Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygge inn strømuttak/UMC i et låsbart skap på husvegg

Startet av jgilberg, lørdag 08. februar 2014, klokken 15:34

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg har stor forståelse for trådstarters frustrasjon. Samme om dette hadde vært er BMW, Nissan, Tesla, VW - dette var bare for dårlig kundebehandling.

Synes det er synd at noen i menigheta aldri tåler kritikk av sin fanboy greie, uansett hvilket merke dette skulle være.

bromm

Jeg var den første som svarte på denne FJOLLETE tråden, og der påpekte jeg at dette ikke kvalifiserte til en diskusjon i det hele tatt - slikt bør diskuteres med selgeren, og ikke verden. Hvis selgeren viser seg å ha urent mel i posen, og at dette kan bevises - så ja (men det er det ingen dekning for her)...

Nå skal dere få fortsette på egenhånd... Dette er rett og slett for barnslig, og det handler overhode ikke om fanboys eller andre faktorer rundt BMW i3.

ADJØ !

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Elmo på lørdag 01. februar 2014, klokken 18:59
Sitat fra: jgilberg på lørdag 01. februar 2014, klokken 00:30
Helt ærlig, er jeg urimelig i min "kritikk", alle dere andre ville syntes at dette var super service?

Du må være klar over at det er BARE LMOR og bromm og til nød i3_X3_X5_730 som har lov til å komme personlige yttringer og tullprat på i3-forumet ;) Sånn er det bare  :)

Dermed bekrefter "bromm" at dette stemmer altfor godt. (Når det er sagt finnes det tilsvarende elementer på andre delforum også).

Som forbruker viser det seg at man alene altfor ofte bare blir ignorert av forhandler. Når man har en velbegrunnet frustrasjon over forhandler sin dårlige behandling av kunde skal det være takhøyde på dette forumet for å få luftet dette.
Jeg jobber selv i en serviceorganisasjon der vi hele tiden må skjerpe oss for å levere bra. Uten krevende kunder hadde vi aldri blitt bedre, men det finnes også enkelte som bare ønsker å feie alle problemer under teppet for å fremstå mye bedre enn hva som er virkeligheten.

LMOR

Det at biler ikke dukker opp har vel vært en risiko i alle år, og uavhengig av bilmerke.

Jeg har opplevd det flere ganger med forskjellige bilmerker.

Det er ikke BMW eller noen andre forhandlere som bestemmer hva som skjer i Drammen, og det er ikke dem som kjører bilene ut til forhandler.

Forhandler har vært like skuffet som meg, og jeg forstår ikke at noen kan forvente at de skal rydde opp. Hvis de gjør det, så bør de ha honnør, men det er ikke deres ansvar. Hvis vi skulle sette slik krav, så ender det bare med at vi alle sammen får en mye senere dato, fordi de ikke vil risikere ekstra kostnader.

Dette har ingenting med BMW å gjøre. Det skjer for alle, og mange er ikke gode nok i en slik situasjon. Men det er ikke så forskjellig fra at fly blir forsinket av dårlig vær og alle er sinte på SAS. Men det er en del av det å reise i dårlig vær. Det som andre forventer kompensert er det jeg og andre kunder som må betale for, og jeg er ikke interessert i å betale for at noen velger å selge eller levere tilbake bilen for tidlig.

Jeg enig med bromm at dette er unødvendig tråd, som igjen i tillegg misbrukes av de liker å spre dårlig stemning.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingebrigt

Flyreiser er en fin parallell,  man planlegger selvfølgelig ikke ferien ut fra en forutsetning om at flyet er flere dager forsinket.  Og skjer det vurderes flyselskapet selvfølgelig på hvordan de håndterer situasjonen og kompenserer for ulempen. Jeg har vært forsinket pga dårlig vær med flere flyselskap og som en konsekvens av mine erfaringer stemmer jeg med lommeboken når jeg skal kjøpe billetter.  Andre reisende kan ha andre erfaringer med samme selskaper som gjør at de konkluderer motsatt,  det gjør ikke mine opplevelser mindre reelle eller relevante når selskapene diskuteres.

Likedeles har trådstarter planlagt ut fra bekreftet leveringsdato og fikk ikke tilbud om lånebil, men måtte ringe annen forhandler og be om hjelp. Dette er for dårlig uansett hvilket merke det er snakk om. Og merkostnaden faktureres  ikke neste bilkøper som LMOR later til å tro.

LMOR

Da er vi to helt enig :-)

Det er akkurat som en flyreise, og forskjellig behandling av slike situasjoner. Der er det også slik at samme selskap håndterer dette forskjellig fra gang til gang, og det er like avhengig av person som selskap.

Det er også slik at hvis selskapet er skyld i en forsinkelse, så har vi rett på kompensasjon, og hvis det ligger utenfor deres kontroll, så har vi ikke det.

Det var også det samme bromm skrev, på sin litt røffere måte :-)

Ellers er min erfaring at på sikt henter alle selskap inn ekstra kostnader fra kundene sine, ellers går de konkurs til slutt. Et forsikringsselskap er vel det beste eksempelet på det. Nå med alle brannene, så er det vi andre som må betale for disse de neste årene, og ikke forsikringsselskapene. Men det gjør jeg gjerne, for det har ofrene rett på, og trenger.

Men det jeg konkret er mest bekymret for er at BMW nå skal legge om praksis nok en gang, og legge på enda flere uker som leveransetid, og ikke gi oss noen forventet utleveringsdag før bilen står ferdig :-(
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Merkelig at det er dem som har andre type EL biler som for det meste er enige med trådstarter og henger ut Bromm & co...

Jeg er enig i at Bavaria Økeren burde håndtert saken bedre MEN å lage denne tråden hvor man kommer med ganske grove beskyldninger uten noe form for bevis er ikke bra!
Det har snødd kraftig på hele østlandet i lang tid nå og 20-30cm har lavet ned på under ett døgn, klart dette kan skape problemer på en bil oppholdsplass hvor det finnes 1000vis av biler.
Om det er grunnen til forsinkelsen vet vel ingen emd sikkerhet og da bør man heller ikke påstå det.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Ingebrigt

Sitat fra: LMOR på søndag 02. februar 2014, klokken 10:05
Da er vi to helt enig :-)
Det kan ikke jeg se ut fra det du skrev tidligere!

Sitat fra: LMOR på søndag 02. februar 2014, klokken 01:48
Forhandler har vært like skuffet som meg, og jeg forstår ikke at noen kan forvente at de skal rydde opp. Hvis de gjør det, så bør de ha honnør, men det er ikke deres ansvar. Hvis vi skulle sette slik krav, så ender det bare med at vi alle sammen får en mye senere dato, fordi de ikke vil risikere ekstra kostnader.
Det er forhandler, uansett bilmerke, som er ansvarlig for at bekreftet leveringsdato overholdes. Om det svikter i logistikken pga forhold utenfor deres kontroll kan ikke kunde lastes for å ha avhendet forrige bil tidligere og forhandler SKAL stille med lånebil. På samme måte som flyselskap SKAL sørge for mat/overnatting ved lengre forsinkelser.

Kostnaden for dette fører ikke til umiddelbar prisøkning for resterende kunder, men er allerede innbakt i kjøpspris, altså er det aksjonærene som må bære kostnaden men lavere overskudd. Om logistikken er for dårlig på alle trinn må marginene økes på leveringstidene eller på prisene ja, men det er fortsatt ikke kunden som forholdt seg til bekreftet leveringsdato sin feil.

Espen Hugaas Andersen

Jeg forstår absolutt trådstarters frustrasjon. Det er forhandler sitt ansvar å sørge for at bilen kommer til utleveringsstedet med noe margin, slik at om det skulle skje noe så får kjøperen beskjed litt i forkant. Det er også forhandlerens ansvar å ordne kompensasjon før kjøper i det hele tatt får tid til å tenke seg om. Dette ville være *god* kundeservice. Når man ikke får den kundeservicen man forventer er det ingenting fjollete med å diskutere det på noen som helst måte.

Når det er sagt, det er fullt mulig snøen var årsaken. Jeg parkerte på Gardermoen på fredag, og det var åpenbart vanskelig for de å rydde snø mens parkeringsplassene er fulle av biler. Uten AWD hadde det vært en utfordring å ha fått parkert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Obba

Det er ikke BMW eller noen andre forhandlere som bestemmer hva som skjer i Drammen, og det er ikke dem som kjører bilene ut til forhandler.

Det kan godt være at det er problemer i Drammen som er årsaken, men Bavaria Økern tar vel ikke bilene rett fra transport og leverer de til kunde? Det burde da være mulig å infomere kunden litt tidligere (ikke kun timer før avtalt levering).

LMOR

Sitat fra: Obba på søndag 02. februar 2014, klokken 11:58

Det kan godt være at det er problemer i Drammen som er årsaken, men Bavaria Økern tar vel ikke bilene rett fra transport og leverer de til kunde? Det burde da være mulig å infomere kunden litt tidligere (ikke kun timer før avtalt levering).

Det er selvfølgelig rett, og jeg har ikke sagt at dette var god kundebehandling :-)
Poenget er vel mer om en regner med at dette kan gå galt, eller om en forventer kompensasjon hvis bilen er forsinket.

Jeg ønsker i hvert fall bilen så fort som mulig etter at bilen er kommet til forhandler, og det er normalt x antall timer etterpå. Dermed vil en forsinkelse gå ut over tidspunkt/dag, noe som selvfølgelig er ekstra ille når det skjer en fredag.

Jeg ventet en gang på en bil, der sjåføren pga et eller annet, måtte ta en hvilepause på x antall timer. Det gjorde at jeg fikk bilen en dag senere... Da hadde ikke sjåføren sagt fra til noen, så forhandler ventet i det lengste på at bilen skulle komme, og dermed dukket jeg opp før de hadde sagt fra til meg... En annen gang var det kapasitetsproblemer i Drammen pga at alle skulle ha bil før en eller annen avgift skulle innføres osv.

Vi vet ikke årsaken, og vi vet ikke hvem som egentlig er grunnen til at beskjeden kom sent.

Jeg skulle fått i3 i juni/juli, og nå får jeg kanskje i mars, det har noen jobbet hardt med kvoter og produksjon for at skulle skje, så jeg må også tåle en slik skuffelse. Den gamle bilen får jeg solgt tidligere (les mer penger inn), og jeg slipper unna med bompenger og lavere drivstoffkostnader 3 mnd tidligere.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Siden vi snakker om dårlig kundebehandling, så er 3 av episodene jeg har nevnt i andre tråder fra akkurat denne BMW forhandleren (og en selger spesielt), så jeg forstår at det ikke er usannsynlig at servicenivået ikke er det beste i landet...
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sonus

Jeg forstår TS veldig godt. BMW I3 er som mange her sier en premium bil og således skal den sammenlignes med enten førsteklasse- eller businessklasse flybillett. Har man det får man booket om, endret eller kompansert ved forsinkelser.

At da forhandleren(flyselskapet) da informerer så dårlig og ei heller gir noen kompensasjon uten oppfordring er for dårlig i mine øyne (regner med at forhandler på Gardermoen kommer til å ta saken videre internt da de sitter igjen med kun en kostnad på å trå til).

Bilen kommer vel heller ikke til forhandler samme dag som den skal leveres ut, eller? Er den ikke enten sauset inn i voks eller belagt med folie som transportsikring som må fjernes? Andre på dette forumet har jo kommentert at de har sett bilene sine hos forhandlerne dager før overlevering så at forhandler i dette tilfellet skulle få bilen samme dag som utlevering er vel noe snodig? Eller er det slik at bilene forberedes til utlevering i Drammen før transport i Oslo-regionen?

Håper det ordner seg for TS og at forhandleren/selger forbedrer seg slik at andre som venter på sine BMW'er ikke må oppleve det samme.

Terondo

Synes det høres merkelig ut at bilen skulle komme fra Drammen samme dag som utlevering. Det er likevel viktig å presisere at dette gjelder en selger hos en forhandler. Det virker for meg som de fleste som har fått overlevert sin i3 har hatt god oppfølging og erfaring fra selve denne prosessen.

Jeg har forståelse for at man blir missfornøyd om man blir behandlet på denne måten. Jeg tror det er en glipp fra selger eller noen i apparatet rundt som gjør dette, og ikke eksterne forhold i Drammen. De bruker jo litt tid på selve klargjøringen. Sånn har det i alle fall vært opp gjennom tiden.

For enkelte er det jo litt å organisere for å skulle hente den nye bilen. Selv må jeg f.eks. komme meg dit uten bil, siden jeg med ganske stor sikkerhet vil få problemer med å kjøre 2 biler hjem igjen selv. Og jeg må nok gjerne også avspasere litt for å kunne rekke tidspunktet. Akkurat for min del har jeg stor fleksibilitet med tanke på dette, så det hadde nok gått seg til. Jeg kan også godt forstå at man ikke ønsker overlapp på f.eks. leiebil, siden dette koster nok av penger. Selv tar jeg f.eks. ikke sjansen på å selge den bilen jeg har nå, før jeg får i3'en. Selv om jeg ville spart penger på å gjøre det, tar jeg rett og slett ikke sjansen på å legge den ut i for god tid før overtakelsen finner sted. Og så er det jo selve det at man gleder seg stort til å få bilen, og så får man den ikke likevel. For enkelte blir det som når daten aldri dukker opp. Og i dette tilfelle ringer og kommer med en litt mistenkelig unnskyldning.

Det at Bavaria Gardermoen følger opp her, viser jo at BMW forhandlere kan kundebehandling de også. At det finnes unntak gjelder jo alle steder.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

pberg

Hva med å bare sende en mail til Tim Røsand, som er salgsdirektør hos Bavaria Økern, og ta det opp med han?

tim.roesand at bavaria.no
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA