Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smart lading -Pilotkunder søkes

Startet av Roger (NO), søndag 09. februar 2014, klokken 22:25

« forrige - neste »

pej

Akkurat hva gjelder regen, er det jo uten tvil endret i 6.0. Bilen bremser ikke så brått når man slipper gassen, men bremsen kommer sigende på etterhvert. Har også blitt tregere fra stillestående. Dette er gjort for å spare drive unit så den ikke skal lage slakke hos så mange som før. Nå med 8 års garanti vil de jo minimere antall biler som har behov for bytte. Min rakk å få klunkelyd før 15.000km så for min del må det gjerne være mindre regen og dårligere aks. Hvis de har feilberegnet styrken på D.U. så er det bedre at den holder enn at vi skal kjøre den istykker. Blir mindre dekkslitasje også.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

mj

En ting som virker bra med 6.0 er at Google Maps navigeringen virker selv uten 3G dekning. Det gjorde det ikke før. I alle fall ikke på min bil. Mulig den har fått buffring av kart og husker områder hvor man har kjørt tidligere med kartet oppe. Noen andre som har merket noe til dette ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

OddB

Var manualen flerspråklig før 6.0 ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Sving-for sving kartene var vel tilgjengelig uten 3g tidligere. Og Google maps blir fremdeles borte uten 3g dekning på min bil.

Etter en lengre tur torsdag kveld kan jeg konstantere at etter kartoppdateringen merker jeg ingen forskjell i forhold til rundkjøringer, tunneler, omlegging av veitraseer etc som ikke stemte. Ikke blitt med i de nye kartene heller.

Lokführer

Føler absolutt ingen endring på cruise controllen. Små hastighetsendringer er fortsatt like brå.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

snurrehue

Sitat fra: mj på lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:18
En ting som virker bra med 6.0 er at Google Maps navigeringen virker selv uten 3G dekning. Det gjorde det ikke før. I alle fall ikke på min bil. Mulig den har fått buffring av kart og husker områder hvor man har kjørt tidligere med kartet oppe. Noen andre som har merket noe til dette ?

Har kjørt rundt med 3G som støtt og stadig faller ut den siste tiden, spesielt etter 6.0. Navigeringen fungerer IKKE når 3G faller ut på min bil.

Muffinman

Sitat fra: Lokführer på lørdag 04. oktober 2014, klokken 13:44
Føler absolutt ingen endring på cruise controllen.
Merker forskjell, men det kan like godt være at regen/pådragskarakteristikken er endret.

Brede

Jeg skal iallefall gjøre noen grundige tester av akselrasjon og regenerende bremsing før jeg oppdaterer til 6.0.
Ved kjøp av bilen ble jeg lovet den bare kom til å bli bedre og bedre etter hver som den ble oppdatert og noe av det beste med bilen er etter min mening akselrasjon og regenererende bremsing.
Om de har strupet disse så har de litt å svare for!  :o

krister461

Sitat fra: pej på lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:16
Har også blitt tregere fra stillestående. Dette er gjort for å spare drive unit så den ikke skal lage slakke hos så mange som før.
Alltid fascinerende når folk kommer med skråsikre uttalelser som strengt tatt bare er spekulasjoner når de ikke kommer med kilder eller dokumentasjon...

Muffinman

Dessverre ble det ingen bedring for min del. Redusert rekkevidde, stadig frys av hovedskjerm, lading som ofte går tilbake til 16A, regen som fungerer dårligere til mitt bruk og en følelse i pedalen jeg ikke er komfortabel med.

Noen som har prøvd å få tilbake en eldre versjon? Det går de sikkert ikke med på, så da blir det vel å vente oppdateringer som retter feilene igjen. Forhåpentligvis uten å introdusere nye.

hoffa

Sitat fra: Brede på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:27
Jeg skal iallefall gjøre noen grundige tester av akselrasjon og regenerende bremsing før jeg oppdaterer til 6.0.
Ved kjøp av bilen ble jeg lovet den bare kom til å bli bedre og bedre etter hver som den ble oppdatert og noe av det beste med bilen er etter min mening akselrasjon og regenererende bremsing.
Om de har strupet disse så har de litt å svare for!  :o
Enig med du. Kjøpte Performance for å få maks Performance...ikke en kastrert utgave i forhold til bilen jeg hentet for bare 4 mnd siden. Hvis DU er for svak, så må de fikse den isteden for slike krøkkeløsninger.
Ta tester og rapporter her, det er svært interessant.

Dette blir jo en subjektiv oppfatning fra meg, men det er feelingen jeg har med bilen etter 6.0. Jeg har ikke fasiten.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Brede

En tanke:
- Det virker veldig tilfeldig hvem som får problemer med DU.
- "Noen" i Tesla sier at dette gjelder kun enkelte DU'er med deler utenfor spec.
- Enkelte mener de får reduksjon i ytelse og regen med 6.0, andre ser ikke ut til å dele dette?

Kan de ha lagt inn en sikring mtp. kraft kun på de bilene med DU som inneholder deler som kan utvikle problem?
Regner med at DU ligger registrert inne på bilens system med unikt id-nummer.
Da kan de eventuelt ha lagt inn en kode som slår inn dersom DU av bilen identifiseres som "problem-DU" så trer enkelte endringer i kraft.
Så kommer det etter hvert, når de får kontroll på problemet og deletilgang, en utskifting av samtlige "problem-DU'er". Ny DU registreres av bilen og sperring av motorkraft/regen forsvinner.

Fri fantasi fra min side, men sikkert fullt mulig.

hoffa

Sitat fra: Brede på lørdag 04. oktober 2014, klokken 16:12
En tanke:
- Det virker veldig tilfeldig hvem som får problemer med DU.
- "Noen" i Tesla sier at dette gjelder kun enkelte DU'er med deler utenfor spec.
- Enkelte mener de får reduksjon i ytelse og regen med 6.0, andre ser ikke ut til å dele dette?

Kan de ha lagt inn en sikring mtp. kraft kun på de bilene med DU som inneholder deler som kan utvikle problem?
Regner med at DU ligger registrert inne på bilens system med unikt id-nummer.
Da kan de eventuelt ha lagt inn en kode som slår inn dersom DU av bilen identifiseres som "problem-DU" så trer enkelte endringer i kraft.
Så kommer det etter hvert, når de får kontroll på problemet og deletilgang, en utskifting av samtlige "problem-DU'er". Ny DU registreres av bilen og sperring av motorkraft/regen forsvinner.

Fri fantasi fra min side, men sikkert fullt mulig.

Tror jaggu du er inne på noe her.
Jeg har sikkert en problem DU siden jeg merker en slakke etter bare 5K km, som jeg definitivt ikke hadde når bilen var ny.
Har nettopp hatt en times testrunde med 50% SOC, 15 + grader og ingen stiplet stripe. Resultatet er skuffende. Får ikke regen over 40-50 kw, selv fra 100 km/t ved å slippe pedalen brått. Må over 70 km/t for å nærme meg 30 kw.

Akselrasjonen virker også sløvere.

Dette er ikke bilen jeg kjøpte. Ringer Tesla på mandag :(
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

petersv

Er det ikke enklest å ta en ny testrunde i benken med de tre bilene som var med sist?

Twowheels

Sitat fra: Brede på lørdag 04. oktober 2014, klokken 16:12
En tanke:
- Det virker veldig tilfeldig hvem som får problemer med DU.
- "Noen" i Tesla sier at dette gjelder kun enkelte DU'er med deler utenfor spec.
- Enkelte mener de får reduksjon i ytelse og regen med 6.0, andre ser ikke ut til å dele dette?

Kan de ha lagt inn en sikring mtp. kraft kun på de bilene med DU som inneholder deler som kan utvikle problem?
Regner med at DU ligger registrert inne på bilens system med unikt id-nummer.
Da kan de eventuelt ha lagt inn en kode som slår inn dersom DU av bilen identifiseres som "problem-DU" så trer enkelte endringer i kraft.
Så kommer det etter hvert, når de får kontroll på problemet og deletilgang, en utskifting av samtlige "problem-DU'er". Ny DU registreres av bilen og sperring av motorkraft/regen forsvinner.

Fri fantasi fra min side, men sikkert fullt mulig.


En annen tanke :

Kan det være de bilene som utfører maks aks mellom hvert lyskryss som har mest problemer med DU ? Det er sikker veldig stor forskjell på bruk av bilen fra individ til individ. 10 ganger pedalen i bånn sliter sikkert like mye på DU som 500 rolige igangkjøringer.
_________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA