Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av i3_X5_730, lørdag 08. februar 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: dan-erb på lørdag 05. desember 2015, klokken 07:30

Skal innom BMW og få sjekket dette. Skal ikke være slik.

Cruisekontrollen er slik. Suger baller. Gir opp så fort den får snev av motlys. Fungerer på dager det er gråvær. Men til og med da følger den ikke køen, og ender opp med å komme opp i så høy hastighet at den må bremse relativt hardt når den tar igjen køen. Så man får en skikkelig jojo effekt. Læring har jeg ikke sett ett snev av på 7000km ihvertfall. Dette er uten tvil den dårligste ACCen jeg har hatt, det eneste den egentlig er god på er tracking av foranliggende bil (når det ikke er motlys).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: dan-erb på lørdag 05. desember 2015, klokken 09:45
Det er ikke nok bare å holde i rattet; man må svinge frem og tilbake for ikke å få beskjed om å holde i ratt.

Nei, dette er helt klart feil. Kan være en feilkalibrert eller dårlig sensor. "Heldigvis"  virker køassistenten på så få steder at jeg kun har kunnet teste den en gang.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Truls Martin

På vår har i hvertfall ACC blitt betraktelig bedre, men er absolutt ikke bra.
Synd at de ikke har valt samme system som på fosilbilene, for det er veldig bra, men har jo også en helt annen pris...
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

chiefoff

#648
Da har eg levert inn min. AC anlegget som tuller seg. Får ikke noe varme.

En uke etter overlevering og knappe gått 650 km..

Andy79

Sitat fra: i3_X5_730 på fredag 31. januar 2014, klokken 20:46
Som alle andre merker her på forumet ... bør vel vi også ha en slik. I tilfelle det er noe med i3'en ...  8)
Bremser/parkeringsbrems? Ulyd i form av lite "dunk" ved start av kjøretur. Noen ganger høres det det lyd når jeg svinger på rattet så snart bilen er i bevegelse, andre ganger når jeg kjører rett frem. Kan det være bremsen som "henger"? lyden opptrer også selv uten at parkeringsbremsen/håndbrekken har vært på. Fikk bilen i starten av nov 15, og den er helt ny. Har gitt beskjed til forhandler men de tar ikke kontakt som lovet.

bromm

Sitat fra: Andy79 på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:28
Bremser/parkeringsbrems? Ulyd i form av lite "dunk" ved start av kjøretur. Noen ganger høres det det lyd når jeg svinger på rattet så snart bilen er i bevegelse, andre ganger når jeg kjører rett frem. Kan det være bremsen som "henger"? lyden opptrer også selv uten at parkeringsbremsen/håndbrekken har vært på. Fikk bilen i starten av nov 15, og den er helt ny. Har gitt beskjed til forhandler men de tar ikke kontakt som lovet.
Denne dunkelyden er helt normal, så du har ingenting å frykte. Det skjer ca. 30 sek etter at bilen er satt i bevegelse. Litt delte meninger om hva det egentlig er - jeg trodde lenge det var vedlikeholds-puls for å slå til bremsene (for det skjer ikke ved hver oppstart), men det er noen som mener at dette er innslag av en stor ventil på A/C-systemet. Uansett, det er helt normalt, og etterhvert legger du ikke merke til det med mindre du virkelig hører etter ;)

Andy79

Sitat fra: bromm på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:48
Sitat fra: Andy79 på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:28
Bremser/parkeringsbrems? Ulyd i form av lite "dunk" ved start av kjøretur. Noen ganger høres det det lyd når jeg svinger på rattet så snart bilen er i bevegelse, andre ganger når jeg kjører rett frem. Kan det være bremsen som "henger"? lyden opptrer også selv uten at parkeringsbremsen/håndbrekken har vært på. Fikk bilen i starten av nov 15, og den er helt ny. Har gitt beskjed til forhandler men de tar ikke kontakt som lovet.
Denne dunkelyden er helt normal, så du har ingenting å frykte. Det skjer ca. 30 sek etter at bilen er satt i bevegelse. Litt delte meninger om hva det egentlig er - jeg trodde lenge det var vedlikeholds-puls for å slå til bremsene (for det skjer ikke ved hver oppstart), men det er noen som mener at dette er innslag av en stor ventil på A/C-systemet. Uansett, det er helt normalt, og etterhvert legger du ikke merke til det med mindre du virkelig hører etter ;)
Lyden oppstår når bilen settes i bevegelse, imellom 0 og 5 sekunder etter hjulene begynner å rulle....lyden minner om en kraftig brems som slipper taket, og det kan nesten føles i bilen...

Klykken

Samme lyden får du om du starter bilen uten å kjøre også. Helt normal. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Geir Bergmann

Helt ny bil, fikk den 23.12. Det skraper i bremsene slik det gjør når de ikke har vært i bruk på lenge.
Nå bruker man jo ikke bremsene så mye akkurat, men det bør vel ikke legge seg rust etc på bremsene etter så kort tid?
BMW i3 fra 23.12.2015

bromm

Sitat fra: Geir Bergmann på onsdag 30. desember 2015, klokken 09:34
Helt ny bil, fikk den 23.12. Det skraper i bremsene slik det gjør når de ikke har vært i bruk på lenge.
Nå bruker man jo ikke bremsene så mye akkurat, men det bør vel ikke legge seg rust etc på bremsene etter så kort tid?
Det er helt normalt med lyd i bremsene til de er innkjørt. Og spesielt på denne tiden, les: "salt-helvete". Som i andre poster så er "Dry by applying brake" (en del av DSC), forklart på side 88 i "04_I01 Chassis and Suspension.pdf" (finnes i University-tråden). Etterhvert som bilen kjøres i snø/regnvær (vindusvisker på), så vil bremsene bli pusset ved at de hele tiden legges lett imot skivene...

OlgaE

Sitat fra: Geir Bergmann på onsdag 30. desember 2015, klokken 09:34
Helt ny bil, fikk den 23.12. Det skraper i bremsene slik det gjør når de ikke har vært i bruk på lenge.
Nå bruker man jo ikke bremsene så mye akkurat, men det bør vel ikke legge seg rust etc på bremsene etter så kort tid?

Hvis det skraper hele tiden har du kanskje fått stein mellom bremsekloss og bremseskive. BMW pirket ut min gratis på mindre enn 10 minutter.

Sungrazer

Sitat fra: bromm på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:48
Sitat fra: Andy79 på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:28
Bremser/parkeringsbrems? Ulyd i form av lite "dunk" ved start av kjøretur. Noen ganger høres det det lyd når jeg svinger på rattet så snart bilen er i bevegelse, andre ganger når jeg kjører rett frem. Kan det være bremsen som "henger"? lyden opptrer også selv uten at parkeringsbremsen/håndbrekken har vært på. Fikk bilen i starten av nov 15, og den er helt ny. Har gitt beskjed til forhandler men de tar ikke kontakt som lovet.
Denne dunkelyden er helt normal, så du har ingenting å frykte. Det skjer ca. 30 sek etter at bilen er satt i bevegelse. Litt delte meninger om hva det egentlig er - jeg trodde lenge det var vedlikeholds-puls for å slå til bremsene (for det skjer ikke ved hver oppstart), men det er noen som mener at dette er innslag av en stor ventil på A/C-systemet. Uansett, det er helt normalt, og etterhvert legger du ikke merke til det med mindre du virkelig hører etter ;)

Det er definitivt en bremsetest/vedlikeholdstest / ABS puls. Jeg snek meg veldig sakte fremover i oppkjørselen min i morges da testen skjedde. Det føltes som bakhjulene forbigående låste seg samtidig som bilen skled en liten bit til høyre på den snødekte skråningen av oppkjørselen. Jeg har kjørt så mye på snøføre (uten DSC / DTC etc) for å ikke gjenkjenne den svært umiskjennelige følelsen av en skrens - enn så liten den var.


2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

twi3ns

I dag tidlig fikk jeg kom jeg ut til en iskald bil (på tross av vanlig innstillt avreisetid med klimatisering via app, batteri 100%, og bilen stod koblet i standardladeren). Når jeg startet bilen fikk jeg opp feilmelding "feil på drivlinje"  :o . Har noen andre opplevd dette, og har disse to tingene en sammenheng tro?
2016 BMW i3 - Mineral Grey

bromm

Sitat fra: twi3ns på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:02
I dag tidlig fikk jeg kom jeg ut til en iskald bil (på tross av vanlig innstillt avreisetid med klimatisering via app, batteri 100%, og bilen stod koblet i standardladeren). Når jeg startet bilen fikk jeg opp feilmelding "feil på drivlinje"  :o . Har noen andre opplevd dette, og har disse to tingene en sammenheng tro?
Dette er veldig vanlig på REx i USA - men det har du sikkert ikke, så da bør du få sjekket opp 12V-systemet samt evt. få byttet KLE (som noen få har hatt en seriefeil på).

mrole

Har akkurat samme feil som deg, men precond virker. "Feil på drivlinje" og noe om kontakt servicepartner, men du kan kjøre videre. Jeg har verkstedtime i slutten av januar, servicesenteret hadde ikke hørt om feilen før. Bilen min har gått 1500 km og er ny av midten av des 2015.

Sitat fra: twi3ns på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:02
I dag tidlig fikk jeg kom jeg ut til en iskald bil (på tross av vanlig innstillt avreisetid med klimatisering via app, batteri 100%, og bilen stod koblet i standardladeren). Når jeg startet bilen fikk jeg opp feilmelding "feil på drivlinje"  :o . Har noen andre opplevd dette, og har disse to tingene en sammenheng tro?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA