Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av i3_X5_730, lørdag 08. februar 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

Roman

Sitat fra: LMOR på torsdag 03. juli 2014, klokken 19:53
Jeg fikk samme sak som deg (fra Sverige), og har latt den stå på 19 grader stort sett. Ikke hatt noen problem siden. Gått 4-5 uker nå,

Krysser fingerene for at det ikke blir noen problemer for meg heller fremover i tid. Lurer også på om du bruker utelukkende original laderen som følger med bilen eller om du benytter av noen tredjeparts kjøpte ladere også? Har teorisert om at feilen blir forårsaket under lading/ kraftig regen oppbremsning.

LMOR

Jeg har brukt stort sett standard kladden frem til for ca 3 uker siden. Etter det så har jeg kun brukt Mennekes laderen. Regen er de jo hele tiden.
Så det er ingen grunn for meg til å si at AC feilen trigges av lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: Roman på torsdag 03. juli 2014, klokken 20:12
Lurer også på om du bruker utelukkende original laderen som følger med bilen eller om du benytter av noen tredjeparts kjøpte ladere også? Har teorisert om at feilen blir forårsaket under lading/ kraftig regen oppbremsning.
Er ikke tilfelle!


Re-poster her også:
Sitat fra: Viking1 på lørdag 07. juni 2014, klokken 22:03hadde uorginalt ladeutstyr i bilen som kunne være årsaken til overspenning feilen de hadde avlest...

Enkeltpersonen i BMW påstår dermed en problemstilling som skulle være av kosmisk størrelse, når til og med Tesla bevisst leverer "uorginalt" utstyr (bedre utstyr)til å løse problemene i Norge i form av Mennekes; at det nettopp var en Mennekes-kladd som resulterte i at Klimaanlegget i i3 sluttet å virke?



Enkeltpersoner i BMW skal være ytterst forsiktige med slike uttalelser. Vi vet at BMW arbeider tett med Mennekes for å levere en skikkelig løsning til sine ladbare biler, og nevnte overspenning kan like gjerne ha komt fra den jævla CC-drittladeren som BMW har levert med i3'en, som fra en Fortum-hurtiglader, ABB-hurtiglader, en Salto-lader ... hva som helst! Det kan også komme fra re-genereringen ... (!)

I tillegg: BMW har offentlig sagt at man kan bruke UANSETT utstyr til å lade i3 med, så lenge utstyret holder http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196 standard.

Vi vet også forhistorien til møkkakladden som BMW har levert med i3:

Sitat fra: Nemsesk på søndag 23. mars 2014, klokken 08:30
Når det gjelder ladekabel så tror jeg rådet om utendørs bruk desverre stemmer. Dette er en meget gammel versjon av kabelen som Think i sin tid tok frem sammen med selskapet som da het EVI, senere Clipper Creek. Dette ble utvikleti 2000/2001. Think ble lagt på is og ingenting skjedde.

Ved re oppstart av Think i 2006 ble kabelen flyttet fra Clipper og tatt hjem til Europa. Det var en rekke iterasjoner på designet, endret kretskort, bedre innkapsling osv for å få produktet til å funke. De feilet big time i felt og ble først bra uti  2010. Etter å ha snakket med noen kolleger som jobbet med Think kabelen og som har sett på i3 kabelen bekreftet de at det er versjonen fra 2000 som er levert, dog produsert av Delphi. 

Egentlig utrolig skuffende at BMW ikke legger bedre research inn i leverandør valg, men tipper de kommer med en ny kabel innen 12-18 mnd, for denne kommer til å svi i ettermarkeds avd...

AndesiteSilver_i3

"Vi vet at BMW arbeider tett med Mennekes for å levere en skikkelig løsning til sine ladbare biler"

Hvem vi?
Og hvor har du info om det?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

Klykken

#214
Mangler faktisk lakk innerst ved speilet på førersiden. Et fint "flak" rett inn i metallet! Kommer bilde straks.


Er også grist med noe lim der, som sikkert kom i forbindelse med montering av glasset og pakning.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

smukken

Hver gang jeg lader med originalkladden, så får jeg feilmelding, den lyder omtrent slik"Power too low, unable to charge" så kutter den ladingen.
Så tar jeg bare rett den ut og setter inn igjen, da virker den igjen.
Når jeg bruker Mennekes kladden har jeg aldri hatt problemer.
Må jo være noe galt med originalkladden!!
BMW i3

Roman

Sitat fra: smukken på lørdag 05. juli 2014, klokken 11:40
Hver gang jeg lader med originalkladden, så får jeg feilmelding, den lyder omtrent slik"Power too low, unable to charge" så kutter den ladingen.
Så tar jeg bare rett den ut og setter inn igjen, da virker den igjen.
Når jeg bruker Mennekes kladden har jeg aldri hatt problemer.
Må jo være noe galt med originalkladden!!

Ville nok ha levert originalen inn og få utlevert en ny en. Høres ut som noe dritt. har den vært ute i regn i det siste?

LMOR

Har også fått samme feilmelding 1 gang, og min har ikke vært ute i regn noen gang (eller fukt).

Men merket at det var mye vann rundt ladepluggen den ene gangen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

smukken

Sitat fra: Roman på lørdag 05. juli 2014, klokken 13:23
Sitat fra: smukken på lørdag 05. juli 2014, klokken 11:40
Hver gang jeg lader med originalkladden, så får jeg feilmelding, den lyder omtrent slik"Power too low, unable to charge" så kutter den ladingen.
Så tar jeg bare rett den ut og setter inn igjen, da virker den igjen.
Når jeg bruker Mennekes kladden har jeg aldri hatt problemer.
Må jo være noe galt med originalkladden!!
Har aldri vært i regn, parkerer under tak hjemme, når jeg lader på jobb, så bruker jeg mennekes.
Vel... nå bruker jeg Mennekes hjemme også :)
Får levere den inn og se hva de gjør, er jo kjekt å ha en i reserve.

Ville nok ha levert originalen inn og få utlevert en ny en. Høres ut som noe dritt. har den vært ute i regn i det siste?
BMW i3

ali_ben

Æsj. Nå virker ikke klima, og jeg får heller ikke kontakt med bilen fra appen. BMW online widgets fungerer heller ikke lenger. Bilen har ikke vært online på to dager.

Noen som opplever det samme?
BMW i3 levert 2. mai 2014

Klykken

Er litt av og på det der.. Altså online-funksjonene. Klima virker ikke her heller. :) blir fiks i august-isj.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ali_ben

#221
Sitat fra: Klykken på mandag 07. juli 2014, klokken 21:15
Er litt av og på det der.. Altså online-funksjonene. Klima virker ikke her heller. :) blir fiks i august-isj.

Ja det er det som er dealen for meg også. Litt kjipt uten klima med AC nå i sommer. Kan også leve med at bilen er offline i ferietiden. Satser på at SW update fikser begge deler.

Denne uken har forresten problemet med at DAB-radiostasjoner faller ut 2 sekunder innimellom kommet tilbake også...

EDIT: en liten kommentar til meg selv: fiklet litt med remote services i natt. Selv om bilen tilsynelatende var offline, så begynte det å blinke orange rundt startknappen i ca 10 sekunder hver gang jeg forsøkte å sende noe til bilen (endring av avgangstid, blinke med headlights etc). Dette gjentok seg flere ganger. Så bilen var nok ikke helt offline likevel selv om både appen, portalen og bilen påstod det. I dag tidlig var bilen plutselig online. Forstå det den som kan, men for meg virker det som det nok er mye software som kan og bør oppdateres etter hvert.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Pit

Tips hvis bilen har blitt offline:
Gå inn på din connecteddrive konto og aktiver remote services på nytt. Da blir bilen Online igjen :-)

Klykken

Slik så taket ut på bilen i sollys:
http://imgur.com/a/1a7s2

På passasjersiden har klargjøreren hatt det travelt og skamkjørt med maskinpoleringen. Dette er såkalt kjørespor.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas81

Stoler aldri på bilklargjørere. Særlig ikke med i3-en siden den er laget av andre materialer enn metall.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA