Hovedmeny

SW v.6.0

Startet av Roger (NO), søndag 02. februar 2014, klokken 13:13

« forrige - neste »

Teslanewbie

Amatøraktig , hva nytte er ryggekameran hvis det ikke er hjelplinjer.? Irriterer meg over dette  og har sluttet å bruke ryggekameran .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Thor2014

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 19. september 2014, klokken 18:36
Amatøraktig , hva nytte er ryggekameran hvis det ikke er hjelplinjer.? Irriterer meg over dette  og har sluttet å bruke ryggekameran .

Kanskje du ser den 2 åringen som sitter bak bilen å leker?

sisc1337

ryggekameraet er jo hovedsaklig for å dekke blindsonen og fungerer også bra som en avstandsmåler. Jeg skal inrømme at hjelpelinjer hadde vært nice, men man har jo ærlig talt sidespeiler i tilegg. Hjelpelinjer er absolutt ikke en nødvendighet, men hadde selvfølgelig vært kjekt å hatt. Litt dumt hvis det du sier om hardware GPU ikke har støtte for dette stemmer. Har du noen kilder til dette?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

petersv

Overlays er ikke en begrensning ii hw, men sw...

Anew

Amatøraktig er jeg enig i at det er (om det er riktig), men jeg syns faktisk kameraet fungerer bra uten hjelpelinjene også - man ser såpass mye av hekken på bilen i bildet, at det er grei skuring å beregne avstander.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

OddB

Blir morsomt å se om den trafikkbaserte navigasjonen klarer å ignorere de røde strekene innover på Mosseveien om morgenen ...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: Anew på fredag 19. september 2014, klokken 19:11
Amatøraktig er jeg enig i at det er (om det er riktig), men jeg syns faktisk kameraet fungerer bra uten hjelpelinjene også - man ser såpass mye av hekken på bilen i bildet, at det er grei skuring å beregne avstander.

Jeg synes ikke det er lett å beregne hvor felgene havner ved hjelp av ryggekameraet, så jeg bruker stort sett bare sidespeilene når jeg rygger. Leafen har hjelpelinjer og der er det superlett å f.eks rygge midt inn på en parkeringsplass.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

BlueS

Sitat fra: don på fredag 19. september 2014, klokken 14:37
En endring med Air suspension på 6.0?
Virker som bilen blir stående i høy etter at bilen er skrudd av og forlatt. Mener den senket seg automatisk tidligere.
Har andre samme erfaring - og er det en fornuftig endring?

Har aldri opplevd at bilen har senket seg etter parkering. Kjørte til hytta på extra  high  i påsken. Etter noen dager målte jeg høyden for å sammenlikne med XC70-en som stod ved siden av. De "raget" akkurat like høyt over bakken, så Teslaen  sto fortsatt i extra high.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

Tuxedo

Sitat fra: sisc1337 på fredag 19. september 2014, klokken 18:52
ryggekameraet er jo hovedsaklig for å dekke blindsonen og fungerer også bra som en avstandsmåler. Jeg skal inrømme at hjelpelinjer hadde vært nice, men man har jo ærlig talt sidespeiler i tilegg. Hjelpelinjer er absolutt ikke en nødvendighet, men hadde selvfølgelig vært kjekt å hatt. Litt dumt hvis det du sier om hardware GPU ikke har støtte for dette stemmer. Har du noen kilder til dette?

Fra forum teslamotors.com:

ir | APRIL 6, 2014
I am also a software engineer who has some familiarity with the issue. This is probably the 4th time I've tried to educate people on the issue, but here we go again!

Next time you tinker with the big screen, notice how Tesla bends over backwards not allowing UI elements to overlap with the camera video? Try sliding the video to the top position and opening the homelink menu / profiles / WiFi menu. They'll blank the video or shift it away from overlapping!

The reason is for performance reasons, the video is actually drawn ON TOP OF THE UI! It will cover-up any overlapping UI. This is typically done by something called DMA which is dumb HW that copies data from one place (eg. camera serial port) to memory (eg. video RAM) without bothering the CPU. This allows "large amounts" of data to be shuffled around (30 frame per sec HD video) without bogging down the CPU.

The DMA copy engine is pretty dumb. If the CPU tries to draw anything on the video, the DMA will clobber it with the next frame of video. If the CPU tries to keep up with the relentless video, it will not have time to do other things like update the rest of the UI!

Why can other cars / my computer have video overlays? They either have a CPU fast enough to keep-up or they get the graphics processor (GPU) to do the copying. Depending on how the GPU is designed and how busy it is doing other things, you can make the video a texture and let the GPU compositor mix the overlay on top.

I'm not privy to what Tesla is doing but if they've maxed out the GPU or the Tegra's GPU doesn't have a video compositor or the HD video is too much to handle, then you are SOL. Tesla would need new HW: a faster MCU with better CPU & GPU.

Programming the GPU to handle video compositing is tricky. So it's possible their engineers didn't have the time to make the enhancement. Or, they are just a little short on CPU & GPU and need to squeeze some spare cycles from other places before they can enable the fix.

Sounds like it might be the latter as I heard Tesla executives mention they are working on this. Fingers crossed, hang in there folks! But the day UI menus can overlap video, you will know the hard part is done and your precious parking lines are coming!

HKS

Sitat fra: Tuxedo på fredag 19. september 2014, klokken 17:51
Sitat fra: gss på fredag 19. september 2014, klokken 14:45
Det ble ikke hjelpelinjer på ryggekamera?
Akkurat det vil kreve en oppgradering av hardware.  De har valgt en GPU som ikke takler overlays for kamera.  Merk hvordan ryggekamerabildet blir mindre når homelinkmenyen er aktiv.
Ehh... Du mener at GPU i en Nvidia Tegra 3 ikke takler dette???

Edit:
Det som skrives over er ikke helt riktig. Video fra kamera prosesseres på en dedikert DSP som er en del av SoC. Det er samme del av brikken som brukes til kamera på mobiltelefon. Det er GPU du vil bruke til å tegne overlays på video, ikke CPU.
Tesla Model 3 Long Range

petersv

Det engelske sitatet over er sikkert rett i en eller annnen setting, men ikke denne. Han har tydelogvis ikke jobbet med Tegra-platformen. Er ingenting i HW som begrenser å gjøre mye med video-overlays hvis man gjør det rett.

Det er kanskje ikke lagt til rette i miljøet de bruker nå på en triviell måte og er derfor ikke prioritert tilpasset, hvis jeg skal spekulere i grunnen.

Tuxedo

Sitat fra: HKS på lørdag 20. september 2014, klokken 11:36
Det er GPU du vil bruke til å tegne overlays på video, ikke CPU.
Og det er vel her de har møtt på trøbbel

En annen ting er at kameraene neppe er identisk justert fra bil til bil (mitt er i hvert fall en anelse skjevt i horisontalretningen), slik at hjelpelinjer kanskje må kalibreres for hver enkelt bil.  I så fall er dette neppe en oppdatering vi vil se OTA.

HKS

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 20. september 2014, klokken 12:39
Sitat fra: HKS på lørdag 20. september 2014, klokken 11:36
Det er GPU du vil bruke til å tegne overlays på video, ikke CPU.
Og det er vel her de har møtt på trøbbel
Tviler jeg sterkt på, snakket i våres med et par av Tesla sine programmerere som jobber med Tegra 3 og Tegra K1.
Tipper dette kun handler om prioriteringer.
Tesla Model 3 Long Range

BlueS

Har akkurat installert 6.0, hvor fort kommer kartoppdateringen etter, noen erfaringer? Bilen står på wifi med god dekning.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA