikke automatgear på Leaf, kun et reduksjonsgear. Gearvelgeren er kun for å velge hvilken vei motoren skal rotere og hvordan motorstyringen skal respondere på fartspedalen.

Men når du sitter fast i løssnøen så er det sabla greit å ha et fast lett trykk på fartspedalen og så ta girvelgeren forover/bakover for å gynge seg løs (eller "Du må jokke frem og tilbake" som en nettavis hadde som tittel).

Det er desverre ikke alle automater som lar deg skifte mellom fremover og bakover så fort. Derfor er det fint at Leafen lar deg (i de situasjonene) trille fritt slik at man kan "vugge" seg ut. Men sitter man virkelig fast, så er fortsatt en manuell girkasse å foretrekke. Man har litt mer følelse med hjulene, og kan finjustere med clutchen.

Det at man ikke trenger clutch er da det beste med elmotor. Det er bare å trykke litt på pedalen så får du litt kraft. Får du for mye kraft er det bare å trykke svakere. Elmotor har glidende overgang fra null. Vi har tatt forbi flere fossilbiler på snø, men på våt is var det firehulstrekkerne med pigg som vant. Da måtte vi på med kjetting for å ha like godt feste som dem.

leaf-newbe

#29
har ikke kjørt med piggdekk siden begynnelsen av 90 tallet.
på østlandet synes jeg piggfitt er best med mindre du har hytte på toppen av flåklypa. har også kjørt 8 år med biler med helårs dekk.
jeg har vel aldri kjøpt 2 sett med dekk til noen av bilene jeg har hatt.
bytter heller bil en å kjøpe nye dekk. når jeg kjøper bil og kan velge vinterdekk fåretrekker jeg continental har best erfaring med de. har nå 2 biler en leaf med continental som jeg insisterte på å få med bilen da jeg ikke ville ha nokian som fulkte med  og en forsil som kom med nokian som jeg ikke er fornøyd med.
synes også at nokian slites raskere en continental dekkene jeg hadde på forige fosil som hadde gått 5 sesonger på sommer og vinterdekken 63000km da jeg solgte den og den ville fint kunne greie en sesong til og kansje enda litt til. fosilen jeg har nå med nokian piggfri har gått 38000 på 3 sesonger og jeg er usikker om de vil greie en til på vinterdekkene.

og når en samenligner fremkomeligheten på de to selv om continentaldekkene på leafen er nye så er leafen mye bedre på vinterføre en fosilen. mye mer retnings stabil. det som en skal være obs på med elbil er at en har full efekt fra bunnen av noe som gjør det mye lettere å spinne da en har så mye mer krefter tilgjengelig fra starten av. derfor må en være lett på gassen på vinterføre.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA