Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av i3_X5_730, lørdag 08. februar 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 01. februar 2016, klokken 18:57
Var med å redde en som hadde låst seg ute av bilen i dag. Det regnet tett. Keyless Access, men nøkkelen lå inne i bilen. Prøvde å få gjenskapt det etterpå, men det var ikke mulig å låse bilen (slik det skal være).
Noen andre som har opplevd det samme, eller som har en forklaring?
Ble låst fra utsiden, og kun førerdøren ble brukt.
Nøkkelen lå inne i bilen, men den ble låst fra utsiden !? Comfort Access da eller ? Regnet tett = god forklaring det - god luftfuktighet kan bidra til at near field radio opererer upresist... (Men dette er neppe en feil eller mangel på bilen - heller en værsituasjon)

bromm

Sitat fra: Ara på mandag 01. februar 2016, klokken 08:57
Vindstøy fra høyre bakdør

Jeg opplever at det bråker ganske mye fra høyre bakdør ved ca. 70 km/t og oppover. Kun på høyre side, ikke på venstre.

Noen andre som har opplevd dette?
Det er noen som har rapportert at innfestingen til det rammeløse bakdørvinuet kan vri seg en tanke, og da blir vinduet stående litt ut i forhold til pakning i bakkant. Men dette er visstnok enkelt å fikse på BMW-verksted, så ta en tur dit...

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 01. februar 2016, klokken 20:24
Sitat fra: LMOR på mandag 01. februar 2016, klokken 18:57
Var med å redde en som hadde låst seg ute av bilen i dag. Det regnet tett. Keyless Access, men nøkkelen lå inne i bilen. Prøvde å få gjenskapt det etterpå, men det var ikke mulig å låse bilen (slik det skal være).
Noen andre som har opplevd det samme, eller som har en forklaring?
Ble låst fra utsiden, og kun førerdøren ble brukt.
Nøkkelen lå inne i bilen, men den ble låst fra utsiden !? Comfort Access da eller ? Regnet tett = god forklaring det - god luftfuktighet kan bidra til at near field radio opererer upresist... (Men dette er neppe en feil eller mangel på bilen - heller en værsituasjon)
Men det regnet ikke inni bilen, så selv om jeg er enig i at kraftig regn kunne vært årsaken til at det skjedde med nøkkelen på utsiden, så tviler jeg på at det er forklaringen. Så lenge nøkkelen befinner seg inni bilen, skal det ikke være mulig å låse døren fra utsiden. Verkstedet hadde aldri hørt om dette før, men jeg har hørt om en med en BMW 1 serie for en del år siden. Nøkkelen stod foran passasjersete, altså lengre fra sensoren enn bilen skal akseptere selv om den trodde den var på utsiden. Det kan vel ikke defineres "normalt" at dette skal kunne skje pga været?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 01. februar 2016, klokken 23:23
Men det regnet ikke inni bilen, så selv om jeg er enig i at kraftig regn kunne vært årsaken til at det skjedde med nøkkelen på utsiden, så tviler jeg på at det er forklaringen. Så lenge nøkkelen befinner seg inni bilen, skal det ikke være mulig å låse døren fra utsiden. Verkstedet hadde aldri hørt om dette før, men jeg har hørt om en med en BMW 1 serie for en del år siden. Nøkkelen stod foran passasjersete, altså lengre fra sensoren enn bilen skal akseptere selv om den trodde den var på utsiden. Det kan vel ikke defineres "normalt" at dette skal kunne skje pga været?
Vi vet fortsatt ikke om det dreier seg om comfort access  :o Litt usammenhengende kanskje, særlig det som er understreket ovenfor. Jeg har mange ganger sittet i min egen 118d og i3 på passasjersiden, med nøkkelen i høyre jakkelomme - og da har ikke sjåføren (en annen person) kunnet starte bilen fordi nøkkelen "mangler" (stort nøkkelsymbol i displayet). Så med comfort accsess vil jeg tro at dette er fullt mulig, hvis nøkkelen ligger langt nok unna (på passasjersiden), eller evt. ikke blir med håndveska eller er i jeans-lomma på utsiden av bilen, ja...

LMOR

Er dette egentlig saklig bromm? Du prøver ikke engang å lese det jeg skriver?
Det du har understreket er 2 forskjellig case, 1. Hvis nøkkelen "hadde" vært på utsiden, så kunne jeg vært enig med deg, men 2. Den var på innsiden.
Ja, det heter Comfort og ikke Keyless. Vanskelig for meg som har hatt dette på biler i snart 10år, mens navnene skifter.
Ellers telte jeg til 10 og lar det være med det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 02. februar 2016, klokken 00:10
Er dette egentlig saklig bromm? Du prøver ikke engang å lese det jeg skriver?
Det du har understreket er 2 forskjellig case, 1. Hvis nøkkelen "hadde" vært på utsiden, så kunne jeg vært enig med deg, men 2. Den var på innsiden.
Ja, det heter Comfort og ikke Keyless. Vanskelig for meg som har hatt dette på biler i snart 10år, mens navnene skifter.
Ellers telte jeg til 10 og lar det være med det.
For deg handler dette om å prøve å forstå en, (tro det eller ei), vennligsinnet forklaring på problemet, LMOR. Men siden du har null forståelse (eller ingen tilbøyelighet for å tro at jeg prøver å hjelpe deg med å forstå noen som helst ting her inne), så har det jo for f..n ingen hensikt lengre.

Til dere andre: hvis nøkkelen (keyfob) ligger for langt unna rattstammen inni bilen, så tror faktisk bilen at det ikke befinner seg en nøkkel inni bilen - og dermed kan man låse den med knappene på dørhåndtakene hvis man har Comfort Access. Dette blir selvfølgelig forverret av at luftfuktigheten er høy, fordi signalstyrken (RSSI-måles i dBm) til radiobølger blir redusert i høy luftfuktighet når det er kaldt, mens det har motsatt effekt når det er varmt. Les gjerne kappitelet: "C. Effects of Humidity on Signal Strength" (side 6) i dette forskningsdokumentet: https://fedcsis.org/proceedings/2015/pliks/241.pdf

(og, nei - grensen går ikke på 0°C - kaldere=dårligere, mens varmere=bedre. De fleste har vel allerede opplevd at "no key"-symbolet dukker opp oftere på vinteren enn på sommeren, vil jeg tro)

Viod

Sitat fra: brukeri3 på tirsdag 19. januar 2016, klokken 16:10
Sitat fra: fyfasan på tirsdag 19. januar 2016, klokken 10:36
Sitat fra: Geir Bergmann på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:12
Sitat fra: Meldola på mandag 11. januar 2016, klokken 22:08
Sitat fra: brukeri3 på mandag 11. januar 2016, klokken 20:14
Kjedelig etter kun 140 km i en i3. Feilmelding - Drivverk/kontroller straks. Snakket med selger og det er tydeligvis flere av de sist leverte bilene som får meldingen. Selger mente det var software feil (som flere nevner i dette forum) og ba oss kontakte verksted. Kan være tilfeldig, men feilmeldingen kom etter noen meter kjøring med DTC redusert.

Var innom verkstedet i dag, bare softwarefeil. Fjernet feilmeldingen i påvente av software update, men de ville gjerne ha bilen inn til sjekk om den kom tilbake for å være sikker. Ugreit om den for en gangs skyld var reell. Får håpe de er kjappe med en fiks.

Hentet bilen min i dag etter denne feilmeldingen. De ville sjekke for å være helt sikre. Men det var en software-feil her også. De har nullstilt så feilmeldingen forsvant. De hadde ikke noe perspektiv på når denne buggen ble fikset, så vi får bare håpe det blir gjort snart.

Har alle dere tre nye biler?
Fikk min i3 nå i midten av desember og fikk også denne feilmelding i forrige uke etter å ha kjørt litt med DTC redusert. Har fått en time i neste uke for sjekk, men kundebehandleren hadde aldri hørt om denne feilmelding.
Ser at motorkraften ble halvvert til å begynne med men at den nå har kommet gradvis tilbake igjen selv om bilen fortsatt gir advarsel.
Brukte først den innebygde funksjonen for å få bilen til å oversende feil til BMW. Etter vellykket opplasting så stod det at en eller annen kundebehandler vill ta kontakt så raskt som mulig men har fortsatt ikke hørt noe.
Noen som vet om denne funksjonen virker?

Prod dato 30.11.15. Hentet 08.01.16. Merket ikke noe reduksjon i motoreffekt. Feilmelding ble slettet og meldingen har ikke vist seg på nytt. Har også benyttet DTC redusert flere ganger de siste dagene.

Undertegnede mottok ny i3 06.01.2016 og fikkmeldingen "Drivverk. Kontroller snart!" nå den 29.01.2016.
"Snart" er jo relativt, men jeg tok kontakt med Bavaria dagen etter, og fikk vite at BMW jobber med saken.
Jeg har ikke kjørt den mye etterpå, men for meg virker det som bilen har noe høyer gjennomsnittsforbruk >18kWh ved noen plussgrader, mot <16kWh som jeg hadde selv ved minusgrader. Merket også tregere gassrespons og mindre regenerering. Dette uroer meg noe.
Håper det utelukkende er software- og ikke hardwarefeil....

Ingeniøren

#712
Sitat fra: Viod på tirsdag 02. februar 2016, klokken 09:45
Sitat fra: brukeri3 på tirsdag 19. januar 2016, klokken 16:10
Sitat fra: fyfasan på tirsdag 19. januar 2016, klokken 10:36
Sitat fra: Geir Bergmann på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:12
Sitat fra: Meldola på mandag 11. januar 2016, klokken 22:08
Sitat fra: brukeri3 på mandag 11. januar 2016, klokken 20:14
Kjedelig etter kun 140 km i en i3. Feilmelding - Drivverk/kontroller straks. Snakket med selger og det er tydeligvis flere av de sist leverte bilene som får meldingen. Selger mente det var software feil (som flere nevner i dette forum) og ba oss kontakte verksted. Kan være tilfeldig, men feilmeldingen kom etter noen meter kjøring med DTC redusert.

Var innom verkstedet i dag, bare softwarefeil. Fjernet feilmeldingen i påvente av software update, men de ville gjerne ha bilen inn til sjekk om den kom tilbake for å være sikker. Ugreit om den for en gangs skyld var reell. Får håpe de er kjappe med en fiks.

Hentet bilen min i dag etter denne feilmeldingen. De ville sjekke for å være helt sikre. Men det var en software-feil her også. De har nullstilt så feilmeldingen forsvant. De hadde ikke noe perspektiv på når denne buggen ble fikset, så vi får bare håpe det blir gjort snart.

Har alle dere tre nye biler?
Fikk min i3 nå i midten av desember og fikk også denne feilmelding i forrige uke etter å ha kjørt litt med DTC redusert. Har fått en time i neste uke for sjekk, men kundebehandleren hadde aldri hørt om denne feilmelding.
Ser at motorkraften ble halvvert til å begynne med men at den nå har kommet gradvis tilbake igjen selv om bilen fortsatt gir advarsel.
Brukte først den innebygde funksjonen for å få bilen til å oversende feil til BMW. Etter vellykket opplasting så stod det at en eller annen kundebehandler vill ta kontakt så raskt som mulig men har fortsatt ikke hørt noe.
Noen som vet om denne funksjonen virker?

Prod dato 30.11.15. Hentet 08.01.16. Merket ikke noe reduksjon i motoreffekt. Feilmelding ble slettet og meldingen har ikke vist seg på nytt. Har også benyttet DTC redusert flere ganger de siste dagene.

Undertegnede mottok ny i3 06.01.2016 og fikkmeldingen "Drivverk. Kontroller snart!" nå den 29.01.2016.
"Snart" er jo relativt, men jeg tok kontakt med Bavaria dagen etter, og fikk vite at BMW jobber med saken.
Jeg har ikke kjørt den mye etterpå, men for meg virker det som bilen har noe høyer gjennomsnittsforbruk >18kWh ved noen plussgrader, mot <16kWh som jeg hadde selv ved minusgrader. Merket også tregere gassrespons og mindre regenerering. Dette uroer meg noe.
Håper det utelukkende er software- og ikke hardwarefeil....

Normalt, ikke noe å bekymre seg over. Mange som har fått denne melding med ny bil i det siste. Dessuten er alt dekket av fabrikk garanti så det skal ikke koste deg annet enn litt heft. :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

For min del betyr feil på bilen 14 mil kjøring én vei. Det betyr flere tusen kr i tap i jobbsammenheng. Med et ugjestmildt og lite samarbeidsvillig BMW-verksted frister det meget lite å dra dit med bilen. 
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på tirsdag 02. februar 2016, klokken 21:48
For min del betyr feil på bilen 14 mil kjøring én vei. Det betyr flere tusen kr i tap i jobbsammenheng. Med et ugjestmildt og lite samarbeidsvillig BMW-verksted frister det meget lite å dra dit med bilen.

Da har du vel krav om kompensasjon av tapt arbeidstid med mer i hht kjøpsloven:

§ 40.Erstatning.
(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av mangel ved tingen, for så vidt selgeren ikke godtgjør at det forhold at leveringen er mangelfull, skyldes hindring som nevnt i § 27. Reglene ellers i §§ 27 og 28 gjelder tilsvarende

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27/KAPITTEL_5-2#KAPITTEL_5-2
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Truls Martin

Har også hatt keyless på flere BMWer og det skal ikke være mulig å låse nøkkelen inn i bilen.  (Har dog ikke testet på i3)
Har flere ganger opplevd at jeg har slengt jakka med nøkkel inn i bagasjerommet med låst bil, lukket lokket, og dermed, bilen piper og bagasjelokket spretter opp igjen..

Dette skjer på min nåværende x4, forrige 5er og tidligere 3er.

Bilen lar seg forøvrig også starte med nøkkelen liggende i bagasjerommet (det gjelder også i3)


Sitat fra: LMOR på tirsdag 02. februar 2016, klokken 00:10
Er dette egentlig saklig bromm? Du prøver ikke engang å lese det jeg skriver?
Det du har understreket er 2 forskjellig case, 1. Hvis nøkkelen "hadde" vært på utsiden, så kunne jeg vært enig med deg, men 2. Den var på innsiden.
Ja, det heter Comfort og ikke Keyless. Vanskelig for meg som har hatt dette på biler i snart 10år, mens navnene skifter.
Ellers telte jeg til 10 og lar det være med det.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Ingeniøren

#716
Har begynt å få meldinger om at førerdøra er åpen noe den ikke er - kom på vei til jobb en dag, og i dag kom den jammen to-tre gange på den siste km hjem. Antar det er dørsensoren som kanskje har løsnet.

Er det den med gummi på som sitter i karmen på bakdøra, relativt høyt under vindu?

Edit:
Det var ikke førerdøra men venstre bakdør. Fikk samme melding på vei til jobb i dag, kom og gikk. Ble sittende å se på varselet og det så ut som bilen ver snudd på hodet til jeg innså at det var venstre bakdør når jeg åpnet døra etter å ha parkert....

Var litt trangt når jeg hentet bilen i går. Har ladekladden liggende i en liten plastboks bak førersete og har trolig ikke fått lukket døra skikkelig antar jeg. Får se de an - mulig det bare er så enkelt som det  ;)

Sensoren under viduet med gummimansjett så og kjentes veldig like ut på høyre og venstre side.

Jepp, det hjalp å lukke døra skikkelig - nice, da er den fortsatt feilfri  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Bakdørene må klappes igjen ganske bestemt ja. Fått denne beskjeden flere ganger. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Sandpusher

BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Andy79

Sitat fra: i3_X5_730 på fredag 31. januar 2014, klokken 20:46
Som alle andre merker her på forumet ... bør vel vi også ha en slik. I tilfelle det er noe med i3'en ...  8)
Har opplevd dugg og frost på innsiden av ruten ved minusgrader ute. Det tar en halvitmes tid før det meste er borte. Dvs 10 min "preheat" og ca 20 min kjøring. Og etter denne halvtimen er det fremdeles dugg/frost igjen rundt speilet og øvre del av frontrute. Har ikke dette problemet ved plussgrader.Har flere det samme problemet? Jeg tror problemet kan være velurmattene som holder på mer fukt. Kan dette stemme?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA