Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smart lading -Pilotkunder søkes

Startet av Roger (NO), søndag 09. februar 2014, klokken 22:25

« forrige - neste »

erot

Enig om dørhåndtak og FOB, selv om jeg liker de. Tryggest med klassisk løsning. Men ladeluken har en nyttig funksjon i at ingen piller på den og stapper inn ting der. Greit at den ikke kan åpnes utenfra synes jeg.

Amoss

Sitat fra: erot på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:45
Enig om dørhåndtak og FOB, selv om jeg liker de.

Joda, liker dem jeg også. Men jeg trenger dem ikke, og det vesentlige for meg er å ha noe som jeg er rimelig trygg på at fungerer. Greit å kunne ha slik "kjekt å ha" ting som tilvalg/ekstrautstyr.

Sitat fra: erot på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:45
Men ladeluken har en nyttig funksjon i at ingen piller på den og stapper inn ting der. Greit at den ikke kan åpnes utenfra synes jeg.

Joda, ser lett det argumentet :)  Men finnes nøkkellås også for disse fossil-lukene ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sindrej

Sitat fra: erot på onsdag 12. mars 2014, klokken 13:17
I mine øyne er ikke storskjermen verken kul eller fancy, men en logisk utvikling av styringen av en bil. Jeg har kjørt veldig mange biler, har vært innom alle ytterpunkter og utallige varianter, men Teslaen er den jeg synes er enklest og sikrest å betjene til nå.
Fundamentalt uenig med deg.  Mine gamle biler med skyvehåndtak og fysisk trykkbrytere for klimaanlegg kunne jeg betjene helt uten å ta øynene vekk fra veien.  Min forrige BMW hadde fysiske brytere som jeg kunne føle meg frem til for å stille varme opp, måtte bare kikke kjapt ned for å se hvor mange ganger jeg trengte å trykke for å få ønsket temperatur.  Problemet med touchskjerm er at en må se mens en tykker for å se at en trykker rett.

Jeg tror (og håper) fremtiden vil gi oss touch + fysiske knapper.  Fysiske knapper er overlegent på ting du betjener mens du kjører.  Når en står stille er gjerne touch overlegent siden det gir helt andre muligheter.  Ta f.eks. en enkel sak som takluke, i BMW'n var det en knapp i taket.  Den var alltid der og takluken kunne åpnes med ett trykk uansett.  I Tesla'n må jeg se på skjermen og i verste fall trykke 3 ganger før jeg kan åpne med det fjerde trykket.  Da lønner det seg å huske at en kan nå den via den rullebryteren på rattet, som ihvertfall gjør det litt sikrere.

Øyvind.h

#123
Takluken er jo et dårlig eksempel. Den kan man i Model S åpne uten å slippe rattet. Man må lære seg snarveiene og betjene bilen korrekt, så er de aller fleste vanlige funksjoner lett å nå.

Og som du påpeker - du ser jo ned for å trykke på bryteren, og du ser ned på skjermen for å trykke på den. Jeg trenger ikke stirre på skjermen når jeg trykker for eksempelvis å justere temp?

Skal jeg derimot bruke mer skjulte funksjoner som eks endring av demperhøyde eller endring av rattets motstand krever det en del oppmerksomhet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:46
Og som du påpeker - du ser jo ned for å trykke på bryteren, og du ser ned på skjermen for å trykke på den. Jeg trenger ikke stirre på skjermen når jeg trykker for eksempelvis å justere temp?

Nå er jo hele vitsen med fysiske knapper at du nettopp IKKE trenger å se ned for å bruke dem. Du kan føle deg fram og kjenne hva du gjør - noe som aldri er mulig på en touchskjerm.

Når det er sagt digger jeg skjermen i Tesla - trafikksikkerhet be damned. Dessuten har de egentlig løst den biten veldig greit også - med gode plasseringer og store knapper man kan bruke med veldig lite forstyrrelse fra kjøringen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sn0le

Tesla burde tenke på stemmestyring.
I Forden kan jeg styre mye med stemmen.
Riktignok forstår bilen kun "the Queens english".
Men kan trykke på en knapp og si "Temperature" hvorpå bilen svarer "Temperature" og jeg kan følge opp med å si "25 degrees".
Voila så er temperaturen satt til 25 grader.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

D.O

Tesla har stemmestyring... Trykk på voiceknapoen til høyre på rattet. Dog ikke annet en kart og tlf samt stereo
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Teslanewbie

Sitat fra: sn0le på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:02
Tesla burde tenke på stemmestyring.
I Forden kan jeg styre mye med stemmen.
Riktignok forstår bilen kun "the Queens english".
Men kan trykke på en knapp og si "Temperature" hvorpå bilen svarer "Temperature" og jeg kan følge opp med å si "25 degrees".
Voila så er temperaturen satt til 25 grader.

Tesla har voicecommand....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sn0le

#128
Jeg vet, men den er svært begrenset. :)
Var skuffet over at den er det, for jeg trodde det ville være mere stemmestyringsfunksjoner på bil v2.0.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sindrej

Sitat fra: sn0le på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:11
Jeg vet, men den er svært begrenset. :)
Synes du var raus nå  ;)

sn0le

Hehe. Mulig det.
Er vant med at talestyringa i Forden lar meg styre radio, cd, eksterne enheter, tlf og klimaanlegg.
Med fysiske knapper er det enklere å se kjapt ned på knappen merket med "Max" og trykke på den istedenfor å si "Climate" etterfulgt av "Demisting on".

Poenget er at når Ford får det til så bør Tesla kunne få det til. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Sitat fra: sn0le på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:23
Poenget er at når Ford får det til så bør Tesla kunne få det til. :)

Vi får satse på at de jobber etter "Apple-metoden"; Joda, vi kan gjøre alt det de andre gjør, men vi venter med det til vi har funnet den riktige/beste måten å gjøre det på. (Ref bare Queens english) ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Det er det jeg har slått meg til ro med.
De konsentrere seg mere om de essensielle tingene først, sånn at bil og lading funker.
Alt sånn komfort-stæsj vil nok komme. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Bonefish

Noen som har info om når vi kan vente oss denne oppdateringen som skulle komme "very soon"?
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

rene

Jeg prøvde meg på en tweet til @elonmusk for et par dager siden der jeg svarte på hans måneds-gamle tweet om at 6.0 kommer snart, "just need to make sure it's awesome". Lite respons, gitt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA