Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av i3_X5_730, lørdag 08. februar 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

Kraft

Problem med dørlåsen, et tips. Hentet min I3 forrige uke. Vel hjemme oppdaget jeg at førerdøren ikke lot seg åpne. Hverken med fjernkontrollen eller via CA. Den låste opp låsen, men åpneren virket ikke. Døren på andre siden virket helt fint. Etter samtale med BMW på Skøyen fikk jeg et tips. Prøv å låse opp døren manuelt med nøkkelen som ligger skjult i fjernkontrollen, det hadde løst problemet en gang tidligere. Jeg prøvde dette, dvs bikket ut plastdekselet som sitter utenpå låsesylindere og låste opp. Vips så var problemet løst. Har ikke merket dette problemet senere :)

pberg

SitatFikk "Battery not charging"-feil i går, og prøvde teleservice-valget i menyen. Bilen laget en rapport, og sendte den avgårde, og så ringte den opp en kar i BMW-norge. Ble enig med han om at det var greiest å stikke innom på Bavaria Stavanger. Der ville de lese av noen feilkoder for å finne ut av dette, og etter litt om og men og litt murring fra min side, så fikk jeg en 316 rakl-o-matic som lånebil.

:o

I dag ringte de og opplyste om at de måtte bytte en DC-DC-converter som måtte komme fra Tyskland. Da blir det en uke eller to i diesel-verdenen. Det var visstnok også en ganske stor jobb å bytte denne delen, så det var nok muligens den som kom først nedover samlebåndet før de monterte resten av bilen rundt. :)

De mente også at det var mulig at klimaproblemet kom av det samme, siden bilen ville spare på strømmen dersom den hadde lite av den. Jeg tviler i grunnen litt på det, men vi får se.

Fikk bilen igjen i dag, og de hadde byttet DC-DC-converteren. Og da begynte tydeligvis klimaanlegget å virke også, for nå var det god kjøl på lufta fra dysene.

:)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

esselt

Sitat fra: esselt på tirsdag 20. mai 2014, klokken 13:15
Som nevnt i en annen tråd her; på Trondheims hittil varmeste dag (les: i går) ville ikke klima kjøle lavere enn utetemperaturen. Noe som merktes godt, da disse bilene blir utrolig varme!

Dro innom forhandler og fikk vite at de hadde hatt en annen bil inne med tilsynelatende samme problem hvor det var en ventil som var problemet. Denne skulle bestilles opp fra Tyskland slik at jeg bare måtte innom å låne bil én dag, i stede for flere.

Kommer tilbake med mer når jeg har fått løst problemet.

Fikk igjen bilen i går og kan melde om at AC nå fungerer helt fint til meg. Klarte fint å kjøle ned bilen til en behagelig (~19grader) temperatur i knallsol og 28 varme ute.

Når de leste av nøkkelen når jeg leverte inn til verksted fikk jeg beskjed om at det ikke var noe ekstra som skulle gjøres på min, men hadde fått oppgradert FW når den likevell var inne.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

1970SurfDude

Lettere irritert i dag: Skulle levere bilen til AC service, men når nøklene ble levert hos Bilia på Skøyen var det ingen byttebil satt opp på meg. Fikk vite at dette måtte avtales i forkant, og at det ikke var noen selvfølge at lånebil ble utlevert. Det tilkom derfor leie ved slik reparasjon. Avhengighet til bil er stor, og når det heller ikke var noen tilgjengelig måtte jeg returnere med uforettet sak. Ny time først 17 juni. Dette kaller jeg dårlig kundeservice. Plaster på såret var at lånebil skulle følge neste time. Uansett: Vi fungerer som ambasadører for BMW, spesielt på et produkt som i3, og bør håndteres deretter. Forventningen er at en bil skal fungere feilfritt når man kjøper den ny. Oppstår det problemer er det ikke kunden som skal lide. Måtte bare få ut litt frustrasjon.

ganton

Fint at man kan få lånebil ved verksted / reklamasjonsarbeider. Selv har jeg aldri opplevd å bli tilbudt dette all den tid jeg har hatt biler,  hverken hos BMW eller VW forhandlere/verksteder, men skjønner at dette kanskje er noe vi burde kreve spesielt ved reklamasjoner. Forstår frustrasjonen...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

Sitat fra: 1970SurfDude på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:27
Forventningen er at en bil skal fungere feilfritt når man kjøper den ny. Oppstår det problemer er det ikke kunden som skal lide.
100% enig. Jeg har heldigvis tilgode å oppleve noe annet. Både hos Bavaria og Møller. En forhandler som tolker regelverket på en annen måte, ville jeg ikke kjøpt bil av igjen!
De som ikke gir ut låne/leie bil, bør som minimum kjøre deg dit du skal.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kenny

Bilen var inne hos Sulland Trondheim i dag for reparasjon av AC og Drive Train.

AC ser nå ut til å fungere helt fint, men etter 3 timer dukket Drive Train Error opp. Ringte opp BMW via Teleservice som sendte Viking.

Etter ca. 20 minutter var alt tilsynelatende ok, men det ble likevel besluttet å frakte bilen til Sulland hvor den skal diagnostiseres i morgen. Bilen fikk siste SW i dag, så kan tyde på en fysisk feil.

Som erstatter fikk jeg en av i3-demobilene, så tommel opp for Sulland!
BMW i3 - Trondheim

wesnym

Sitat fra: 1970SurfDude på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:27
Lettere irritert i dag: Skulle levere bilen til AC service, men når nøklene ble levert hos Bilia på Skøyen var det ingen byttebil satt opp på meg. Fikk vite at dette måtte avtales i forkant, og at det ikke var noen selvfølge at lånebil ble utlevert. Det tilkom derfor leie ved slik reparasjon. Avhengighet til bil er stor, og når det heller ikke var noen tilgjengelig måtte jeg returnere med uforettet sak. Ny time først 17 juni. Dette kaller jeg dårlig kundeservice. Plaster på såret var at lånebil skulle følge neste time. Uansett: Vi fungerer som ambasadører for BMW, spesielt på et produkt som i3, og bør håndteres deretter. Forventningen er at en bil skal fungere feilfritt når man kjøper den ny. Oppstår det problemer er det ikke kunden som skal lide. Måtte bare få ut litt frustrasjon.

Deler den frustrasjonen. Jeg er ikke fornøyd med servicen på Bavaria Økern.
Vi hadde bilen der i går for AC fiksing. Ikke tilbud om lånebil.
Og ikke er AC fikset heller! De oppgradere software og påsto at AC nå funket. Samboeren hentet bilen i går. Jeg tester i dag... Ikke noe kjøling. Nå blir det ny runde, og hvis de nå sier at vi må vente i 14 dager til før vi kan få ny time, så vet jeg ikke helt....
BMW i3, Oslo

Bmwi3

Sitat fra: wesnym på fredag 06. juni 2014, klokken 21:07
Sitat fra: 1970SurfDude på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:27
Lettere irritert i dag: Skulle levere bilen til AC service, men når nøklene ble levert hos Bilia på Skøyen var det ingen byttebil satt opp på meg. Fikk vite at dette måtte avtales i forkant, og at det ikke var noen selvfølge at lånebil ble utlevert. Det tilkom derfor leie ved slik reparasjon. Avhengighet til bil er stor, og når det heller ikke var noen tilgjengelig måtte jeg returnere med uforettet sak. Ny time først 17 juni. Dette kaller jeg dårlig kundeservice. Plaster på såret var at lånebil skulle følge neste time. Uansett: Vi fungerer som ambasadører for BMW, spesielt på et produkt som i3, og bør håndteres deretter. Forventningen er at en bil skal fungere feilfritt når man kjøper den ny. Oppstår det problemer er det ikke kunden som skal lide. Måtte bare få ut litt frustrasjon.

Deler den frustrasjonen. Jeg er ikke fornøyd med servicen på Bavaria Økern.
Vi hadde bilen der i går for AC fiksing. Ikke tilbud om lånebil.
Og ikke er AC fikset heller! De oppgradere software og påsto at AC nå funket. Samboeren hentet bilen i går. Jeg tester i dag... Ikke noe kjøling. Nå blir det ny runde, og hvis de nå sier at vi må vente i 14 dager til før vi kan få ny time, så vet jeg ikke helt....

Å få lånebil bør være en selvfølge ved garantijobb. Jeg har aldri opplevd noe annet på de bilmerkene jeg har hatt før I3'n. Hadde blitt rimelig forbannet hadde jeg ikke fått det. Siste jeg hadde var Opel, fikk lånebil uten sp.mål når den var inne et par ganger på garantijobb. Viser det seg at har BMW dårligere service enn det så går bilen fort på Finn.no....så kjøper jeg meg en Opel Ampera istedenfor.
Skriv mail og klag på ræva service, det hadde jeg gjort.
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

wesnym

Sitat fra: Bmwi3 på fredag 06. juni 2014, klokken 22:49
Sitat fra: wesnym på fredag 06. juni 2014, klokken 21:07
Sitat fra: 1970SurfDude på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:27
Lettere irritert i dag: Skulle levere bilen til AC service, men når nøklene ble levert hos Bilia på Skøyen var det ingen byttebil satt opp på meg. Fikk vite at dette måtte avtales i forkant, og at det ikke var noen selvfølge at lånebil ble utlevert. Det tilkom derfor leie ved slik reparasjon. Avhengighet til bil er stor, og når det heller ikke var noen tilgjengelig måtte jeg returnere med uforettet sak. Ny time først 17 juni. Dette kaller jeg dårlig kundeservice. Plaster på såret var at lånebil skulle følge neste time. Uansett: Vi fungerer som ambasadører for BMW, spesielt på et produkt som i3, og bør håndteres deretter. Forventningen er at en bil skal fungere feilfritt når man kjøper den ny. Oppstår det problemer er det ikke kunden som skal lide. Måtte bare få ut litt frustrasjon.

Deler den frustrasjonen. Jeg er ikke fornøyd med servicen på Bavaria Økern.
Vi hadde bilen der i går for AC fiksing. Ikke tilbud om lånebil.
Og ikke er AC fikset heller! De oppgradere software og påsto at AC nå funket. Samboeren hentet bilen i går. Jeg tester i dag... Ikke noe kjøling. Nå blir det ny runde, og hvis de nå sier at vi må vente i 14 dager til før vi kan få ny time, så vet jeg ikke helt....

Å få lånebil bør være en selvfølge ved garantijobb. Jeg har aldri opplevd noe annet på de bilmerkene jeg har hatt før I3'n. Hadde blitt rimelig forbannet hadde jeg ikke fått det. Siste jeg hadde var Opel, fikk lånebil uten sp.mål når den var inne et par ganger på garantijobb. Viser det seg at har BMW dårligere service enn det så går bilen fort på Finn.no....så kjøper jeg meg en Opel Ampera istedenfor.
Skriv mail og klag på ræva service, det hadde jeg gjort.
Ringte i dag. Fikk ny time på torsdag. Lånebil skal være klar. Nå gjenstår det å se hva de finner ut og gjør.... De skal vise andre takter for å få min stemme for god service...
BMW i3, Oslo

Pit

Re AC trøbbel:
Etter en knapp uke fra utlevering opplevde jeg dette problemet igår.

Dro rett til Jæger Åsane og verkstedet for sjekk. Der tok de inn bilen med en gang. Mens jeg ventet en liten time, fikset de problemet. De måtte rekalibrere ventilene for AC systemet, ble det sagt. Så nå fungerer AC'en fint igjen. Og veldig fornøyd med service'n der!  :)

Ifølge de er dette den første bilen av de som er solgt gjennom Jæger Åsane (ca 180 stk), som har meldt om AC trøbbel.

Kin2k3

Sitat fra: Pit på onsdag 11. juni 2014, klokken 08:17
Re AC trøbbel:
Etter en knapp uke fra utlevering opplevde jeg dette problemet igår.

Dro rett til Jæger Åsane og verkstedet for sjekk. Der tok de inn bilen med en gang. Mens jeg ventet en liten time, fikset de problemet. De måtte rekalibrere ventilene for AC systemet, ble det sagt. Så nå fungerer AC'en fint igjen. Og veldig fornøyd med service'n der!  :)

Ifølge de er dette den første bilen av de som er solgt gjennom Jæger Åsane (ca 180 stk), som har meldt om AC trøbbel.

Mye, jeg har kjøpt min bil gjennom Jæger Åsane.
Men jeg har forholdt meg til Jæger Kokstad da de er nærmere mitt bosted.

- Paul

Rismyr

Fikk følgende feilmelding i displayet søndag 1.6:


Kjørte derfor innom BMW mandag 2. for en sjekk. Siden det har bilen stått på verkstedet. Jeg har fått demo og siden leiebil til disp. Sånn sett ok, men synes at det drøyer litt nå.

Henrik

jaxry

Vet du hva som forårsaket dette da? Er det alvorlig, eller ventr de på en del?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Rismyr

Sitat fra: jaxry på torsdag 12. juni 2014, klokken 13:58
Vet du hva som forårsaket dette da? Er det alvorlig, eller ventr de på en del?

De brukte forrige uke på å finne feilen, slik jeg oppfattet det løste de gåten fredag og skulle bruke noe tid på å ordne det.

Problemet er etter hva jeg forstår at 12 volt batteriet ikke henter strøm fra 400 volt batteriet. Det måtte visstnok skiftes noe, uten at jeg er helt sikker på hva. Muligens strømstyringskomponenter, relè el.

Det er vel også slik at forhandlerne har begrenset antall mekanikere som kan jobbe med i bilene. Er pågangen stor, tar det vel tid.

I dialogen overrasket det meg at "sverige" var diskusjonspartner. Trodde at Norge var verdensledende på elbiler generelt og ikke minst i3 spesielt. Som de fleste i bilbransjen er det vel et skandinavisk hovedkontor i Sverige?

Batteritrøbbel liker jeg ikke, håper at det bare er bagateller, selv om det går 14 dager på utbedring.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA