Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Luftfjæring model s

Startet av ferrek, lørdag 08. februar 2014, klokken 21:52

« forrige - neste »

AndersinOslo

Design S er en luksussedan, dvs en high end som i Mercedes S 500, BMW 7, Audi A8, Jaguar XJ.

Så i USA kjøres den av rike mennesker som enten er teknofriker, vil skille seg ut og/eller er miljøbevisste. Den er noe av det dyreste du får tak i, og pga begrensningene i rekkevidde så skal du ha en luksusbil til, og virkelig ville ha den.

Sånn blir det i Europa også, sånn ca.

I Norge er det taxfreebil, ny bil med mye motor for lite penger og tiltrekker seg derfor også noen som skal sladde i snøen og kjøre på Vålerbanen. Og som er kjempeflinke til å kjøre bil sier de.

Jeg har en nabo som nesten døde fordi kameraten slo av ESP (helt av) på en sterk bakhjulstrekker og ga bånn gass, og dro av veien. Siden jeg skal låne ut bilen min av og til vil jeg gjerne ha ESP permanent på, så mye elmotor på bakhjula er ikke folk vant til å håndtere.

Jeg er, jeg er nemlig sykt flink til å håndtere bil.



Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

chal

Sitat fra: ebbrey på søndag 02. februar 2014, klokken 12:12
Desverre er jeg veldig enig med Tesla. Latt bilen gå på skinner. Ikke latt folk få "herje" mer enn nødvendig.
Mindre skader, mindre oppmerksomhet. Tryggere bil, mer salg.
Vil helst ikke ha noen som er "uheldig" over i min fil med ungene baki.

Helt enig. Det viktigste er her at systemet beskytter mot folk som "leker" på veien og setter andres liv og helse i fare (selv om de tror at de har "full kontroll").

janmb

Vi skal ikke ha det slik at det er bilen som bestemmer hvor mye sjanser en fører skal ta. Husk også at biler brukes på andre steder enn offentlig vei.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cairnz

Sitat fra: janmb på søndag 02. februar 2014, klokken 15:45
Vi skal ikke ha det slik at det er bilen som bestemmer hvor mye sjanser en fører skal ta. Husk også at biler brukes på andre steder enn offentlig vei.

Det er de som lager bilen som bestemmer hva som skal være tilgjengelig for føreren. Hvis føreren vil ha noe som produsenten ikke vil legge til av sikkerhetsmessige årsaker så får man finne seg en annen bil :)
Elbilist

eledille

#19
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. februar 2014, klokken 14:48
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. februar 2014, klokken 11:02
"Helt av" knapp håper jeg at aldri dukker opp i en Model S, dette vil nok fort slå negativt  ut på forsikrings prisene.

Noen biler er svært godt balansert og med ypperlig respons og feedback (feks Bmw E30 M3). Denne bilen er også designet uten Elektronisk Stabilitets Program og Anti Spinn.

Dette er nok ikke tilfelle for Model S...

Problemet er den umiddelbare gassreponsen i en elbil. Når man kan påkalle såpass mange hestekrefter på et tidels sekund skal det godt gjøres å holde en bakhjulsdrevet under kontroll alene på glatt føre. Jeg tror de fleste ikke har sjans til å reagere raskt nok. Så jeg er også glad for at det ikke finnes en "av"-knapp av noe slag, og føler ca. null behov for dette selv.

Det er jo ikke slik at motoren er enten av eller på, akkurat. Det er mye lettere å finjustere pådraget på en MS enn på den jevne fossilbil.

Jeg har jo testet hvordan det er å prøve å komme seg opp en bratt bakke uten TC, og det går helt fint. Bare å slakke litt av hvis det spinner for mye. Selvsagt er det enklere å bare gi gass med TC på, men i forhold til andre biler er det er lett å beholde grepet uten også.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#20
Sitat fra: AndersinOslo på søndag 02. februar 2014, klokken 15:05
I Norge er det taxfreebil, ny bil med mye motor for lite penger og tiltrekker seg derfor også noen som skal sladde i snøen og kjøre på Vålerbanen. Og som er kjempeflinke til å kjøre bil sier de.
Ja, den koster jo bare en halv mill, så nå venter vi bare på at alle 18-åringene ragger rundt og skremmer skikkelige folk med elbil... ::)

Problemet mitt med ESP'en slik den er i dag er ikke at det ikke går an å slå den helt av. Jeg ønsker ikke å slå den helt av. Problemet er at den er totalt nazi og banker og smeller så snart rumpa kommer to grader på tvers. Den slår inn alt for tidlig. Jeg vil gjerne ha hjelp av ESP'en hvis jeg er i ferd med å miste kontroll, men jeg er veldig, veldig langt fra å miste kontroll når den setter i gang, så jeg synes den er masete.
Sitat
Jeg har en nabo som nesten døde fordi kameraten slo av ESP (helt av) på en sterk bakhjulstrekker og ga bånn gass, og dro av veien. Siden jeg skal låne ut bilen min av og til vil jeg gjerne ha ESP permanent på, så mye elmotor på bakhjula er ikke folk vant til å håndtere.
Den fyren var åpenbart ikke helt god.

Dette problemet kunne vært løst med passordkontroll på enkelte innstillinger, som f.eks toppfart, maks effekt, TC og ESP-modus. Det ville vært innstillinger som hjelper på sikkerheten i tilfelle utlån.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

Sitat fra: cairnz på søndag 02. februar 2014, klokken 15:54
Sitat fra: janmb på søndag 02. februar 2014, klokken 15:45
Vi skal ikke ha det slik at det er bilen som bestemmer hvor mye sjanser en fører skal ta. Husk også at biler brukes på andre steder enn offentlig vei.

Det er de som lager bilen som bestemmer hva som skal være tilgjengelig for føreren. Hvis føreren vil ha noe som produsenten ikke vil legge til av sikkerhetsmessige årsaker så får man finne seg en annen bil :)

Akkurat det er helt greit. En bilfabrikant har et rykte å ivareta - og det finnes alltid alternativer.

Det som IKKE er greit er når samfunnet eller enkeltpersoner forventer at bilparken generelt skal ta valget om risikonivå for alle andre sjåfører bare fordi det passer ditt eget fryktmønster.

Jeg heller synes ikke det er noe moro å møte folk i breisladd langs offentlig vei - har bulket høyre forskjerm selv for noen år siden da jeg måtte i brøytekanten for å unngå en bil i full sladd. Poenget er at det er allikevel ikke mitt anliggende å bestemme hvordan andre skal kjøre. Jeg ønsker meg selvsagt minst mulig risiko for min egen del, men den store forskjellen er at det aksepterer det faktum at risikovillighet er opp til hver enkelt å bestemme - enten jeg liker det eller ei.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: eledille på søndag 02. februar 2014, klokken 16:04
Det er jo ikke slik at motoren er enten av eller på, akkurat. Det er mye lettere å finjustere pådraget på en MS enn på den jevne fossilbil.

Ei heller er stor motorkraft spesielt relevant som problem på vinterføre.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Batteritralla

Nå er jo diskusjonen et lite stykke på avveie fra tittel "Sv: Hvor leken er Model S på snøføre? " men dog.

Om man hadde muligheten for å slå av Esp og antispinn, så ville nok mange ha gjort det.

En del av disse uten å se konsekvensen av det.

Min bekymring ligger ikke rundt at man sladder litt rundt i 20 Km/t på snøføre, mer rundt at en modell S utvilsomt har krefter til å spinne ut i 100 Km/ t på våt veibane.

Om dette skjer når man er uoppmerksom så kan det bli vanskelig å ta inn igjen for selv de beste sjøfører.

Det er klart de er mulig å modulere gasspådraget veldig fint i en Model S, men det motsatte er også mulig.

Selv om jeg er kjent med moment karakteristikken på en El motor, så ble jeg litt "satt ut" første gang jeg ga på i en Model S...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Mhal

Syns det er heilt greit med fabrikk bestemt sikkerhetsnivå. Så får heller dei som ønsker noe annet tjuvkoble bilen eller få en bil som tilsvarer slike lyster.

Havebigfun

Sitat fra: janmb på søndag 02. februar 2014, klokken 17:50
Sitat fra: cairnz på søndag 02. februar 2014, klokken 15:54
Sitat fra: janmb på søndag 02. februar 2014, klokken 15:45
Vi skal ikke ha det slik at det er bilen som bestemmer hvor mye sjanser en fører skal ta. Husk også at biler brukes på andre steder enn offentlig vei.

Det er de som lager bilen som bestemmer hva som skal være tilgjengelig for føreren. Hvis føreren vil ha noe som produsenten ikke vil legge til av sikkerhetsmessige årsaker så får man finne seg en annen bil :)

Akkurat det er helt greit. En bilfabrikant har et rykte å ivareta - og det finnes alltid alternativer.

Det som IKKE er greit er når samfunnet eller enkeltpersoner forventer at bilparken generelt skal ta valget om risikonivå for alle andre sjåfører bare fordi det passer ditt eget fryktmønster.

Jeg heller synes ikke det er noe moro å møte folk i breisladd langs offentlig vei - har bulket høyre forskjerm selv for noen år siden da jeg måtte i brøytekanten for å unngå en bil i full sladd. Poenget er at det er allikevel ikke mitt anliggende å bestemme hvordan andre skal kjøre. Jeg ønsker meg selvsagt minst mulig risiko for min egen del, men den store forskjellen er at det aksepterer det faktum at risikovillighet er opp til hver enkelt å bestemme - enten jeg liker det eller ei.
Sålenge kostnadene for skader pådratt under risikovillig atferd fordeles på fellesskapet- forsiking, helsevesen, folketrygd osv, samtidig som det er betydelig fare for at usyldige 3. rammes mener jeg det er riktig at samfunnet bør kunne kreve sikkerhetsutstyr som ikke kan slås av. Etter min mening er det mange som ikke kjenner sine egne begrensninger. Kjøretøy med høy ytelse er i så måte en spesiell utfordring.
Når jeg ferdes på offentlig vei er det definitivt mitt anliggende at de jeg møter i traffikken oppfører seg forsvarlig, spes når de beveger særlig potente kjøretøy.

Go-carter

#26
Her var det mye kjeft og få, for oss som liker å bruke bilen! Det er jo ærlig talt ingen bruk for 420 hk på norske veier i det hele tatt. 100-130hk i Model S hadde holdt i lange baner. Også burde den jo hatt GPS-sperring etter fartsgrenser slik at ingen kunne kjøre "bajas".

Vel. Noen av oss har faktisk bil som hobby og interesse, og vil bruke det for det den er verdt om den koster 20.000 eller 2.000.000. Har ligget i kontrollert sleng i 120 på E6 en sen vinterkveld med min forrige Porsche(for de som er kjent på Karihaugen så kan dere gjette hvor), og drar jevnt og trutt hvert år på forskjellige baner rundt om, både is og asfalt, for å pushe både mine egne og bilens grenser. Om det så skal være en stakkar Renault Clio som tynes til det ytterste, eller en Ferrari som får adrenalinet til å pumpe.

Og for oss er det egentlig ingen krise at Tesla ikke har en ESP-av knapp, tro meg, vi finner en løsning :) Om det må lages en adapter til ABS-pluggen som deaktiverer den, eller en sikring som tas ut, så vil det alltid kunne løses. Det bare føles som en dobbeltmoral å levere noe med 420 hester og et sportslig understell, uten å ha et overformynderi som stopper deg i å bruke det til noe annet enn dragracing. Skal vi først dunke runder rundt en bane på trackday, så er det vel bra å kunne gjøre det uten et eksosrør?  ::)

Jeg tviler på at samfunnet kommer til å bli rammet av 18-20åringer som maltrakterer seg selv og andre i en TMS. Det er nok andre biler som appelerer mer til den gruppen, gitt. Og om det absolutt vil det, så går det fint an å gjøre det med ESP på.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

eledille

#27
Hvis Model S var konstruert først og fremst med tanke på å sørge for at ingen idioter steller i stand ulykker, så hadde den hatt 80 kW motor, toppfart på 100 km/t, forhjulsdrift og ferdsskriver.

Jeg synes det er mer enn pussig at så mange her tydeligvis synes at ESP'en må være maksimalt prippen for å ivareta trafikksikkerheten, mens det er helt greit med 416 hester på bakhjulene og 210 km/t toppfart.

Det er eksakt NULL problem å sende en MS av veien på glatta, ESP eller ikke. Det er bare å holde høy nok fart, så er det exit i første sving.

Trafikksikkerheten ligger først og fremst i hodet på sjåføren, og slik vil det være frem til bilene kjører av seg selv. Ett ekstremt vanlig eksempel på farlig grisekjøring er å legge seg kloss oppi bilen foran når man ikke er fornøyd med hastigheten vedkommende holder. Det er skikkelig ekkel, aggressiv og farlig kjøring, og jeg ser det mange ganger hver dag. Det å tillate sjåføren å velge at ESP'en skal være litt mindre forstyrrende har ingen betydning i forhold til alt mulig annet farlig folk foretar seg med bilene sine.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

pberg

Har kjørt M3 på isbane uten noen form for krykker, og det var overhodet ikke noe problem. Selv om journalistene mener at den er livsfarlig på glatta. Så problemet er ikke bilen, men sjåføren.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Tuxedo

I praksis koker vel dette ned til at det i USA ikke er tillatt å kunne koble ut ESP hvis det er installert i bilen.  Og dette er en amerikansk bil.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA