Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av i3_X5_730, lørdag 08. februar 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Øybil på lørdag 12. april 2014, klokken 15:05
Hei
Har nå hatt bilen en god stund og når jeg var ute å kjørte så står det plutselig ingen signal med store røde bokstaver på svart bakgrunn i naviskjermen.
Etter en liten stund starter skjermen opp igjen , er det noen som har hatt tilsvarende feil ?
Mvh
Øybil
Ser det er flere som har hatt denne feilen på andre BMW gjennom flere år. Det ser ut til at de har måttet bytte "Radioen". Ta kontakt med BMW. Feilen er akkurat slik du beskriver. Sikkert en "mandagsradio".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

atkhobby

Får ikke ladet bilen ikveld. Det blinker i ground og fault lampene på laderen. I henhold til beskrivelsen bak på laderen betyr dette "internal fault". De blinker 4 ganger på rad og så en pause før det repeteres.

Det blinker selv før jeg kobler lader til bilen så jeg antar at det er selve laderen som har feilet. Det er vel vare å kontakte BMW i morgen.

Karbon

1. Noen ganger får jeg ladefeil etter full ladet.  Blinker rødt rundt ladekabel, ingen feil på ladekabel.  Dette fører også til at bilen ikke begynner å lade igjen ved forvarming om morgenen.
2. Bremser opp og/eller indikerer kolisjonsvarsel ved møte av store lastebiler.
3. Kolisjonsvarsel og bråbremsing når jeg står i kø og blir forbikjørt i nabofil.
4. Cruise kontroll slår seg av i ny og ne, og påstår jeg må holde avstand.  Dette skjer uten at det er biler foran meg.  Har ikke skjedd i overskyet eller dårlig vær.  Kan sollyset jamme bilens kamera/ følere?
5. Ryggekamera slår seg ikke altid på.

Og med all verdens sensorer og ledlys, så har de ikke klart å få fjernlyset til å blende automatisk........

LMOR

Her var det vel en blanding av mulige feil og ting som ikke fungerer som forventet (og ikke dermed feil):

2-4 er pga at i3 har et kamera basert system, som jeg dessverre med rette var skeptisk til. Synd BMW slapp gjennom dette i sin normale kvalitetskontroll. Systemet er rett og slett for dårlig. Det kobler ut flere ganger til dagen, og ofte pga lys i tunneler (ikke biler), motlys osv. Det er en innstilling som du kan sette fra early til late, hvis kollisjonsvarselen er plagsom. Det er den ikke for meg enda, selv om jeg har den til early.

Men, selv om det burde vært et bedre system, så er det uansett bedre enn å ikke ha dette. Stor sett fungerer det bra, og for mange nedbremsninger er bedre enn en for lite... Vi kan også håpe på at det kommer forbedringer i SW.

Nr. 5 kan være brukerfeil. Hvis du har krysset av på kamera, så skal det komme på når du setter bilen i R eller trykker på knappen. Men du kan skru det av, og da kommer bildet med sensorene i stedet for hovedbildet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SE

Karbon: Din oppsummering ligner fryktelig hva jeg har opplevd. ACC er nok dessverre ikke bedre.. Jeg skifter ofte til konstant fart modus i stedet for avstandsmodus på CC.  De resterende punkter har jeg også... rød ramme på lade inntak. Skjer under lading...  Ble lade fast på jobb en ettermiddag pga denne. Irriterende. Skjedd to tre ganger. . (500 mil). Samme med ryggekamera.  Slår seg ikke alltid på når den settes i R.  Sjalte D og tilbake til R hjelper....Mulig det er at sensorene er betjent av garasjeveggene?

MortenH

Mine erfaringer:

Det er mye feilmeldinger og sviktende funksjon av ACC og andre kamerabaserte funksjoner i de første ukene når bilen er ny. Dette skyldes i følge bruksanvisningen at systemene kalibreres.

Ryggekameraet slår seg ikke på hvis du starter bilen og for raskt (i samme øyeblikk) setter i revers. Vent et sekund eller to i P før du setter i R, så går det som normalt.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Karbon

Ser det er flere som har samme tullet som meg.  Og ganske riktig, skarpt sollys gjør ting vanskelig for bilen.  Nå har det vært gråvær i mange dager og ikke noe tull.  Bortsett fra at den ville ha nøkkel lagt til rattstammen, men startet opp og "advarselen" forsvant etter hvert.

Ryggekamera er bare litt tregt til å slå seg på.  Hvis man starter og slår den i revers for fort reagerer ikke ryggekameraet.  Som det ble sagt her av SE "Sjalte D og tilbake til R hjelper".

Så var jeg i den oppfatnign av at jeg hadde bestilt full lys-pakke, men langlysa dimmer ikke ned automatisk.
Finner heller ingen "Highbeem assist".  Hva er greia her, selger sa at jeg hadde alt bortsett fra soltak og der at du kan trykke på dørhåndtaket for å låse opp bilen.

Ellers ikke klart å få rekkevidde mere enn 120km på 8+.  Da må jeg på ECO PRO, og da blir det kjølig i bilen.  Tenkte jeg skulle få 140km når det ble over 0 på gradestokken.  Har ca. 45km en vei til jobb, så det er ikke små korte turer heller.  Naboen har Leaf og får 150km, kjører samme strekningen.

smukken

I3 nekter å gå ut av park stilling.
Jeg står hjelpeløs og får ikke kjørt, bilen lar seg ikke sette i drive eller revers, låst i P.
Full batteripakke, tråkker inn bremsepedal...
Jeg har prøvd å få hjelp hos bmw, de ber meg trykke på menyfunksjon "tele service", jeg skal da kunne få hjelp utfra de data som blir overført før samtale opprettes.
Jeg kommer til Viking, de har der aldri hørt om dette, alt de kan gjøre er å sende en bil og hente bilen.
Har prøvd å bytte bruker profil, uten at det hjelper.
Jeg lurer på om noen her har vært bort i dette problemet.
Eventuelt, om noen vet hvordan man "starter om igjen computeren"
BMW i3

Sirka

Går ut fra du har forsøkt å skru bilen helt av og vente min. 10 sekunder før du slår på igjen ...?

Kjip opplevelse, håper ikke dette skjer meg noen gang (får følge med her for "fixen" i tilfelle ...).
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

smukken

Sitat fra: Sirka på fredag 18. april 2014, klokken 23:11
Går ut fra du har forsøkt å skru bilen helt av og vente min. 10 sekunder før du slår på igjen ...?

Kjip opplevelse, håper ikke dette skjer meg noen gang (får følge med her for "fixen" i tilfelle ...).
Ja, jeg har ventet lenge, mange ganger.
Dette er ikke kjekt når man er på påsketur med familien, ute på en øy i leid hytte.
En god ting er at jeg har fått kontakt med bilselgeren på mail, etter jeg postet dette spm. i sted, han svarte meg etter 4 minutt :) det er bra en påskeaften klokken over 2230, det må jeg si.
Han sier at han har opplevd dette med en annen bil, det ordnet seg av seg selv, i det bilen var som normal neste dag.
Så nå håper jeg at den er ok i morgen.
skal oppdatere her hva det ender opp med.
BMW i3

Karbon

Nå er det sånn at 12v batteriet styrer alt i denne bilen som i andre biler.  Jeg tror det kan være verd et forsøk å koble fra 12v noen minutter.  Det er det nærmeste jeg kan foreslå en reset.

smukken

Sitat fra: Karbon på fredag 18. april 2014, klokken 23:36
Nå er det sånn at 12v batteriet styrer alt i denne bilen som i andre biler.  Jeg tror det kan være verd et forsøk å koble fra 12v noen minutter.  Det er det nærmeste jeg kan foreslå en reset.
Har du tips om hvor jeg gjør dette?  ??? ???
BMW i3

Karbon

-> Smukken
Under panseret, ta bort et deksel og der står batteriet.  Skru av kabel på en av polene.

smukken

Takk for tipset Karbon.
Jeg var nå nettopp ute og sjekket igjen, nå virker alt som det skal igjen, selfhealing over natten :)
Nå blir det spennende om det kommer til å skje igjen, f.eks. på fergen....
Nå er det i allefall business as usual!
BMW i3

Kjell Leaf

Sitat fra: smukken på lørdag 19. april 2014, klokken 10:55
Takk for tipset Karbon.
Jeg var nå nettopp ute og sjekket igjen, nå virker alt som det skal igjen, selfhealing over natten :)
Nå blir det spennende om det kommer til å skje igjen, f.eks. på fergen....
Nå er det i allefall business as usual!
Slike feil er dumme, mye bedre når feil ikke retter seg selv slik at et verksted faktisk må finne feilen.
Slik det er nå kan du aldri stole 100% på den nye bilen din, og slik skal det ikke være, det kommer til å ligge i bakhodet ditt hele tiden, særlig om du skal noe viktig.
Har en slik ting skjedd en gang, hvorfor skulle det være den siste ? Jeg ville forlangt at de finner ut av det, kanskje ligger det en lagret feilmelding ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA