Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smart lading -Pilotkunder søkes

Startet av Roger (NO), søndag 09. februar 2014, klokken 22:25

« forrige - neste »

Muffinman

CC og kart er hovedårsakene til at jeg ønsker oppdatering, og er vel de to største irritasjonsmomentene med softwaren akkurat nå. Med vindusviskerautomatikken på en god tredjeplass.

cairnz

Hmm, er kartet så ubrukelig som du skal ha det til da? Jeg får i alle fall opp trafikkflyt som er relativt raskt oppdatert (typisk realtime) - dog den tar ikke høyde for det i estimering av ankomstpunkt, og anbefaling til alternative ruter, men nå er det ikke så stort savn for meg.

CC fungerer utmerket for meg, så hvis de skal gjøre noe med den så håper jeg det fortsatt er mulig å beholde dagens funksjonalitet i det.
Elbilist

Muffinman

#197
Ja, jeg opplever navigasjonen kun som å kunne brukes som veiledning da den stadig prøver å sende meg unødige omveier. Noen ganger blir det lenger å kjøre, andre ganger velger den ei rute med flere ferger for å spare 4-5 kilometer. Og enveiskjørte gater, f.eks. i Lillehammer har den tydeligvis ikke hørt om. I det tilfelle var systemet mer til ugang enn hjelp.

Det trengs også en oppdatering pga. endringer i diverse veier. Google Maps henger brukbart med, mens navigasjonen ikke har fått med seg tunneler som var åpnet i løpet av ihvertfall de siste 15 månedene.

Cruisecontrollen fungerer greit på jevn, fin vei. Men prøv i motbakke på ujevn vei i litt hastighet - da rykker det ganske heftig når mikroskopiske fartsendringer blir kompensert. Ved jevnt pådrag vil man f.eks. miste 1-2 km opp på ujevnheten og få farten tilbake på tur ned. Med CC påslått kompenseres det lille hastighetstapet - som varer i brøkdelen av et sekund - med et rykk, og når hjulene skal rulle ned på den andre siden er det forholdsvis krapp justering i pådrag for at farten ikke skal overstige settpunktet med noen desimaler i et øyeblikk. Hvis det er flere markante ujevnheter i veien etter hverandre blir resultatet en ganske tragisk rykking, og motbakke forsterker følelsen. Sikkert en god regulator, men ikke en optimal cruisecontrol. Litt mer forsinkelse på reaksjonen, og litt mindre pådrag i reguleringen så vil det bli bedre.

BMW850

Jeg som er vant til min gamle vindusmonterte Tomtom synes navigasjonen i Tesla er SINNSYKT bra!!!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øggen

Sitat fra: eclipse på fredag 13. juni 2014, klokken 09:33
Jeg forstår ikke helt denne voldsomme lengselen etter SW 6.0. Jeg setter meg inn i bilen hver dag med hva då nå er for en SW versjon jeg har og alt fungerer slik det er i dag.

Jeg kommer sannsynligvis til å gjøre akkurat det samme etter 6.0

+10


Torpedo Ted

En annen ting som burde fikses med Cruise controllen er at den burde la være å holde farten hvis rattet dreies mer enn xx. Er utrolig irriterende at den faktisk gir GASS i svinger fordi den på død og liv skal opprettholde valgt hastighet hele tiden.

Ellers så synes jeg det burde vært mulig for entusiaster å meldt seg på et beta-program slik at vi får oppdateringene før vanlige folk.

Sveini83

Sitat fra: Frog på torsdag 12. juni 2014, klokken 20:52
26A begrensning opphevet etter Service ved Tesla Skøyen :

Software oppdatering v5.11 + hardware oppdatering med tykkere ledninger for mindre varmegang  = 32A x 3 ( 22kw ) med type 2.

Hjemmelading i garasje på dedikert enfase 32A kurs endret plutselig lademønster fra 32A default til kun 26A default, og måtte manuelt stilles opp til 32A for hver lading.

Flott service oppfølging fra Skøyen med bl.a. lakkering av bremseroterer  :)

Lader etter service nå igjen på 32A default, og testet i dag også 22kw lader for sjekke om 26A x 3 begrensningen var endret :

Hvor lang tid tok det å bytte ut kablene???

cra

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 16. juni 2014, klokken 15:33
En annen ting som burde fikses med Cruise controllen er at den burde la være å holde farten hvis rattet dreies mer enn xx. Er utrolig irriterende at den faktisk gir GASS i svinger fordi den på død og liv skal opprettholde valgt hastighet hele tiden.

Vel, teknisk sett er jo det den eneste oppgaven CC har. ;)  Men jeg skjønner hva du mener, og er forsåvidt enig i at den kunne hatt en litt større toleranse. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Et lite tips til de som syns bilen lugger litt mye når man går av cruice, er å sette regen mode i low. Det gir en langt mykere overgang.

Jeg kunne ønske meg en opsjon til regen-mode, tilsvarende som for luftfjæringen, som kan sette regen i low ved angitt hastighet.
I lav hastighet er det praktisk med regen mode = standard, mens det passer best med regen mode = low langs landevegen. Når man kjører med CC er hastigheten stort sett høy, dermed ville det vært fint om dette kunne veksles automatisk.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Trustno1

Jeg syntes egentlig at regen burde vært litt mer progressiv når man kjører med CC. Tidligere med fossilen så pleide jeg å vippe av CC før en sving for så å slå den på igjen etter svingen. Med teslaen er dette direkte ubehagelig da regen går rett på max med en gang.

Hadde man fått en gradvis økning i regen over 1-2 sekunder så tror jeg opplevelsen hadde blitt mye bedre. Det samme kunne vært tilfelle med akselerasjon, den kunne også gradvis økt over 1-2 sek.

janmb

+1

Trives generelt godt med at bilen er litt mer aggressiv på CC enn en del andre biler - som har så slakk CC at den neste er ubrukelig. Men ja, litt mer progressiv kraftbruk når man går av CC burde det definitivt vært.

At man skal ha mindre regen jo høyere hastighet er derimot snudd helt på hodet. Regen på samme effekt merkes mindre og mindre jo høyere hastigheten blir. Til vanlig kjøring synes jeg regen er rimelig perfekt som det er, men om noe burde man hatt en mode som bremser ennå mer i større hastigheter - men der kommer vel andre begrensninger inn.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: Trustno1 på mandag 16. juni 2014, klokken 22:43
Jeg syntes egentlig at regen burde vært litt mer progressiv når man kjører med CC. Tidligere med fossilen så pleide jeg å vippe av CC før en sving for så å slå den på igjen etter svingen. Med teslaen er dette direkte ubehagelig da regen går rett på max med en gang.

Hadde man fått en gradvis økning i regen over 1-2 sekunder så tror jeg opplevelsen hadde blitt mye bedre. Det samme kunne vært tilfelle med akselerasjon, den kunne også gradvis økt over 1-2 sek.

Det fikk være en opsjon i så fall. Jeg setter stor pris på den umiddelbare responsen på gasspedalen, og det er bare en vanesak for min del å matche pedalinput før jeg evt. slår av cc slik at overgangen ikke blir brå.

Ofte vil jeg også ha maks regen når jeg slår av cc. F.eks om jeg ligger i venstrefila på motorveien og en annen legger seg ut i samme fil rett foran meg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TKK

Sitat fra: erot på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:06
Sitat fra: TKK på onsdag 11. juni 2014, klokken 09:05
Sitat fra: OddB på mandag 09. juni 2014, klokken 11:06
Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 06. juni 2014, klokken 13:01
Var ikke navnet på dagen i datoen skrevet på engelsk nede til høyre i dashen tidligere? I 5.11 er den i alle fall på norsk. Men forstår uansett ikke hvorfor de skal forkorte det når det er alverdens plass til å skrive hele navnet.
Ja, i går sto det jammen meg "søn" på klokka :-D OG telefonnumrene kom opp uten paranteser og på "norsk" skrivemåte   xxx xx xxx

Jeg har også fått 5.11 nå, men hos meg får jeg engelske dager ved klokka og telefonnummer kommer med paranteser. Skal melde fra på service som jeg har om en drøy uke. Har prøvd reboot av begge skjermer også uten at det hjalp.

Sjekket at du faktisk har 5.11? Jeg fikk oppdatering i forgårs, men den heter fremdeles 5.9. Alt ser ut som før.

Det var helt korrekt. Hadde nok ikke fått 5.11. Var på service forrige uke og nå har jeg fått 5.11.
Norsk på Dashboard, og riktig format på telefonnummer nå.
Er også kvitt 26A begrensingen.

Det som er litt irriterende nå er at kartet ikke lagrer ladeplasser jeg har vært på. Mulig den fortsatt lagrer det, men det vises ikke i kartet. Var på en helt ny ladeplass for et par dager siden og den ligger ikke inne på kartet og heller ikke under "visited chargers"


Thor2014

Jeg har ikke fått noen oppdatering på ca 3 uker, men når jeg sjekket i dag var SC på Vinje lagt inn.
Kan ikke huske å ha sett den der tidligere.
Er det oppdatert automatisk?

TKK

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 26. juni 2014, klokken 16:07
Jeg har ikke fått noen oppdatering på ca 3 uker, men når jeg sjekket i dag var SC på Vinje lagt inn.
Kan ikke huske å ha sett den der tidligere.
Er det oppdatert automatisk?

SC på kartet lastes automatisk fra nettet. Kommer ikke sammen med software oppdateringene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA