Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smart lading -Pilotkunder søkes

Startet av Roger (NO), søndag 09. februar 2014, klokken 22:25

« forrige - neste »

Øggen

Det er vel ganske uvesentlig. Da burde det stå i annonsen: Tesla S med 421 hestekrefter må BARE brukes forsiktig grunnet fare for havari.

Muffinman

Sitat fra: Twowheels på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Brede på lørdag 04. oktober 2014, klokken 16:12
En tanke:
- Det virker veldig tilfeldig hvem som får problemer med DU.
- "Noen" i Tesla sier at dette gjelder kun enkelte DU'er med deler utenfor spec.
- Enkelte mener de får reduksjon i ytelse og regen med 6.0, andre ser ikke ut til å dele dette?

Kan de ha lagt inn en sikring mtp. kraft kun på de bilene med DU som inneholder deler som kan utvikle problem?
Regner med at DU ligger registrert inne på bilens system med unikt id-nummer.
Da kan de eventuelt ha lagt inn en kode som slår inn dersom DU av bilen identifiseres som "problem-DU" så trer enkelte endringer i kraft.
Så kommer det etter hvert, når de får kontroll på problemet og deletilgang, en utskifting av samtlige "problem-DU'er". Ny DU registreres av bilen og sperring av motorkraft/regen forsvinner.

Fri fantasi fra min side, men sikkert fullt mulig.
Kan det være de bilene som utfører maks aks mellom hvert lyskryss som har mest problemer med DU ?.
Nei.

Min bil er nesten utelukkende kjørt langkjøring, og har nå økende slakke i DU nummer 2 etter 5000km. Jeg dratt på fra lav fart en eneste gang med den, og da ikke fra stillestående og heller ikke maks.

Havebigfun

Min bil har nå gått 9500 uten noen klunkelyd- jeg kjenner ingen vesentlig forskjell med 6.0 (mulig regen er noe softere de første millisekunder-) for praktiske formål er den uendret -subjektiv bedømt.

OddB

Sitat fra: hoffa på lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:26
Sitat fra: Brede på lørdag 04. oktober 2014, klokken 16:12
En tanke:
- Det virker veldig tilfeldig hvem som får problemer med DU.
- "Noen" i Tesla sier at dette gjelder kun enkelte DU'er med deler utenfor spec.
- Enkelte mener de får reduksjon i ytelse og regen med 6.0, andre ser ikke ut til å dele dette?

Kan de ha lagt inn en sikring mtp. kraft kun på de bilene med DU som inneholder deler som kan utvikle problem?
Regner med at DU ligger registrert inne på bilens system med unikt id-nummer.
Da kan de eventuelt ha lagt inn en kode som slår inn dersom DU av bilen identifiseres som "problem-DU" så trer enkelte endringer i kraft.
Så kommer det etter hvert, når de får kontroll på problemet og deletilgang, en utskifting av samtlige "problem-DU'er". Ny DU registreres av bilen og sperring av motorkraft/regen forsvinner.

Fri fantasi fra min side, men sikkert fullt mulig.

Tror jaggu du er inne på noe her.
Jeg har sikkert en problem DU siden jeg merker en slakke etter bare 5K km, som jeg definitivt ikke hadde når bilen var ny.
Har nettopp hatt en times testrunde med 50% SOC, 15 + grader og ingen stiplet stripe. Resultatet er skuffende. Får ikke regen over 40-50 kw, selv fra 100 km/t ved å slippe pedalen brått. Må over 70 km/t for å nærme meg 30 kw.

Akselrasjonen virker også sløvere.

Dette er ikke bilen jeg kjøpte. Ringer Tesla på mandag :(

I vitenskapens tjeneste tok jeg en testrunde med videokamera. Bånn pinne på flat vei til 100+ km/t for så å slippe pedalen til bilen stanset (creepfart) (S85 med v 6.0  og 265 tkm på batteriet)
Fra fullt pådrag (ca 300kW til -60 kW tok det nøyaktig 1,1 sek.
Full regenerering (.60) til 80 km/t
Halv regenerering (-30kW) ved 40 km/t
Linjært forhold mellom hastighet og regenerering.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ebbrey

Med 6.0 vil ikke bilen "lagre" 32A lenger. Jeg må manuelt stille opp til 32 fra 26.

Hver gang.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

hoffa

Sitat fra: OddB på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:49
Sitat fra: hoffa på lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:26
Sitat fra: Brede på lørdag 04. oktober 2014, klokken 16:12
En tanke:
- Det virker veldig tilfeldig hvem som får problemer med DU.
- "Noen" i Tesla sier at dette gjelder kun enkelte DU'er med deler utenfor spec.
- Enkelte mener de får reduksjon i ytelse og regen med 6.0, andre ser ikke ut til å dele dette?

Kan de ha lagt inn en sikring mtp. kraft kun på de bilene med DU som inneholder deler som kan utvikle problem?
Regner med at DU ligger registrert inne på bilens system med unikt id-nummer.
Da kan de eventuelt ha lagt inn en kode som slår inn dersom DU av bilen identifiseres som "problem-DU" så trer enkelte endringer i kraft.
Så kommer det etter hvert, når de får kontroll på problemet og deletilgang, en utskifting av samtlige "problem-DU'er". Ny DU registreres av bilen og sperring av motorkraft/regen forsvinner.

Fri fantasi fra min side, men sikkert fullt mulig.

Tror jaggu du er inne på noe her.
Jeg har sikkert en problem DU siden jeg merker en slakke etter bare 5K km, som jeg definitivt ikke hadde når bilen var ny.
Har nettopp hatt en times testrunde med 50% SOC, 15 + grader og ingen stiplet stripe. Resultatet er skuffende. Får ikke regen over 40-50 kw, selv fra 100 km/t ved å slippe pedalen brått. Må over 70 km/t for å nærme meg 30 kw.

Akselrasjonen virker også sløvere.

Dette er ikke bilen jeg kjøpte. Ringer Tesla på mandag :(

I vitenskapens tjeneste tok jeg en testrunde med videokamera. Bånn pinne på flat vei til 100+ km/t for så å slippe pedalen til bilen stanset (creepfart) (S85 med v 6.0  og 265 tkm på batteriet)
Fra fullt pådrag (ca 300kW til -60 kW tok det nøyaktig 1,1 sek.
Full regenerering (.60) til 80 km/t
Halv regenerering (-30kW) ved 40 km/t
Linjært forhold mellom hastighet og regenerering.

Takk for den. Målingene kan minne om slik bilen min var før.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Hyperstress


Sitat fra: ebbrey på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:50
Med 6.0 vil ikke bilen "lagre" 32A lenger. Jeg må manuelt stille opp til 32 fra 26.

Hver gang.

Min husker 32A, trenger aldri stille det opp. Har v6.0
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Car-El

Sitat fra: ebbrey på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:50
Med 6.0 vil ikke bilen "lagre" 32A lenger. Jeg må manuelt stille opp til 32 fra 26.

Hver gang.

Slett det ladepunktet.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Brede

Er det forresten noen med klunkelyd/slakke/DU-problemer som IKKE har fått 6.0 ennå?

Jeg har nå kjørt 13.000km uten en eneste ulyd i DU, høres fortsatt ut som den dagen jeg hentet bilen for ti måneder siden.
Det er en P som stort sett blir pent kjørt, men som også har fått prøvd seg noe i demopådrag for venner og kjente.

Ser ikke ut til at Tesla har det travelt med å sende 6.0 til meg iallefall..
Nærmer meg en karriere som konspirasjonsteoretiker nå.  ;D

TeslaK

Sitat fra: Brede på lørdag 04. oktober 2014, klokken 21:44
Er det forresten noen med klunkelyd/slakke/DU-problemer som IKKE har fått 6.0 ennå?

Jeg har nå kjørt 13.000km uten en eneste ulyd i DU, høres fortsatt ut som den dagen jeg hentet bilen for ti måneder siden.
Det er en P som stort sett blir pent kjørt, men som også har fått prøvd seg noe i demopådrag for venner og kjente.

Ser ikke ut til at Tesla har det travelt med å sende 6.0 til meg iallefall..
Nærmer meg en karriere som konspirasjonsteoretiker nå.  ;D

Min klunkelyd kom på ca. 13000 km. Helt fin fram til da.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

OleJA

Sitat fra: hoffa på lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:26

Har nettopp hatt en times testrunde med 50% SOC, 15 + grader og ingen stiplet stripe. Resultatet er skuffende. Får ikke regen over 40-50 kw, selv fra 100 km/t ved å slippe pedalen brått. Må over 70 km/t for å nærme meg 30 kw.

Antar at du da har forsikret deg om at regen er satt til 'Standard'?
Det har vært rapportert på TMC-forum av tilfeller der det har vært misvisning mellom settings i display, og faktiske verdier som bilen benytter. Måten å fikse dette på er å endre de litt frem og tilbake med reboot imellom. Feks, sett Low regenn, reboot, sett Standard, ny reboot. Kan være verdt et forsøk.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

hoffa

Sitat fra: OleJA på lørdag 04. oktober 2014, klokken 22:49
Sitat fra: hoffa på lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:26

Har nettopp hatt en times testrunde med 50% SOC, 15 + grader og ingen stiplet stripe. Resultatet er skuffende. Får ikke regen over 40-50 kw, selv fra 100 km/t ved å slippe pedalen brått. Må over 70 km/t for å nærme meg 30 kw.

Antar at du da har forsikret deg om at regen er satt til 'Standard'?
Det har vært rapportert på TMC-forum av tilfeller der det har vært misvisning mellom settings i display, og faktiske verdier som bilen benytter. Måten å fikse dette på er å endre de litt frem og tilbake med reboot imellom. Feks, sett Low regenn, reboot, sett Standard, ny reboot. Kan være verdt et forsøk.

Står på standard ja, og har prøvd i low med følgende lavere regen. Men skal prøve som anbefalt.

Takk for forslaget.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

arnkl

Min har gått 20500 km no, og har ikkje antyding til klunkelyd. Eg har derimot markert "ballonglyd" ved fullt pådrag. Så det er nok noko i at det er to problem med DU: Feil i ei skive (som eg tydelegvis ikkje har) og ei laus ledning som vibrerar i megnetfeltet (som eg nok har).

Eg har heller ikkje merka noko endring i akselerasjon og regenerering etter 6.0.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

TeslaK

Sitat fra: arnkl på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:45
Min har gått 20500 km no, og har ikkje antyding til klunkelyd. Eg har derimot markert "ballonglyd" ved fullt pådrag. Så det er nok noko i at det er to problem med DU: Feil i ei skive (som eg tydelegvis ikkje har) og ei laus ledning som vibrerar i megnetfeltet (som eg nok har).

Eg har heller ikkje merka noko endring i akselerasjon og regenerering etter 6.0.

Ballonglyd ved maks pådrag er normalt. Det har vel alle..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Brede

Sitat fra: TeslaK på søndag 05. oktober 2014, klokken 06:55
Sitat fra: arnkl på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:45
Min har gått 20500 km no, og har ikkje antyding til klunkelyd. Eg har derimot markert "ballonglyd" ved fullt pådrag. Så det er nok noko i at det er to problem med DU: Feil i ei skive (som eg tydelegvis ikkje har) og ei laus ledning som vibrerar i megnetfeltet (som eg nok har).

Eg har heller ikkje merka noko endring i akselerasjon og regenerering etter 6.0.

Ballonglyd ved maks pådrag er normalt. Det har vel alle..

Nei..  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA