Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Luftfjæring model s

Startet av ferrek, lørdag 08. februar 2014, klokken 21:52

« forrige - neste »

ferrek

Jeg kjører BMW idag og setter stor pris på og kunne deaktivere alt av antispinn og antiskrens for å leke seg på snøføre. Hvordan stiller dette seg på Model S? Får man deaktivert alt? Isåfall hvordan er balansen i bilen ved overstyring?

Moray

S85

cairnz

Med antispinn på sliter du med å gjøre en 180 på snødekt parkeringsplass.

Med antispinn av snurrer du fort noen grader, men så slår antiskrensen inn for å korrigere, og snurren stoppes.

Du kan ikke slå av antiskrens (ESP).
Elbilist

Lokführer

Du kan ta sikringen til ESP, men noen antyder at den åpne difrensialen, som bremses aktivt av bakbremsene, slutter å fungere. Da sitter man igjen med å spinne på ett hjul. Har ikke prøvd og kan ikke bekrefte det.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

ebbrey

Sitat fra: Lokführer på lørdag 01. februar 2014, klokken 12:03
Du kan ta sikringen til ESP, men noen antyder at den åpne difrensialen, som bremses aktivt av bakbremsene, slutter å fungere. Da sitter man igjen med å spinne på ett hjul. Har ikke prøvd og kan ikke bekrefte det.

Tar man sikringen til ESP forsvinner også luft-systemet og speedometeret.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på lørdag 01. februar 2014, klokken 13:01
Sitat fra: Lokführer på lørdag 01. februar 2014, klokken 12:03
Du kan ta sikringen til ESP, men noen antyder at den åpne difrensialen, som bremses aktivt av bakbremsene, slutter å fungere. Da sitter man igjen med å spinne på ett hjul. Har ikke prøvd og kan ikke bekrefte det.

Tar man sikringen til ESP forsvinner også luft-systemet og speedometeret.

Min deaktiverte seg selv, antageligvis pga. feil på rattvinkelsensoren da kurvelyset begynte å blinke vilkårlig samtidig. Så om man finner pluggen til denne sensoren er det nok bare å nappe den ut ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ferrek

Takk for svar. Da er dessverre løsningen på dette like dårlig som hos mange andre produsenter..

Dr.Ling

Jeg syntes først at det var greit at stabilitetssystemet alltid var på. 2 tonns bil på slapseføre og 245 brede dekk er ikke akkurat rallybil. Men stabilitetssystemet er utrolig hissig! Om rumpa glir 10-15 grader ut så hugger det i bremsene. Altså ved helt vanlig kjøring en vinterdag. Imponerende effektivt, men så inderlig irriterende. Helt-av-knapp er øverst på min ønskeliste ihvertfall.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Sharp

Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 01. februar 2014, klokken 21:21
Helt-av-knapp er øverst på min ønskeliste ihvertfall.

Man trenger ikke slå av ESP helt for å ha det gøy. Mange biler lar deg velge ulike nivåer på når ESP slår inn. En innstilling som tillater deg å få litt sladd, men griper inn før du snurrer helt, den hadd jeg brukt en del på nysnøen  ;D

Batteritralla

Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 01. februar 2014, klokken 21:21
Jeg syntes først at det var greit at stabilitetssystemet alltid var på. 2 tonns bil på slapseføre og 245 brede dekk er ikke akkurat rallybil. Men stabilitetssystemet er utrolig hissig! Om rumpa glir 10-15 grader ut så hugger det i bremsene. Altså ved helt vanlig kjøring en vinterdag. Imponerende effektivt, men så inderlig irriterende. Helt-av-knapp er øverst på min ønskeliste ihvertfall.

Model S apellerer til mange typer mennesker, og prisen gjør at mange har råd til den - også de med liten erfaring fra motorsterke biler.

"Helt av" knapp håper jeg at aldri dukker opp i en Model S, dette vil nok fort slå negativt  ut på forsikrings prisene.

Noen biler er svært godt balansert og med ypperlig respons og feedback (feks Bmw E30 M3). Denne bilen er også designet uten Elektronisk Stabilitets Program og Anti Spinn.

Dette er nok ikke tilfelle for Model S...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

eledille

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. februar 2014, klokken 11:02
Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 01. februar 2014, klokken 21:21
Jeg syntes først at det var greit at stabilitetssystemet alltid var på. 2 tonns bil på slapseføre og 245 brede dekk er ikke akkurat rallybil. Men stabilitetssystemet er utrolig hissig! Om rumpa glir 10-15 grader ut så hugger det i bremsene. Altså ved helt vanlig kjøring en vinterdag. Imponerende effektivt, men så inderlig irriterende. Helt-av-knapp er øverst på min ønskeliste ihvertfall.

Model S apellerer til mange typer mennesker, og prisen gjør at mange har råd til den - også de med liten erfaring fra motorsterke biler.

For det første trenger du nesten ikke motor i det hele tatt for å leke på snø. Fatterns astmatiske gamle merse er festlig på snø, og den er ikke mye festlig ellers :)

For det andre jo kan alle som ikke liker at bilen ikke sitter bom fast på underlaget bare la ESP'en være på?
Sitat
"Helt av" knapp håper jeg at aldri dukker opp i en Model S, dette vil nok fort slå negativt  ut på forsikrings prisene.

At dette skulle slå ut negativt på forsikringsprisene har jeg vanskelig for å forestille meg. De som ikke kan kjøre bil på vinterføre vil la ESP'en stå på full styrke, og de som kan rette opp en sladd kjører ikke av veien i tide og utide bare fordi bilen ikke har ESP på.
Sitat
Noen biler er svært godt balansert og med ypperlig respons og feedback (feks Bmw E30 M3). Denne bilen er også designet uten Elektronisk Stabilitets Program og Anti Spinn.

Dette er nok ikke tilfelle for Model S...

Det går an å leke seg med MS allerede, hvis man blåser i at det smeller og hogger i bremsene. Det er ingenting i veien med verken balanse, respons eller feedback.

Men å kunne slå den helt av er ikke nødvendig heller. Det går for eksempel fint an å la den slå inn først ved mye større vinkel, eller å la den slå inn først når man får kontrasleng.

Det beste for min del var om den hadde en Sport-modus for vinterføre hvor den tillater adskillig mer hjulspinn uten å slippe helt løs, samtidig som den holder tilbake mye mer på ESP'en uten å slå helt av.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Dr.Ling

Som Sharp og Eledille skriver finnes det systemer med flere innstillinger som lar en velge litt selv. Skulle hatt en innstilling hvor systemet ikke slår inn før over 30-40 km/t, og ikke før en viss overstyringsvinkel. Det hadde vært 1000x bedre enn et nazi-system som Model S nå har. Det er trist at Tesla's filosofi er at bilene skal gå som på skinner eller helst kjøre seg selv (de forsker vel på dette), at vi førerne skal beskyttes mot oss selv :) Og samtidig sammenligne seg med McLaren eller andre sportsbilmerker. Det er ikke bare skyvet i ryggen som gir kjøreglede.

Bilen er stor og tung, men har mye dreiemoment som lar seg finjustere med "gass"pedalen og en lang akselavstand, dette gjør at den skal være grei å kontrollere og neppe snurrer så veldig lett. Turbo-biler (hvor kraften kommer fort og forsvinner plutselig så snart en går av gassen), med kort akselavstand, er mye lettere å få ut av kontroll.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

ebbrey

Desverre er jeg veldig enig med Tesla. Latt bilen gå på skinner. Ikke latt folk få "herje" mer enn nødvendig.
Mindre skader, mindre oppmerksomhet. Tryggere bil, mer salg.
Vil helst ikke ha noen som er "uheldig" over i min fil med ungene baki.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. februar 2014, klokken 11:02
"Helt av" knapp håper jeg at aldri dukker opp i en Model S, dette vil nok fort slå negativt  ut på forsikrings prisene.

Noen biler er svært godt balansert og med ypperlig respons og feedback (feks Bmw E30 M3). Denne bilen er også designet uten Elektronisk Stabilitets Program og Anti Spinn.

Dette er nok ikke tilfelle for Model S...

Problemet er den umiddelbare gassreponsen i en elbil. Når man kan påkalle såpass mange hestekrefter på et tidels sekund skal det godt gjøres å holde en bakhjulsdrevet under kontroll alene på glatt føre. Jeg tror de fleste ikke har sjans til å reagere raskt nok. Så jeg er også glad for at det ikke finnes en "av"-knapp av noe slag, og føler ca. null behov for dette selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. februar 2014, klokken 14:48
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. februar 2014, klokken 11:02
"Helt av" knapp håper jeg at aldri dukker opp i en Model S, dette vil nok fort slå negativt  ut på forsikrings prisene.

Noen biler er svært godt balansert og med ypperlig respons og feedback (feks Bmw E30 M3). Denne bilen er også designet uten Elektronisk Stabilitets Program og Anti Spinn.

Dette er nok ikke tilfelle for Model S...

Problemet er den umiddelbare gassreponsen i en elbil. Når man kan påkalle såpass mange hestekrefter på et tidels sekund skal det godt gjøres å holde en bakhjulsdrevet under kontroll alene på glatt føre. Jeg tror de fleste ikke har sjans til å reagere raskt nok. Så jeg er også glad for at det ikke finnes en "av"-knapp av noe slag, og føler ca. null behov for dette selv.

Jeg savner heller ikke å skru av ESP. Man kan leke "litt" med TC av, men nå er vel ikke Model S klassifisert som en "lekebil" av den typen. På føret vi har nå er jeg ikke sugen på å skru av TC engang. Jeg (som de fleste andre) foretrekker at bilen drar seg framover, og ikke spinner hverken kontrollert eller ukontrollert avgårde. Det er dekkene mine glade for også.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA