Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Luftfjæring model s

Startet av ferrek, lørdag 08. februar 2014, klokken 21:52

« forrige - neste »

Go-carter

...som igjen er BS. Alle sportsbiler f.eks. Kan koble ut esp. Tror du alle Porschene som levers i US har påtvunget ESP uten valg? Dette er et valg produsenten har tatt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

AndersinOslo

Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

eledille

Ut fra det som står der er det kun påkrevd at det er installert i bilen, ikke at det skal være aktivisert hele tiden. Det står heller ikke noe om hvor aggressiv ESP'en skal være.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Tuxedo

Sitat fra: Go-carter på søndag 02. februar 2014, klokken 23:37
...som igjen er BS. Alle sportsbiler f.eks. Kan koble ut esp. Tror du alle Porschene som levers i US har påtvunget ESP uten valg? Dette er et valg produsenten har tatt.

Et enkelt Google-søk ville ha fortalt deg at alle USA-produserte biler fom 2012 skal ha ESC (som ikke kan deaktiveres).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

eledille

#34
Vel, et kjapt Google-søk fortalte meg at det er tillatt å slå systemet helt av, så sant føreren varsles med teksten "ESC Off" i gult.

http://www.nhtsa.gov/DOT/NHTSA/Rulemaking/Rules/Associated%20Files/ESC_FR_03_2007.pdf

Jeg har ikke lest hele greia, men det er tydelig at det også er mulig å ha forskjellige nivåer på ESC'en.

Sitat
In certain circumstances, drivers may have legitimate reasons to disengage the
ESC system or limit its ability to intervene, such as when the vehicle is stuck in
sand/gravel, is being used while equipped with snow chains, or is being run on a track for
maximum performance.  Accordingly, under this final rule, vehicle manufacturers may
include a driver­selectable switch that places the ESC system in a mode in which it does
not satisfy the performance requirements of the standard (e.g., "sport" mode or full­off
mode).  However, if the vehicle manufacturer chooses this option, it must ensure that the
ESC system always returns to the fully­functional default mode at the initiation of each
new ignition cycle, regardless of the mode the driver had previously selected (with
certain exceptions for low speed off­road axle/transfer case selections that turn off ESC,
but cannot be reset electronically).  If the vehicle manufacturer chooses this option, it
must also provide an "ESC Off" control and a telltale that is mounted inside the occupant
compartment in front of and in clear view of the driver.  Such telltale must remain
continuously illuminated for as long as the ESC is in a mode that renders it unable to
meet the performance requirements of the standard, whenever the ignition locking system
is in the "On" ("Run") position.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Tuxedo

Sitat fra: eledille på mandag 03. februar 2014, klokken 00:33
Vel, et kjapt Google-søk fortalte meg at det er tillatt å slå systemet helt av, så sant føreren varsles med teksten "ESC Off" i gult.

http://www.nhtsa.gov/DOT/NHTSA/Rulemaking/Rules/Associated%20Files/ESC_FR_03_2007.pdf

Jeg har ikke lest hele greia, men det er tydelig at det også er mulig å ha forskjellige nivåer på ESC'en.

Sitat
In certain circumstances, drivers may have legitimate reasons to disengage the
ESC system or limit its ability to intervene, such as when the vehicle is stuck in
sand/gravel, is being used while equipped with snow chains, or is being run on a track for
maximum performance.  Accordingly, under this final rule, vehicle manufacturers may
include a driver­selectable switch that places the ESC system in a mode in which it does
not satisfy the performance requirements of the standard (e.g., "sport" mode or full­off
mode).  However, if the vehicle manufacturer chooses this option, it must ensure that the
ESC system always returns to the fully­functional default mode at the initiation of each
new ignition cycle, regardless of the mode the driver had previously selected (with
certain exceptions for low speed off­road axle/transfer case selections that turn off ESC,
but cannot be reset electronically).  If the vehicle manufacturer chooses this option, it
must also provide an "ESC Off" control and a telltale that is mounted inside the occupant
compartment in front of and in clear view of the driver.  Such telltale must remain
continuously illuminated for as long as the ESC is in a mode that renders it unable to
meet the performance requirements of the standard, whenever the ignition locking system
is in the "On" ("Run") position.

Bra observert, eledille.  Det virker som det er en åpning for frakobling av ESC i dokumentet fra 2007 (som fremdeles gjelder, så vidt jeg kan skjønne), men som få amerikanske produsenter har benyttet seg av.  Jeg synes heller ikke at det er overraskende at dette ikke er prioritert fra Telsla sin side.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

janmb

Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. februar 2014, klokken 00:15
Sitat fra: Go-carter på søndag 02. februar 2014, klokken 23:37
...som igjen er BS. Alle sportsbiler f.eks. Kan koble ut esp. Tror du alle Porschene som levers i US har påtvunget ESP uten valg? Dette er et valg produsenten har tatt.

Et enkelt Google-søk ville ha fortalt deg at alle USA-produserte biler fom 2012 skal ha ESC (som ikke kan deaktiveres).

Her blander du biler som lages i USA kontra biler som selges i USA.

Ingenting hindrer Tesla i å lage en FW for det Europeiske markedet med valg for ESP av dersom de ønsker det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

eledille

#37
Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. februar 2014, klokken 01:13Jeg synes heller ikke at det er overraskende at dette ikke er prioritert fra Telsla sin side.

Men det synes jeg. MS er en sportslig muskelbil, om enn elektrisk, og den kler ikke å kun ha en super-tantete ESC :)

Det der var kanskje litt flåsete sagt, men med MS slik den er i dag er det umulig å lære seg å rette opp en bil som skrenser, for eksempel. Og det er heller ikke umulig at noen kunne tenke seg å ta den med på en bane i ny og ne og bare leke.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

Dessverre er det jo helt vanlig at nye biler i mindre og mindre grad lar deg leke.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Tuxedo

Sitat fra: janmb på mandag 03. februar 2014, klokken 01:27
Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. februar 2014, klokken 00:15
Sitat fra: Go-carter på søndag 02. februar 2014, klokken 23:37
...som igjen er BS. Alle sportsbiler f.eks. Kan koble ut esp. Tror du alle Porschene som levers i US har påtvunget ESP uten valg? Dette er et valg produsenten har tatt.

Et enkelt Google-søk ville ha fortalt deg at alle USA-produserte biler fom 2012 skal ha ESC (som ikke kan deaktiveres).

Her blander du biler som lages i USA kontra biler som selges i USA.

Ingenting hindrer Tesla i å lage en FW for det Europeiske markedet med valg for ESP av dersom de ønsker det.
Det er helt korrekt.  Men foreløpig er ikke Tesla der i det hele tatt rent organisatorisk  :)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

eledille

#40
Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. februar 2014, klokken 02:01
Sitat fra: janmb på mandag 03. februar 2014, klokken 01:27

Her blander du biler som lages i USA kontra biler som selges i USA.

Ingenting hindrer Tesla i å lage en FW for det Europeiske markedet med valg for ESP av dersom de ønsker det.
Det er helt korrekt.  Men foreløpig er ikke Tesla der i det hele tatt rent organisatorisk  :)

Men det er altså heller ingenting som hindrer Tesla i å lage en FW hvor de kopierer slideren og varselsignalet for "Traction Control" og bytter ut teksten med "ESC". Det kunne de kanskje få til :)

Helst skulle den hatt tre innstillinger, "On", "Sport" og "Off". "Sport" ville kreve en del jobb, men så ville de også ta innpå Chevrolet, BMW, Audi og Porche på dette området også.

Det å øve seg på å kontrollere en bil som sklir burde i grunnen alle gjøre jevnlig. ESC hjelper, men kombinasjonen av ESC pluss en fører som instinktivt kan kontrollere bilen når den sklir er adskillig bedre enn ESC pluss en fører som ikke kan det. Med MS er det ikke mulig å øve seg på å skli kontrollert pr. i dag.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. februar 2014, klokken 02:01
Det er helt korrekt.  Men foreløpig er ikke Tesla der i det hele tatt rent organisatorisk  :)

Skal ikke krangle på den gitt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: eledille på mandag 03. februar 2014, klokken 09:02
Det å øve seg på å kontrollere en bil som sklir burde i grunnen alle gjøre jevnlig.

Kunne ikke vært mer enig. Jeg er langt mer redd for overforsiktige tanter på vinteren enn 18-åringer som sladder. Ikke fordi sistnevnte ikke er farlig, men fordi de som aldri smaker på grensen og aldri øver på mestring av å miste grepet skremmer meg langt mer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Batteritralla

Sitat fra: janmb på mandag 03. februar 2014, klokken 15:17
Sitat fra: eledille på mandag 03. februar 2014, klokken 09:02
Det å øve seg på å kontrollere en bil som sklir burde i grunnen alle gjøre jevnlig.

Kunne ikke vært mer enig. Jeg er langt mer redd for overforsiktige tanter på vinteren enn 18-åringer som sladder. Ikke fordi sistnevnte ikke er farlig, men fordi de som aldri smaker på grensen og aldri øver på mestring av å miste grepet skremmer meg langt mer.

+1
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

tommborge

#44
Sitat fra: janmb på mandag 03. februar 2014, klokken 15:17
Sitat fra: eledille på mandag 03. februar 2014, klokken 09:02
Det å øve seg på å kontrollere en bil som sklir burde i grunnen alle gjøre jevnlig.

Kunne ikke vært mer enig. Jeg er langt mer redd for overforsiktige tanter på vinteren enn 18-åringer som sladder. Ikke fordi sistnevnte ikke er farlig, men fordi de som aldri smaker på grensen og aldri øver på mestring av å miste grepet skremmer meg langt mer.

Nettopp. De som ønsker det, bør få lov til å stille inn hvor aggressiv tractioncontrol og esc skal være, kanskje via en glidebryter for hver av dem. De færreste vil røre dem noe særlig, og ingen vil bruke dem til vanlig landeveiskjøring. Jeg tenker at de som jobber med dette hos Tesla hadde syntes det var var stor stas å finne ut av hvordan dette skulle skrus til, og at det overhodet ikke hadde gått på bekostning av feks ladealgoritmer eller luftfjæringsterskler. Banekjøring hadde de fikset på fritiden...

Var på Vålerbanen i forrige uke, og det var ikke et tema en gang å kjøre Tesla dit. Selv om det hadde vært stor stas og dra noen runder på sløyfe 2 og 3.

IMO er nåværende implementering av dette med til å gjøre bilen litt kjedelig, dessverre. På dette føret er det bensin, turbo og quattro som gjelder. Gammeldags "kjøreegenskaper" ved trykk på en knapp!

-tommborge (fra en dings)

P85 og P85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA